Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024
Net ook verzoekje ingeschoten bij Samsung support, maar ik kan al raden wat het antwoord daarop gaat worden ;)

Wat is het geval. Ik ben nu al paar maandjes happy user of productreview: Samsung Portable SSD T3 500GB Zilver review door Rhy en heb naast allerlei all-in-one tools ook prive data (wachtwoorden e.d.) op staan. Ben zuinig en voorzichtig met mijn spulletjes, maar het zou vervelend zijn als iemand in een onbewaakt moment toegang krijgt tot mijn data.

De bijgeleverde software van Samsung is erg gaaf, maar encrypt de volledige drive, en wil graag de boot partitie toegankelijk laten. Dus een twee-deling is handiger Tweede NTFS partitie al aangemaakt. T3 security enabler opnieuw gestart, en die wil toch de gehele drive encrypten; das niet handig. Ik denk niet dat het mogelijk is met de software van Samsung, en dan ook de vraag aan hun gesteld voor een geschikter alternatief, maar dat zal wel vallen onder '3rd party software non-support'. Hebben jullie suggesties voor betere -- bij voorkeur freeware / open-source -- encryptie software die alleen NTFS partities versleuteld, en overige partities intact laat?

*edit* aanvullende voorwaarde: het is dus wel van belang dat ik op iedere computer bij mijn data kan (bij voorkeur ook Macs; dus niet alleen een Windows client)

[ Voor 6% gewijzigd door Rhy op 03-11-2016 13:01 . Reden: aanvulling ]

Beste antwoord (via Rhy op 03-11-2016 13:31)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Veracrypt gaat wel werken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:23
Ik heb dit opgelost door 1 partitie te encrypten met bitlocker welke standaard in windows zit

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
De ingebakken EFS (encrypted file system) van Windows zou ook kunnen.
Bij Bitlocker moet je wel checken of dat ook op andere pc's en andere Windowsversies wil werken. Er zijn genoeg perikelen te vinden op het internet waar men niet meer bij de gegevens kon na updates.
Het is vervelend als je na een herinstallatie buitengesloten blijkt.

edit
Bitlocker heb ik in gebruik met Windows 8.1 pro. Ik weet zo snel niet of het per se Pro moet zijn. Het is voor Windows dus als je ook een Mac gebruikt gaat dat feestje niet door.

[ Voor 21% gewijzigd door stresstak op 03-11-2016 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
stresstak schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:51:
De ingebakken EFS (encrypted file system) van Windows zou ook kunnen.
Bij Bitlocker moet je wel checken of dat ook op andere pc's en andere Windowsversies wil werken. Er zijn genoeg perikelen te vinden op het internet waar men niet meer bij de gegevens kon na updates.
Het is vervelend als je na een herinstallatie buitengesloten blijkt.
Ah! Goed dat je het even aanstipt. Het is inderdaad belangrijk dat ik wel vanaf meerdere computers bij mij data kan (incl. Apple Macs). Dus niet alleen mijn eigen PC. EFS? ken ik niet; weer wat geleerd :9 Bitlocker ooit weleens van gehoord. Is dat PC/platform onafhankelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
bitlocker kan je gebruiken op systemen vanaf windows 7

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
Downloader_NL schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:07:
bitlocker kan je gebruiken op systemen vanaf windows 7
toppie ga ik daar even mee aan de slag. En toegang via een Mac? behoudens via een VM? En/of wat ik net googlede http://www.hsc.fr/ressources/outils/dislocker/ van een 2 jaar oud artikel. Is er al Bitclocker client of native support vanuit MacOS?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Veracrypt gaat wel werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Rhy schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:20:
[...]

toppie ga ik daar even mee aan de slag. En toegang via een Mac? behoudens via een VM? En/of wat ik net googlede http://www.hsc.fr/ressources/outils/dislocker/ van een 2 jaar oud artikel. Is er al Bitclocker client of native support vanuit MacOS?
Voor zover ik weet is er geen officiële support vanuit apple om bitlocker op een apple os te openen.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
ah! nice! _/-\o_

*edit* incl. clients voor Linux, MacOS (via OSXfuse), Linux en Windows portable. En uitgebreide PDF manual, waar ik net in lees dat naast entire system drive / system partition, er ook ondersteuning is voor encrypted file container. *O* Zo blij als een kind; thanks!

[ Voor 45% gewijzigd door Rhy op 03-11-2016 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Rhy schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:28:
[...]

ah! nice! _/-\o_

*edit* incl. clients voor Linux, MacOS (via OSXfuse), Linux en Windows portable. En uitgebreide PDF manual, waar ik net in lees dat naast entire system drive / system partition, er ook ondersteuning is voor encrypted file container. *O* Zo blij als een kind; thanks!
Niet alleen dat, maar ze hebben ook net een audit achter de rug waaruit bleek dat de software toch vrij goed (en veilig) gebouwd was. De paar puntjes die over waren hebben ze meteen opgelost, dus eigenlijk is het dan ook meteen een kwalitatief goede optie als je het naast Bitlocker enz. zet.
Pagina: 1