Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ethernet over powerline

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort verhuizen.

Er komt daar een aansluiting van Ziggo. De connectbox van Ziggo zal in de meterkast komen en ik wil dat ding in de bridge modus hebben en daarachter mijn eigen router. Dat is de huidige situatie hier bij mij thuis nu.

Om het trekken van kabels naar de woonkamer en slaapkamer te voorkomen zat ik te denken aan 1Gbps powerlines. Alleen ethernet en GEEN wifi. Het signaal zal dus via het 'stroom' moeten gaan.

Iemand ervaringen hiermee? En misschien een tip over kwalitatief goede powerlines. Waar moet ik op gaan letten bij aanschaf.? De techspecs bij voorbeeld. Ruisdemping etc..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is met Powerline altijd lastig te zeggen of het gaat werken of niet. Er zijn zoveel factoren in je electriciteitsnet die er invloed op hebben dat het goed kan zijn dat het niet werkt, of juist prima.

Zeker als je gaat verhuizen en dus een 'leeg' huis hebt, dan zou ik gewoon kabels gaan trekken. Je kunt overal bij zonder ellende, en een gaatje extra boren is ook niet zo spannend. Doe je dat gelijk goed, dan ben je ook gewoon klaar, in plaats van iedere keer gekut met powerlines. Stel dat je ergens anders een apparaat aansluit kan dat er al weer voor zorgen dat je verbinding niet meer werkt of gewoon ruk is. Ik kreeg max 3Mb/s over een powerline geduwd over een relatief korte afstand. De gigabit kabel die onder de grond ligt nu doet dat toch echt een stuk beter.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:26
Eens met TERW_DAN; ga kabels trekken.

Vaak zijn er nog genoeg leidingen waar je een goede ethernetkabel bij in kunt leggen. Denk aan de leidingen waar nu de coax voor tv al in ligt (vaak naar huiskamer en naar slaapkamer). Daar kun je met een beetje beleid zo een ethernetkabel bij trekken (Of je trekt beide kabels even opnieuw). Ook liggen er in oudere huizen vaak nog leidingen voor telefoon; ook daarvoor geldt: ethernet erin/erbij!

Die powerlines is echt iets waar ik pas voor zou kiezen indien er echt geen enkele andere mogelijkheid meer is.

[ Voor 4% gewijzigd door breew op 03-11-2016 11:32 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard is het bekabelen voordat de vloer gelegd wordt de beste optie. Dat gaat echter niet lukken. Het spul zou dus via de plinten moeten gaan lopen. Dat is een eind en ik moet dan twee keer 'oversteken.

Ik opteer dus echt voor powerlines. Er zijn er zoveel op de markt in diverse prijsklasses dat ik daar niet echt uitkom. Vandaar ook de vraag of iemand wat dat betreft een goede tip voor mij zou hebben waar op te letten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Koop een setje bij een winkel die ze terug wil nemen als je ze uitgeprobeerd hebt. Powerline is gewoon inherent onberekenbaar, dus het zal een kwestie zijn van trial & terror.

Verwijderd

Topicstarter
Ook een optie.. :)

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 13:34

Ursamajor

Astrofotograaf

Heb zelf 2 Devolo 550 adapters met 2 keer een 100Mb aansluiting. Had liever een 1Gb versie gehad, maarja die hadden ze niet in de Mediamarkt op dat moment en had ze direct nodig. Voor het streamen van films meer dan zat trouwens.
Volgens de Devolo cockpit haal ik max rond de 350Mb/s dus echt Gigabit heb je niet.
De ene adapter zit in de woonkamer en de andere op een slaapkamer op de eerste etage.
Verder is de verbinding stabiel en heb ik nog geen storingen gehad in de afgelopen jaren.

Maar... Als je kabels kan trekken, zou ik dat ook doen.

Gadgets FTW!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die Devolo's waren mij ook al opgevallen. Er is nu ook de 1000 variant welke 1Gbps zou moten kunnen halen. 25% verlies zou nog acceptabel kunnen zijn.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:10

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ethernet over de kabel is vaak stabieler. Werkt alleen geloof ik niet met de horizon box van Ziggo.

• pleunbaan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-11 15:34
Bij Ziggo kun je zo'n setje bestellen, 1 maand uitproberen en het dan betalen of terugturen.
https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-stopcontact/

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:51:
Ja, die Devolo's waren mij ook al opgevallen. Er is nu ook de 1000 variant welke 1Gbps zou moten kunnen halen. 25% verlies zou nog acceptabel kunnen zijn.
Het gaat niet om "verlies" of "wrijving" oid. Je hebt gewoon een bottleneck, de zwakste schakel van de keten bepaalt de totale throughput.

"1000Mbps" is marketingblaat voor:
- Homeplug AV 2.0
- 1x1 SiSo, dus geen gebruik van aardedraad
- Broadcom chipset

Daarmee is de prestatie identiek aan de "600Mbps" gevallen, die exact hetzelfde doen, maar met Qualcomm Atheros chipset, waarbij QCA's marketing marginaal minder idiote grootspraak doet.

Wat je ermee haalt? Hangt totaal af van je stroomnet, maar ga uit van onder de 200Mbps. Of je het dan over 199Mbps of 0.9Mbps hebt (ja, dat laatste, evenals "geen verbinding" is ook mogelijk :o ) is op voorhand niet te zeggen.

Advies 1: als je ook maar enige waarde aan stabiele performance hecht, gebruik Ethernetbekabeling dat bedoeld is voor dataoverdracht, niet stroomdraden die er nooit voor bedoeld zijn.
Advies 2: wil je bovenstaande negeren, neem dan in ieder geval een PLC-set dat MiMo doet en een tweede datastroom over de aardedraad gooit. Dat zal in de regel meer dan dubbele prestatie opleveren tov zo'n SiSo oplossing. Kijk dan naar "1200Mbps" of "2000Mbps" (wederom, enig verschil is QCA vs BCM chipset, specs en performance zijn verder identiek). Daar heb ik zelf onder lab-omstandigheden 400Mbps mee gehaald, heb ik hier gelezen van iemand die >600Mbps haalde, maar ergens tussen 100Mbps en 200Mbps is realistischer en zo'n setje doet hier 65Mbps - en ik heb situaties gezien waar je max 20Mbps haalt. Zorg hoe dan ook voor mogelijkheid tot retour als prestaties/stabiliteit tegenvallen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Als er in de kamers een coax (TV) aansluiting is, dan kan je beter MoCa 16 of MoCa32 setjes in zetten. Ze zijn wel duurder, maar rete stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de input aan allen. Ga zoeken naar een oplossing om toch UTP te leggen.

Mocht dat echt een drama worden dan zal ik Dion zijn advies ter harte nemen.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:52

JdM

Humbled

Wat imo door iedereen hier vergeten wordt is de vraag wat je er allemaal overheen gaat pompen (of haal ik zelf die info onvoldoende uit de OP?)?
Anyway: Ik heb powerline modules geïnstalleerd op het werk. In een vooroorlogs pand, met bedrading om te huilen. 500Mb van TP link, drie voor 65 euro. Het wordt intensief gebruikt voor Remote Desktop verbindingen en werkt voor dat doel zeer naar wens.

[ Voor 8% gewijzigd door JdM op 03-11-2016 23:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
JdM schreef op donderdag 03 november 2016 @ 23:15:
Wat imo door iedereen hier vergeten wordt is de vraag wat je er allemaal overheen gaat pompen (of haal ik zelf die info onvoldoende uit de OP?)?
Is een goede vraag. Als ik zeg dat het voor huis-tuin gebruik wordt dan is dat misschien te algemeen.

Bij Ziggo heb ik het 300/30 i-net abonnement. Zou je dus kunnen zeggen als die powerlines die capiciteit aan kunnen met overhead, dan zou dat genoeg moeten zijn. Verder draaien er wat servers voor streamen. Dan gaat het hoofdzakelijk over dataoverdracht van de pc naar mediaspelers voorzien van een 1 Gbps aansluiting

Al met al zou verlies aan snelheid dus niet zo n punt hoeven te zijn. De voorwaarde is dan dus wel dat de stabiliteit gegarandeerd is. Dus niet het ene moment 600 Mbps en dan 10Mbps als extreem voorbeeld.

En dan komt het principe 1 Gbps is 1 Gbps dus dan wil ik dat ook.. ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 09:44:
Al met al zou verlies aan snelheid dus niet zo n punt hoeven te zijn. De voorwaarde is dan dus wel dat de stabiliteit gegarandeerd is. Dus niet het ene moment 600 Mbps en dan 10Mbps als extreem voorbeeld.
Stabiliteits garantie met powerline heb je niet, omdat er heel veel dingen invloed uit kunnen oefenen op je electriciteitsnet. Een magnetron wil namelijk nog wel eens lekker storen, maar sommige verlichting ook (trafo's zijn nogal berucht). Dat uitsluiten is gewoon heel lastig.

Dat betekent dus ook dat het prima KAN werken, maar het willekeurig uit lijkt te vallen, als er toevallig iets wijzigt.
En dan komt het principe 1 Gbps is 1 Gbps dus dan wil ik dat ook.. ;)
Dat kun je sowieso op je buik schrijven met powerline.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:53:
[...]

[...]

Dat kun je sowieso op je buik schrijven met powerline.
Dat had ik inmiddels begrepen. Mocht het tot powerlines komen dan zal het trial-and-error worden... :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je moet idd het doel voor ogen houden. Voor een beetje internetten of netflix boven gaat powerline meestal prima voldoen. Hou gewoon rekening met een max. snelheid van 20-50Mbit/s, dus grote bestanden overtanken over die lijn gaat minder snel. Maar de meeste mensen doen dat niet. En het kan soms idd even wegvallen (heb ik eens in de zoveel weken). Even stekker eruit en weer erin en het werkt weer. Tot nu toe is dat geen showstopper geweest. Het is bij mij iig veel stabieler dan wifi over dezelfde afstand.

Voor een bedrijf waar tientallen mensen afhankelijk zijn van de verbinding zou ik het niet gebruiken. Ik zou het ook niet gebruiken voor het in de gaten houden van een hartmonitor van een patient in kritieke toestand. Maar voor huis-tuin-keukengebruik voldoet het vaak prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 04-11-2016 11:31 ]

Pagina: 1