Op vrijdag 29 juni 2001 17:09 schreef powerpulse het volgende:
Gloof mij nou maar als Die-Hard prutser & Case Smoker, dat je ECHT liever onder 230 V ~ wil komen, dan onder 110 V +- . Echt waar, want als je net als ik weleens in versterkers en eindtrappen loopt rond te dolen, weet je waar ik het over heb. Enne anders trek je gewoon een paar afwashandschoenen aan, hup in 1 keer een weerstand van 100M Ohm ipv een paar ohm van je natte tengels.

Als het alleen door je natte tengels gaat gebeurt er niet veel, alles gaat door het water op je huid. Het wordt een beetje anders als het van je voeten naar diezelfde natte tengels gaat.
(Da's dan door de hartstreek, niet leuk..)
T'is trouwens wat ingewikkelder met dat gelijk tegen wisselstroom.
Wat wij 220 Volt noemen uit het lichtnet is een sinus met een top-top spanning van 380
Volt. Voor het berekenen van de stroom en weerstand moet je met het getal 220 werken terwijl het eigenlijk plus en min 380 is. (Plus dat het impedantie wordt i.p.v. weerstand etc...)
Het vervelende is alleen dat je gelijkspanning los kunt laten en wisselspanning vaak niet.
Die relfex bij gelijkspanning is dezelfde die je krijgt van een heet stukje metaal dat je per ongeluk beetpakt, of als je tijdens het timmeren lekker op je duim rost met de hamer.
molenwieken, zwaaien met je arm(en) e.d.
Bij wisselspanning blijf je echter plakken omdat je spieren 50 keer per seconde samentrekken en je dus moeilijk los kunt laten. Vooral de borstspieren, dus als die 220 die normaal niet zo snel dodelijk is, door je twee handen gaat wordt het link.
Geloof me, het gaat echt moeilijk, ik heb zelf al een zo'n schokkende ervaring gehad

Van 300 volt gelijkspanning krijg je hoofdzakelijk een klein blaartje . Hah !
(Umhzz.. vroeger veel geklierd mer zendertjes bouwen met buizen, ECC83 enzovoort)
Geef mij maar zwakstroom.