Toon posts:

Peltiers, zijn die hoger Amps niet gevaarlijk.

Pagina: 1
Acties:
  • 757 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Die hoge Amperages van bv. een 156W 16V 16A peltier. Is dat nou niet gevaarlijk voor een mens.

Ik weet dat dergelijke Ampere's bij 220V zeker dodelijk zijn. (dat is dan wel wisselspanning)

Maar hoe zit de nou bij gelijkstroom (DC).

Ik kan hier niets over vinden.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:42

Epsilon

bij een voltage onder 40v kan het (tot een bepaalde hoogte natuurlijk) geen kwaad. DIt komt gewoon omdat de stroom niet door je lichaam gaat onder 40v

Verwijderd

Topicstarter
Ja daar twijfel ik nou een beetje over.
Ik las namelijk ergens op het net een stukje over 12V (AC wisselspanning) met 2Amp. Wat wel dodelijk was. Dus ik snap er niks meer van :?

Verwijderd

Bij 10 miili ampere verkool je al.
(0,01 Ampere)
Bij 5 milliampere door de hartstreek ben je echt harstikke dood.

Maar ja, daar heb je dan ook een paar honderd volt gelijkspanning voor nodig.
Zwakstroom heet zo omdat het niet echt gevaarlijk is. Slechts iemand met een pacemaker of een wel heel slecht hart zal b.v. van 70 volt wat krijgen.

Hoewel die hoge stroom gevaarlijk lijkt, is het slechts de spanning waar je voor op moet passen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:23

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op vrijdag 29 juni 2001 16:46 schreef Hooi het volgende:
(0,01 Ampere)

Zwakstroom heet zo omdat het niet echt gevaarlijk is. Slechts iemand met een pacemaker of een wel heel slecht hart zal b.v. van 70 volt wat krijgen.

Hoewel die hoge stroom gevaarlijk lijkt, is het slechts de spanning waar je voor op moet passen.
Pcies.. pak jij maar es een ACCU uit een auto vast bij de polen... wedden dat je blijft plakken :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

Verwijderd

2 ma, 10.000 ohm
u=ixr = 0,02x10000 = 2000 volt
(2ma is dodelijk, mens is ca' 10kohm weerstand van de huid)

2000 volt is dus altijd dodelijk, in de praktijk moet je oppassen bij meer dan 70 of 100 volt.

Verwijderd

Op vrijdag 29 juni 2001 16:48 schreef nigelator het volgende:

[..]

Pcies.. pak jij maar es een ACCU uit een auto vast bij de polen... wedden dat je blijft plakken :)
lekker dom gezwam. Heb je er soms seconden lijm op gesmeerd ??
>:)

• flexter430
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 27-02-2024
inderdaad,
A = V / R
je lichaam heeft een enorm hoge weerstand. dus bij een lage spanning zal er ook heel weinig stroom gaan lopen.

Wisselspanning kan al bij lagere spanningen gevaarlijk zijn. Jouw hart vind het namelijk leuk om met die 50hz mee te gaan kloppen.

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:24
Gelijkspanning is gevaarlijker dan wisselspanning. En het ligt puur aan de omstandigheden of je iets kan beet pakken of niet... Hoe hoger je lichaams/overgangs weerstand hoe lager de stroom. Hoe hoger de spanning hoe hoger de stroom bij zelfde weerstand. Bij een peltier van 24V moet je lichaams/overgangs weerstand wel erg laag zijn om een klap te krijgen. (natte handen bijv.)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:24
Juist andersom d8 ik. Wisselspanning is het gevaarlijkst. Het hangt ook af van de frequentie, en 50Hz wat Europa heeft is erg ongezond. Zelfs de 60Hz die in de USA in gebruik is, is al gezonder.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 29 juni 2001 16:50 schreef flexter het volgende:
inderdaad,
A = V / R
Het klopt wel wat je zegt, maar eigenlijk is het I = U / R.
Dat weet ik nog wel van LTS Electrotechniek ;)

Dat hoge Amperages bij 24V niet gevaarlijk zijn wist ik niet :)

• KryTech
Gelijkspanning is veel gevaarlijker dan wisselspanning! Wissel kan je tot 110 nog wel vasthouden bij gelijkspanning wil je dat toch echt niet. En die hoge amperes lopen kan die voeding leveren/neemt de peltier op, die lopen dus niet door je heen! Als je 220 beet pakt ben je ook niet dood normaal gesproken. Terwijl er zo 16 ampere geleverd kan worden maar dat loopt er niet omdat je veels te veel weerstand hebt. Een spanningsbron die 1 ampere kan leveren is net zo gevaarlijk als een spannings bron die 10 ampere kan leveren.

Verwijderd

Op vrijdag 29 juni 2001 16:59 schreef bastard het volgende:

[..]

Het klopt wel wat je zegt, maar eigenlijk is het I = U / R.
Dat weet ik nog wel van LTS Electrotechniek ;)

Dat hoge Amperages bij 24V niet gevaarlijk zijn wist ik niet :)
Nou,
dan maar wat HAVO wijsheid.
vervang de I door 5, de U door 10, en de R dooe 2.

Nu kun je makkelijk de andere twee formule vormen herleiden.
Wou je ook nog p=uxi bespreken ?
;)

Verwijderd

Gloof mij nou maar als Die-Hard prutser & Case Smoker, dat je ECHT liever onder 230 V ~ wil komen, dan onder 110 V +- . Echt waar, want als je net als ik weleens in versterkers en eindtrappen loopt rond te dolen, weet je waar ik het over heb. Enne anders trek je gewoon een paar afwashandschoenen aan, hup in 1 keer een weerstand van 100M Ohm ipv een paar ohm van je natte tengels. :)

• erickov
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-03 12:44
Haha, Dan zijn je handen direct je plastifirubbert :)

Uncomfortable silence can be so loud...

Verwijderd

Op vrijdag 29 juni 2001 17:09 schreef powerpulse het volgende:
Gloof mij nou maar als Die-Hard prutser & Case Smoker, dat je ECHT liever onder 230 V ~ wil komen, dan onder 110 V +- . Echt waar, want als je net als ik weleens in versterkers en eindtrappen loopt rond te dolen, weet je waar ik het over heb. Enne anders trek je gewoon een paar afwashandschoenen aan, hup in 1 keer een weerstand van 100M Ohm ipv een paar ohm van je natte tengels. :)
Als het alleen door je natte tengels gaat gebeurt er niet veel, alles gaat door het water op je huid. Het wordt een beetje anders als het van je voeten naar diezelfde natte tengels gaat.
(Da's dan door de hartstreek, niet leuk..)

T'is trouwens wat ingewikkelder met dat gelijk tegen wisselstroom.

Wat wij 220 Volt noemen uit het lichtnet is een sinus met een top-top spanning van 380
Volt. Voor het berekenen van de stroom en weerstand moet je met het getal 220 werken terwijl het eigenlijk plus en min 380 is. (Plus dat het impedantie wordt i.p.v. weerstand etc...)

Het vervelende is alleen dat je gelijkspanning los kunt laten en wisselspanning vaak niet.

Die relfex bij gelijkspanning is dezelfde die je krijgt van een heet stukje metaal dat je per ongeluk beetpakt, of als je tijdens het timmeren lekker op je duim rost met de hamer.
molenwieken, zwaaien met je arm(en) e.d.

Bij wisselspanning blijf je echter plakken omdat je spieren 50 keer per seconde samentrekken en je dus moeilijk los kunt laten. Vooral de borstspieren, dus als die 220 die normaal niet zo snel dodelijk is, door je twee handen gaat wordt het link.

Geloof me, het gaat echt moeilijk, ik heb zelf al een zo'n schokkende ervaring gehad ;)
Van 300 volt gelijkspanning krijg je hoofdzakelijk een klein blaartje . Hah !
(Umhzz.. vroeger veel geklierd mer zendertjes bouwen met buizen, ECC83 enzovoort)

Geef mij maar zwakstroom.
:9

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Je kan wel een hoop rekenen, maar het komt bij 230 volt~ toch neer op een beetje geluk.
Waar raak je de elektrodes aan. Ik heb zelf zo'n 7 keer onder 230 gestaan. Beetje geluk gehad dus. Ik ben dus meestal ook lekker gevaarlijk bezeg. Het gaat nog wel een keer fout denk ik. Gewoon te lui om ff de stekker eruit te trekken of de spanning van het net afhalen. |:(

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-03 10:43

E-Rick

I love it :7

Op vrijdag 29 juni 2001 16:49 schreef Hooi het volgende:
2 ma, 10.000 ohm
u=ixr = 0,02x10000 = 2000 volt
(2ma is dodelijk, mens is ca' 10kohm weerstand van de huid)

2000 volt is dus altijd dodelijk, in de praktijk moet je oppassen bij meer dan 70 of 100 volt.
heb je wel ens met een piëzo-element gespeeld? Dat zit in electronic-aanstekers en in gasaanstekers die alleen maar vonken. Doet niet echt zeer zo'n vonk door je vinger of waar dan ook, maar toch is daar veeeeeel spanning voor nodig, volgens mij meer dan 10.000 volt. Zoek het anders maar op.
Ik dacht zelfs dat voor een electrische vonk van 10 cm lang meer dan 100.000 volt nodig is, en dat is zeker ook niet dodelijk (kan voorkomen als je uit de auto stapt en je bent statisch geladen door wrijving tussen je kleren en je autstoel en je raakt dan het metaal van bijv. de deur aan, maar ook als je een synthetiche of wollen trui (1 v.d. 2, weet ik ff niet meer) over je hoofd uittrekt kan het soms flink knetteren, ik heb weleens in het donker de vonken naar mijn neus zien vliegen :) ). Dat komt omdat de stroomsterkte zeer laag is, en de energie die door je lichaam gaat dus ook maar klein is. Hoe meer energie hoe meer schade dat kan aanrichten in je lichaam. je kan dus niet duidelijk zeggen: zoveel volt is dodelijk, of zoveel ampère is dodelijk. Het is meer een combinatie van beide.

edit: hoge voltages zijn dus alleen gevaarlijk als er ook veel stroom kan lopen

Choose life

Verwijderd

De doorslag spanning van lucht (bij gemiddelde lucht vochtigheid) is 20KV per cm.

Voor een bliksem van slechts tien centimeter heb je dus 200.000 volt nodig.

Leuk wordt het pas bij een echte bliksem. Die wolken zijn minstens 2000 meter hoog. (Da's al laaghangende bewolking..)
2000x100x20000
*ehum* een 4 met 9 nullen :)
Maar de luchtvochtigheid is dan hoger, dat zal naar 8Kv/cm gaan ?? Zeg 10
Nog steeds 2 miljard volt of zo, zo' n bliksempje.....

:+

Het t'is inderdaad de stroom. Die is vrijwel nul met statische electriciteit. Het is alleen met speciale instrumenten te meten.

Maar niet veel stroom dus, een paar milli amperes kan al dodelijk zijn.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
[b]Op vrijdag 29 juni 2001 23:34

Maar niet veel stroom dus, een paar milli amperes kan al dodelijk zijn.
Dit is dus weer fout :)
Paar milli Amp is niet erg bij een laag voltage.... het is de combinatie van beide !

Verwijderd

Op vrijdag 29 juni 2001 23:45 schreef jhead22 het volgende:

[..]

Dit is dus weer fout :)
Paar milli Amp is niet erg bij een laag voltage.... het is de combinatie van beide !
Zwam jij maar lekker door.
Ondertussen raad ik je af ooit wat met stroom te gaan doen. Heb je al een carriere in het spruitjes telen overwogen ?

Ze zeggen dat het helpt bij 't winnen van een Elfsteden tocht..... >:)

www.henkangenent.nl

Verwijderd

Hmz... ik heb ff wat gelezen hiero =) Ennuh ik wil ff een ding zeggen en of vragen =)

Bij het vervoeren van energie/stroom/hoe je het dan ook wil noemen =) Gebruiken ze altijd een heel hoog voltage en een laag amperage. Dit was volgens mij omdat je bij een hoog amperage meer energie verloor door warmte, en het met een hoger voltage dus rendabeler is.

Nu lijkt het mij dat als je veel energie verliest aan warmte afgifte, dan is dat niet echt lekker voor je huid =)

Ik dacht daarom zelf altijd dat hoge spanning met laag amperage niet zo erg was. Maar een hoog amperage wel, omdat dat heel heet is en gaat branden? Zit hier een kern van waarheid in ? =) Of heb ik dit van een of andere maffe natuurkundige professir gehoord ? =)

GreetzZ MaSsiE...

P.S. Interessant onderwerp dit =) eindelijk weer eens wat leuks =)

Verwijderd

hij bedoeld 42Vold bij gelijk spanning ( DC )en 50 vold bij Wissel spanning ( AC )

zijn spanningen die iedermens kan weerstaan voor langer dan 15 min. dus..

alleen je CPU die op 1,* of 2,* vold werkt niet :)

verder mag je tot MAX 46A gaan das 46x42=1932Watt en voor AC 46x50=2300 watt
Op vrijdag 29 juni 2001 16:40 schreef epsilon het volgende:
bij een voltage onder 40v kan het (tot een bepaalde hoogte natuurlijk) geen kwaad. DIt komt gewoon omdat de stroom niet door je lichaam gaat onder 40v

Verwijderd

het is dus yjuist de stroom

we hebben het in het praktijk lokaal getest van electro

en spanningen tot 10.000 vold voel je wel maar doen eigenlijk nix dan dat alleen je spieren een beetje trillen

maar dit is bij een stroom van nog geen 1 mA
Op vrijdag 29 juni 2001 16:46 schreef Hooi het volgende:
(0,01 Ampere)

Verwijderd

als stroon door de lucht moet over springen is de spanning van 1000 Vold per Cm nodig dus... vandaar dat als je een wat ouderen monitor hebt dat i dan een beetje raar aan sprinkt dat komt omdat de lijntrafo de spanning moet opwerpen

hjet zelvden als in een Tl balk kijk maar op de Smoor Spoel die er in zit daar saat op dat i de 230 V heel even maar naar de 440 of 460 vold helpt zodat je lamp aan kan springen dus...
Op vrijdag 29 juni 2001 19:42 schreef E-Rick het volgende:

[..]

heb je wel ens met een piëzo-element gespeeld? Dat zit in electronic-aanstekers en in gasaanstekers die alleen maar vonken. Doet niet echt zeer zo'n vonk door je vinger of waar dan ook, maar toch is daar veeeeeel spanning voor nodig, volgens mij meer dan 10.000 volt. Zoek het anders maar op.
Ik dacht zelfs dat voor een electrische vonk van 10 cm lang meer dan 100.000 volt nodig is, en dat is zeker ook niet dodelijk (kan voorkomen als je uit de auto stapt en je bent statisch geladen door wrijving tussen je kleren en je autstoel en je raakt dan het metaal van bijv. de deur aan, maar ook als je een synthetiche of wollen trui (1 v.d. 2, weet ik ff niet meer) over je hoofd uittrekt kan het soms flink knetteren, ik heb weleens in het donker de vonken naar mijn neus zien vliegen :) ). Dat komt omdat de stroomsterkte zeer laag is, en de energie die door je lichaam gaat dus ook maar klein is. Hoe meer energie hoe meer schade dat kan aanrichten in je lichaam. je kan dus niet duidelijk zeggen: zoveel volt is dodelijk, of zoveel ampère is dodelijk. Het is meer een combinatie van beide.

edit: hoge voltages zijn dus alleen gevaarlijk als er ook veel stroom kan lopen

Verwijderd

warom kan ik dan gewoon de polen van mijn DC voeding vast pakken bij 30 vold 2,5 Ampere
Op vrijdag 29 juni 2001 16:48 schreef nigelator het volgende:

[..]

• Engineer
  • Laatst online: 31-03 01:10

Engineer

Software

simpel:
onder de 40 volt voel je niks(moet je natuurlijk niet in de stromende regen gaan staan :P )
En ampere's gebruik/neem/whatever je, die zijn niet afhankelijk van hoeveel je er insteld :)
van zelfs 220 ga je nog niet dood(al 10x ervaring mee gehad :9 ) maar ik raad het je niet aan >:)

Verwijderd

Op zaterdag 30 juni 2001 04:04 schreef hdd het volgende:
simpel:
onder de 40 volt voel je niks(moet je natuurlijk niet in de stromende regen gaan staan :P )
En ampere's gebruik/neem/whatever je, die zijn niet afhankelijk van hoeveel je er insteld :)
van zelfs 220 ga je nog niet dood(al 10x ervaring mee gehad :9 ) maar ik raad het je niet aan >:)
Als je dus vast blijft zitten ga je echt wel dood!!
Hangt ook vanaf of je op blote voeten loopt of niet :7

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Er zijn twee verschillen: AC (wisselspanning) en DC.

Wat de maximaal aanvaarde waarden zijn, weet ik niet, maar dat zal wel op de website van een Kema, VDE oid te vinden zijn.

Een aardlekschakelaar slaat af bij 30 mA, omdat 100 mA dodelijk zou zijn.

Maar om terug te komen op de kern van de vraag (zijn hoge amps gevaarlijk)

Ja, hoge amps zijn gevaarlijk. Niet alleen direct voor jezelf, maar ook omdat bedrading behoorlijk heet kan worden, en er bij kortsluiting allerlei onvoorspelbare dingen kunnen gebeuren, van vonken tot brand.

Is het dan gevaarlijk om met zware peltiers te werken? Nee, niet als je je aan een paar simpele regeltjes houdt:

Isoleer alles tijdens het klussen.
Controleer alles na het klussen.
Controleer nog een keer.
Zet dan pas het systeem aan.

En de stekker is natuurlijk uit het stopcontact, als je met dat speelgoed aan het klussen bent.......

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Leuk al die onzin te lezen..

Toch blijf ik van mening dat hoge stromen bij lage spanningen geen probleem zijn.. Bovendien.. Hoe wil je hoge stromen door je lichaam krijgen??????
Je lichaam heeft een hele hoge weerstand..Om daar hoge stroom door te krijgen kan alleen maar door zeer hoge spanningen..

Bovendien is wisselspanning inderdaad gevaarlijker als gelijkspanning.

En dat gezwam van die accu en dergelijke.. Dat kan dus gewoon niet.. Tenzij je zeiknat bent op je blote voeten staat ofzo.. Maar dan is je weerstand ook veel lager..

Over die gasaanstekers (piezo-elementen).. Ja dat is inderdaad een zeer hoge spanning, en die voel je dus ook.. Maar ooit aan de tijdsduur van de ontlading gedacht!??
Hetzelfde geld voor statische elektriciteit.. Enig idee over wat voor voltage je dan praat? Dat zijn dus ook kilovolts.. (maar ook weer in zeer korte tijd!)

Tja, en als ex-electroboer weet ik waarover ik praat.. Vaak genoeg 220/380 en zelfs ooit 27kV aangeraakt.. Ik kan het overigens niemand aanraden :)

Verwijderd

De mens krijgt bij < 1A al hartkamerkloppingen dus... Nee dank je :)

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-02 15:33

Shift

[] Dual crazy []

12 Volt kan best gevaarlijk zijn met hoge amps. Bijvoorbeeld, pak je startkabel met je linker hand en met rechter hand de start motor en dan starten :) ben je in 1 sec AS geworden. 250 Amp door je heen.

• KryTech
sigh (diepe zucht).... er gaat geen 250 Ampere lopen.. Ik ga het niet nog een keer uitleggen maar er zijn vast wel mensen die daar wel zin in hebben maar ik wil het wel even voor je vast komen houden zodat je ziet dat er niks gebeurt.

Verwijderd

Op donderdag 05 juli 2001 16:17 schreef Shift het volgende:
12 Volt kan best gevaarlijk zijn met hoge amps. Bijvoorbeeld, pak je startkabel met je linker hand en met rechter hand de start motor en dan starten :) ben je in 1 sec AS geworden. 250 Amp door je heen.
LOL :D Dqan gebeurt er dus helemaal nul komma nul. Jij, de mens dus. heeft een te grote werrstand, er loopt geen stroom.

T'Idee is ongeveer net zo krom als niet onder een brug door te willen lopen omdat die zoveel weegt en je zou verpletteren.

Verwijderd

de weerstand van de mens is ongeveer 1kOhm.
Dan is er nog de overgangsweerstand tussen jezelf en de aarde/nul/min. Deze is sterk afhankelijk van hoe je de draden vast heb, met dit weer zal die weerstand niet zo hoog zijn (zweethanden).

Hoe lager de totale weerstand van he totale circuit (dus van fase naar nul bij AC en van + naar - bij DC), hoe hoger de stroom is door het lichaam.
(U=I*R = I=U/R)
als je de spanning dus hoger maakt (de U) word de stroom ook hoger (je lichaamsweerstand kan je niet veranderen).

De stroom bepaald uiteindelijk hoe je lichaam hier op reageert.

Als er een hoge stroom door een peltier loopt hoeft die hoge stroom nog niet door je lichaam te geen, meestal is het zelfs nuttig als het peltier er tussen zit (in serie) want dan word de totale weerstand weer wat verhoogt wat de totale stroom dus weer verlaagd, pak je echter beide draden van een peltier vast (parallel) dan word de stroom door het lichaam niet verlaagd.

Al die formules ga ik nu niet uitleggen :+

ik hoop dat jullie het nu snappen :7

P.S. Ga nu niet zeuren over typo's, er zitten er genoeg in, ik weet het, haast haast haast :Y)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:34
blij met je reactie KryTech. Voor iedereen die nu nog denkt dat 12 volt je kan verassen het volgende:

V=I*R. R = constant (je eigen lichaam namelijk) en redelijk hoog. Dus zal er bij V=12 geen hoge stroom (I) gaan lopen. Dit is ongeacht AC/DC. Het AC/DC verhaal heeft wel invloed op de schadelijkheid, maar bij 12 volt maakt dit niets uit.

/edit

uiteraard is dit een beetje vereenvoudigd. Zaken als doorslag van de huid en verlaagde huidweerstand door vocht etc. hebben uiteraard ook invloed

\edit

Verwijderd

R is niet constant, je heb ook nog de overgangsweerstand !!!!

• KryTech
Op donderdag 05 juli 2001 16:51 schreef C001JU135 het volgende:
de weerstand van de mens is ongeveer 1kOhm.
Dan is er nog de overgangsweerstand tussen jezelf en de aarde/nul/min. Deze is sterk afhankelijk van hoe je de draden vast heb, met dit weer zal die weerstand niet zo hoog zijn (zweethanden).

Hoe lager de totale weerstand van he totale circuit (dus van fase naar nul bij AC en van + naar - bij DC), hoe hoger de stroom is door het lichaam.
(U=I*R = I=U/R)
als je de spanning dus hoger maakt (de U) word de stroom ook hoger (je lichaamsweerstand kan je niet veranderen).

De stroom bepaald uiteindelijk hoe je lichaam hier op reageert.

Als er een hoge stroom door een peltier loopt hoeft die hoge stroom nog niet door je lichaam te geen, meestal is het zelfs nuttig als het peltier er tussen zit (in serie) want dan word de totale weerstand weer wat verhoogt wat de totale stroom dus weer verlaagd, pak je echter beide draden van een peltier vast (parallel) dan word de stroom door het lichaam niet verlaagd.

Al die formules ga ik nu niet uitleggen :+

ik hoop dat jullie het nu snappen :7

P.S. Ga nu niet zeuren over typo's, er zitten er genoeg in, ik weet het, haast haast haast :Y)
1K ohm? 1 Mega ohm lijkt er al meer op
Als je hem in serie pakte wordt de weerstand zo hoog dat er amper stroom gaat lopen... Als je hem parallel pakt gebeurt er al helemaal niks! 1 ohm parallel aan 1 Mega ohm waar oh waar zou dan de meeste stroom lopen..?

Verwijderd

Ik heb een goede 8 jaar de ene cursus elektriciteit na de andere gekregen tot ik ze kotsbeu was.

Wat ik nog weet:
spanning: de potentiële energie die over een geleider staat
is NIET dodelijk

stroomsterke: De hoeveelheid elektronen die er per tijdseenheid door een geleider stromen. Dit onder invloed van de spanning door de wet van Ohm: R=U/I

Dit is dus wel dodelijk. Fysiek verkool je dus door het aantal Ampère dat er door je lichaam gejaagd worden. Deze worden gegenereerd door de spanning: het aantal Volt. Dus eigenlijk is deze discussie totaal zinloos omdat er een oorzakelijk verband tussen beiden bestaat.

De gemiddelde weerstand van een menselijk lichaam is 3kOhm of 3K en een stroomsterke van 0,5A is zeker dodelijk

U=R*I=3000*0,5=1500V

Dus als je er zelf aanhangt zonder dat je deel uitmaakt van een parallelschakeling (die de totale stroomsterkte herverdeelt)is 1500V dodelijk, juist omdat je een stroom ondergaat van 0,5A.

Wisselstroom is nog helemaal anders en daar heb ik geen zin voor om dat te gaan uitrekenen :)
Komt veel te veel bij kijken.
Kom enkel niet aan de verschillende trappen van je pc-voeding in werking of je kunt stroomstoten van 20A te verwerken krijgen.
Heb ik verleden jaar nog gezien bij electronica.

'k Hoop dat hier niet teveel herhaling instaat.

edit: het maakt dus ook uit hoe de stroom door je lichaam gaat he. als ie van je ene arm naar de andere loopt, is het gedaan met je (gaat via het hart). Als die enkel door je hand loopt(dus + en - met hetzelfde hand vasthebben), is er niet zoooveel aan de hand. Als de andere pool de grond is, tja... Dit gaat ook via het hart... >:)

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

De weerstand van een mens is te hoog om ooit (bij 16 volt) 16 ampere te trekken...

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-02 15:33

Shift

[] Dual crazy []

Op donderdag 05 juli 2001 16:40 schreef Hooi het volgende:

[..]

LOL :D Dqan gebeurt er dus helemaal nul komma nul. Jij, de mens dus. heeft een te grote werrstand, er loopt geen stroom.

T'Idee is ongeveer net zo krom als niet onder een brug door te willen lopen omdat die zoveel weegt en je zou verpletteren.
Noem jij een weerstand op die tegen 250 Amp kan. Als je niet wilt geloven mogen we bij jou uitproberen ? :)

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Op donderdag 05 juli 2001 18:34 schreef Shift het volgende:

[..]

Noem jij een weerstand op die tegen 250 Amp kan. Als je niet wilt geloven mogen we bij jou uitproberen ? :)
Zeker nooit analoge techniek gehad...
Hoe de hell wil je ooit bij 12 of 16 volt door een weerstand van 3k 250A krijgen??

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:24
analoge techniek? Brugklas niveau natuurkunde is dit...

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ja, maar die mensen hier doen allemaal zo interessant...

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
sjezus mensen.

Als je der nog steeds niet uit bent dan ga je toch lekker zelf testen.

Vind een hoogspanningsbron met heel weinig Ampere >> natuurkunde lokaal. Zo'n maschine waar je aan draait en als je dan zo'n staaf vast pakt gaan je haren overeind staan. Heeeel hoge spanning en weinig mA.

Hoge Amperebron. Een puntlas apperaat. Je kunt het metaal gewoon aanpakken zonder dat je er iets van voelt maar het amperage is zo hoog dat de platen aan elkaar smelten.

Trek zelf je conclusie maar.

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 29-03 20:09

reapher

Z POWER

Hmmm net even een voeding van 13volt 60 amp vastgehouden, er gebeurde erg weinig :)

Nee even normaal nu. Het is niet zo dat bij een spanningsbron van 12 volt je dood ga, Er is een verband tussen volt weerstand en ampere. Als jij 220 vast pakt kan er verschrikkelijk veel amp lopen. afhankelijk van je weerstand, en de overgangsweerstand en eventueele draden.
Dus mensen die zeggen dat je bij 12 volt dood kan gaan ahum (not) tenzij je een stroombron heb, maar dat is andere koek.

Het is overigens wel zo dat als je bij een accu (12volt) een draadje tussen de klemmen douw er echt ontiegelijk ampere loopt en het draadje verkoold.

Van die hoogspannings dingen in het lokaal, waarbij je een schokje krijg. Weet je waarom je daar niet dood door ga? simpel omdat ze niet meer ampere kunnen leveren dan een klein aantal. Dit omdat je er te weinig vermogen in kan opwekken.

Er stond hier ergens een quote van iemand, dat spanning en stroom dood kunnen veroorzaken, dat is helemaal waar.

Click hier niet

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

je kan inweze 20000 volt (nee geen tikvout :P ) krijgen, zolang het amperage maar klein blijft. Oke, het is niet goed voor je, je verbrand erg maar je kunthet wel overleven (en 0.05 ampere dodelijk :? yeah right, and I am santa claus :+ )

iStockphoto

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Van mij mag er nu wel een slotje op..
De gene die denken dat als je 12v krijgt sterft blijft dat maar geloven...

Verwijderd

Op donderdag 05 juli 2001 19:49 schreef cheshire87 het volgende:
je kan inweze 20000 volt (nee geen tikvout :P ) krijgen, zolang het amperage maar klein blijft. Oke, het is niet goed voor je, je verbrand erg maar je kunthet wel overleven (en 0.05 ampere dodelijk :? yeah right, and I am santa claus :+ )
hehe pak jij dan maar 2 draadjes vast met 20000 volt (nee geen tikfout :P ) er tussen dan regel ik de stroom op tot 50mA (0.05 ampere)

TOAST!!!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56

Part

Helemaal niets.....

Niet om vervelend te doen hoor maar lage voltage bij hoge stroom kunnen wel gevaarlijk worden als je een stroomkring abrupt onderbreekt.
Door de inductie van de kabels kunnen er dan hoge spanningen ontstaan.
Als je bv een accu uit een auto kortsluit met een lange kabel en die kabel lostrekt terwijl je de uiteinde vast houd kun je best een doodsklap krijgen. AUB NIET UITPROBEREN!!!
Door de inductie kan de spanning oplopen tot ver over de 100kv. Heel kortstondig dat wel.

Daarom kun je beter toch uitkijken bij lage spanningen en grote stroomsterkte.

• KryTech
Op donderdag 05 juli 2001 19:49 schreef cheshire87 het volgende:
50 mA kan/is dodelijk. Dus ik denk dat ik eindelijk weet wie de santa claus is.

Verwijderd

Op donderdag 05 juli 2001 21:07 schreef KryTech het volgende:

[..]

50 mA kan/is dodelijk. Dus ik denk dat ik eindelijk weet wie de santa claus is.
5 ma door de hartstreek is dodelijk. Maar daar heb je 2000 volt voor nodig.
(Wet van Ohm heh..)

En bij 50ma ben je sateh babi.

Verwijderd

Overigens
even een morbide feitje,
de electrische stoel in de VS was "maar" 6000 volt.

>:)

Verwijderd

Op donderdag 05 juli 2001 16:04 schreef Twynn het volgende:
Leuk al die onzin te lezen..

Toch blijf ik van mening dat hoge stromen bij lage spanningen geen probleem zijn.. Bovendien.. Hoe wil je hoge stromen door je lichaam krijgen??????
Je lichaam heeft een hele hoge weerstand..Om daar hoge stroom door te krijgen kan alleen maar door zeer hoge spanningen..

Bovendien is wisselspanning inderdaad gevaarlijker als gelijkspanning.

En dat gezwam van die accu en dergelijke.. Dat kan dus gewoon niet.. Tenzij je zeiknat bent op je blote voeten staat ofzo.. Maar dan is je weerstand ook veel lager..

Over die gasaanstekers (piezo-elementen).. Ja dat is inderdaad een zeer hoge spanning, en die voel je dus ook.. Maar ooit aan de tijdsduur van de ontlading gedacht!??
Hetzelfde geld voor statische elektriciteit.. Enig idee over wat voor voltage je dan praat? Dat zijn dus ook kilovolts.. (maar ook weer in zeer korte tijd!)

Tja, en als ex-electroboer weet ik waarover ik praat.. Vaak genoeg 220/380 en zelfs ooit 27kV aangeraakt.. Ik kan het overigens niemand aanraden :)
hier ben ik het nou mee eens!
Pagina: 1