Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
Ik heb paar maanden een overlijdingsrisico verzekering afgesloten vanwege een NHG hypotheek. Ik heb gekozen om dit bij nationale nederlanden te doen. Sinds 2015 moesten verzekeringsmaatschappijen de kosten inzichtelijker maken door ze op te splitsen; hierdoor kwamen er distributiekosten ineens bij, dit waren voor 2015 kosten die in de premie verwerkt zaten. Deze kosten zijn 1malig 100 euro.

Na het online afsluiten van de verzekering, kreeg ik via de email het verzoek de 100 euro distributiekosten over te maken, voor de premie was dat een automatisch incasso; de verzekering premie en de distributiekosten worden dus apart in rekening gebracht.

Ik heb die kosten tot vandaag niet overgemaakt. De reden was simpel, ik was in eerste instantie te laat en kreeg een herinnering. In deze herinnering werden geen consequenties genoemt voor het niet op tijd betalen (bijvoorbeeld extra administratie kosten oid).

In de 2e herinnering werd mij wederom enkel gevraagd het bedrag over te maken, weer zonder consequenties.... Daarna werd ik gebeld en werd mij gevraagd of ik de e-mail gelezen had en nog maals gevragad het te lezen en het open staande bedrag over te maken, weer zonder consequenties...

Ik kan weinig vinden over deze kosten, wel op een forum van iemand de opmerking gelezen dat als deze kosten voortkomen uit de premie van een verzekering, hoeveel euro dit dan op de premie nu scheelt, waar hun maatschappij dus geen antwoord op kon geven.

Met andere woorden; het is een beetje grijs gebied, het komt over alsof het een vrijwillige bijdrage is.

Wat vinden jullie hiervan en heeft iemand dezelfde ervaring?

holy shit ik ben een grootmeester hier! bow down servants

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 12:05
Ik ben geen expert op dit gebied maar kan je wel vertellen dat dit geen vrijwillige bijdrage is.

De distributiekosten, zijn vergelijkbaar aan de kosten die je betaalt aan een tussenpersoon wanneer je daar gebruik van maakt. Als je geen tussenpersoon gebruikt, betaal je die kosten aan de verzekeringsmaatschappij zelf onder de noemer distributiekosten.

Deze kosten zijn voor oa.
Administratiekosten, evt reclamekosten, opmaken en verstrekken van de verzekering etc.

Niet betalen = problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-09 12:53
Dit is zeker geen vrijwillige bijdrage. Onder BGFO3 is het aanbieders van complexe financiële producten verplicht gesteld hun advies- en distributiekosten inzichtelijk te maken. Er vindt jaarlijks ook een audit plaats op de kostprijsmodellen die hiervoor gebruikt worden, en de aansluiting op de realisatie (productie X * distributiekosten Y).

Die kosten zullen dus gewoon overgemaakt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 08:49
En waarom bel je ze niet, maar laat je de herinneringen binnenstromen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Viel mij ook al op, met rustig bedragen van 150 euro. Voor het opmaken (digitaal) van een simpele polis. Deze kosten betaal je toch ook niet voor andere verzekeringen? Absurd wat mij betreft, ze mogen blij zijn dat ik ze geld kom brengen.

Zelf ga ik waarschijnlijk kiezen voor DELA. Die hebben slechts 11 euro aan kosten (wat mij wel normaal klinkt) en smeren dat over 10 jaar uit in de polis. Voordeel is ook dat er bij DELA een utivaartverzekering en geldverzekring loopt van ons, als er dus iemand dood gaat moeten we toch bij DELA zijn en is het handig als daar alles 'van en met de dood' behandeld zal worden.

Maar mochten mensen suggesties hebben voor betere oplossingen, dan houd ik mij warm aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 08:49
Verzekeringen horen bij PFSL, move die kant op. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:36:
Viel mij ook al op, met rustig bedragen van 150 euro. Voor het opmaken (digitaal) van een simpele polis.
Ik denk dat de CPA van de online advertentieprogramma's ook in de distributiekosten wordt verrekend. En dat zijn voor een levensverzekering gauw een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
Señor Sjon schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:52:
En waarom bel je ze niet, maar laat je de herinneringen binnenstromen?
omdat ze alleen maar vragen of ik het wel betalen.

het punt is dat er niet echt herinneringen binnen komen, 2x een e-mail. Hierin word enkel gevraagd om het bedrag over te maken op IBAN blabla, geen enkel consequentie als je het niet doet, geen kleine letters wat je normaal zou verwachten. Daarom heb ik het dus nog niet betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:04

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Dus je weet dat je kosten gaat krijgen, gaat hiermee akkoord, je krijgt netjes facturen e.d. hiervoor, maar toch ga je (nog) niet betalen omdat ze niet aan het dreigen zijn met kosten/deurwaarder/andere consequenties? 8)7 :N

[ Voor 5% gewijzigd door Angeloonie op 04-11-2016 12:06 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 14:34
Mister_X schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:58:
[...]
het punt is dat er niet echt herinneringen binnen komen, 2x een e-mail. Hierin word enkel gevraagd om het bedrag over te maken op IBAN blabla, geen enkel consequentie als je het niet doet, geen kleine letters wat je normaal zou verwachten. Daarom heb ik het dus nog niet betaald.
Als je bij de AH aan de kassa staat en de caissière "vraagt" (uiteraard zonder het noemen van consequenties) om € 10,95 wacht je dan ook met betalen tot ze je de consequentie van niet betalen (dat ze de producten uit je tas weer terug in het schap gaan leggen) heeft uitgelegd? 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door One-eye864 op 04-11-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
@angeloonie Nee het zijn geen factureren het is een e-mail waarin staat of ik een bedrag wil overmaken
@one-eye appels en peren vergelijken, bij de AH met je boodschappen langs de kassa lopen is stelen. ik heb nu niet het idee dat ik iets steel, nogmaals, mijn premie is al afgeschreven van mijn rekening! dus ik heb netjes betaald, dit krijg ik er nog even bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Mister_X schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 12:07:
@angeloonie Nee het zijn geen factureren het is een e-mail waarin staat of ik een bedrag wil overmaken
@one-eye appels en peren vergelijken, bij de AH met je boodschappen langs de kassa lopen is stelen. ik heb nu niet het idee dat ik iets steel, nogmaals, mijn premie is al afgeschreven van mijn rekening! dus ik heb netjes betaald, dit krijg ik er nog even bij.
Nee ik zei niet dat je langs de kassa liep. Ik zei/bedoelde dat je keurig de jonge dame blijft negeren/aankijken tot ze stopt met vragen om het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
One-eye864 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 12:08:
[...]
Nee ik zei niet dat je langs de kassa liep. Ik zei/bedoelde dat je keurig de jonge dame blijft negeren/aankijken tot ze stopt met vragen om het geld.
nee dat is raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Klopt. Facturen negeren omdat je het onzin vindt en er niet bij staat dat ze extra kosten gaan berekenen als je niet snel genoeg betaald ook. Wat is precies het verschil tussen deze twee situaties?

Volgens mij is NN toch vrij duidelijk over hun distributiekosten

[ Voor 15% gewijzigd door One-eye864 op 04-11-2016 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:28
Mister_X schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:13:
Ik heb paar maanden een overlijdingsrisico verzekering afgesloten vanwege een NHG hypotheek. Ik heb gekozen om dit bij nationale nederlanden te doen. Sinds 2015 moesten verzekeringsmaatschappijen de kosten inzichtelijker maken door ze op te splitsen; hierdoor kwamen er distributiekosten ineens bij, dit waren voor 2015 kosten die in de premie verwerkt zaten. Deze kosten zijn 1malig 100 euro.
Hoop dat ik het goed heb begrepen:

Je hebt een verzekering afgesloten met als kosten bedrag x. Daarna zijn de kosten gesplitst in € 100 + y. Als x=€100 + y dan moet je gewoon betalen, als het meer geworden is moeten zij eerst maar uitleggen waarom.

Zou daarbij dan wel even een bericht sturen dat je niet betaalt tot ze hebben uitgelegd hoe de kosten in elkaar zitten, dan zouden ze moeten stoppen met rekeningen sturen. Een betwiste vordering kunnen ze minder makkelijk werk van maken, eentje die je gewoon niet betaalt gaat je een keer problemen opleveren.

[ Voor 17% gewijzigd door timag op 04-11-2016 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
One-eye864 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 12:13:
[...]
Klopt. Facturen negeren omdat je het onzin vind ook.

Volgens mij is NN toch vrij duidelijk over hun distributiekosten
nogmaals het is geen factuur, het is een betalingsverzoek. Alsof ik jou vraag mij 99 euro over te maken. Blind alles betalen "omdat men dat vind" is ook dom.
timag schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 12:14:
[...]

Hoop dat ik het goed heb begrepen:

Je hebt een verzekering afgesloten met als kosten bedrag x. Daarna zijn de kosten gesplitst in € 100 + y. Als x=€100 + y dan moet je gewoon betalen, als het meer geworden is moeten zij eerst maar uitleggen waarom.
Het blijft vaag, helemaal omdat je alles online doet, alsof ik dubbel betaal voor me internet. Alsof je bij de kassa staat bij de AH en je 2x moet betalen, 1x voor je boodschappen + personeels kosten + marketing kosten en voor hun kassa scan systeem. Om even in lijn te blijven met het AH voorbeeld.

ik heb die vraag idd 2dagen geleden gestuurd (voor de 2e keer, de eerste keer herhaalde ze gewoon wat op de website stond).

maargoed ik heb net maar betaald, je ontkomt er niet aan idd maar het blijft gewoon raar.

[ Voor 11% gewijzigd door Mister_X op 04-11-2016 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homerius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:02
Als het goed is is er toen je de verzekering afsloot duidelijk aangegeven dat er, naast de premies, ook distributiekosten betaald moeten worden. Mocht dat niet op voorhand duidelijk aangegeven zijn, dan kun je in discussie met de verzekeringsmaatschappij.

Deze distributiekosten mogen niet verrekend worden met de normale premies of dekking, en moeten (zoals eerder ook al door anderen aangegeven) apart in rekening gebracht (en betaald) worden. Dat is nu eenmaal verplicht. Hoe hard ze achter een snelle betaling aan zullen gaan zal afhangen van de verzekeringsmaatschappij, maar ze mogen deze kosten in principe ook niet kwijtschelden of vergeten: dan kunnen ze ruzie krijgen met de AFM. Met andere woorden: het is dus zeker geen vrijwillige bijdrage.

klein beetje spuit 11 ivm reacties tijdens de lunch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Mister_X schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 12:21:
[...]

nogmaals het is geen factuur, het is een betalingsverzoek. Alsof ik jou vraag mij 99 euro over te maken. Blind alles betalen "omdat men dat vind" is ook dom.
Als ik op de pagina van NN kijk onderin bij de vraag "Zijn er kosten voor het afsluiten?" kom ik keurig op de eerder genoemde pagina uit met daarop (onder andere) de distributiekosten. Ik neem aan dat dit tijdens het afsluiten nog een keer genoemd is maar dat kan ik zo 1-2-3 uiteraard niet checken.

Kortom lijkt me niet meer dan duidelijk dat deze kosten normaal zijn en in rekening gebracht zullen worden

[ Voor 6% gewijzigd door One-eye864 op 04-11-2016 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 15:37

Rmg

Ach het word vanzelf een aanmaning :+ :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
Homerius schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 12:22:
Als het goed is is er toen je de verzekering afsloot duidelijk aangegeven dat er, naast de premies, ook distributiekosten betaald moeten worden. Mocht dat niet op voorhand duidelijk aangegeven zijn, dan kun je in discussie met de verzekeringsmaatschappij.

Deze distributiekosten mogen niet verrekend worden met de normale premies of dekking, en moeten (zoals eerder ook al door anderen aangegeven) apart in rekening gebracht (en betaald) worden. Dat is nu eenmaal verplicht. Hoe hard ze achter een snelle betaling aan zullen gaan zal afhangen van de verzekeringsmaatschappij, maar ze mogen deze kosten in principe ook niet kwijtschelden of vergeten: dan kunnen ze ruzie krijgen met de AFM. Met andere woorden: het is dus zeker geen vrijwillige bijdrage.

klein beetje spuit 11 ivm reacties tijdens de lunch...
Thx, toch gek, ik vergeet niet vaak iets niet te betalen (belangrijkste gaat automatisch), maar het is niet raar als men administratie kosten in rekening brengt als je telang wacht met betalen, of dreigen met incasso. Dit is nu na 3maanden 0x gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Mister_X schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 12:25:
[...]

Thx, toch gek, ik vergeet niet vaak iets niet te betalen (belangrijkste gaat automatisch), maar het is niet raar als men administratie kosten in rekening brengt als je telang wacht met betalen, of dreigen met incasso. Dit is nu na 3maanden 0x gebeurd.
Ik zou zeggen mail ze even, ik denk dat ze op je verzoek wel extra kosten in rekening willen brengen hoor.

Dat ze je nog geen kosten in rekening hebben gebracht voor het, onterecht, niet betalen kan toch geen reden zijn om juist niet te betalen? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:04

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Dit topic is echt te stupide voor woorden, kom op man wat wil je nu bereiken?

Je zegt het zelf:
Mister_X schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:13:
Sinds 2015 moesten verzekeringsmaatschappijen de kosten inzichtelijker maken door ze op te splitsen; hierdoor kwamen er distributiekosten ineens bij, dit waren voor 2015 kosten die in de premie verwerkt zaten. Deze kosten zijn 1malig 100 euro.
M.a.w. je wist/weet dat je die €100 moest gaan betalen.
Maar omdat je geen "factuur" krijgt en ze geen boetes geven maar enkel vriendelijke reminders sturen betaal je nog niet? Je mag blij zijn dat ze zo flexibel zijn met de betaling, anders had je zeker ook een topic geopend als je een boete had gekregen?

Betaal die rekening en wees er klaar mee. |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Angeloonie op 04-11-2016 13:16 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Pagina: 1