Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...
Hallo iedereen ik heb een probleem met mijn grafische kaart, hij denkt namelijk dat hij te heet wordt en dan krijg ik een blackscreen, complete shut down die ik alleen kan eindigen door mijn laptop uit te schakelen. Oplossing voor het probleem heb ik 2 jaar terug ongeveer gevonden in underclocken. Heb mijn kaart gewoon wat minder zwaar laten draaien en allemaal prima. Om de zoveel tijd dacht hij weer te warm te zijn, dus moest ik omlaag, totdat ik nu op het punt zit dat ik maximaal underclock en dat werkt nog, maar goed ik wil een andere oplossing voordat dit problemen gaat opleveren. Dus ik ben gaan experimenteren.

2 uur gegamed maximaal underclock, alle settings terug gezet naar normaal en weer gewoon 4 uur door gegamed, zware games, laptop voelde heel warm aan, warmer als normaal eerlijk gezegd.

Tempratuur GPU: 75 graden, binnen 5 min nadat de game was afgesloten terug gezakt naar 67 graden

Ik heb dit vaker geprobeerd en altijd kan ik als de laptop eenmaal warm is gedraaid gewoon terug gaan naar maximale settings. Hij oververhit niet zelfs naar uren zware games te draaien.

Het enige probleem is dat als mijn grafische kaart koud is, want ik kan 4 uur in words zitten en een game starten en ik heb hetzelfde probleem, dan springt die tussen de één en twee minuten op black screen. Ik ga ervan uit dat dit een beveiliging is tegen overheating. Ik heb underclocking gebruikt om het probleem eerst op te lossen, maar aan deze tempraturen te zien is er gewoon geen probleem.

Ik weet dat deze beveiliging uitschakelen gevaarlijk is en daarom heb ik er nooit aan gedacht om eraan te komen maar dit zijn de feiten:

1: Tempraturen lijken in orde, zoals ik gemonitord heb, aangezien het underclocken goed werkte telkens met stapjes blijkt ook naar mijn mening dat het minimaal is en precies op de grens zit van de beveiliging (en elke goede beveiliging heeft marges, dus zou prima moeten gaan)

2: Ik kan niet verder underclocken, als die nu geregeld gaat uitvallen met deze settings kan ik m'n laptop weg doen, dus wat heb ik te verliezen? Mn laptop kapot maken? Als ik niets doe kan ik hem ook niet meer gebruiken waarvoor ik het wil.

Maar gelukkig kunnen mensen altijd systemen overrullen, want mensen kunnen dingen nog steeds beter analyseren en zelfs besluiten dat bepaalde risico's genomen kunnen worden, ook al zijn ze zich bewust van de mogelijke gevolgen. Dus iemand hier die weet hoe ik dat uit kan zetten, want je gaat me niet vertellen dat ik m'n laptop wellicht weg kan doen vanwege een beveiliging terwijl ik het vermoeden heb dat die het prima zal doen zonder die beveiliging 8)7

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Software voor the underclocken: NVIDIA Inspector 1.9.7.3

Hardware

HP Pavilion dv7 Notebook PC
Intel(R)Core(TM)2 Duo CPU P8400 @ 2.26GHz
4 GB RAM
32-bits besturingssysteem
Windows Vista

Ja oud dingetje, maar doet het nog prima, ga volgend jaar een nieuwe halen denk ik, maar momenteel kan ik er alles nog mee, dus waarom vervangen als die het doet. Behalve dan die overheat beveiliging.... Ik ben bereid het risico te nemen!! :p

Voor de duidelijkheid, dit heb ik al geprobeerd:

Nieuwe koelpasta, ventilatoren schoon gemaakt, extern coolingpad, underclocken van de GPU en ik weet dat die beveiliging er niet voor niets zit, maar tempraturen zijn acceptable, hij bereikt die tempraturen sowieso al jaren volgens mij. Alleen de snelheid van opwarmen triggert de beveiliging in mijn ogen, omdat als die langzamer opwarmt doordat die eerst op minder vermogen draait dan doet het probleem zich niet voor... En als die kapot gaat dan is dat maar zo, ik probeer gewoon het laatste uit mijn 8 jaar oude laptop te halen, ik heb backups van alles en hou er sowieso al rekening mee dat die binnenkort gewoon niet meer bruikbaar is door dit probleem als de beveiliging niet uitgeschakeld kan worden dan is die al afgeschreven.
...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2016 01:35 . Reden: Besturingssysteem toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argemadon
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-12-2023
beste Swami16,

Ik zou als eerste willen zeggen kijk op internet of andere ook een dergelijk probleem hebben, maar dat heeft u vast al wel gedaan
Tot zover ik weet is er niet echt een makkelijke manier om de temperatuur sensor uit te schakelen of te zorgen dat je GPU dit niet doet.
Maar wat je wel kan doen is kijken naar wat voor een ander BIOS mensen hebben gemaakt voor je GPU, want daar kan er wel iets bij zitten wat je wilt. (alhoewel ik niet helemaal zeker ben dat er voor een laptop-GPU een custom BIOS is)
Let dan wel goed op met wat je doet want als het verkeerd gaat is het echt foute boel en kan het zijn dat je laptop-GPU niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor uw antwoord. Ik heb al in de bios gekeken en daar kon ik niets aanpassen m.b.t. tot my GPU, ik heb overal gekeken maar niets kunnen vinden in ieder geval.

Ik heb nu het probleem terug terwijl ik maximaal underclock, temperatuur van m'n GPU, 62 graden. Ik heb gisteren 3 uur lang gegamed en om het half uur ongeveer de temperatuur gecheckt en die was telkens rond de 75 / 76 graden, heel stabiel en zou geen probleem moeten zijn.

Mijn vermoeden is dat het probleem dus echt zit in een koude GPU die te snel opwarmt waardoor de beveiliging getriggered wordt. Ik moet nu een low graphics game spelen voor een uurtje om m'n GPU op te warmen voordat ik zwaardere dingen kan doen, maar als dit nog verder gaat aftakelen heb ik uiteindelijk geen laptop meer.

Ik wil sowieso voor een nieuwe gaan kijken voor de kerst. Dus als deze kapot gaat maakt mij dat niet zoveel uit sinds hij eigenlijk al bijna onbruikbaar is momenteel. Echter lijkt het erop dat het gewoon onmogelijk is om deze beveiliging weg te krijgen...

Een vraagje, wat als ik de temperatuur sensor zou verwijderen zodat hij geen input daarvan krijgt, zou dit het probleem misschien kunnen oplossen? Enige nadeel is dat ik dan zelf ook niet meer kan monitoren wat de temperatuur is en ik heb geen idee hoe dit in de laptop zit ingebouwd en of dit uberhaupt een los onderdeel is wat verwijdert kan worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2016 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01

Onbekend

...

Ik vraag mij af of het komt door een softwarematige beveiliging.
Ik vermoed dat enkele solderingen niet goed zijn, en dat bij het te snel opwarmen van de chips er contactproblemen optreden. Als de chips "rustig" worden opgewarmd heb je waarschijnlijk er minder last van, en vandaar dat het systeem dan stabiel blijft draaien.

Dus zorg voor betere (gelijkmatige) koeling van de kaart, ook aan de achterkant. (Het omzeilen van een beveiliging is vaak een slecht idee.)

Speel ook Balls Connect en Repeat