Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Data verwijderen .txt of excel bestand

Pagina: 1
Acties:

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:24

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Topicstarter
Ik een paar enorme bestanden waar ik zeer interessante data uit kan halen; Probleem is alleen dat ik >500MB aan .txt bestanden heb vol met (in een bepaalde structuur opgebouwde) data.
ik wil bepaalde "timestamp" events met elkaar vergelijken, 95% van de data heb ik echter niets aan, en is ook niet te handelen in b.v. Excel omdat ik > 1 miljoen regels zit (ruim 8 om precies te zijn).

Laad ik 500.000 regels in excel en probeer ik de overbodige data te verwijderen loopt Excel vast, verwijder ik ~50.000 regels per keer werkt het maar heb ik uren werk (zeker omdat het verwijderen vrij traag gaat...).
Zou de data kunnen verdelen over en X aantal sheets, maar dit gaat erg veel tijd kosten.

Heb gegoogled naar het verwijderen van lines (o.a. deze getest ) maar krijg niet de juiste data verwijderd zoals ik dit wil. Er moet toch een fatsoenlijke methode zijn om uit .txt bestanden regels te verwijderen met bepaalde (specifieke) woorden?. Mijn programmeer kennis is helaas beperkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Tortelli op 02-11-2016 22:46 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 21:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klinkt als een perfecte klus voor PowerShell of de Linux shell met tools als awk e.d. om via reguliere expressies de timestamps eruit te plukken die je wilt vergelijken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-11 22:26
Hiervoor bestaan databases.
Excel en tekstbestanden zijn absoluut niet geschikt om snel data te structureren.
Moet je alleen wel alles importen, maar daarna is het makkelijk om verbanden te leggen.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 22:05
FireWood schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:52:
Hiervoor bestaan databases.
Excel en tekstbestanden zijn absoluut niet geschikt om snel data te structureren.
Moet je alleen wel alles importen, maar daarna is het makkelijk om verbanden te leggen.
Inderdaad gewoon acces gebruiken dan is importeren ook ongeveer 3 klikken.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 10:49
code:
1
$ grep "tekst op de regels die je nodig hebt"  hugeass.txt > alleenwatjenodighebt.txt

• Tortelli

Tortelli

Topicstarter
Ik wil alleen de gehele regel hebben, niet alleen de specieke tekst?.

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

grep geeft de hele regel als output.

meer info

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:00

Speedmaster

Make my day...

Tortelli schreef op donderdag 03 november 2016 @ 08:47:
Ik wil alleen de gehele regel hebben, niet alleen de specieke tekst?.
Dus gewoon even importeren in Access, daarna kan je alles doen met de data wat je wilt

• Tortelli

Tortelli

Topicstarter
Het is gelukt!! :)

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:00

Speedmaster

Make my day...