Pc start niet meer na stabiele oc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:19
Beste mensen,

Eergisteren had ik mijn i5-2500k overgeclockt naar 4.5ghz op 1.35v op een p67gd55 moederbord met een gtx 1080 van inno3d. Vandaag viel mij pc plotseling uit zonder load.

Een aantal punten die ik heb:
- pc start op zonder beeld als gpu niet is aangesloten op de psu maar uiteraard kaart zelf draait en geeft licht.
- alles aangesloten wilt pc niet starten
Alles aangesloten maar psu knopje uitzetten voor paar seconden en weer aan dan start pc helemaal voor een seconden en valt meteen weer uit.

Psu is een club3d 700w bronze 80plus waardering van 5 jaar terug.
Ik heb helaas geen alternatief onderdelen liggen om iets uit te sluiten maar volgens mij ligt het aan de psu denk ik?

Overclock werkte dus stabiel voor 2dagen. Stresstest met prime95 voor twee uurtjes zonder faal en temps onder de 82graden.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hebski
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-12-2024

Hebski

Less is more!

Misschien gewoon je BIOS resetten en hem iets lager klokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Bios resetten wil ik best doen maar ik zou graag de boosdoener willen weten. Standaard geeft de moederbord 75watt naar de gpu. Dus zonder psu kabels naar de gpu werkt wel. Dit kan dus betekenen dat het aan de kaart kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

Twarp

just grin...

En een nieuwe voeding testen naast de BIOS reset ...

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hebski

Hebski

Less is more!

Toch gewoon de BIOS resetten, je kan de OC altijd terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Hebski schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:20:
Misschien gewoon je BIOS resetten en hem iets lager klokken?
Aan de overclock kan het niet liggen denk ik. Het is een i5 2500k met p67 moederbord. De makkelijkste en stabiele oc die er kan zijn zowat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hebski

Hebski

Less is more!

Toch doen. Zoals ik al zei, mocht het niet helpen, kan je de OC altijd weer terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Ik zal de bios nu resetten maar hoe moet ik dan verder? Waarschijnlijk zal het weer gebeuren. Kan ik met een werkend pc de psu testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

Twarp

just grin...

Je moet toch ergens beginnen, en die BIOS reset is wel een goede.

Met een nieuwe PSU kan jij je systeem testen, niet je PSU.

[ Voor 32% gewijzigd door Twarp op 02-11-2016 22:24 . Reden: tja, late reactie na 2 sec en een aanvulling. ]

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Ik heb de videokaart helemaal eraf gehaald en de bios probeert te resetten met de batterij en/of jumper en ik krijg niks anders dan de 1 seconde aan uit reactie. Wat nu :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Ik ga denk ik morgen een corsair rm650 bestellen. Dat moet wel genoeg power zijn. mijn huidige club3d voeding was waarschijnlijk de slechtste voeding destijds op de markt maar het gaf 5 jaar lang niet op. Had nooit geweten dat ik zo verdrietig zou zijn voor een voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Omg mijn pc werkt weer maar het is heel raar. Pc is nu dus zonder oc maar het wilt alleen opstarten als de sata kabel dat alleen power geeft aan een basic dvd speler niet aangesloten is. Alles aangesloten behalve de psu kabels naar gpu werkt ook niet. Is dit nou psu dat aan het falen is met componenten poweren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hebski

Hebski

Less is more!

Ik denk toch echt dat je PSU aan het falen is. 650 watt is wat veel, een voeding als deze: pricewatch: Corsair CX450M zou in principe voldoende moeten zijn (tenzij je echt als een malle wilt gaan overklokken) maar wil je toch iets meer speling: pricewatch: Corsair RM550x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Hebski schreef op donderdag 03 november 2016 @ 00:31:
Ik denk toch echt dat je PSU aan het falen is. 650 watt is wat veel, een voeding als deze: pricewatch: Corsair CX450M zou in principe voldoende moeten zijn (tenzij je echt als een malle wilt gaan overklokken) maar wil je toch iets meer speling: pricewatch: Corsair RM550x
450w lijkt mij toch wel te weinig? Op extreme.outervision.com kom ik op 519W uit met huidige rig 24/7 werkend. Niet erg veel later ga ik ook de Mobo en CPU veranderen naar i7 6700 of 6700k oc. Dan is 650W toch niet gek? 550W kost een 10tje minder vandaar de 650W versie. Morgen zal ik het gewoon bestellen en hopen dat het inderdaad aan de PSU ligt. Ik laat de oc maar even zitten. Verwacht dat ik het overmorgen kon testen en hier een update geef. Bedankt voor jullie bijdrage alvast! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hebski

Hebski

Less is more!

Ja en dan heb je voor 5 euro meer weer een 750 watt voeding, je kan meer halen maar het is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanees
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10-2021
Dit probleem heb ik ZEER regelmatig ervaren met overclocken. Mijn i7 2600k (zelfde serie) had dan ook wat meer vcore nodig om opstart/idle problemen te verhelpen. Ik zou nog helemaal geen nieuwe voeding aanschaffen.

Snap dan ook niet waarom je denkt dat het systeem stabiel is, dat is lastig te zeggen na 2 dagen.

[ Voor 19% gewijzigd door Milanees op 03-11-2016 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
mustiej schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:48:
Ik heb de videokaart helemaal eraf gehaald en de bios probeert te resetten met de batterij en/of jumper en ik krijg niks anders dan de 1 seconde aan uit reactie. Wat nu :/
mustiej schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:26:
Ik ga denk ik morgen een corsair rm650 bestellen. Dat moet wel genoeg power zijn. mijn huidige club3d voeding was waarschijnlijk de slechtste voeding destijds op de markt maar het gaf 5 jaar lang niet op. Had nooit geweten dat ik zo verdrietig zou zijn voor een voeding.
mustiej schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:42:
Omg mijn pc werkt weer maar het is heel raar. Pc is nu dus zonder oc maar het wilt alleen opstarten als de sata kabel dat alleen power geeft aan een basic dvd speler niet aangesloten is. Alles aangesloten behalve de psu kabels naar gpu werkt ook niet. Is dit nou psu dat aan het falen is met componenten poweren?
Als je de laatste bent die in een topic heeft gereageerd, edit dan je laatste bericht in plaats van een nieuw bericht te posten. Nu schop je je eigen topic onnodig tweemaal omhoog en dat stellen we niet op prijs, zoals ook duidelijk omschreven in Het algemeen beleid.

[ Voor 3% gewijzigd door Rone op 03-11-2016 16:32 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Milanees schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:41:
Dit probleem heb ik ZEER regelmatig ervaren met overclocken. Mijn i7 2600k (zelfde serie) had dan ook wat meer vcore nodig om opstart/idle problemen te verhelpen. Ik zou nog helemaal geen nieuwe voeding aanschaffen.

Snap dan ook niet waarom je denkt dat het systeem stabiel is, dat is lastig te zeggen na 2 dagen.
Ik ga het op 1.4vcore en 4.5ghz proberen. Lukt dat dan ook niet kunnen wij dan concluderen dat het waarschijnlijk een psu probleem is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het maximale verbruik zal eerder 350-400 watt zijn. PSU calculators zitten er het meerendeel van de tijd aardig naast. Een 450 watt zal voldoen, maar met jouw eisen en willen overklokken zal een RM550x niet mistaan, niet alleen om het extra vermogen maar ook vanwege de kwaliteit. Mocht je voor een nieuwe voeding van Corsair willen gaan, zorg dan wel dat je de RMx of RMi versie neemt en niet 1 van de normale RM serie want dat zijn verre van goede voedingen voor hun prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:31:
Het maximale verbruik zal eerder 350-400 watt zijn. PSU calculators zitten er het meerendeel van de tijd aardig naast. Een 450 watt zal voldoen, maar met jouw eisen en willen overklokken zal een RM550x niet mistaan, niet alleen om het extra vermogen maar ook vanwege de kwaliteit. Mocht je voor een nieuwe voeding van Corsair willen gaan, zorg dan wel dat je de RMx of RMi versie neemt en niet 1 van de normale RM serie want dat zijn verre van goede voedingen voor hun prijs.
Ik ga zometeen overclocken en de sata kabel voor mn dvd player weer aansluiten en opnieuw testen. Gisteren kon ik gewoon alles aangesloten ZONDER oc gewoon simpelweg niet opstarten langer dan een seconde. PC werkt inmiddels gewoon zonder oc maar ook zonder de dvd player.. 8)7 8)7

Mocht het niet lukken dan ga ik vandaag nog een rm550x(vooruit geen 650:p) halen.

UPDATE/EDIT: Ik kan mn PC nog steeds niet met alle kabels aangesloten zonder OC opstarten. Sata kabel naar dvd player mag niet aangesloten zijn! Faulty PSU?

UPDATE2: Inmiddels alles aangesloten op de RM650X en alles doet het weer. Het is inmiddels overgelockt en ik run nu prime95 weer. Wat mij wel opviel is dat cpu vcore tijdens opstarten naar 1.5v?!!! schoot en meteen weer terug naar 1.35v en tijdens 100% load op 1.4-1.42v. Is dit normaal? Waarschijnlijk moet ik bepaalde green tech uitschakelen..?

[ Voor 20% gewijzigd door mustiej op 04-11-2016 13:27 ]

Pagina: 1