Heeft LED verlichting invloed op de internetverbinding?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.boonen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-12-2020
Heeft LED verlichting invloed op de internetverbinding?
Op onze school zijn de vorige week (herfstvakantie) in een grote gymzaal de TL buizen vervangen door LED verlichting.
Sinds maandag hebben we zeer trage internetverbinding.

Onderzoek heeft niets uitgewezen.
...
Wie weet hier meer over?

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee natuurlijk niet. Die led lampjes zitten zelfs in je modem. Hebben ze niet toevallig een kabel beschadigd met werkzaamheden?

[ Voor 72% gewijzigd door Tsurany op 02-11-2016 20:16 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 20:15
Hebben ze vorige week toevallig ook de vuilnisbakken geleegd? Misschien ligt het daar aan 8)7

ot: Zou je dit niet gewoon aan de ICT-leverancier over laten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nice ..... onderzoek

wat hebben jullie zoal onderzocht dan ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-05 00:09

OmeJoyo

This is me

Is het via kabel langzaam of is de wifi traag?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.boonen
De ICT-leverancier weet het ook niet. KPN heeft metingen verricht en komt tot de conclusie dat de internetsnelheid voor dat die de school binnen komt goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.boonen
zowel via de kabel als Wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gaat de internetverbinding over het stroomnet? Dus PLC ("Homeplug" etc)?

Zo ja is het mogelijk dat de LEDs - of beter gezegd de voedingsadapters ervoor - de netwerkverbinding verstoren door zooi op de 2-68MHz te spuien.

Praktijkvoorbeeld: KPN levert "Draadloze" verbindingssets die wel degelijk bedraad over het stroomnet verbinden. Eerste jaar dat LED-verlichting voor kerstbomen betaalbaar werd (jaar of 4 terug iirc) had half KPN ITV-kijkend Nederland problemen met TV-beeld, dat 'spontaan' verscheen toen de kerstboom opgetuigd werd en even spontaan weer verdween als het afgetuigd werd :+

Maar goed: in een zakelijke situatie vertrouwen op PLC is volkomen kansloos. Als dit het geval is: gewoon netwerkkabels trekken en snel :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.boonen
We hebben netwerkkabels door het hele gebouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-05 13:54
Misschien een raar idee, maar laat de school de nieuwe LED verlichting eens uit zetten en daarna testen wat de (draadloze) internetsnelheid doet.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:32

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Daarnaast, wat is traag... al eens gekeken wat voor verkeer er overheen gaat ? Staat er niet ergens op de achtergrond een open server o.i.d.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.boonen
downloadsnelheid van 0,8 mb
Wat bedoel je met open server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hoe test je de downloadsnelheid .... hoe sluit je uit dat er meerde apparaten mogelijk dezelfde verninding gebruiken?

[ Voor 46% gewijzigd door Fish op 02-11-2016 20:43 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.boonen
speedtest.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en
hoe sluit je uit dat er meerde apparaten mogelijk dezelfde verbinding gebruiken

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Sjees, man. Zoek effe gauw een bedrijfje op wat het voor je oplost. Als je zo doorgaat met op elke vraag een antwoord geven van één woord, zijn we volgend jaar nog bezig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 20:15
t.boonen schreef op woensdag 02 november 2016 @ 20:23:
De ICT-leverancier weet het ook niet. KPN heeft metingen verricht en komt tot de conclusie dat de internetsnelheid voor dat die de school binnen komt goed is.
Wat heb je die ICT-leverancier gevraagd dan? Of die ledverlichting een probleem is, of dat ze dat netwerkprobleem op willen lossen...

In dat eerste geval heb je namelijk de verkeerde vraag gesteld. In het 2e geval wordt het tijd een nieuwe dienstverlener te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.boonen
De ict leverancier weet niets van de Led verlichting af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-05 17:02
t.boonen schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:07:
De ict leverancier weet niets van de Led verlichting af.
Maar de "ICT leverancier" of systeembeheerder moet wél zorgen voor een goede verbinding lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.boonen
De internetaanbieder KPN moet dit oplossen.
Maar die zeggen het ligt niet aan hun ligt. Vandaar mijn vraag of ledverlichting hier invloed op kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38

SA007

Moderator Tweaking
Als die uitstaat kan de verlichting sowieso geen invloed hebben, als die aanstaat is het nog heel erg onwaarschijnlijk.

Met betrekking tot verbindingsproblemen.
Hang een systeem als enige aan de internetverbinding, doe dan speedtest, is die snelheid ruk, laat KPN komen.
Is het daar niet ruk, laat een IT bedrijf komen om het netwerk door te lichten.

Die mogen dan uitzoeken waarom de verbinding ruk is, wie weet is het een kabel die ze beschadigd hebben bij het ophangen van de led verlichting.
Of welicht is het een kabel die al jaren beschadigd is, maar zojuist de geest gegeven heeft.
Maar waarschijnlijk is er niks van dit alles en is het een configuratieprobleem, een gebruiker die 'per ongeluk' een p2p programma heeft draaien of een virus oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.boonen
Bedankt.

Ik ga morgen met jouw tips aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Een simpel onderzoekje, wat de verlichtingsleverancier van de LED sowieso direct moet kunnen vertellen, is de powerfactor van de LED-drivers. Tegenwoordig ligt die vaak op 0,9 of hoger (1 is de max), maar zeker in goedkope verlichting willen nog weleens drivers zitten met een powerfactor die ver onder de 0,6 ligt. Als daarvan maar genoeg geplaatst wordt, krijg je zoveel rotzooi op je 230 dat apparatuur raar kan gaan doen.

Maar dit speelt alleen als de verlichting ingeschakeld is. Is de snelheid altijd slecht, ook bij uitgeschakelde verlichting, dan kan dit niet aan de verlichting liggen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-05 21:15

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Euhm .. :
t.boonen
Geregistreerd op 2 november 2016.

Ik pak er alvast een bakkie popcorn bij .. man man man wat een topic is dit zeg.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:33

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Achtergrondinformatie:
De producten die in de ledverlichting gebruikt worden, willen EMC-technisch nog wel eens problematisch zijn. EMC staat voor ElektroMagnetische Compatibiliteit. Met andere woorden, de gevoeligheid voor storingen van buitenaf, en de hoeveelheid storing die wordt uitgezonden.

Dit uitzenden kan via het net, onder andere is een goede indicatie de power factor die deepbass909 al noemde. Ook kan dit draadloos, doordat apparatuur als antenne gaat fungeren. Exact hetzelfde principe als je FM radio.

Nu, als ledverlichting wordt gedimd, gebeurt dit vaak via PWM. Hierbij wordt de verlichting ontzettend snel aan en uit gezet. Dit geknipper is te snel voor het menselijk oog. Echter, iedere keer aan- en uitschakelen is een potentieel stoorsignaal. Als je deze bekabeling dus over langere trajecten te dicht bij andere bekabeling legt, kan dat andere signalen serieus beïnvloeden.

Een logische oplossing is om het traject waarover dat PWM signaal loopt zo kort mogelijk te maken, dus per armatuur zelf een PWM drivertje te monteren. Toch weet ik dat er led-fabrikanten zijn die dat niet doen, en het PWM signaal over langere trajecten sturen. Als je zo'n kabel nu toevallig dicht bij een (niet afgeschermde) netwerkkabel legt, over langere afstanden, dan kan het zijn dat je netwerksignaal wordt verstoord.
(einde achtergrondinformatie)

Hoe dan ook: KPN meet dat er een goed internetsignaal binnen komt. Dus ligt het binnen aan je eigen netwerk. Dan moet de IT dus gaan meten wat er mis gaat. De suggestie om eens te testen met alle licht uit, lijkt me een goede eerste stap.

Via het werk krijg ik nog wel eens wat EMC gerelateerde problemen mee. In de industrie moet de apparatuur niet alleen robuuster zijn; ze mogen ook veel meer storing veroorzaken. Op het moment dat daar dan consumenten spul bij in de buurt komt, gaat dat niet altijd goed... De toenemende trend van ledverlichting speelt zeker ook een rol hierin.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-05 23:43

luigi87

Domotica Fanaticus

deepbass909 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:46:
Een simpel onderzoekje, wat de verlichtingsleverancier van de LED sowieso direct moet kunnen vertellen, is de powerfactor van de LED-drivers. Tegenwoordig ligt die vaak op 0,9 of hoger (1 is de max), maar zeker in goedkope verlichting willen nog weleens drivers zitten met een powerfactor die ver onder de 0,6 ligt. Als daarvan maar genoeg geplaatst wordt, krijg je zoveel rotzooi op je 230 dat apparatuur raar kan gaan doen.

Maar dit speelt alleen als de verlichting ingeschakeld is. Is de snelheid altijd slecht, ook bij uitgeschakelde verlichting, dan kan dit niet aan de verlichting liggen.
Jij hebt het hier over harmonische en wat die kunnen veroorzaken is enkel stroom vervorming of spanningsval. Dus of je wifi doet het of niet, maar dit zal niet verstoren in het signaal.

(dit even ter lering ende vermaak)

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.boonen
Ik heb de test uitgevoerd.
Alle lampen waren uitgeschakeld en slechts 1 pc opgestart.
De verbinding was zeer sloom.
KPN voert een nieuwe meting uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJVG
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 12:31

DJVG

Gewoon DJVG

Ik heb het idee dat er geen expertise in huis aanwezig is om het probleem te kunnen detecteren. Mijn advies is dus stoppen met "aankloten" en mensen met verstand inhuren en er naar laten kijken (dat mag je zeker bij een school wel verwachten). Zonder kennis worden vaak de verkeerde, niet bestaande, conclusies getrokken wat weer tot kapitaalvernietiging leid (KPN weer laten komen opdraven). Denk ook nog eens dat het topic in de verkeerde categorie staat (EL -> IH) en niet helemaal voldoet aan verwachtingen (eigen inzet, informatie etc...)..

Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door DJVG op 04-11-2016 17:41 ]

Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-05 12:51
t.boonen schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 16:27:
Misschien handig om te vermelden:
  1. De computer rechtstreeks aan het modem/binnenkomst signaal
  2. Welke snelheid zou je moeten behalen up/down
  3. wat is de behaalde ping/up/down
En zoals eerder aangegeven: Als je geen expertise in huis heb, huur de expertise in, heb je sneller en gerichter resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-04 14:11

Patjeee

Ik woon in Boston MA

cyclone schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:13:
Euhm .. :
t.boonen
Geregistreerd op 2 november 2016.

Ik pak er alvast een bakkie popcorn bij .. man man man wat een topic is dit zeg.
:+ let's keep it classy!

Ik zelf denk dat er gewoon een configuratie probleem is op het netwerk en dat alles traag werkt daardoor. Dat is wat er is gebeurd op mijn werk. Slechty proxy verbinding op 't server maakte alles bagger.

[ Voor 27% gewijzigd door Patjeee op 04-11-2016 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

t.boonen schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 16:27:
Klinkt niet als
zorg dat er maar 1 pc is aangesloten ..
Je moet wel ff moeite willen doen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-05 13:54
Theo74 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 20:30:
Misschien een raar idee, maar laat de school de nieuwe LED verlichting eens uit zetten en daarna testen wat de (draadloze) internetsnelheid doet.
Ik val bewust in eigen herhaling c.q. Quote mij zelf, omdat hier nog niet op is geantwoord.
Alle ideeen en mogelijke oplossingen ten goede, maar begin bij de basis. Uit dat licht!

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-05 21:15

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Laten we de feiten eens op een rij zetten :
* Topic starter is nieuw op het forum, heeft zich op de dag dat hij de vraag poste geregistreerd.
* Refereert naar "op onze school"
* Komt terug na de herfstvakantie en treft een "traag internet" aan

Met deze informatie denkt topic starter een causaal verband te kunnen leggen tussen de installatie van verlichting in "De grote gymzaal" en een trage internetverbinding.

Volgens mij was de 2de reactie de beste :
mcDavid schreef op woensdag 02 november 2016 @ 20:16:
Hebben ze vorige week toevallig ook de vuilnisbakken geleegd? Misschien ligt het daar aan 8)7

ot: Zou je dit niet gewoon aan de ICT-leverancier over laten?
Zonder enige vorm van kennis lijkt het hier te gaan om een leerling die totaal geen benul heeft wat er wellicht nog meer heeft plaatsgevonden tijdens de herftsvakantie.
Is hij al bij de netwerkbeheerder geweest ?
Wellicht is er een policy doorgevoerd waarin bepaald is dat de beschikbare bandbreedte voor de leerlingen beperkt is.
En zo kan ik nog legio redenen bedenken (in verband met de gebrekkige informatie die gegeven is) wat de reden zou kunnen zijn waarom topic starter op school een trage internet verbinding ervaart.

Kortom bij deze de vraag aan de topic starter om meer volledig te zijn in zijn informatie om zo tot een goed advies te kunnen komen.
Laat ik eens een schot voor de boeg doen :

Wat is jouw functie op deze school ?
Heb je al contact gehad met de technische beheerder van je school ?
Om wat voor een type Internet verbinding gaat het?
Hoe wordt deze Internet verbinding ontsloten naar jou?
Welke firewall gebruik je?
Is de configuratie van deze firewall gewijzigd in de herfstvakantie ?
Is de software van de firewall aangepast tijdens de herfstvakantie ?
Is de policy van de school wellicht aangepast ?

En zo kan ik er nog wel legio bedenken welke topic starter wellicht uit de doeken kan doen door zijn verhaal volledig te maken.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• t.boonen
Probleem is opgelost.

Er was een interne storing. Door metingen is men erachter gekomen dat er in het netwerk fouten zaten.

Bedankt voor de reacties

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

t.boonen schreef op donderdag 10 november 2016 @ 21:28:
Probleem is opgelost.

Er was een interne storing. Door metingen is men erachter gekomen dat er in het netwerk fouten zaten.

Bedankt voor de reacties
Metingen.. nice

wat hebben ze gemeten dan en wat was er nou fout (en bij wie?)

Iperf

• t.boonen
KPN heeft de internetverbinding gemeten m.b.v. 1 aangesloten laptop.

Hieruit is gebleken dat kabels niet goed waren aangesloten.in de patchkast

Wie dat gedaan heeft, is niet te achter halen.

.
Pagina: 1