Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-06 14:13
Goedenavond,

Ik loop al maanden met een probleem rond waar ik niet heel veel zin in had op te lossen.

Nu met de wat donkerdere dagen zou ik het toch graag oplossen. Het probleem is als volgt;

Ik heb een dubbele dimmer aan de muur van ons zojuist gekochte huis, waarvan 1 knop niet lijkt te werken (deze zoemt ook niet als ik er aan draai). Misschien wel handig te vermelden dat er nu geen lamp op aangesloten zit (hoort hij dan nog steeds te zoemen, vraag ik me dan af?).

Ik heb wat gegoogled en inmiddels ook de zekering van de dimmer vervangen voor een nieuw exemplaar. Voorlopig nog geen zoem. Ik zal er morgen eens een lamp aan hangen.

Kan het zo zijn dat als er geen lamp op een WERKENDE dimmer aangesloten zit, dat hij dan niet werkt/zoemt?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:31
Seriously? Geen lamp aangesloten maar wel al denken dat het ding het niet doet? Ik zou er eerst maar een lampje in draaien..

Overigens is het logisch dat het ding niet zoemt als er geen lamp op staat.. Immers loopt er dan ook geen stroom doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Ik heb al meerdere lampen geprobeerd hoor, alleen besloten in de zomertijd het zo te laten.

Nu wil ik het graag oplossen, maar voor ik in het donker ga prutsen zou ik graag weten of hij hoort te zoeken als er geen lamp op staat. In ieder geval bedankt voor jouw antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:31
Nu je er wel een lampje in hebt gedraaid. Wat is precies het probleem? Doet de lamp het helemaal niet, of dimt hij gewoon niet?

Tevens is van belang dat je weet wat voor dimmer het is en wat voor lamp je er in hebt zitten en of daar een trafo bij zit. En zit de aanuit schakelaar in de dimknop geïntegreerd of is dat een aparte schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

er hangt al maanden geen lamp aan dus wat is dan het probleem ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-07 14:00

FlyEragon

Alien Monkeys

Volgens mij geen gezoem zonder lamp, immers geen belasting. Veel trafo's, spoelen etc. zoemen ook niet zonder belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Anoniem: 239318 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:54:
er hangt al maanden geen lamp aan dus wat is dan het probleem ?
Dat klopt, toch zou ik nu graag wat extra licht creëren. Ik begrijp jouw antwoord niet zo, als jij advies vraagt voor een nieuwe PC op het forum heb jij toch ook niks aan het antwoord: je hebt al jaren een goede Pc, dus waarom een nieuwe?

Ik stel gewoon een vraag, en of ik er nou een lamp wil hangen of niet, wat kan jij het schelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
analogworm schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:26:
Nu je er wel een lampje in hebt gedraaid. Wat is precies het probleem? Doet de lamp het helemaal niet, of dimt hij gewoon niet?

Tevens is van belang dat je weet wat voor dimmer het is en wat voor lamp je er in hebt zitten en of daar een trafo bij zit. En zit de aanuit schakelaar in de dimknop geïntegreerd of is dat een aparte schakelaar?
Binnen nu en een uur geef ik je een update :)
Hang er zo 1 op als het daglicht er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het ging er even om dat je hem geprobeert hebt zonder lamp eraan en dus niet weet of tie wel /niet werkt
vandaar de vraag wat is het probleem , hij zoemt niet of hij werkt niet ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Wel degelijk geprobeerd met lamp eraan, en nu na het vervangen van de zekering opnieuw.

Het werkt nog niet.. Geen zoem, helemaal geen licht.. Ik ben bang dat er of ergens kabelbreuk is, of dat de dimmer kapot is.

Iemand nog ideeën? Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Heb je er een gewone gloeilamp in of iets anders ? anders kon de dimmer er wel een problemen mee hebben

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-06 08:52

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Hoe goed ben je met elektro? anders zeg ik namelijk: Plaats ipv de dimmer even een lichtschakelaar, 10 min werk en brand de lamp dan wel weet je meteen dat het aan de Dimmer ligt. + een lichtschakelaar kost niet zoveel.

Controleer wel even of je een dimbare lamp te pakken hebt. Niet alle lampen kun je zomaar dimmen.

Een dimbare led kun je ook niet zomaar dimmen met een dimmer voor hallogeen- / gloei -lampen. Iets met vermogens enzo.

So anyway.... Kijk even of dit ter sprake komt bij je "test" voor je conclusies trekt

[ Voor 25% gewijzigd door PaRaDoX4 op 04-11-2016 08:18 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

je gaf aan dat er 2 dimmers naast elkaar zaten je kan ze ook even omwisselen qua aansluiting dan weet je ook of die ene dimmer het wel niet doet
doet de lamp het ook niet met de andere dimmer dan ergens kabelbreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

En eventueel een multimeter of dergelijke pakken en even meten tussen fase, schakeldraad en nul???
Dan weet je iets.
Meten is weten, gissen is missen.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:14
Topic verplaatst naar 'Elektronica', aangezien het geen raakvlakken met domotica heeft :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:42
Als het gaat om een dimmer die er zo uitziet, dan kan het inderdaad zijn dat de dimunit kapot is;
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/5/8/6/9/9200000010589685.jpg

In mijn ervaring en die van collega's op het werk gaan deze dimmers heel vaak en snel kapot, omdat ze hun warmte niet kwijt kunnen.

Wat je kan doen om te kijken of het echt de dimmer is, is even de draden doorverbinden met een lasdop, of tijdelijk een kroonsteen te gebruiken. Brand de lamp dan is de dimmer defect, brand de lamp niet dan zit er ergens een kabelbreuk.

Indien de dimmer defect is, is de Jung UDE1252 (https://www.elektrobert.n...iversele-serie-tastdimmer) een goede vervanger hiervoor, en een bijbehorende afdekplaat (https://www.elektrobert.nl/Jung-AS1565.07-centraalplaat). In aanschafwaarde zijn deze dimmers duur, maar daarna heb je nooit meer problemen ermee.

[ Voor 12% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 04-11-2016 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Heren,

Allen bedankt voor jullie antwoorden, een echte electricien ben ik niet haha. Ik haal er even iemand bij met wat verstand komende week en dan ga ik wat meten etc. op basis van jullie tips.

Wat mij betreft hoeft het allemaal niet dimbaar te zijn, dus mocht hij defect zijn vervang ik het gewoon voor een drukknop waarschijnlijk :)

@Bladeslayer, Dit is niet het type, ik heb er 2 naast elkaar, zitten achter 1 afdekplaatje.

Allen heel erg bedankt alvast, ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-07 19:16

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Wat een hoop tekst voor een simpel te herleiden probleem.
Oplossing is idd al meerdere malen genoemd :
Sluit een lamp aan (welke je getest hebt en zeker weet dat deze werkt en dimbaar is) en verbind de fase draad (bruin) met de schakeldraad (zwart.
Doet de lamp het, mooi bekabeling in orde, doet de lamp het niet, controlleer dan of de fitting goed is aangesloten. Als dat ook zo is, dan heb je een issue met je bekabeling.

Als de lamp het zo wel doet, pak dan de aansluitingen van je dubbelle dimmer die het wel doen, en draai de bekabeling om.
Werkt nu de lamp die het eerst deed niet, en delamp die het eerst niet deed wel, dan is dus de 1 van de 2 dimmers defect.

Dit kun je serieus is 30 minuten uitsluiten als je weet wat je doet, want vergeet niet, 230v kan levensgevaarlijk zijn !

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
cyclone schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:10:
Wat een hoop tekst voor een simpel te herleiden probleem.
Oplossing is idd al meerdere malen genoemd :
Sluit een lamp aan (welke je getest hebt en zeker weet dat deze werkt en dimbaar is) en verbind de fase draad (bruin) met de schakeldraad (zwart.
Doet de lamp het, mooi bekabeling in orde, doet de lamp het niet, controlleer dan of de fitting goed is aangesloten. Als dat ook zo is, dan heb je een issue met je bekabeling.

Als de lamp het zo wel doet, pak dan de aansluitingen van je dubbelle dimmer die het wel doen, en draai de bekabeling om.
Werkt nu de lamp die het eerst deed niet, en delamp die het eerst niet deed wel, dan is dus de 1 van de 2 dimmers defect.

Dit kun je serieus is 30 minuten uitsluiten als je weet wat je doet, want vergeet niet, 230v kan levensgevaarlijk zijn !
Hi cyclone, sorry.. maar ik ben wel een beetje een leek op het gebied van electronica en ik begrijp niet alle dingen meteen. Vandaag mijn vele vragen.

Dit is wat ik nu ga proberen dit weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-06 08:52

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

AFCAjax schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:30:
[...]

Hi cyclone, sorry.. maar ik ben wel een beetje een leek op het gebied van electronica en ik begrijp niet alle dingen meteen. Vandaag mijn vele vragen.

Dit is wat ik nu ga proberen dit weekend.
Let goed op dat je de groepen wel uitschakelt. Hoe voorzichtig je ook bent ongeluk zit in een klein hoekje.
En als het voor jou niet dimbaar hoeft te zijn...... Vervangen met een lichtschakelaar. Minder verlies over een functie die je schijnbaar niet wilt hebben. (ookal hebben we het over een paar cent op jaarbasis)

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
AFCAjax schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 12:56:
Heren,

Allen bedankt voor jullie antwoorden, een echte electricien ben ik niet haha. Ik haal er even iemand bij met wat verstand komende week en dan ga ik wat meten etc. op basis van jullie tips.

Wat mij betreft hoeft het allemaal niet dimbaar te zijn, dus mocht hij defect zijn vervang ik het gewoon voor een drukknop waarschijnlijk :)

@Bladeslayer, Dit is niet het type, ik heb er 2 naast elkaar, zitten achter 1 afdekplaatje.

Allen heel erg bedankt alvast, ik houd jullie op de hoogte!
Dat scheelt al een hele hoop geld :P

Wat ik zo hoor is dan inderdaad de dimmer defect. Je kan zoals je hierboven al aangeeft hem gewoon vervangen voor een schakelaar dan ben je al gauw voor de 7-10 euro klaar.
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijke resultaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Binnen nu en een week zal ik alles uitsluiten, en ik laat jullie uiteraard weten wat de situatie is geworden :)

Allemaal heel erg bedankt, ik kan gaan knutselen!

Zeker veilig Paradox , ik gooi gewoon alle stroom eraf :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 15:29:
[...]

Dat scheelt al een hele hoop geld :P

Wat ik zo hoor is dan inderdaad de dimmer defect. Je kan zoals je hierboven al aangeeft hem gewoon vervangen voor een schakelaar dan ben je al gauw voor de 7-10 euro klaar.
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijke resultaat is.
of een kroonsteen dan ben je voor 10ct klaar

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Fish schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 23:20:
[...]

of een kroonsteen dan ben je voor 10ct klaar
Hoe moet dan de lamp uit worden gezet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 23:32:
[...]

Hoe moet dan de lamp uit worden gezet? :P
Het gaat enkel om een test. of de rest wel goed werkt toch >?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Fish schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 23:49:
[...]

Het gaat enkel om een test. of de rest wel goed werkt toch >?
Daar hebben we het over het vervangen van de dimmer, niet om de dimmer te testen. Dit hadden we namelijk al ervoor besproken :9
Pagina: 1