DTS geluid via USB sound card?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babybel123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06-2021
Na een tijdje zoeken kom ik er nog steeds niet uit.
Kortweg heb ik momenteel een htpc met optical out welke via toslink kabel naar mijn versterker loopt. versterker stuurt 5.1 uit en ondersteunt ook DTS geluid, heerlijk bij het kijken van films via bijvoorbeeld Kodi.

Probleem:
De htpc is aan vervanging toe. Ik heb een hele mooie mini PC (aliexpress maargoed) gezien, deze heeft echter alleen een 3.5mm uitgang. Conclusie: dat wordt alleen stereogeluid.

Vraag:
Stel ik haal de Sweex SC016 geluidskaart (om er maar eentje te noemen). Ik sluit `m aan via USB, druk de toslink kabel die naar de versterker gaat erin, en dan...?
- Heb ik daarmee ook de mogelijkheid om DTS geluid te krijgen zoals ik gewend ben (mits met enige driver instellingen etc)?
- Is de kwaliteit uberhaupt acceptabel (gemiddeld genomen) als je geluid via usb om gaat zetten naar toslink?
- Enig idee of Kodi een beetje overweg kan met een gemiddelde usb sound card?
- Verder nog iets waar ik eventueel rekening mee moet houden?

ps: De mini PC die ik op het oog heb is budget. Ik zoek een oplossing om dus niet een 3.5mm ingang te hoeven gebruiken maar gewoon nog de toslink kabel te kunnen behouden, en wel zo budgetvriendelijk mogelijk.
Ik hoop dan ook dat iemand wat suggesties danwel wat meer informatie heeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babybel123
Niemand hier toevallig wat meer ervaring mee...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:13
Hoeveel ruimte is er om een kaart te installeren?
Voordat je voor een USB-versie gaat, kijk eerst of er (nog) drivers te vinden voor je OS. Dit wil wel eens probleem zijn (bij geluidskaarten in het algemeen naar mijn ervaring)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-07 09:14
Kun je iets specifieker zijn over de mini pc die je wilt kopen? Van belang zijn het operating system die het systeem zou moeten draaien, wat voor processor er in zit en wat je budget is.

Van die geluidskaart vind ik alleen Windows drivers, misschien dat die ook werkt met Linux operating systems, maar veel van die budget mini htpc'tjes draaien Android, en daar vind je vrij zeker geen drivers voor. Om zeker te zijn zou je dus een Windows pc moeten hebben, dat betekent dan ook meteen een Intel processor (en ik vermoed een duurdere pc dan je van plan was te kopen).

Ik vond wel een minder driver afhankelijke oplossing: laat je audio over de HDMI uitgang gaan, die ondersteunt meestal wel passthrough, en als je versterker geen HDMI ondersteunt, koop dan een HDMI splitter zodat je het beeld en geluid kunt splitsen. Bijvoorbeeld deze link voor een Rapsberry Pi op OpenELEC (dat betekent dat dit hoort te werken met elke vorm van Linux met Kodi en ook voor ARM processors): http://openelec.tv/forum/...ters-enabling-passthrough. De gebruikte splitters zijn relatief duur, ik vond ook deze op eBay: http://www.ebay.nl/itm/HD...933b34:g:Q7kAAOSwoBtW10sQ, en zo te zien vind je die ook op aliexpress. Dat is een echt goedkoop ding maar zou eigenlijk gewoon de taak moeten doen. Het kan wel nodig zijn dat je wat in configuratiebestanden op je pc rommelt omdat die voor DTS passthrough via HDMI een DTS capabele ontvanger verwacht, en misschien rapporteert die splitter dat niet juist. Maar dit kun je zo forceren.

Nu vraag ik me wel af wat je wilt bereiken door naar die mini pc te gaan terwijl je al een meer "capabele" (als die al wat ouder is misschien niet even snel, maar in elk geval completere) htpc hebt. Is die te groot? Een externe geluidskaart of hdmi splitter moeten gebruiken doet dat voordeel van een mini pc wel wat teniet natuurlijk.

Zou het niet beter zijn te zoeken naar een mini pc mét optische output, ook al kost die misschien wat meer. Als je er de kosten voor een geluidskaart of HDMI splitter bij telt, moet je toch al kortbij bv een pricewatch: Intel NUC NUC5CPYH zitten (tel daar nog wel +-€20 bij voor 4GB DDR3L RAM en +- €40 voor een 64GB SSD). Er is ook nog de iets snellere pricewatch: Intel NUC NUC5PPYH. Extra voordeel om een NUC te nemen: de levertermijn zal veel korter zijn dan wanneer je iets bestelt van aliexpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:10
Weet je zeker dat die mini-pc die je op het oog hebt geen optische spdif heeft? Kan zijn dat er stiekem een ledje onderin die 3,5mm jack verstopt zit, daar zijn adapterkabeltjes voor te krijgen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Ik heb trouwens net zelf deze http://www.benl.ebay.be/i...3b8b1f:g:ELcAAOSwLF1X6rrD besteld.

Vond het voor mij ook wel interessant omdat ik een Chromecast 2 aan een televisie heb met externe luidsprekers. Dan kan ik ook iets afspelen zonder de televisie op te moeten zetten (en zonder extra Chromecast Audio te moeten kopen). In mijn geval worden dan de RCA plugs gebruikt. Nu alleen hopen dat die niet van de andere kant van de wereld moet komen.

Als ik het toestel toe krijg, kan ik de test ook eens doen met een Raspberry Pi 2 en een surround systeem met DTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:53
babybel123 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 19:20:
Vraag:
Stel ik haal de Sweex SC016 geluidskaart (om er maar eentje te noemen). Ik sluit `m aan via USB, druk de toslink kabel die naar de versterker gaat erin, en dan...?
- Heb ik daarmee ook de mogelijkheid om DTS geluid te krijgen zoals ik gewend ben (mits met enige driver instellingen etc)?
Ja.
- Is de kwaliteit uberhaupt acceptabel (gemiddeld genomen) als je geluid via usb om gaat zetten naar toslink?
In de door jouw geschetste situatie blijft het geluid net zo lang digitaal tot de versterker het omzet naar analoog. Er is dus in dat deel van het traject geen kwaliteitsverlies.
- Enig idee of Kodi een beetje overweg kan met een gemiddelde usb sound card?
- Verder nog iets waar ik eventueel rekening mee moet houden?
Durf ik niet te zeggen. Ik weet dat Windows voor veel geluidskaarten gewoon default drivers heeft waardoor ze gewoon werken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babybel123
Excuses voor deze wat late reactie, maar wil toch even bedanken voor al het advies!

Het wordt een mini PC met intel cpu en windows 8.1 of windows 10, daar ben ik nog niet geheel uit.
Je moet denken aan zoiets als dit (en vele andere soortgelijken):
http://www.banggood.com/K...1088900.html?rmmds=search

Reden voor een dergelijke mini pc:
- Momenteel een 1.6ghz amd e-350d APU + 4gb ram en ssd schijf. Trekt browsen en downloaden niet, downloadsnelheid kakt in en bijvoorbeeld firefox start enorm traag op (10+ seconden).
- Huidige HTPC vertoont kuren (slaat vast, valt uit en lijkt mobo probleem te zijn).
- Ruimte. de mini pc is veel kleiner dan mijn huidige htpc.
- Fanless (vind ik niet een issue maar op zich wel prettig als de pc geen herrie maakt).
- Prijs

@macpoedel:
Ik ben heel benieuwd naar de splitter die je besteld hebt via eBay, mocht je dit lezen zou je me dan even een update willen geven als je `m binnen hebt / hebt kunnen gebruiken?
Ik twijfel er namelijk over of het technisch wel mogelijk is om het geluid vanuit een hdmi output te splitten en ben erg benieuwd of de kwaliteit niet enorm achteruit gaat hierdoor.
Het lijkt me op zich een erg goede oplossing maar wil toch vragen of je je bevindingen nog even door zou willen geven.

@Ramon: Ook heel erg bedankt voor je advies, de Sweex is daardoor voor mij zeker ook nog het overwegen waard.
Ik wacht even de bevindingen van macpoedel af en baseer daarop welke het gaat worden.

Nogmaals dank voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Met een HDMI splitter ga je van digitaal (HDMI) naar digitaal (Toslink) geluid, er gebeurt eigenlijk geen conversie, dus kwalitatief zie ik weinig wat mis kan gaan. Ik ga de cinch uitgangen van dat toestel gebruiken, en daar zie ik mogelijk wel een probleem omdat daarbij wel een omzetting gebeurt. Maar het kostte niet zoveel en mijn toepassing is heel LoFi (oude tv, oude set pc speakers) dus we zullen zien wat het geeft.

Waar ik nog wel een probleem zie is dat de HTPC een EDID moet ontvangen van de televisie of receiver die aangeeft dat deze DTS compatibel is. Er staat wel een passthrough switch maar ik ben niet zeker of dat voldoende is als je dan een tv aansluit die niet DTS compatibel is. Dat zou een probleem zijn moest je een bluray-speler gebruiken, maar op een HTPC kun je een EDID forceren. Hier een voorbeeld om DTS-HD te forceren met een Onkyo receiver op een Windows HTPC http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=205490.

Verwacht trouwens niet teveel van zo'n Cherry Trail Intel processor, die is nauwelijks sneller dan je E-350D. Multitasken gaat daar ook al snel een probleem mee zijn. Die dingen hebben ook geen SSD maar eMMC opslag, dat is een stuk trager, je gaat er op bepaalde punten dus mee achteruit. Hier een review van de Tronsmart Ara X5, gebruikt ook zo'n Atom x5-z8300 https://liliputing.com/20...t-a-super-speedy-one.html. Of hier de Tweakers review van de Intel Compute Stick (ook met Atom x5-z8300): reviews: Intel Compute Stick 2016: snellere hardware en extra usb-poort.

Zoals ik al eerder zei, ik denk dat je, als je naar een kleiner systeem wilt, je beter kijkt naar een barebone met een iets krachtiger processor. Een Braswell zoals een Celeron N3150 is al een stukje sneller, en bovendien kun je dan een echte SSD plaatsen. Als je een iets groter model kiest, kun je je huidige 2,5" SATA SSD over zetten, voor de kleinere barebones moet je een mSATA of M.2 SSD nemen. Die zijn dan wel actief gekoeld, maar bij bv een NUC kun je de fancurve instellen in het BIOS en het systeem toch relatief stil krijgen. Kijk hier eens tussen: categorie: Barebones.

Als je fanloos wilt, er zijn mITX moederbordjes met een Braswell of Apollo Lake processor ingebouwd en een passieve heatsink bv pricewatch: ASRock J3455-ITX. Of je koopt een low power processor zoals een pricewatch: Intel Celeron G3900 Boxed (met bijhorend moederbord) en een passieve heatsink zoals deze pricewatch: Arctic Alpine M1-Passive.

Die Cherry Trail mini pc's vind ik een te groot compromis, ze zijn wel klein en passief, maar ook traag.
Pagina: 1