Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nas tussen 2 pc's zonder switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Het idee is er om een NAS, zonder tussenkomst van een switch, te plaatsen tussen 2 pc’s.

We hebben een server staan aan de ene kant van de weg en 2 grafische jongens aan de andere kant.
Door middel van een antenne verbinding worden nu grote bestanden gedeeld maar dit kost te veel capaciteit van de antenne en zorgt voor ergernis.

Is dit mogelijk en waar moet ik op letten?

Groet Joris

Alle reacties

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:59
Nee dat gaat niet, waarom geen switch?

Netgear GS108 bijvoorbeeld? Kost nog geen 30 euro.

(Sorry over het verhaal "aan de andere kant van de weg" gelezen).

[ Voor 98% gewijzigd door Clavis op 02-11-2016 16:38 ]

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid;
Ligt er al een kabel onder de weg door, naar het andere pand?

Dat zou het een stuk makkelijker maken namelijk.

Anjunabeats

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:04
Heeft de nas 2 netwerkpoorten? Dan kan dat wel.

Ik ga er nu even van uit dat er wel een kabel naar de nas ligt, maar in dat geval kan je gewoon een switch in het gebouw waar de "grafische jongens" staan en daar die kabel + de 2 pc's op aansluiten?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:14

FreakNL

Well do ya punk?

Wat wil je nou precies? Maak het iets duidelijker.

Wat is de probleemstelling? Dat er twee jongens aan de andere kant van de weg zitten en netwerkresources gebruiken over een antenne verbinding, begrijp ik?

Dan kun je een NAS aan die kant zetten (met een switch, dat moet sowieso. Ik vraag me namelijk sowieso af hoe die jongen nu connectie maken met de "andere kant"), maar lost dat het probleem op? Dan gaan zij fijn met zijn tweeen op die NAS zitten harken, maar vanaf kantoor is er dan nog steeds hetzelfde probleem? Of is de data alleen nodig aan de "overkant"?

Maak je probleemstelling duidelijk. Je vraag is ook verkeerd, je vraagt of het zonder switch kan, het antwoord daarop is nee (alhoewel er wel NAS-en zijn met 2 (of meer) NICS, dan zou het met een houtje-touwtje oplossing nog wel lukken ook), maar waarom zou je dat uberhaupt willen? En dat gezegd hebbende denk ik dat het probleem dan nog altijd niet opgelost is, ik denk dat er meer aan de hand is...

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
Waars. willen ze de server en de NAS syncen met elkaar?
De server locatie A en de NAS op B.

NAS aansluiten op 2 pc's kan opzich wel, maar heeft de NAS wel 2 NICs nodig.
Of een NAS op WiFi.

Zoals eerder gemeld, wat is de afstand tussen A en B. Wellicht zijn er andere nettere manieren.

PSN: plexforce (ps4)

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:59
WeHoDo schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:48:
Waars. willen ze de server en de NAS syncen met elkaar?
De server locatie A en de NAS op B.

NAS aansluiten op 2 pc's kan opzich wel, maar heeft de NAS wel 2 NICs nodig.
Of een NAS op WiFi.

Zoals eerder gemeld, wat is de afstand tussen A en B. Wellicht zijn er andere nettere manieren.
Die 2 nic's worden eigenlijk altijd gebruikt voor teaming oftewel link aggregation.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 11:13

Twarp

just grin...

NAS bij die jongens neer zetten en laat de rest over die straalverbinding gaan.

Meh ...

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:50

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Twarp schreef op woensdag 02 november 2016 @ 19:16:
NAS bij die jongens neer zetten en laat de rest over die straalverbinding gaan.
Satelliet telefoon is ook nog een optie :o

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Verwijderd

Topicstarter
https://afbeelding.im/b5iLIQUs

Op locatie 1 staat een serverpark die verbonden is, via een switch, met een antenne.
Op locatie 2 komt de data binnen, via de antenne, op een 2de switch en deze verdeeld de data aan de werkplekken.

Ik heb nog wel een netwerk externe harde schijf hier liggen. Stel dat ik deze op locatie 2 neerzet gaat dan de data ook naar locatie 1, dus ook over de antenne?
Dit is eigenlijk het idee van Clavis, alleen dan gebaseerd op de huidige situatie.

@wizai; er zit geen enkele datakabel in de grond.

Of moet kan / moet ik er een nas met minimaal 2 nic's neerzetten en via teaming of link aggregation aansluiten?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:40:
Ik heb nog wel een netwerk externe harde schijf hier liggen. Stel dat ik deze op locatie 2 neerzet gaat dan de data ook naar locatie 1, dus ook over de antenne?
Dat ligt er natuurlijk aan hoe je het inricht.
Hoe belangrijk is het om die data altijd up to date te hebben?
Overdag werken op een 2e nas lokaal, en dan als het rustig is syncen met de 1e nas op de originele locatie is natuurlijk ook een optie. Dat kun je dan gewoon 's avonds doen.

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:30
Volgens mij moet je eerst eens even op een rijtje zetten wat je precies nodig hebt en wat alle eisen zijn..

Maar om even terug te komen op je oorspronkelijke vraag:
Het idee is er om een NAS, zonder tussenkomst van een switch, te plaatsen tussen 2 pc’s.

...

Is dit mogelijk en waar moet ik op letten?
Ja dit is mogelijk, mits je een NAS hebt die ook minimaal 2 netwerkaansluitingen aan boord heeft.
Let er dan wel op dat het beheer van die NAS ook altijd via 1 van die pc's zal moeten gaan, wil je dat? (Ik persoonlijk niet). Ook is het eventueel syncen van data naar een 2de locatie zo een stuk lastiger.

Waarom niet aansluiten op de bestaande switch? Dit maakt alles toch veel makkelijker? Of is de 1 GB netwerk een bottleneck?

Verwijderd

Topicstarter
Om het 's avonds te laten syncen is idd een oplossing, maar niet een hele mooie.

Verwijderd

Topicstarter
mkroes schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:00:

Waarom niet aansluiten op de bestaande switch? Dit maakt alles toch veel makkelijker? Of is de 1 GB netwerk een bottleneck?
Het is wel een 1GB netwerk, maar gaat de data dan niet via de antenne?

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:30
Normaal gesproken niet, maar dat ligt aan je inrichting. De switch zal het verkeer wat bestemd is voor de NAS normaal gesproken direct daar heen sturen en niet eerst via de antenne.

Je hebt nog een netwerk schijf liggen, ik zou zeggen: sluit hem aan op lokatie B en test het.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:04
Leg eerst eens uit wat je wilt doen.

Als alle data op die server staat gaat een nas je niet helpen, tenzij je de benodigde data op de nas zet.

Of is het de bedoeling als tijdelijke opslag om bestanden te delen tussen 2 pc's? In dat geval kan de nas gewoon bij de switch erbij, dat hoeft niet rechtstreeks.
Je zou het ook nog rechtstreeks kunnen delen tussen de 2 pc's maar dan moeten ze wel allebei altijd aanstaan op het moment dat je iets wilt sturen.

Verwijderd

Topicstarter
mkroes schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:06:
Normaal gesproken niet, maar dat ligt aan je inrichting. De switch zal het verkeer wat bestemd is voor de NAS normaal gesproken direct daar heen sturen en niet eerst via de antenne.

Je hebt nog een netwerk schijf liggen, ik zou zeggen: sluit hem aan op lokatie B en test het.
Ga ik doen! Dank jullie voor de info en ik post nog wel even of het een oplossing is geweest.
Pagina: 1