Herstellen data RAID-0 mbv image

Pagina: 1
Acties:

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-01 16:04
Afgelopen week is mijn Zenbook UX301-LA helaas overleden door vloeistofschade. Hij gaat niet meer aan, dus ik verwacht dat het einde oefening is voor het moederbord. :X

Heel vervelend natuurlijk, vooral omdat er een paar bestanden op de notebook stonden die erg belangrijk waren maar waar nog geen backup van aanwezig was. Ik probeer deze bestanden nu dus terug te halen.

De notebook is voorzien van 2 M.2 SSDs van 128GB, die af-fabriek in een RAID-0 array hebben gestaan. Met de SSDs is naar alle waarschijnlijkheid niks aan de hand, dus de data die ik nodig heb zou nog terug te halen moeten zijn. Ik heb een PC waar één M.2 slot in aanwezig is.

Mijn vraag is of er een gemakkelijke manier bestaat om één voor één images van deze disks te maken en deze vervolgens te gebruiken om de data terug te halen. Iemand hier ervaring mee ?

• Maukie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-12-2025
RAID-0 kan je volgens mij niet herstellen omdat deze geen fault tolerance hebt. Als deze corrupt raakt is de kans groot dat je alles kwijt bent.

Zie ook: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2370235,00.asp

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zou ze 1:1 kunnen clonen naar ieder een eigen disk en die dan in RAID 0 zetten. Ik acht de kans klein dat het lukt, omdat je dan waarschijnlijk wel dezelfde RAIDsettings moet gebruiken. Evt kun je met een tooltje als RAID reconstructor nog proberen wat terug te krijgen op die manier.

Maar persoonlijk denk ik dat het handiger is om een PC te regelen met 2 M.2 slots en eenzelfde RAIDcontroller.

• DaneV
Maukie schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:07:
RAID-0 kan je volgens mij niet herstellen omdat deze geen fault tolerance hebt. Als deze corrupt raakt is de kans groot dat je alles kwijt bent.

Zie ook: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2370235,00.asp
Hij is niet corrupt

• Maukie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-12-2025
Sorry iets te snel gelezen :)

Dan kan je misschien proberen wat TERW_DAN zegt. Als je een ander moederbord hebt waar 2 M.2 slotes opzitten. Misschien kan je dan een foreign raid importeren

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je kan twee images trekken en deze samenvoegen tot één image. Je moet dan wel de RAID parameters zien te achterhalen. Zelf deed ik dit altijd door de MFT op te zoeken (staat op 0xC0000000 bytes vanaf het begin van je partitie). Alle MFT records zijn 1kB groot, en hebben een volgnummer. Aan de hand van de gaten in de MFT kan je dus de stripesize achterhalen. Daarna is het een kwestie van een klein stukje software die ombeuren zoveel bytes uit elk image trekt, en wegschrijft naar een nieuwe image.
Oftewel een leuke puzzel, en verre van onhaalbaar (mits je SSDs niet beschadigd zijn door de vloeistof).

• DaneV
Heb mijn data terug oOo

Via een ubuntu-liveCD heb ik met dd een raw image gemaakt van de disks. Met een tooltje Reclaime heb ik vervolgens de images kunnen samenvoegen tot één image en de data daarvan kunnen herstellen.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Mazzelaar!
En nou nooit meer Raid-0 gebruiken (bij de huidige hardware prijzen)!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
niks mis met raid 0, gewoon frequent backups maken.. :)

specs

Pagina: 1