HP Proliant Microserver G8, Grub bootloader deleted

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimPie Vink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-04-2023
Een groot probleem.
Ik heb de USBdrive die de bootloader van mijn Ubuntu installatie bevatte (en de MBR, denk ik) verwijderd. Nu kan ik tot geen mogenlijkheid meer in de Ubuntu installatie komen.

De Ubuntu installatie zit op de SATA 5 poort (de odd poort zie https://community.hpe.com...from-SSD-ODD/td-p/6704677
De flashdrive zou de met Grub naar de juiste positie moeten wijzen.
Ik heb een boot-repair geprobeerd, maar helaas kan ik dit niet recht krijgen, hij geeft elke keer hetzelfde probleem met betrekking tot geen juiste GPT partitie.

(zie http://paste2.org/7scJdcYc voor BootLogInfo van Boot-Repair)

Is er iemand wat me kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat is de indeling van de schijf (MBR of GPT partitietabel) en hoe is het opstarten geregeld (oude stijl BIOS boot of UEFI)? Het herstellen bij een BIOS boot is namelijk niet zo moeilijk, zeker als de schijf zelf ook de MBR indeling heeft. Je moet alleen zorgen dat het systeem ook echt van de SATA schijf opstart qua instelling. Dan is het niets meer dan opstarten met een Linux schijfje, de schijf mounten op een tijdelijke locatie en een chroot omgeving erop opzetten (rescue mode doet dit vaak al netjes voor je). Eenmaal in de chroot voer je 'grub-install /dev/sd?', waarbij sd? staat voor de schijf met je Linux installatie, bijvoorbeeld sdg.

Als je situatie toch wat anders is, dan graag beter omschrijven want we kunnen niet erg veel met de informatie die je nu hebt gegeven.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimPie Vink
Het opstarten van de Schijf zelf is niet mogenlijk. De HP Bios is een oude style bios zover ik weet. De BIOS kan niet worden ingesteld om zelf te starten vanaf de SATA5 poort. Opstart mogenlijkheden zijn enkel de on mainboard USB drive (die ik heb opgeknoeid), de SATA1 poort (ik weet niet of 2-4 ook mogelijk is).

In troubleshooting heb ik al geprobeerd de SSD met de Ubuntu installatie aan de SATA1 poort te hangen, maar het booten in de BIOS blijft maar ronddraaien en geen mogelijkheid tot starten van Ubuntu word gegeven.

Ik heb inmiddels door de Live cd geprobeerd grub-install /dev/sde te doen (de flashdrive, die geen Ubuntu erop heeft staan, maar wel zou kunnen doorverwijzen naar sdg partitie), zonder success.

Hoe kan ik checken of de SSD zelf ook een Master Boot Record heeft?

De SSD met de Ubuntu installatie heeft de volgende partities:
ext2 (mount point: mnt/boot-sav/sdg1)
extended
lvm2 pv (mount point: KRCSERVER-vg hostname van het apparaat)

Ik zie ondertussen deze reactie van jou op een andere post:
Hero of Time schreef op donderdag 04 april 2013 @ 21:20:
Als je nog een clean install hebt zeg maar, kan je makkelijker opnieuw beginnen en opgeven waar je /boot moet komen. Dan zal je MBR ook goed gezet moeten worden, en anders kan je dat altijd nog later herstellen door je SATA schijf af te koppelen en via een recovery install-grub /dev/sda oid uit te voeren.
Zou dit aan te raden zijn? ik maak een mock installatie op een andere temp schijf maar wel met de GRUB geinstalleerd op de USBdrive en dan verwijs ik deze weer terug als ik de temp schijf omwissel met de huidige installatie schijf?

Kan ik in de Resue, niet een verwijzing maken van de Usbdrive naar de HDD met installatie in chroot met grub-install ?

[ Voor 42% gewijzigd door TimPie Vink op 02-11-2016 17:38 . Reden: meer info over ssd en usbdisk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:11

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat kan zeker, de meeste beginners vinden dat te moeilijk, herinstalleren is dan makkelijker, maar als je zelf al over chroots begint dan komen we er denk ik wel :)

Je lijkt aardig op weg te zijn met die grub-install. Heb je dat vanuit een chroot gedaan? Dat is namelijk beste manier. Je noemt het woord chroot wel ergens maar ik heb kan niet afleiden of dat iets met grub-install te maken heeft.

Een bekend probleem met USB-schijven is dat ze niet altijd in dezelfde volgorde worden gedecteerd. Dan probeer je de ene keer op te starten van /dev/sda en de andere keer van /dev/sde.
Die schijven hebben ook onveranderlijke namen. Die zijn minder prettig voor mensen om mee te werken maar hier misschien de juiste keuze. Googelen op fstab een UUID helpt je wel op weg.

Nog wat dingen om op te letten:
- zorg dat /dev en /boot gemount zijn binnen je chroot (/boot alleen als die niet op je rootfs staat)
- controlleer of de namen in /etc/fstab overeenkomen met de werkelijkheid
- draai ook een keertje update-grub (ook vanuit de chroot)
- druk naar het draaien van grub-install niet direct op reset maar laat de computer netjes opnieuw opstarten, anders bestaat het risico dat de data nog niet naar disk is weggeschreven.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimPie Vink
Ok, mn laatste methode heeft gewerkt, niet netjes, maar het werkt: herinstall op een tijdelijke drive, dan drive verwisselen, grub resque, pointen naar de juiste root and prefix.
Nu rest me nog net om de grub-install juist te zetten door de /boot juist te zetten, maar hier raak ik door elkaar. Moet ik nu de boot op de USB drive zetten of op de SSD?

Net een beetje achtergrond waarom ik deze rare methode toepas:
De HP Proliant Microserver Gen8 heeft 4 "normale" sata aansluitingen voor 4 drives. en dan een "odd" molex voor een CDrom drive (SATA5) ik heb hem custom gemod en hier een ssd op aangesloten. Helaas ziet de BIOS dit niet als een start drive (zelfs niet als CDROM start Drive, waar het wel over praat). Ik heb de SSD voor het besturingsysteem en de 4 schijven in een ZFS mirror voor alle sensitive data wat we hier op het veldstation mee werken.

Capslock, thanks, omdat het een ZFS filesystem is, de pool heb ik aangemaakt met de UUID's van de drives, anders zou deze pool er elke keer uitvallen. Myn /etc/fstab heeft dus net de SSD waar nu /boot op staat (en dit moet ik nog ff uitzoeken hoe dit werkt, ik ken de Linux omgeving niet al te goed op dit gebied. en de swap zit op de USB (dit is allemaal vanuit de installatie bepaald, nadat ik gezegt heb om de USB drive bootable te maken.

Dankie voor jullie ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het maakt op zich niet super veel uit waar /boot staat. Die kan je ook later nog aanpassen door het met fstab op te lossen. Staat /boot nu bijvoorbeeld op je rootfs van je SSD, dan kan je die met redelijke eenvoud verplaatsen naar de USB stick. Mount de stick op een tijdelijke plek, kopieer alles van /boot naar die stick op de root van de partitie en pas fstab aan om de stick (liefst dus met UUID notatie) te laten mounten op /boot. Dan hernoem je /boot of verplaats je alles naar een andere plek, maak je /boot opnieuw zodat deze leeg is en mount je de stick. Dan voer je voor de zekerheid nog een install-grub naar de stick en een update-grub. Herstart en kruis je vingers, al zou dat laatste niet echt nodig moeten zijn. ;)

Dus:
- Zorg voor een Linux partitie op de stick
- Mount die partitie op een tijdelijke plek (bijvoorbeeld /mnt/boot voor 't gemak)
- Kopieer /boot naar de root van die stick
- Umount de stick
- Verplaats alles van /boot naar /mnt/boot (die is nu leeg na je umount)
- Voeg de stick toe aan fstab met UUID en mount point /boot
- Mount de stick op /boot
- Voer install-grub /dev/stick
- Draai voor de zekerheid nog een update-grub
- Herstart.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:24

zeroday

There is no alternative!

is dit probleem al opgelost?

Ik heb op zich dezelfde configuratie maar dan met OpenMediaVault (Debian based)

ik zou in principe gewoon de installatie voor openmediavault volgen
deze heb ik hier beschreven

https://www.aroundmyroom....10t-booting-with-usb-odd/

Zoals je het installeert kun je het ook weer 'fixen' toch?

There are no secrets, only information you do not yet have

Pagina: 1