Upgrade videokaart naar gtx1060 in huidige systeem mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In mijn systeem heb ik nog een Asus AMD 5850 1GB videokaart. Na onderzoek op tweakers en andere website's wil ik de videokaart upgraden naar een MSI geforce GTX 1060 6GB OC.

De redenen hiervoor zijn:
- Past binnen budget (€275-300)
- Past in de kast (mag max 10,5 inch zijn)
- Gebruikt relatief weinig vermogen
- Blijkt vrij stil te zijn vanuit de reviews

Mijn huidige systeem is inmiddels al 5 jaar oud en bestaat uit (alleen de relevante onderdelen):
Moederbord: ASUS M4A88T-M/USB3, AM3, 880G
CPU: AMD Phenom II x6 1055T, 2,8GHZ
Intern geheugen: 8GB
Behuizing en voeding: Antec Sonata III, midi tower, 500W (Bronze)

Ik speel voornamelijk games zoals Total War Warhammer, Battlefield en andere RPG's.

De GTX1060 lijkt te werken met bovengenoemde componenten o.b.v. de handleidingen, maar ik ontvang graag een reactie van experts. :)

Mijn vragen zijn:
1. Werkt de videokaart met de bovengenoemde componenten?
2. Zijn er bottlenecks?
3. Moet ik nog ergens anders rekening mee houden?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:50
welke voeding heb je specifiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 15:42
Je processor is op dat moment wel een harde bottleneck, zeker bij bijvoorbeeld battlefield. Wat je zou kunnen doen is hem een flinke overclock geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lijkt mij geen issue.

De Gtx1060 heeft een tdp van 120W, dus 1 x 6 pin's connector is voldoende.
Kijk even of je een redelijke voeding hebt.

Mijn 380watt Antec eco green voeding heeft zelfs een 6 pin's connector en daar hangt een Gtx960 aan. (ook 120w)

Zag toevallig laatst een video van Linus over videokaarten icm processoren.
Daaruit bleek een upgrade van 2 naar 4 core redelijke impact te hebben, alles daarboven was verwaarloosbaar.

[ Voor 32% gewijzigd door Viper® op 02-11-2016 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Jouw CPU zal zeker gaan bottlenecken, de 1055 is een oud ding, niet heel hoog geclocked ook, en dat ga je wel merken. Natuurlijk ga je er wel wat op vooruit, een HD5850 is immers nu erg traag, maar je zal pas de volle potentie van een nieuwe videokaart kunnen gebruiken als je een nieuwe CPU pakt. Momenteel moet je dan denken aan een i5, AMD heeft namelijk in deze regionen niks interessants momenteel.

Overigens, nu de RX480 wat goedkoper lijkt te worden, zou ik die ook niet uitvlakken. Ze zitten al onder de 250 euro, toch wat goedkoper dan de 6GB 1060's [de 3GB is aardig wat trager] en nauwelijks langzamer nu, en sneller in DX12 games.

En welke voeding je precies hebt is altijd handig om te weten vanwege de kwaliteit. Wie weet is het een voeding die niet al te lang mee gaat, dan is het handig om die ook direct te vervangen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zit een standaard voeding in de kast. Volgens de specificaties op de voeding is het een Model EA-500D Green 80 Plus Bronze met 500W

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2016 15:38 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Deze video dus, is alleen specifiek voor BF1. Een game die volgens mij niet heel erg cpu intensief is.

vanaf 1:38

[ Voor 37% gewijzigd door Viper® op 02-11-2016 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@RobinHood

Ik heb ook gekeken naar een MSI RX480 Gaming X 8GB, maar deze videokaart is helaas te lang voor de kast.

Een van mijn belangrijkste randvoorwaarden is dat de videokaart vrij stil is, omdat mijn huis vrij stil is. Uit de andere reviews lees ik dat veel RX480 nogal lawaaiig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
Of een 480 lawaaierig is ligt 100% aan de koeler. Dus dat die altijd luider is, is niet helemaal waar.

Voor bf is een nieuwe gpu nog wel goed te praten: frostbite engine draait goed op 4+ cores. Voor total war games zou de CPU zomaar de bottleneck kunnen zijn.

Ik zou in jouw geval OF een 480/1060 kopen en doorsparen voor een upgrade voor de cpu, of een tweedehands gpu ala 7950 ofzoiets scoren. Een 480 combineren met een 1055 phenom is niet echt de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 15:50
Wat dacht je van een GTX 1050TI? Ik heb daar genoeg varianten van gezien die (ver) onder de 20cm lengte zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:52
Je CPU is keihard een bottleneck, verwacht niet te veel van een GPU-upgrade alleen, om teleurstellingen te voorkomen. Hou er rekening mee dat je CPU zelfs NU al een bottleneck is. Bekijk je CPU-load maar eens tijdens het gamen van de spellen die je nu speelt. Heel erg grote dikke kans dat niet de GPU, maar de CPU al op de 100% zit.

Ik kom ook van een Phenom, maar dan een Phenom II x4 955BE, icm een geforce 560TI. Redelijk vergelijkbaar systeempje, jouw cpu gaat iets harder, mijn gpu ging iets harder. Ik heb toen een mobo-cpu-ram upgrade gedaan naar i5-6600k, en sjongejonge, wat ging mijn pc opeens hard. Plotseling moest de 560TI erg hard gaan werken, begon ook voor het eerst sinds ik hem had echt hoorbaar te worden.

Kijk nog eens goed naar wat nu je bottleneck is door cpu-usage in taakbeheer te bekijken en gpu-usage met een ander tooltje. Het zou zonde zijn om 300 euro uit te geven en dan bijna geen performancewinst te zien omdat je je CPU overschat hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Znorkus op 02-11-2016 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

In moderne games is die CPU echt geen bottleneck als je er een stokoude HD5850 naast hebt zitten. Ik ben overgestapt van HD5870 naar een R9 290, en dat heb ik zeker gemerkt in performance.

Natuurlijk, in zware singlethreaded games is een oude Phenom II weinig soeps, maar in games die 4 of meer cores gebruiken is het een redelijke mid-end CPU. Met mijn 1100T speel ik moderne games nog prima, mits mijn CPU nog ondersteunt wordt, No Man's Sky en Mafia III lopen/liepen niet op een Phenom II bijvoorbeeld.

De BF1 beta heb ik niet getest, maar BF4 en Hardline kan ik gewoon vloeiend op ultra draaien, maar dat zijn ook games die gewoon goed omgaan met CPU-power.

Alleen een nieuwe GPU kopen zal inderdaad niet alle performance-winst geven die er is, maar het zal zeker een verbetering zijn, en wie weet wat TS over een aantal maanden doet. Al is het waarschijnlijk voordeliger als hij tot die tijd iets als een tweedehands HD7950 pakt. De prijzen van videokaarten zakken toch nog wel.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:52
Grim dawn, ark evolved, cities skylines, path of exile: het draaide allemaal kut met peren op mijn redelijk vergelijkbare cpu 955BE overgeclockt op 3.4ghz icm een 560TI. Met een nieuwe i5 draaide die spellen op diezelfde ook 5 jaar oude 560ti ineens vlekkeloos.

Het zal veel uitmaken welke game je speelt ja. Ik waarschuw maar even - de tijden dat echt vooral de GPU bepaalde hoe lekker je spellen liepen zijn voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 15:50
Vooral gezien het feit dat games zoals City Skyline, Ark en Battlefield veel CPU kracht vergen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mizgala28 op 03-11-2016 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie antwoorden.

Dan kies ik ervoor om een nieuwe CPU, moederboard en GPU aan te schaffen.
Pagina: 1