Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-07 18:59
Dag Tweakers!

Mijn huidige laptop - een Lenovo Y580 - is ernstig toe aan vervanging. En daarom ben ik op zoek naar een nieuwe laptop. Ik ben op zoek naar een Ultrabook en heb serieus gekeken naar een nieuwe MBPro 15" (2016). Echter, de innovatie staat stil (bij Apple) en ik vind die Magic Bar best geinig, maar er moet een betere deal zijn voor die enorme hoeveelheid euro's (3200 voor de high specs!). Ik ben op zoek naar jullie mening over eventuele alternatieven en eigen ervaringen.

Ik heb een stevig budget en daarom gekeken naar de high-end Dell XPS 15 (touchscreen is best nuttig), een Razer Blade (want ik ben een gamer, maar ik twijfel over de kwaliteit), en de Windows machines (Surface Book+Surface Pro). Maar er zijn ongetwijfeld nog andere machines waar jullie wat over weten!

Specs:
  • Batterijduur is het belangrijkste. Ik heb op dit moment een youngtimer (Lenovo Y580) en die houd 't een uurtje oid vol. Ik zou graag 5-6 uur door willen kunnen zonder te hoeven opladen (word, browsen, video tje hier of daar).
  • Scherm: Bij voorkeur een scherm dat lijkt op de Retinaschermen van Apple. Eigenlijk dé reden waarom ik kijk naar Apple. Touch is niet noodzakelijk, maar is geen nadeel.
  • Resolutie: FHD of beter
  • Poorten: Ik zou graag toegang hebben tot tenminste een USB-A ('oude' USB) poort (3.0/3.1). HDMI is ook noodzakelijk, maar als ik daar een adaptertje voor moet kopen is dat geen probleem.
  • Gewicht: Lichter is beter.
  • Processor: high-end i5 of i7.
  • Grafische kaart: is een pluspunt.
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben op zoek naar een laptop voor dagelijks gebruik (studie), oftewel office+browsen+dumpertvideotjes etc. Lichte games zijn een plus maar niet het voornaamste doel.

Wat is je budget?
Max. 2750. Minder is beter.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. School, werk, reizen. Ik wil niet compenseren naar formaat. Ik heb een aantal vrienden met 13 inch schermpjes en dat vind ik niks. Tenminste 14" met een voorkeur voor een 15".

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeur. Pluspunten voor goede klantenservice en een warranty van meer dan een jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door lvo op 02-11-2016 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 17:18

Rannasha

Does not compute.

Een groot voordeel van de XPS is de dunne schermrand. Hierdoor heb je een 15" scherm in een behuizing die vergelijkbaar is met laptops met 14" schermen. Dus meer mobiliteit zonder te moeten inleveren op schermoppervlakte.

De XPS kun je met een 4K scherm krijgen, dan heb je een stuk hogere resolutie dan een "retina" scherm van Apple. (Retina is niet meer dan een marketingterm voor hoge resolutie/DPI, een retina scherm is verder niet wezenlijk anders dan niet-retina)

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het ligt een beetje aan waar je zwaartepunt ligt.
Wanneer je veel met foto's en kleurechtheid doet: Macbook pro heeft het beste scherm
Wanneer je juist 15" graag portable wil meesjouwen, dan wordt het XPS of Apple
Wanneer je je financiële overwegingen mee gaat nemen, dan juist geen apple.

Je hebt een hoop keuze waar je je exacte zwartepunt neerlegt. Zelf zou ik de Apple niet perse wegleggen want de bouwkwaliteit (trackpad, scherm etc) is behoorlijk goed. Maar anders zijds is een XPS ook behoorlijk goed maar goedkoper (en windows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvo
Rannasha schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:48:
Een groot voordeel van de XPS is de dunne schermrand. Hierdoor heb je een 15" scherm in een behuizing die vergelijkbaar is met laptops met 14" schermen. Dus meer mobiliteit zonder te moeten inleveren op schermoppervlakte.

De XPS kun je met een 4K scherm krijgen, dan heb je een stuk hogere resolutie dan een "retina" scherm van Apple. (Retina is niet meer dan een marketingterm voor hoge resolutie/DPI, een retina scherm is verder niet wezenlijk anders dan niet-retina)
Hoe zit dat met de kleuren? Het is een van die dingen waar Apple maar op doorhamert, maar het is wel opvallend. Ik heb op mijn oude unit een stuk fletsere kleuren dan de Macbooks.
Delerium schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:49:
Het ligt een beetje aan waar je zwaartepunt ligt.
Wanneer je veel met foto's en kleurechtheid doet: Macbook pro heeft het beste scherm
Wanneer je juist 15" graag portable wil meesjouwen, dan wordt het XPS of Apple
Wanneer je je financiële overwegingen mee gaat nemen, dan juist geen apple.

Je hebt een hoop keuze waar je je exacte zwartepunt neerlegt. Zelf zou ik de Apple niet perse wegleggen want de bouwkwaliteit (trackpad, scherm etc) is behoorlijk goed. Maar anders zijds is een XPS ook behoorlijk goed maar goedkoper (en windows)
Goed punt. Ik ben niet zeker waar ik het zwaartepunt zou leggen. Ik wil een machine waar ik weer 3-4 jaar mee vooruit kan, en waarbij de accuduur een stuk beter is dan op dit moment.
Ik werk niet veel met foto's en kleurechtheid. Als het verschil puur voor de experts is dan doet het er voor mij niet toe.
15" portable is noodzakelijk, dus dat is zeker een ding.

ZIjn er nog alternatieven? Andere goede ultrabooks van andere makers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 17:18

Rannasha

Does not compute.

lvo schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:55:
[...]

Hoe zit dat met de kleuren? Het is een van die dingen waar Apple maar op doorhamert, maar het is wel opvallend. Ik heb op mijn oude unit een stuk fletsere kleuren dan de Macbooks.
Ik doe geen foto-dingen op mijn laptop (daar heb ik mijn desktop met Dell monitor voor) en bovendien heb ik een XPS 13, geen 15, en dan ook nog eens een full HD in plaats van een 4K scherm (want goedkoper, niet glossy en lager verbruik) maar ik merk geen bijzonderheden. Kleuren zien er prima uit. In hoeverre ze ook perfect realistisch zijn, dat weet ik niet, maar dat is voor mijn doeleinden ook niet relevant.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvo
Rannasha schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:01:
Ik doe geen foto-dingen op mijn laptop (daar heb ik mijn desktop met Dell monitor voor) en bovendien heb ik een XPS 13, geen 15, en dan ook nog eens een full HD in plaats van een 4K scherm (want goedkoper, niet glossy en lager verbruik) maar ik merk geen bijzonderheden. Kleuren zien er prima uit. In hoeverre ze ook perfect realistisch zijn, dat weet ik niet, maar dat is voor mijn doeleinden ook niet relevant.
Helder, dank. Enig idee hoe verschillend het gebruik van de twee schermen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Oude MBPr 15 met AMD GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 14:48

Ypho

Allround Nerd

Qua accuduur en scherm zou ik voor een MBP gaan. Nadeel van de "nieuwe" MBP is dat ze geen oude USB poorten meer hebben en niet perse een losse videokaart (dure modellen wel). Qua klantenservice ben ik zeer tevreden over Apple (van mijn bijna 2 jaar oude MBP, niet gekocht bij Apple, werd zonder problemen gratis het scherm vervangen ivm vlekken).

Wat eL_Jay zegt, de "oude" MBP zou een optie zijn, deze hebben ook nog HDMI als ik me niet vergis. En je zal dan onder de 2750 belanden.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Accuduur en portability? Dan is de MBP een nobrainer. Alleen nog even de keuze maken of je het 2016 of 2015 model pakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ik vraag me af wanneer de nieuwe XPS 15 uitkomt, de XPS 13 heeft volgens mij wel een upgrade gehad naar Kaby Lake. Ik meen wat gelezen te hebben over Q1 2017

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeanB
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-06 20:56
pricewatch: Asus ZenBook Pro UX501VW-FY075T

is dit niks? Full HD Scherm, zes uur moet te redden zijn op deze accu. Degelijke grafische kaart. Ruim binnen budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvo
Zeker een optie. Dank.
Ypho schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:11:
[...]
. Qua klantenservice ben ik zeer tevreden over Apple (van mijn bijna 2 jaar oude MBP, niet gekocht bij Apple, werd zonder problemen gratis het scherm vervangen ivm vlekken).
[...]
Heb je Applecare aangeschaft? Of werd dit gewoon gedaan? (Want bij mijn weten heb je slechts 1 jaar garantie...
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:14:
Accuduur en portability? Dan is de MBP een nobrainer. Alleen nog even de keuze maken of je het 2016 of 2015 model pakt ;)
Ja dat dacht ik dus ook, maar er zijn best prima opties beschikbaar... Ik heb wat overwegingen te maken.
DeanB schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:13:

is dit niks? Full HD Scherm, zes uur moet te redden zijn op deze accu. Degelijke grafische kaart. Ruim binnen budget
Is een redelijke optie! Heb je zelf ervaring mee?
battler schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:19:
Ik vraag me af wanneer de nieuwe XPS 15 uitkomt, de XPS 13 heeft volgens mij wel een upgrade gehad naar Kaby Lake. Ik meen wat gelezen te hebben over Q1 2017
Rondgooglen laat zien ~Jan/Feb 2017. Maar Kaby Lake is nu niet dé upgrade - het is geen nieuwe architectuur of dergelijke.

Dank allen voor jullie ideeën!

[ Voor 85% gewijzigd door lvo op 02-11-2016 16:49 . Reden: Quotes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
lvo schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:44:
[...]

Rondgooglen laat zien ~Jan/Feb 2017. Maar Kaby Lake is nu niet dé upgrade - het is geen nieuwe architectuur of dergelijke.

Dank allen voor jullie ideeën!
Ik twijfel zelf nog over de XPS15, is er iets wat je niet aanspreekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

lvo schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:44:

[...]
Heb je Applecare aangeschaft? Of werd dit gewoon gedaan? (Want bij mijn weten heb je slechts 1 jaar garantie...
Nee, ik heb/had geen Applecare. Het ging om het zogenaamde "Staingate". Hier is een kwalteitsprogramma voor, echter niet gecommuniceerd naar de klant, maar er wordt totaal niet moeilijk gedaan (Apple Store Haarlem) over vervangen, blijkbaar ook als je je apparaat bij een andere partij hebt gekocht (eentje die inmiddels failliet is, dat wel)

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvo
battler schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:51:
[...]

Ik twijfel zelf nog over de XPS15, is er iets wat je niet aanspreekt?
Het voornaamste wat me tegenstaat is de 3.9 rating op de Dell website zelf! Als je de reviews leest zijn er toch met een redelijke portie units significante problemen. Nu zal niet iedereen een geavanceerde gebruiker zijn etcetera, maar toch.

Voor de rest is het wel de voornaamste concurrent. Zoals het er nu voor staat twijfel ik tussen een '15 MBP of een XPS 15. Ik weet niet of ik nog wil wachten tot Jan/Feb op de refresh - mijn laptop moet vervangen. En anders blijf je wachten.

Mijn voornaamste reden om niet naar MBP te gaan is omdat ik hoop 4 jaar vooruit te kunnen. En die specs vind ik niet 'future'-proof - not at all.
Ypho schreef op woensdag 02 november 2016 @ 17:52:
[...]

Nee, ik heb/had geen Applecare. Het ging om het zogenaamde "Staingate". Hier is een kwalteitsprogramma voor, echter niet gecommuniceerd naar de klant, maar er wordt totaal niet moeilijk gedaan (Apple Store Haarlem) over vervangen, blijkbaar ook als je je apparaat bij een andere partij hebt gekocht (eentje die inmiddels failliet is, dat wel)
Netjes. Slecht dat het niet gecommuniceerd wordt, maar begrijpelijk om kosten te drukken. Wel tevreden over je Mac?

[ Voor 9% gewijzigd door lvo op 02-11-2016 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Mijn voornaamste reden om niet naar MBP te gaan is omdat ik hoop 4 jaar vooruit te kunnen. En die specs vind ik niet 'future'-proof - not at all.

Want? Er zijn bakken en bakken met tweakers die nog met de 2500K, 2600K prima vooruit kunnen, die zijn inmiddels een jaar of 6 oud.

CPU's zijn maar marginaal sneller geworden, voornamelijk zuiniger. Met een skylake CPU kan je echt makkelijk 4 jaar prima werken, of er moet opeens een enorme revolutie vanuit Intel komen.

En als je ziet wat mensen nog terugkrijgen voor een 2012 Macbook zou ik JUIST zeggen dat de Macbook het meest futureproof is. Ik zeg niet dat het helemaal terecht is hoor, maar voor een "windows" laptop uit 2012 krijg je bijna niets meer.

Dat Macbooks veel geld kosten klopt 100%, maar als je hem uiteindelijk wegdoet is hij niet duur geweest, dat is het verschil.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvo
HeatWave schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:16:

Want? Er zijn bakken en bakken met tweakers die nog met de 2500K, 2600K prima vooruit kunnen, die zijn inmiddels een jaar of 6 oud.

CPU's zijn maar marginaal sneller geworden, voornamelijk zuiniger. Met een skylake CPU kan je echt makkelijk 4 jaar prima werken, of er moet opeens een enorme revolutie vanuit Intel komen.

En als je ziet wat mensen nog terugkrijgen voor een 2012 Macbook zou ik JUIST zeggen dat de Macbook het meest futureproof is. Ik zeg niet dat het helemaal terecht is hoor, maar voor een "windows" laptop uit 2012 krijg je bijna niets meer.

Dat Macbooks veel geld kosten klopt 100%, maar als je hem uiteindelijk wegdoet is hij niet duur geweest, dat is het verschil.
Zeker waar, maar de nieuwe MBP is het kostenplaatje niet waard. (Denk ik). Een oudere Mac draait een Haswell chip die gereleased is Q2'13 (!), en ik vind dat ik voor een laptop waarvoor ik ~2k neerleg toch iets meer mag verwachten dan een 3-1/2 jaar oude processor. Dat is geen prestatievraag/probleem, meer een principeverhaal waar ik waar voor mijn geld wil.

Als je dat vergelijkt met bijv. de Razer Blade of the XPS15 is dat een wereld van verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door lvo op 02-11-2016 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

lvo schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:22:
[...]

Zeker waar, maar de nieuwe MBP is het kostenplaatje niet waard. (Denk ik). Een oudere Mac draait een Haswell chip die gereleased is Q2'13 (!), en ik vind dat ik voor een laptop waarvoor ik ~2k neerleg toch iets meer mag verwachten dan een 3-1/2 jaar oude processor.

Als je dat vergelijkt met bijv. de Razer Blade of the XPS15 is dat een wereld van verschil.
Wellicht, maar je vergeet de enorm snelle SSD, het scherm, de verbeterde trackpad (die echt altijd al superieur was aan de rest). De CPU is misschien niet de aller- aller snelste ter wereld, maar in de praktijk ga je het echt niet zo enorm merken. En de touch bar is best een prima extra op de nieuwe modellen.

Maar MacOS moet je wel liggen natuurlijk, maar als dat het probleem niet is is de hardware+software+restwaarde de hoge aanschafprijs wel waard denk ik. Ik werk zelf met beide systemen maar een Macbook "voelt" zoveel beter aan dan een Dell die ik regelmatig gebruik.

Ik gebruik zelf een Windowsbak als hoofd PC thuis hoor, maar een snelle Mac is echt een prima optie.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvo
HeatWave schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:31:
[...]

Wellicht, maar je vergeet de enorm snelle SSD, het scherm, de verbeterde trackpad (die echt altijd al superieur was aan de rest). De CPU is misschien niet de aller- aller snelste ter wereld, maar in de praktijk ga je het echt niet zo enorm merken. En de touch bar is best een prima extra op de nieuwe modellen.

Maar MacOS moet je wel liggen natuurlijk, maar als dat het probleem niet is is de hardware+software+restwaarde de hoge aanschafprijs wel waard denk ik. Ik werk zelf met beide systemen maar een Macbook "voelt" zoveel beter aan dan een Dell die ik regelmatig gebruik.

Ik gebruik zelf een Windowsbak als hoofd PC thuis hoor, maar een snelle Mac is echt een prima optie.
De grootste vraag is of de refresh de enorme hoeveelheid euro's waard is. Als je zelf in mijn schoenen staat; 2016 MBP of 2015 MBP? (Verschil in prijs €1000 ~)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

lvo schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:06:
[...]
Netjes. Slecht dat het niet gecommuniceerd wordt, maar begrijpelijk om kosten te drukken. Wel tevreden over je Mac?
Zeer tevreden, ik gebruik hem zelf voor development, waar het apparaat zeer voor geschikt is. Ik speel zelf geen zware games, een paar kaartspellen (Hearthstone, MTGO), dat draait gewoon prima. Ooit een keer South Park: Stick of Truth gespeeld in Crossover. Geen zwaar spel, maar draait vloeiend. Enige minpunt dat ik ervaar is dat hij maar 2 USB poorten heeft. Met de dongle van mijn muis en mijn SSH Token zijn alle poorten bezet, dan is het soms lastig om er even een USB stick of Labelprinter aan te hangen (3rd world problems).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
HeatWave schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:16:

Ik heb ook de afgelopen 10 jaar meerdere macbooks gehad. Kocht ze in Amerika en na een aantal jaar verkocht ik ze hier weer. Op die manier was ik ongeveer 100,- per jaar kwijt aan een macbook. Daarentegen was de kostprijs nooit zo hoog als nu. dus ik denk dat de devaluatie ook hoger zal liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowboyhenkie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-08 23:18
DeanB schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:13:

Zo zonde dat ze bij veel laptops van die rare strepen en versieringen toevoegen!

Verder mooie laptop, maar de tekening is voor mij een te grote reden om er niet voor te gaan, je kijkt er notabene de halve dag tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:25
cowboyhenkie schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:25:
[...]

Zo zonde dat ze bij veel laptops van die rare strepen en versieringen toevoegen!

Verder mooie laptop, maar de tekening is voor mij een te grote reden om er niet voor te gaan, je kijkt er notabene de halve dag tegenaan.
Je bedoelt de twee boxen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowboyhenkie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-08 23:18
Zeara schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:42:
[...]

Je bedoelt de twee boxen??
Ja, dat is toch niet mooi? Daarbij gaat er gaat allemaal rommel inzitten!

Geldt voor heel veel modellen, soms zijn het ook gewoon decoratieve strepen.

Maarja, OT. Ik vind de XPS erg mooi. Vooral vanwege de goede specs en omdat er geen rand om het scherm zit. Wel lees ik vrij veel klachten over het apparaat, al is dat bij nieuwe modellen misschien minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

lvo schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:38:
[...]
De grootste vraag is of de refresh de enorme hoeveelheid euro's waard is. Als je zelf in mijn schoenen staat; 2016 MBP of 2015 MBP? (Verschil in prijs €1000 ~)
Ik heb dezelfde vraag gehad en de knoop doorgehakt: ik ga voor de 2016 macbook Pro (15"). En ik kan je vertellen waarom.

Allereerst de prijs van de fully loaded modellen. Uitgaande van model 2015 met AMD-GPU (oorspronkelijk 2799) kan dit model krijgen voor 2000 euro via ebay whatever. Dat is deel 1 van je prijsperceptie, maar in werkelijkheid stel je model 2015 goedkoper voor omdat deze via onreguliere kanalen binnenkomt. Niets mis mee, maar het erodeert je prijsgevoel een beetje. Daarbij, via linkjes en onderwijskorting kan je een fully-loaded MacbookPro ook voor 2800 euro binnenhalen (en straks via ebay nog goedkoper).

Dan de specs: Broadwell vs Skylake quadcore is allebei leuk, alleen skylake is minder warm. GPU (Radeon 450 = RX370) wordt ook minder warm voor model 2016. Ik reken echter met de 460, dus heb 2 x grafische performance voor minder warmte-ontwikkeling.
Al die performance wordt in een kleinere behuizing gepropt, dus het warmteafvoeren is ook relevant. Een zuiniger systeem kan kleiner worden en wellicht efficienter. De behuizing is trouwens ook voorzien van een groter trackpad (superhandig) en OLEd-bar met Tuch-ID.... de oude niet.

Het scherm. Hoewel specs niet alles zeggen is het volgens mij vergelijken van iPhone6 met iPhone7 qua scherm. Dan is de laatste helderder en kleurechter. Niet dat iPhone6 matig is (MBP2015 zeg maar) maar nieuw model is gewoon beter.

Maar als laatste de USB-poorten. De oude zit vol met poorten, alleen USB-C ontbreekt. Ik heb zelf op een enkele USB na geen behoefte aan al die overbodige porten (firewire800, SD-lezers, etc) en wil gewoon cluttervrij gaan. Echter, voor de toekomst is zo modern mogelijk functioneel, daar kom je altijd achter als je de MBP wil upgraden mete extra storage of eGPU. Ik had bv een iMac2009 met HDD, had graag een SSD gehad maar de snelste poort was firewire800. Dus een externe SSD had hooguit 100 MB/s gedaan. Op USB-3.0 kan je wel de bandbreedte hebben van je externe SSD (bv mijn MBP13 2014).
Kijk ik naar de ontwikkelingen van eGPU, dan zie je heel veel experimentele shit en aankondigingen voor systemen van moregn. Die systemen geven allemaal TB3/USB-C aan, nooit TB2. De MBP2015 heeft hoogstens TB2, geen TB3. Bij toekomstige externe SSD's zal TB2 nog wel relevant zijn, voor eGPU's duidelijk niet. Wat je ook denkt te doen over 5 jaar met je Mac, je bent afhankelijk van je externe poorten en doorvoer ervan. Model 2015 kan niets daarmee en is end-of-line, model 2016 kan nog lang mee.

Dus ja, ik zie de techniek, ken de specs (2 x snellere GPU) en zie wat externe poorten doen. Ik kies voor 2016-model, ook al kost me dat 100den euro's extra. Daarbij is het volgens mij een erg snel en mooie bak geworden. De prijs ben ik over 5 jaar wel vergeten.

* Delerium vond model 2012 in 2012 ook veel te duur.
En nu zie ik pas dat model 2012 nog steeds leuke specs heeft en een goede 4 jaar bruikbaar was. Veel geld uitgeven betekend ook lang kunnen genieten van adequate specs. Aangezien er niet veel die-shrinks op stapel staan (qua CPU en GPU) verwacht ik dat model 2016 niet echt snel gaat verouderen. (model 2018 is overigens de eerste update die ik verwacht).

In de categorie klein leed: de magsafe zit aan de linkerkant en mijn stopcontact zit rechts. Altijd draden trekken aan de eettafel. Een laptop met aan beide kanten geschikte oplaadpunten is gewoonweg geniaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voordeel ook van de XPS is dat je 32GB RAM kwijt kan,
Is ook wel n dingetje om rekening mee te houden.
Build is goed, specs zijn ruim voldoende voor wat je er mee doet.
De 32GB optie is handig als je later net wat meer wil van je laptop.
Prijs is goed start vanaf 1350 voor een i5 met Full HD, tot 1950 met i7 en 4k scherm.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProGamerIII
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22-06 19:51
Op een 15 inch scherm zou ik geen 4K scherm nemen, betaal je aardig extra voor terwijl het verschil niet te zien is op zo'n klein scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:10
ProGamerIII schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:51:
Op een 15 inch scherm zou ik geen 4K scherm nemen, betaal je aardig extra voor terwijl het verschil niet te zien is op zo'n klein scherm.
Ik zie anders namelijk wel een verschil qua werkruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProGamerIII
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22-06 19:51
FireBladeX schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:57:
[...]

Ik zie anders namelijk wel een verschil qua werkruimte.
Klopt hoor, als je veel apps naast elkaar wil hebben kan het nuttig zijn. Let er wel op dan de lettertjes dan erg klein kunnen worden. Het verschil in grafische kwaliteit van het scherm zal wel bijna onzichtbaar blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvo
Dank allen voor jullie input. Ik zit nog altijd met de tergende vraag. Spendeer ik 3k (education discount en een klein koersvoordeel in de UK op dit moment) voor een MBP '16 of doe ik ~€2k voor een XPS?

Ik weet het écht niet. Wat is slim, wat is verstandig. Het ene moment denk ik "fugg it, ik bestel gewoon die Mac" om vervolgens tóch weer te gaan twijfelen. Wat een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvo
Delerium schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:20:
[...]

Ik heb dezelfde vraag gehad en de knoop doorgehakt: ik ga voor de 2016 macbook Pro (15"). En ik kan je vertellen waarom.

Allereerst de prijs van de fully loaded modellen. Uitgaande van model 2015 met AMD-GPU (oorspronkelijk 2799) kan dit model krijgen voor 2000 euro via ebay whatever. Dat is deel 1 van je prijsperceptie, maar in werkelijkheid stel je model 2015 goedkoper voor omdat deze via onreguliere kanalen binnenkomt. Niets mis mee, maar het erodeert je prijsgevoel een beetje. Daarbij, via linkjes en onderwijskorting kan je een fully-loaded MacbookPro ook voor 2800 euro binnenhalen (en straks via ebay nog goedkoper).

Dan de specs: Broadwell vs Skylake quadcore is allebei leuk, alleen skylake is minder warm. GPU (Radeon 450 = RX370) wordt ook minder warm voor model 2016. Ik reken echter met de 460, dus heb 2 x grafische performance voor minder warmte-ontwikkeling.
Al die performance wordt in een kleinere behuizing gepropt, dus het warmteafvoeren is ook relevant. Een zuiniger systeem kan kleiner worden en wellicht efficienter. De behuizing is trouwens ook voorzien van een groter trackpad (superhandig) en OLEd-bar met Tuch-ID.... de oude niet.

Het scherm. Hoewel specs niet alles zeggen is het volgens mij vergelijken van iPhone6 met iPhone7 qua scherm. Dan is de laatste helderder en kleurechter. Niet dat iPhone6 matig is (MBP2015 zeg maar) maar nieuw model is gewoon beter.

Maar als laatste de USB-poorten. De oude zit vol met poorten, alleen USB-C ontbreekt. Ik heb zelf op een enkele USB na geen behoefte aan al die overbodige porten (firewire800, SD-lezers, etc) en wil gewoon cluttervrij gaan. Echter, voor de toekomst is zo modern mogelijk functioneel, daar kom je altijd achter als je de MBP wil upgraden mete extra storage of eGPU. Ik had bv een iMac2009 met HDD, had graag een SSD gehad maar de snelste poort was firewire800. Dus een externe SSD had hooguit 100 MB/s gedaan. Op USB-3.0 kan je wel de bandbreedte hebben van je externe SSD (bv mijn MBP13 2014).
Kijk ik naar de ontwikkelingen van eGPU, dan zie je heel veel experimentele shit en aankondigingen voor systemen van moregn. Die systemen geven allemaal TB3/USB-C aan, nooit TB2. De MBP2015 heeft hoogstens TB2, geen TB3. Bij toekomstige externe SSD's zal TB2 nog wel relevant zijn, voor eGPU's duidelijk niet. Wat je ook denkt te doen over 5 jaar met je Mac, je bent afhankelijk van je externe poorten en doorvoer ervan. Model 2015 kan niets daarmee en is end-of-line, model 2016 kan nog lang mee.

Dus ja, ik zie de techniek, ken de specs (2 x snellere GPU) en zie wat externe poorten doen. Ik kies voor 2016-model, ook al kost me dat 100den euro's extra. Daarbij is het volgens mij een erg snel en mooie bak geworden. De prijs ben ik over 5 jaar wel vergeten.

* Delerium vond model 2012 in 2012 ook veel te duur.
En nu zie ik pas dat model 2012 nog steeds leuke specs heeft en een goede 4 jaar bruikbaar was. Veel geld uitgeven betekend ook lang kunnen genieten van adequate specs. Aangezien er niet veel die-shrinks op stapel staan (qua CPU en GPU) verwacht ik dat model 2016 niet echt snel gaat verouderen. (model 2018 is overigens de eerste update die ik verwacht).

In de categorie klein leed: de magsafe zit aan de linkerkant en mijn stopcontact zit rechts. Altijd draden trekken aan de eettafel. Een laptop met aan beide kanten geschikte oplaadpunten is gewoonweg geniaal.
Vele malen dank voor je rationale en overwegingen! Ik moet je wel zeggen, er zit een aanzienlijk verschil in de evolutie van de Mac ~2012 en dit jaar. 700 GBP/EUR voor een Touch Bar... Holy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-07 11:30

sfm

Ik zit met dezelfde uitdaging Ivo, twijfel heel erg tussen de aanschaf van een (top) model MacBook 15" van 3K of een XPS voor 1K minder, blijft toch een hoop geld terwijl de specs van de XPS beter lijken dan die van de nieuwe MacBook. Verschil is natuurlijk wel OSX of Windows, maar de intrede van Windows 10 heeft het verschil op dit vlak wat mij betreft kleiner gemaakt....blijft erg lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je genoegen kunt nemen met FullHD, ben je bij dell al voor 1650 klaar.
Kun je hem later nog upgraden naar 32GB RAM, als je zware programmas gebruikt, veel tegelijk open hebt staan is deze optie toch wel handig.

Rationeel gezien is het geen moeilijke beslissing denk ik, tenzij je perse OSX moet hebben.
Bijna dubbele prijs van de Macbook zou voor mij moeilijk goed te praten zijn.
Ik vind de Macbook zeer mooi, zeer degelijk, praktisch wel iets minder geworden imo (std usb/SD kaart,HDMI, Thunderbolt 3, in de praktijk toch gemakkelijker dan extra dongels etc).
Maar de XPS is ook niet lelijk, degelijke materialen, de dunne schermranden zijn net wat fraaier imo.
Uiteindelijk is de XPS prijs/kwaliteit toch de beste keuze lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvo
8GB ram is voor mij te weinig. Chrome alleen vreet geheugen, laat staan alles wat ik daarnaast draai. 16GB is een minimum.
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 19:57:
Als je genoegen kunt nemen met FullHD, ben je bij dell al voor 1650 klaar.
Kun je hem later nog upgraden naar 32GB RAM, als je zware programmas gebruikt, veel tegelijk open hebt staan is deze optie toch wel handig.

Rationeel gezien is het geen moeilijke beslissing denk ik, tenzij je perse OSX moet hebben.
Bijna dubbele prijs van de Macbook zou voor mij moeilijk goed te praten zijn.
Ik vind de Macbook zeer mooi, zeer degelijk, praktisch wel iets minder geworden imo (std usb/SD kaart,HDMI, Thunderbolt 3, in de praktijk toch gemakkelijker dan extra dongels etc).
Maar de XPS is ook niet lelijk, degelijke materialen, de dunne schermranden zijn net wat fraaier imo.
Uiteindelijk is de XPS prijs/kwaliteit toch de beste keuze lijkt mij.
Ik denk dat puur financieel ik ga kiezen voor een Dell XPS. Ik overweeg om te wachten tot de Kaby Lake refresh, maar ik denk dat mijn keuze is gemaakt.
sfm schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:04:
Ik zit met dezelfde uitdaging Ivo, twijfel heel erg tussen de aanschaf van een (top) model MacBook 15" van 3K of een XPS voor 1K minder, blijft toch een hoop geld terwijl de specs van de XPS beter lijken dan die van de nieuwe MacBook. Verschil is natuurlijk wel OSX of Windows, maar de intrede van Windows 10 heeft het verschil op dit vlak wat mij betreft kleiner gemaakt....blijft erg lastig!
Absoluut waar. In Windows kan ik echter alles. Als een WindowsPC een software probleem heeft kan ik het oplossen (97% van alle gevallen). Met Mac ben ik niet zo zeker.

Zoals hierboven - ik denk dat ik een XPS 15" koop.

[ Voor 21% gewijzigd door lvo op 05-11-2016 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-07 11:30

sfm

lvo schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 01:50:
[...]

Ik denk dat puur financieel ik ga kiezen voor een Dell XPS. Ik overweeg om te wachten tot de Kaby Lake refresh, maar ik denk dat mijn keuze is gemaakt.

[...]

Absoluut waar. In Windows kan ik echter alles. Als een WindowsPC een software probleem heeft kan ik het oplossen (97% van alle gevallen). Met Mac ben ik niet zo zeker.

Zoals hierboven - ik denk dat ik een XPS 15" koop.
Ik denk dat ik dezelfde keuze ga maken, maar wacht waarschijnlijk wel op de Kaby Lake upgrade van de XPS15. Denk dat dit niet meer heel lang gaat duren er er ook een aantal andere pijn punten opgelost c.q. meegenomen worden in deze refresh. Lijkt me dus wel de moeite om nog even te wachten...

[ Voor 3% gewijzigd door sfm op 05-11-2016 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppernerd
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-09 18:40
Over de RAM kwestie van een MBP. MacOS is veel efficiënter met de resources dan Windows. Daarentegen heb je bij de XPS heb je de mogelijkheid om er 32gb in te prikken en bij de MPB niet.
Maar.. de grootste reden waarom RAM nodig is, is omdat normaal gesproken de harde schijf niet zo snel is. Dat veranderd steeds meer door snellere SSD. En die in de nieuwe MBP is een ware monster. Met een leessnelheid tot wel 3.1gbps! (Ter vergelijking, Traditionele SSD als de Samsung 850 Evo pro haalt ~500mpbs).

Daarnaast gaat de batterij van een MBP ook veel langer mee dan de XPS.

Maja het kost dan ook een heel stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvo
sfm schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 14:41:
[...]

Ik denk dat ik dezelfde keuze ga maken, maar wacht waarschijnlijk wel op de Kaby Lake upgrade van de XPS15. Denk dat dit niet meer heel lang gaat duren er er ook een aantal andere pijn punten opgelost c.q. meegenomen worden in deze refresh. Lijkt me dus wel de moeite om nog even te wachten...
Ik overweeg dat maar ik heb 8 maanden gewacht op de MBP (2016) dus ik wil niet nog 4-5 maanden wachten... Ik weet 't nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
Ik zou niemand een Dell aanraden. De stapel adapters met een defecte signaal kabel groeit hier gestaag. Als de signaal kabel van je originele dell adapter eenmaal kapot is (Adapter verder in prima staat), dan stopt de laptop met laden op die adapter, en wordt de processor snelheid naar de laagste stand terug gezet. Lees internet maar na, een veel voorkomend probleem, maar Dell is blijkbaar nogal blij met dit verdien model. En ja, die signaal kabel begeeft het altijd op een moment dat je wel graag wil knallen met je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 13:03
Voor een laptop kan ik eigenlijk alleen maar een MBP aanbevelen. De Windows laptops zijn nog nooit zo goed geweest, echter kunnen ze nog lang niet tippen aan de bizar hoge kwaliteit van de Apple laptops. Ik heb zelf een Dell XPS 13, maar ik moet gewoon eerlijk toegeven dat Apple het allemaal nèt wat beter kan.

De prijs van een MBP ligt wel het hoogst, maar er zijn geen laptops die zo waardevast zijn als de MBP's. Als je de hoge prijs kunt veroorloven, dan zou ik dat zeker doen!

[ Voor 21% gewijzigd door Belecthor op 06-11-2016 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvo
Belecthor schreef op zondag 06 november 2016 @ 18:24:
Voor een laptop kan ik eigenlijk alleen maar een MBP aanbevelen. De Windows laptops zijn nog nooit zo goed geweest, echter kunnen ze nog lang niet tippen aan de bizar hoge kwaliteit van de Apple laptops. Ik heb zelf een Dell XPS 13, maar ik moet gewoon eerlijk toegeven dat Apple het allemaal nèt wat beter kan.

De prijs van een MBP ligt wel het hoogst, maar er zijn geen laptops die zo waardevast zijn als de MBP's. Als je de hoge prijs kunt veroorloven, dan zou ik dat zeker doen!
Helder. Voor mij ligt de prijs gewoonweg te hoog. Ik betaal in de UK (omgerekend) ~2900 EUR voor een MBP15 met redelijke specs. Ik snap dat MacOS goed werkt én dat de waardevastheid goed is voor de macs, maar ik ben niet het type om over twee jaar een nieuwe te kopen - ik houd mijn laptops normaliter 4-6 jaar en koop dan een nieuwe. Daarnaast, ik wil niet met 15 dongeltjes hoeven te lopen voor mn laptop. HDMI, USB-A, VGA, displayport, nja ik kan doorgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Voor Windows kies ik een ThinkPad. De reden: een heel eigen herkenbaar design dat niet zoals bij veel andere laptops geïnspireerd is door MacBooks.

Verder is het fijn dat ze standaard met drie jaar on site garantie worden geleverd.

Op locatie bij klanten red ik me prima met vga, minidisplayport, 3x usb en een dubbele batterij.

Uiteindelijk kostte mijn ThinkPad ongeveer hetzelfde als een MacBook Pro en wat betreft kwaliteit doen ze niet voor elkaar onder.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 13:03
lvo schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:12:
[...]

Helder. Voor mij ligt de prijs gewoonweg te hoog. Ik betaal in de UK (omgerekend) ~2900 EUR voor een MBP15 met redelijke specs. Ik snap dat MacOS goed werkt én dat de waardevastheid goed is voor de macs, maar ik ben niet het type om over twee jaar een nieuwe te kopen - ik houd mijn laptops normaliter 4-6 jaar en koop dan een nieuwe. Daarnaast, ik wil niet met 15 dongeltjes hoeven te lopen voor mn laptop. HDMI, USB-A, VGA, displayport, nja ik kan doorgaan.
Dan is de XPS 15 geen slechte koop. Rappe hardware, stevige behuizing, eigentijds uiterlijk en een prima touchpad voor een Windows laptop. Daarnaast is het scherm erg mooi met dunne bezels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvo
Canaria schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:22:
Voor Windows kies ik een ThinkPad. De reden: een heel eigen herkenbaar design dat niet zoals bij veel andere laptops geïnspireerd is door MacBooks.

Verder is het fijn dat ze standaard met drie jaar on site garantie worden geleverd.

Op locatie bij klanten red ik me prima met vga, minidisplayport, 3x usb en een dubbele batterij.

Uiteindelijk kostte mijn ThinkPad ongeveer hetzelfde als een MacBook Pro en wat betreft kwaliteit doen ze niet voor elkaar onder.
Maar nu vind ik de ThinkPads niet de mooiste laptops. Ik kom zelf van een Ideapad en ik vind die Thinkpads niet erg sprekend (persoonlijk). Ookal staat de Thinkpad goed bekend, ik heb in de jaren dat ik nu rondloop met Lenovo genoeg narigheid gehad (http://thehackernews.com/2015/09/lenovo-laptop-virus.html) - niet de beste bron maar eerste google resultaat. Nu zijn ze daar de afgelopen jaren een stuk beter mee geworden, maar ik zit daar niet op te wachten.
Belecthor schreef op zondag 06 november 2016 @ 22:58:
[...]

Dan is de XPS 15 geen slechte koop. Rappe hardware, stevige behuizing, eigentijds uiterlijk en een prima touchpad voor een Windows laptop. Daarnaast is het scherm erg mooi met dunne bezels.
Dat denk ik ook! Nu nog even bekijken of ik wacht op de Kaby Lake refresh. Wie weet.Dank voor alle zinnige redeneringen!

Een andere reden om geen MBP te kopen: Afbeeldingslocatie: http://img-9gag-fun.9cache.com/photo/a7ZdyOx_700b_v1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Overdreven plaatje; je kan de hoofdtelefoon in de laptop steken. Zelfde muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lvo schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 01:50:
[...]

8GB ram is voor mij te weinig. Chrome alleen vreet geheugen, laat staan alles wat ik daarnaast draai. 16GB is een minimum.
Er is nog een bank vrij dus je kan er zo 8GB bijprikken. Er is ook nog een 7mm hoge SATA bay vrij voor nog een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Delerium schreef op maandag 07 november 2016 @ 08:05:
Overdreven plaatje; je kan de hoofdtelefoon in de laptop steken. Zelfde muziek
Same thought here ;)!
Pagina: 1