Data redden van een verzopen macbook air

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Ik hoop dat iemand mij kan helpen:

Helaaas is er afgelopen vrijdag een kop koffie over onze macbook air gevallen, een paar dagen in de rijst gelegd maar zonder resultaat.
Nu heb ik dit gemeld bij onze inboedelverzekering en in afwachting van wat zij zeggen zal ik hem laten repareren (of niet).

De wet van Murphy heeft er echter voor gezorgd dat dit net gebeurde voordat ik een backup wilde maken van mijn data, hierdoor heb ik nu dus het probleem dat ik een aantal bestanden mis die we eigenlijk wel nodig hebben.
Bij "normale" laptops is het in zo'n geval een kwestie van openschroeven en de hdd of ssd even een een andere computer hangen en overpompen maar. Bij de mac gaat me dit volgens mij niet zomaar lukken.

Nu is mijn vraag: is er iemand in de buurt van Arnhem die mij hiermee zou kunnen helpen?

Arwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Welke MacBook Air heb je precies? Je kunt op iFixit kijken of je in jouw versie de SSD kunt loshalen. Met een beetje zoekwerk kun je dan van bijvoorbeeld OWC (Other World Computing) een SSD enclosure halen waar je de SSD in kunt stoppen en met USB aan kunt sluiten. Let wel op dat de link specifiek is voor de SSD van de 2010/2011 MacBook Air, maar het bestaat vast ook voor andere jaren.

Je gaat waarschijnlijk wel een andere Mac nodig hebben om de schijf uit te kunnen lezen, maar dat is een kleine beperking. Als het nodig is bestaan er ook Windows programma's waarmee het kan, en ook Linux kan het in ieder geval lezen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Xudonax op 02-11-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Nu online
Model A1466, vorig jaar december gekocht.

Bedankt alvast voor de reactie, ik ga zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 19:49

Hegeman

Weet van alles wat

In dit filmpje is te zien hoe eenvoudig deze meneer zijn Macbook openhaalt. Kun je deze niet gebruiken en alles gewoon stap voor stap volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Nu online
Openschroeven heb ik inmiddels al gedaan, ssd eruit halen is ook geen probleem alleen het uitlezen lukt me niet omdat ik nog geen manier heb om de ssd aan te sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 12:53
Het is echt super-eenvoudig om zo'n kabeltje te bestellen bij Coolblue, kost een 30 euro ofzo.

http://www.kabelstore.be/...k-sata-usb-converter.html

[ Voor 28% gewijzigd door Finder op 02-11-2016 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Finder schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:29:
Het is echt super-eenvoudig om zo'n kabeltje te bestellen bij Coolblue, kost een 30 euro ofzo.

http://www.kabelstore.be/...k-sata-usb-converter.html
Alleen passen die niet op Apple SSDs... Apple heeft een eigen "standaard".

Wat wel kán werken: https://www.aliexpress.co...3144&SearchText=A1466+ssd

[ Voor 14% gewijzigd door TommyboyNL op 02-11-2016 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 12:53
Dat wist ik niet, in mijn 'oude' macbook heb ik een gewone standaard SSD gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Je hebt een M2 sata slot nodig om die SSD uit te lezen.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Genoeg verloopjes te vinden via ebay/google

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Nu online
Tot nu kan ik ze alleen vinden voor model 2012...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:45

SeatRider

Hips don't lie

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Precies genoeg te vinden:
https://www.centralpoint....sm2ngffmbu33-num-4251797/

http://www.reposit.nl/myd...2-ngff-ssd-behuizing.html

[ Voor 21% gewijzigd door Aapie op 02-11-2016 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
warhamstr schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:35:
Je hebt een M2 sata slot nodig om die SSD uit te lezen.
Ook niet. Het is écht een Apple prorpietary aansluiting.
Gaat allemaal NIET werken voor aplle SSDs.
Deze gaan OOK NIET werken voor Apple SSDs.

[ Voor 67% gewijzigd door TommyboyNL op 02-11-2016 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Het is inderdaad geen M2 slot, dus goed opletten.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook, als je de macbook dan toch open hebt, het geheel eens uitstekend schoon gaan maken met schoonmaakalcohol o.i.d.

Zo heb ik al vele dode telefoons en vroeger laptops opgelapt. En voor jou hoeft 'ie dan niet eens perfect te werken - als je hem maar even genoeg aan de praat krijgt om je data te extraheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Nu online
Allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken en de links!
Ik vrees alleen dat ik het goede verloopje nog niet heb gevonden.
Waarom moet apple nu zonodig een afwijkende aansluiting gebruiken (of beter, waarom kijk ik niet uit met die koffie :( ).

Schoonmaken heb ik al geprobeerd, maar hij blijft zo dood als een pier.
Hij stond aan toen de koffie viel en ging toen ook direct uit. Denk dus dat er vast wel iets doorgebrand zal zijn door de kortsluiting.

Trouwens nog iemand tips voor een betaalbare hersteller?

[ Voor 35% gewijzigd door ArwinV op 02-11-2016 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Zo moeilijk is het niet te vinden hoor, "Macbook air 2013 to sata" etc. etc. en er komen genoeg resultaten. :/

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Nu online
Ik ga verder zoeken fietsbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Nu online
Zo te zien ook 2012...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Nu online
Wat ik kan vinden is een converer naar pcie, eens kijken of ik daar mee verder kom.

Er is niet toevallig een tweaker met soortgelijke macbook die mijn ssd even in zijn computer wil zetten om data te kopieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:53
Start hij helemaal niet meer op?
Anders zou de Target Drive modus misschien uitkomst bieden: https://support.apple.com/kb/ph10725

Of eventeel in een andere mac en alsnog via deze optie gegevens proberen te kopiëren.

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Nu online
Nee, start helemaal niet meer op.

In een andere mac zou een ideale oplossing kunnen zijn, maar ken helaas niemand die er eentje heeft.

www.miniinthebox.com/nl/c...zonder-case_p4765249.html

Zou dit werken met een converter van de ssd naar pcie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-10 22:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook bij de aanschaf van je nieuwe macbook, even de medewerker van de betreffende zaak vragen je te assisteren. Ik vermoed dat een beetje degelijke apple-tent hier wel een oplossing voor heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10 23:42

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Ik zie ook een oplossing in deze:
https://www.amazon.de/OWC...B00BFGI94W/?tag=macr05-21

Ik zie dat ik een koning ben in het lezen van het gehele topic, dit is voor het 2012 model 8)7
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:59:
Je kan natuurlijk ook bij de aanschaf van je nieuwe macbook, even de medewerker van de betreffende zaak vragen je te assisteren. Ik vermoed dat een beetje degelijke apple-tent hier wel een oplossing voor heeft :)
Ik denk dat ze dit bij een genius bar wel moeten kunnen doen, simpelweg vragen om het omwisselen van de SSD. Kosten zijn wel wat hoger uiteraard dan een convertor.

[ Voor 80% gewijzigd door TweakOverflow op 02-11-2016 15:13 ]

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:12
Simpel, iedereen in dit topic zoekt naar het verkeerde, nl een m2 of ssd naar sata aansluiting.

Echter heeft Apple ervoor gekozen direct naar de pci-e aansluiting te gaan waardoor bovenstaande adapters de ssd zouden slopen. Dus! Andere aansluiting.

Koop:

http://www.interngeheugen...ci-express-4x-socket.html

of
http://www.itmediastore.n...14-(INT-PCIE-APPLE-A1466)

En prik hem in een PC met hackintosh (of normale PC met recovery software geschikt voor MAC schijven).

[ Voor 13% gewijzigd door Uncle Mel op 02-11-2016 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 16:37

SpamLame

niks

ArwinV schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:47:

Trouwens nog iemand tips voor een betaalbare hersteller?
Mja wat vind jij betaalbaar? Ze zitten niet echt om de hoe, maar je kan opsturen. > https://www.rossmanngroup.com/ YT channel
Of er iets vergelijksbaars in NL zit geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:33
Stond je macbook aan toen er koffie overheen kwam? Als hij uit stond, heb je mogelijk nog kans dat je de macbook nog aan de praat kunt krijgen als je alles reinigt met isopropanol. Op die manier heb ik mijn macbook pro weer levend gekregen, ik heb het logic board losgeschroefd en gewassen in een badje met isopropanol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Als de data je echt geld/moeite waard is, dan koop je gewoon jouw model op Marktplaats, gooit er jouw SSD in en werkt lekker verder. Dan kun je op je gemakkie een reparatie laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Please Note: The OWC Envoy Pro is not compatible with stock Apple Toshiba drives.

Dus afhankelijk van het type SSD is dat een go of no-go. De MBA heeft of een toshiba of een Samsung uit mijn hoofd.

Maar Is het een 2015 model 13"? Ik kan wel aan een 11,6" komen dus ik zou even kunnen kijken wat het gaat kosten om de boel over te zetten naar een externe HDD ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Nu online
JeroenTheStig schreef op woensdag 02 november 2016 @ 17:10:
Stond je macbook aan toen er koffie overheen kwam? Als hij uit stond, heb je mogelijk nog kans dat je de macbook nog aan de praat kunt krijgen als je alles reinigt met isopropanol. Op die manier heb ik mijn macbook pro weer levend gekregen, ik heb het logic board losgeschroefd en gewassen in een badje met isopropanol.
Helaas stond hij aan toen het eroverheen ging.
Ik zit nog te wachten op bericht van de verzekering, dus zelf met isopropanol aan de gang gaan doe ik nog even niet. Verwacht ook niet echt dat het zal helpen want hij ging direct op zwart toen de koffie erin zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

ArwinV schreef op woensdag 02 november 2016 @ 20:52:
[...]

Helaas stond hij aan toen het eroverheen ging.
Ik zit nog te wachten op bericht van de verzekering, dus zelf met isopropanol aan de gang gaan doe ik nog even niet. Verwacht ook niet echt dat het zal helpen want hij ging direct op zwart toen de koffie erin zat.
Zwarte koffie zeker ;)

Ik kan je eventueel helpen met overzetten van de data en reparatie van je MacBook (als je er niet uitkomt je verzekering). Door de vele verzoeken vraag ik hier tegenwoordig wel een bijdrage voor, een soort van betaalde hobby zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Fietsbel schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:48:
Zo moeilijk is het niet te vinden hoor, "Macbook air 2013 to sata" etc. etc. en er komen genoeg resultaten. :/
Verander de zoekopdracht in google eens naar "Macbook air 2013 naar sata". Derde hit (bij mij) is Nederlandse winkel waar je de converter koopt voor 20 eurootjes. En 't lijkt ook nogeens een betrouwbare reparateur te zijn.
Pagina: 1