Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_willes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04-2022
We hebben een probleem met onze chromebooks waar ik op internet nog niets over terug heb kunnen vinden.

Type Chromebook:
HP Chromebook 11 G4

Deze zijn uitgerust met een optie voor mobiele netwerken:
HP lt4110 LTE/HSPA+ 4G Module

Sinds enige tijd (half oktober ongeveer) kunnen deze apparaten geen verbinding meer maken met het mobiele netwerk. We gebruiken hiervoor simmetjes van KPN / Telfort / Simyo. Echter een simmetje van T-Mobile functioneert zonder problemen. Het lijkt er dus op dat alle "KPN-gerelateerde" simmetjes dit probleem hebben. De hardware detecteert wel dat er een sim in zit. Ik moet ook de pincode opgeven, hij ziet dan zelfs dat het netwerk van KPN is en de laatste melding die ik zie is dat er getracht wordt om verbinding te maken met het netwerk. Maar verder komt hij niet.

Mogelijk dat het te maken heeft met de update naar Chrome 54 (uitgekomen halfweg oktober).

Bij mijn zoektochten op internet heb ik nog niks over de gestelde problematiek terug kunnen vinden. Mogelijk vanwege het feit dat het probleem nog niet zo "oud is" en een "lokaal probleem" lijkt te zijn (provider KPN).

Ik ben benieuwd of er anderen ook tegen deze problematiek aangelopen zijn.

Dingen die we ondertussen al getest hebben of op de planning staan:
  • Upgrade naar het beta channel - Geen oplossing
  • Downgraden naar vorige versie middels powerwash - Nog niet gelukt is inmiddels wel gelukt, helaas v 53 of v 54 maakt geen verschil
  • Uitsluiten of het aan deze batch van hardware ligt - In overleg met leverancier voor andere hardware
Andere tips of tricks / zaken die we kunnen proberen hoor ik ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
mr_willes schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:59:
Andere tips of tricks / zaken die we kunnen proberen hoor ik ook graag.
Werken de simkaarten wel in een andere apparaat, bijvoorbeeld telefoon?
Heb je al contact gehad met KPN?

In Android moet je de juiste APN (Acces Point Name) instellingen gebruiken, anders kan je geen verbinding maken met internet. Wellicht heeft ChromeOS ook zo'n optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_willes
Ja de simkaarten functioneren prima in een GSM of zelfs een dongle die aangesloten wordt op dezelfde chromebook!

We hebben contact gehad met onze telecomleverancier, die gaat op hun beurt contact opnemen met KPN. Echter konden ze ons zo niet direct vooruit helpen.

Chrome OS heeft inderdaad ook een aantal opties. Normaal gezien hoeven we geen andere instellingen te doen, echter ik heb even opgezocht wat de APN moest zijn en dat getest maar dat maakt geen verschil, er kan dan nog steeds geen verbinding gemaakt worden. Verder zijn er weinig zaken die ingesteld kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_willes
Zojuist de chromebook op v53 gekregen, maar ook daar dezelfde problematiek. Mijn verdenking gaat nu toch stilaan richting de provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hightownnl
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-10-2024
Hier hetzelfde probleem echter in dit geval met T-mobile.
Dezelfde simkaart in een Huawei dongel op de chromebook werkt wel.
Lijkt erop dat de 4G module in de chromebook aan een update toe is.
Nu steeds met een dongel in de chromebook :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwat
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-03 19:55
ik had zojuist een zelfde probleem 4g router met KPN simkaart.
alle apparaten werken op de Chromebooks na.

APN instellingen veranderd deze stond op: KPN4G.nl

Deze aangepast naar : portalmmm.nl

Daarna was het probleem met de Chromebooks ook opgelost.
Pagina: 1