Onderhoud en optimaliseren SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hallo Tweakers,

ik heb 2 SSD's in mijn systeem zitten ,namelijk:
1Kingston HyperX Savage SSD 120GB
1Sandisk Ultra II SSD 960GB

Mijn OS is windows 10 64 bit.

Na het lezen van het grote SSD topic heb ik een paar handelingen gedaan en een paar vragen
-Ten eerste hen ik defragmenteren uitgeschakeld.
-Ten tweede heb ik indexing uitgeschakeld
-Ten derde heb ik de page file setting verplaatst naar mijn secundaire SSD waar veelal games opstaan, om
zo de main SSD te ontlasten.
-Ten vierde Superfetch uitgeschakeld door middel van service (niet register)
-Ten vijfde Prefatch uitgeschakeld door middel van service (niet register)

Nu heb ik nog 2 vragen,
-hoe kan ik de Aligmend controle uitvoeren? Heb het gelezen in de grote SSD topic maar snappen doe ik het niet 8)7
-Moet ik een trim of iets dergelijks instellen? om de SSD's goed te onderhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Allemaal dingen waarvan ik zeg, tijdsverspilling.

windows 10 gaat goed om met ssd's, dus defrag staat al uit, trim staat aan etc.

Waarom al die andere dingen? gaat je systeem nu sneller ofzo?

Of wil je misschien de -theoretische- levensduur van je ssd opkrikken van pakweg 30 jaar naar 75 jaar?

edit, alignment kan je controleren met bijv asssd. Je hoeft de benchmark niet te laten lopen, linksboven op het schermpje zie je meteen of je alignment goed staat

[ Voor 24% gewijzigd door Reepje op 02-11-2016 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Reepje schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:08:
Allemaal dingen waarvan ik zeg, tijdsverspilling.

windows 10 gaat goed om met ssd's, dus defrag staat al uit, trim staat aan etc.

Waarom al die andere dingen? gaat je systeem nu sneller ofzo?

Of wil je misschien de -theoretische- levensduur van je ssd opkrikken van pakweg 30 jaar naar 75 jaar?

edit, alignment kan je controleren met bijv asssd. Je hoeft de benchmark niet te laten lopen, linksboven op het schermpje zie je meteen of je alignment goed staat
helaas niet, toen ik keek stond defrag nog gewoon aan en trim weet ik niet. weet niet hoe ik dat kan controleren
voor de andere dingen, zo veel mogelijk zooi uitgooien wat je niet nodig bent. misschien niet echt nodig om te doen, maar gaat meer om het principe :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ronald92 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:28:
[...]

helaas niet, toen ik keek stond defrag nog gewoon aan en trim weet ik niet. weet niet hoe ik dat kan controleren
voor de andere dingen, zo veel mogelijk zooi uitgooien wat je niet nodig bent. misschien niet echt nodig om te doen, maar gaat meer om het principe :$
Ja standaard lijkt het alsof defrag aanstaat, maar dat is geen ouderwetse defragmentatie. Ipv defragmenteren, draait hij volgens mij trim en wat andere optimalisatie-dingetjes. Zolang in defrag achter 'mediumtype' SSD staat is er niks mis mee. Sterker nog, het is voor SSD's gemaakt dus je kan het beter aan laten staan.

Edit: er staat ook 'Optimaliseren' ivp 'Defragmenteren' op de knop in de defrag-tool. Overal staat ook dat je de stations optimaliseert ipv defragmenteert.

[ Voor 10% gewijzigd door Ruubster op 02-11-2016 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
ronald92 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:28:
[...]
helaas niet, toen ik keek stond defrag nog gewoon aan
Dat is heel raar.

Maar als je dan een zo goed mogelijk systeem wil, kan ik je wel aanraden die Kingston eruit te gooien. Er zijn tegenwoordig geen slechte ssd's meer te koop, maar deze is wel op het randje. Maakt gebruik van een phison controller en is -voor ssd begrippen- vrij traag.

Het beste kan je windows op de snelste schijf zetten, en in jouw geval is dat de Sandisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
ik zal vanavond proberen uit te zoeken hoe het precies zit met het defragmenteren.

Als er defragmenteren staat voor SSd type, dan is dat Trim? of hoe moet ik mij dit voorstellen?

ik heb de SSDs omdat ze stiller zijn dan een traditionele HDD en dat de kingston iets slomer is maakt mij eigenlijk niks uit. vind het eerder zonder van de opslag om deze weg te gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:43
Mijn vraag zou zijn: heb je Windows 10 met een clean install op één van de SSD's gezet?

Zo ja, dan kun je er vanuit gaan dat een hoop zaken t.b.v. SSD-optimalisatie standaard tijdens de installatie al zijn afgevangen. Voor de rest blijven er weinig optimalisaties over om de levensduur drastisch te verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Nee, er hoort te staan "optimaliseer". Maar waar kijk je precies?

Als de Kingston het goed doet, is er inderdaad geen reden hem weg te doen. De controller die erin zit is echter matig, en komt de stabiliteit niet ten goede. Maar als het systeem wel stabiel is, ja dan kan je het net zo goed houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
heb op het moment geen enkele problemen met het systeem. mocht ik rare activiteiten krijgen dan zal ik de kingston nog eens goed gaan bekijken

bij run command voer ik defrag in en van daar uit kom je in het menu van defragmenteren
hierbij stond alleen van defragmenteren ingesteld ,wekelijks (aanbevolen)

maar zal vanavond gaan kijken en het instellen, maar het is het zelfde als trim commando?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Je bedoelt cmd > defrag?

Dan hoort die niets te doen en kijg je de uitdraai van opties

Microsoft Drive Optimizer
Copyright (c) 2013 Microsoft Corp.

Description:

Optimizes and defragments files on local volumes to
improve system performance.

Als je deze service uitzet, is geen goed idee lijkt me.

defragmenteren en trim zijn 2 verschillende zaken, maar vallen beide op het optimaliseren van de drive. Een HDD moet af en toe worden gedefragmenteerd, een SSD getrimmed. Normaal gesproken wordt de trm actie door de ssd ondernomen en hoef je daar verder niets voor te doen.
Als je onder windows een trim (optimaliseer commande) strart, is die dan ook binne 1 seconde klaar, want de boel is al getrimmed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
ik heb gekeken bij de tweede SSD schijf die ik nog niet uitgeschakeld had en er stond defragmenteren.(zoals een HDD)
maar bij de andere schijf kon ik nu optimaliseren inschakelen (hoofdschijf, deze had ik defragmenteren al uitgeschakeld)
toen heb ik bij de 2e schijf defragmenteren uitgeschakeld, en daarna stond er niet meer defragmenteren inschakelen maar kwam daar ook optimaliseren inschakelen te staan.

dit heb ik dan ook zeker gedaan.

beetje raar verhaal, snap er zelf ook niets van. maar alles staat nu goed ingesteld.
Bedankt voor de hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:08

MsG

Forumzwerver

Ik zou echt niet te moeilijk doen. Je wil waarschijnlijk eerder een keer een grotere SSD dan dat je hem z'n volle levensduur benut. Ik heb mijn pagefile en hibernate ook gewoon op m'n 500GB SSD staan. Ik wil zo'n ding voor de snelheid en het gemak, als ik dan alsnog allemaal dingen die uitmaken voor de snelheid weer op oude schijven moet zetten heb ik weer minder nut van de SSD. Defragmenteren doet hij niet zomaar bij SSD's. Ik heb mijn Windows 7-installatie gekloond naar een SSD en hij heeft nu wel degelijk door dat er een SSD in zit qua opties en uitschakelingen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

De optimalisaties die je hebt doorgevoerd zijn inderdaad meer van waarde in Windows 7. Zo werken de meeste tablets met Windows 10 met MMC geheugen i.p.v. SSD wat -- heb ik me laten vertellen -- in veel opzichten voor SSD onderdoet qua levensduur, snelheid, enz. Dus reken maar dat Mickeysoft hun OS daarvoor al geoptimaliseerd heeft. En zodoende is de defrag in Windows (niet de cmd variant) bedoeld voor diverse optimalisaties die ookal geen noodzaak zijn. @TS als je niet goed weet waar TRIM voor dient? Dan geeft dat niet :) Maar dan heeft rommelen met die instellingen over het algemeen niet veel zin. En kan je snelheidswinsten met name boeken op andere fronten. Google eens op "Simple System Tweaker" (*edit* wat niet denigrerend bedoeld is; maar daadwerkelijk een aantal gave opties biedt).

[ Voor 5% gewijzigd door Rhy op 03-11-2016 17:24 ]

Pagina: 1