Windows 10 X schijf gereserveerd voor systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-08-2024
Beste mensen,

Bij mijn werk is sinds ver vroeger de nas altijd de X schijf op een pc. Vele snelkoppelingen verwijzen dan ook naar de X schijf.

Nou hebben we de eerste windows 10 pc binnen het bedrijf. Ik wou daar de netwerkschijf ook de x schijf noemen. Echter, windows 10 geeft mij niet de mogelijkheid om het de X schijf te maken. Deze letter zit niet bij de opties die ik heb. Ik heb wat gezocht op internet en het lijkt erop alsof de x schijf gereserveerd is door windows 10 zelf. Is dit zo?

Als dit zo is, moet ik bij elke pc in het bedrijf de netwerkschijf omzetten naar bijvoorbeeld de M schijf. Dit inclusief alle snelkoppelingen. Er zijn leukere klusjes :P

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

Bij mij nooit een probleem geweest in Windows 10. Misschien een herstelpartitie van jullie machines gekoppeld aan X: ?

En wat gebeurd er als je in een command prompt X: en dan Enter doet? Kom je dan op een X-schijf uit?

[ Voor 30% gewijzigd door Gé Brander op 02-11-2016 11:20 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-10 19:17
Windows 10 claimt wel een klein stukje extra van de harde schijf, maar koppelt daar normaal gesproken geen letter aan. Wat laat diskmgmt.msc zien op de Windows 10 PC?

Zou je er toch niet aan ontkomen om de schijfletters te veranderen, kun je daarvoor niet gewoon een simpel scriptje uitvoeren?
NET USE X: /DELETE /y
NET USE M: \\<nas>\<share>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

UTwizard schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:21:
Zou je er toch niet aan ontkomen om de schijfletters te veranderen, kun je daarvoor niet gewoon een simpel scriptje uitvoeren?
NET USE X: /DELETE /y
NET USE M: \\<nas>\<share>
En past dat ook gelijk de vele snelkoppelingen die ze hebben aan? ;)

@Frankyie,
Wat Gé Brander zegt, en kijk ook eens of er niet toevallig een verborgen mapping aanwezig is door 'net use' te gebruiken. Zet ook eens de optie 'verberg lege schijven' uit in de Mapopties van Verkenner.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Dank je wel voor jullie snelle antwoorden.
Ik ben in de verkenner wel even naar de X schijf gegaan door dat in te tikken. Volgens de verkenner bestaat die schijf niet.

Morgen zit ik weer op mijn werk en zal aan de slag gaan met jullie suggesties. Ik houd jullie op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik kan in schijfbeheer wel de letter X toevoegen aan een lokale partitie. Ik heb altijd gedacht dat dit niet handig was omdat Windows setup een ram-schijf X aanmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Frankyie schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:01:
Dank je wel voor jullie snelle antwoorden.
Ik ben in de verkenner wel even naar de X schijf gegaan door dat in te tikken. Volgens de verkenner bestaat die schijf niet.

Morgen zit ik weer op mijn werk en zal aan de slag gaan met jullie suggesties. Ik houd jullie op de hoogte :)
Ik zou de volgende acties uitvoeren:
  1. X: (heb je al gedaan in de verkenner en gaf geen schijf aan)
  2. NET USE (daarmee zie je dus eventuele netwerkverbindingen naar onder andere de X-schijf

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Nou, het is weer een rare bedoening! Wil ik vandaag een X schijf aanmaken, mag het vandaag ineens wel! X is ineens weer beschikbaar. Ik snap er geen biet van.
Ik had voordat ik het probeerde nog in schijfbeheer gekeken, schijven zichtbaar gemaakt in explorer en net use bekeken. Overal natuurlijk geen X schijf te zien. NET USE was sowieso vreemd, aangezien er wel een netwerkverbinding met een of andere schijf is (ik weet niet precies wat, het is de pc van de baas dus ik ga daar niet rondneuzen) en die niet eens tevoorschijn kwam. Na het aanmaken van de X schijf stond die er wel netjes tussen.
Hoe dan ook, een rare bedoening dit :S Het probleem heeft zich in ieder geval zelf opgelost. Snap jij het, snap ik het....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ben je niet besmet met een of ander virus, trojan of ransomware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:54
Zit er in de pc's niet iets van een cardreader die vooraf een claim legt op driveletters.
Ik weet op sommige HP systemen met een multicard reader dat je zo 3 a 4 schijfletters kwijt bent ongeacht je de card reader gebruikt

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
De pc heeft geen cardreader. Dat had ik ook al bekeken. Ik ken dat fenomeen van die schijfletters inpikken zonder een SD kaart erin te stoppen. :)
In hoeverre de pc besmet is weet ik verder niet. Ik doe geen pc onderhoudt binnen het bedrijf en het is mijn pc niet (ik houd mijn eigen pc wel in de gaten). Ik ben de beheerder van SolidWorks binnen het bedrijf. Daarvoor moest ik dit werkend krijgen.
Voor mij afgehandeld. Tenzij ik te horen krijg dat het weer niet werkt. :)
Pagina: 1