Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
Hallo mede-Tweakers,

Ik ben opzoek naar advies in mijn situatie.
Sinds 2012 studeer ik aan de opleiding ‘MBO IT Beheer, niveau 4’. Ik heb mijn niveau 3 opleiding afgerond en ben destijds doorgestroomd naar het 3e leerjaar van niveau 4. Op dit moment zit ik in mijn afstudeerstage en als ik deze stage succesvol afrond dan ben ik in februari klaar met mijn opleiding.

Ik ben van plan om verder te gaan studeren aan de Fontys in Eindhoven met de opleiding ‘HBO-ICT (12 afstudeerrichtingen). Zie hier de inhoud van de opleiding.

De afgelopen jaren heb ik gebruik gemaakt van mijn ASUS N56VB-S4004H voor mijn opleiding. Deze bevatte een i7-3630QM / 8GB RAM / 500GB EVO850 SSD / NVIDIA GT740M, Full HD scherm. Nu ben ik mij voor mijn eventuele vervolgopleiding aan het oriënteren op een nieuwe laptop.

Ik heb altijd goede ervaringen gehad met ASUS en heb al diverse systemen gehad van dit merk. Deze zijn altijd goed bevallen. Echter heb ik met deze laptop alleen maar ellende gehad. Na 7 reparaties vind ik het wel mooi geweest (defecte moederborden, warmteproblemen, defecte audiokaart, defect toetsenbord etc.). Ondanks het feit dat ik zuinig omga met mijn laptop heb ik deze toch al diverse malen meerdere weken moeten missen wegens de reparaties. Reparaties die lang duren, soms kosten met zich mee brengen en waarbij ze bijv. mijn verlicht toetsenbord vervangen voor een toetsenbord zonder verlichting. Verder ben ik van mening dat deze laptop wat onpraktisch is qua formaat en qua gewicht. Ook de accuduur is tegenwoordig nog maar 15 minuten. Dit was ooit 1,5 uur, wat ik ook al niet spectaculair vond.

Waarom en waarvoor:
Ik ben dus opzoek naar een nieuwe laptop waarmee ik mijn tijd aan deze HBO-ICT opleiding door kan komen zonder problemen. Ik wil een stabiele laptop met een goede bouwkwaliteit en accuduur. De school zelf geeft geen vereisten aan een laptop maar een inschatting van vereisten valt wel te maken. Thuis gebruik ik mijn laptop voornamelijk om te browsen, zo nu en dan films te streamen naar mijn televisie en meestal heb ik Firefox (+/- 5 tot 10 tabs), TweetDeck, Spotify, VirtualDJ open staan met wellicht nog 1 of 2 andere programma’s. Niet bijzonder zwaar dus. Incidenteel monteer ik een video via Windows Movie Maker in 1080p maar dit is ook een zeldzaamheid. In de toekomst moet deze overigens bij voorkeur 4K video van de iPhone 7 Plus kunnen renderen.

Stiekem gaat mijn voorkeur uit naar een MacBook Pro. Ik maak al meerdere jaren gebruik van Apple apparatuur (iPhone 5, 5S, 6, 6 Plus en de 7 Plus) (iPad 2, iPad Air, iPad Air 2) en nog een iPod Touch, en in al deze jaren is Apple mij zeer goed bevallen. De apparaten draaien stabiel, worden regelmatig voorzien van updates, de bouwkwaliteit is goed en bovenal heb ik veel vertrouwen gekregen in Apple.

Echter vraag ik mij af of ik het kan gaan redden met een MacBook Pro gedurende deze opleiding. Het model wat ik op het oog heb kost al ruim €2291,74 (incl. studentenkorting) en veel duurder dan dit moet het ook niet gaan worden (ja, aanschaf van accessoires is ingecalculeerd).

Verder heb ik nog nooit met een macOS machine gewerkt dus ik weet ook niet hoe een eventuele overstap zou bevallen. De 2 hekelpunten zijn de i5 dual-core processor en de Intel Iris Graphics. Ik vraag mij af of deze goed uit de verf komen voor deze opleiding.

Ga ik naar alternatieven kijken dan kom ik bijv. voor de helft van het geld uit bij systemen met specs waarmee ik het i.i.g. zeker ga redden.

MacBook Pro 13-inch (€2291,74 incl. studentenkorting)
Intel i5-6267u dual-core processor, 16GB DDR3 RAM, 512GB SSD, Intel Iris Graphics 550

HP Pavilion 15-bc035nd (€1079,- incl. studentenkorting)
Intel i7-6700HQ quad-core processor, Full HD scherm, 16GB DDR4 RAM, 256GB SSD / 1TB 7200RPM HDD, NVIDIA GTX960M

Dell XPS 15 (€1619,-)
Intel i7-6700HQ quad-core processor, Full HD scherm, 16GB DDR4 RAM, 512GB SSD, NVIDIA GTX960M

Mijn vraag is voornamelijk. Wat is jullie ervaring met het werken met een MacBook Pro (13 inch) aan een HBO-ICT opleiding (Bootcamp / Paralells is een optie) en verwachten jullie dat ik met deze laptop de opleiding zonder problemen kan doorbrengen? Verder, is de overstap naar Apple het geld waard of kan ik toch beter voor de helft van het geld een degelijke Windows laptop halen met vergelijkbare zo niet op sommige vlakken betere specificaties dan de MacBook. Nogmaals. Ik heb geen ervaring met macOS, maar ben wel vertrouwd en fan van de producten van Apple, vandaar mijn lichte voorkeur voor een MBP.

Een andere optie is nog even wachten tot de opleiding begint (februari / maart 2017) en tegen die tijd kijken naar laptops met (wellicht een quad-core variant) van de i5 / i7 van de Kaby Lake generatie (H265 support). Vereist in i.i.g. is een i5 processor of hoger, 16GB RAM (lijkt mij wel handig voor virtuele machines bij de opleiding), Full HD scherm of beter, 512GB opslag (waarvan i.i.g. deels SSD), gewicht liefst onder de 2.5kg en een accuduur van + 4 á 5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of je nog zoekende ben, maar ik zat twee weken geleden in hetzelfde probleem.
Na weken rond gekeken te hebben kwam ik achter een goede oplossing voor mijn situatie.
Ik kocht een Macbook Pro Mid 2012 non retina met de volgende specs.
- Quad Core i7
- 4GB RAM
- 500 SATA HDD
- Intel HD Graphics 4000 1536MB
Wat ik dan vervolgens heb gedaan is 2 SSD's aangeschaft van 250gb en 16gb ram geheugen.
Door de optical drive eruit te halen kan je 2 SSD'S in dit model kwijt.
Voor mij is dit de ideale oplossing, het kost om en nabij 1000 euro het totaal pakket en het draait op de laatste MacOS.
Verder gaat dual booten perfect en als je de SSD's in RAID 0 configureert heb je schrijf en leessnelheden boven de 900.

Hopelijk heb je er wat aan.
PS Ik ben zelf ook student HBO ICT en deze configuratie was betaalbaar voor mij en hoge prestaties.

Gr
YouTube: Fastest 2012 MacBook Pro Ever! Upgrade Guide - in 4K << voor enige toelichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 09:44
Heb je ook al een beeld wat je met de laptop tijdens de studie gaat doen?
Wordt het meer code kloppen of ga je meer richting beheer/security etc en heb je daarvoor meerdere vm's nodig?

Want uit de 12 mogelijke richtingen kunnen wij niet kiezen maar heb je zelf wellicht wel al een voorkeur.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
Ik zelf ben ook nog oriënterende dus durf een exacte richting nog niet echt aan te wijzen.
Ik weet wel dat ik inmiddels mijn hoop vestig op een vernieuwde Dell XPS in Q1 2017 met een quad-core Kaby Lake processor en wellicht een GTX1050 kaart van Nvidia. Geruchten gaan dat deze op de CES getoond gaat worden.

Andere suggesties zijn natuurlijk nog altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 14:05
Als je terugkijkt hoeveel driver problemen er waren bij de launch van de 9550 (welke nu allemaal verholpen zijn) + hoelang het duurde voordat er daadwerkelijk geleverd werd als je vorig jaar de 9550 toen ie net nieuw was bestelde... maanden, dan zou ik als ik jou was gewoon gaan voor de huidige XPS 15 ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0B
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-01 19:37

J0B

Ik zit zelf op deze opleiding en er is een grote verscheidenheid aan laptops hier, van gammele oude bakkies tot game-machines en dure 15" Macbooks. Je hebt geen monster-laptop nodig om de opleiding te kunnen doen maar het is natuurlijk wel fijn als je de hele dag met je laptop bezig bent, dat je niet de hele tijd zit te wachten op het laden van applicaties.

Zelf zit ik op de richting Business (Bedrijfskundige Informatica) waarvoor je geen bijzonder snelle laptop nodig hebt. Hier zie ik vooral veel Windows machines. Ik heb zelf aan het begin van de studie een Macbook Pro 13" (Medio 2014) gekocht omdat ik graag een machine wilde die:
- Duurzaam is en het zeker 4 jaar volhoudt;
- Nog restwaarde heeft wanneer ik toch een upgrade wil tijdens de opleiding.

Bij de Media Design richting zie je veel Macbooks, bij deze richting wordt veel gewerkt aan o.a. web design/development, grafische vormgeving en videobewerking. Je zult dus wel begrijpen waarom de Macbooks hier populair zijn.

Software Engineering en Technology zijn de meest technische richtingen waar zowel Windows machines als Macbooks gebruikt worden. Deze richtingen programmeren beiden veel en maken ook beide (wel eens) gebruik van Linux als ik me niet vergis. Hierbij focust Software Engineering zich meer op het bouwen van (web-)applicaties en Technology zich meer op het aansturen van hardware.

Wat ik je sowieso zou aanraden is om te kijken naar de betrouwbaarheid van de laptop of de mogelijkheid tot goede service. Je bent bij deze opleiding 100% afhankelijk van je laptop en je mist erg veel als je een paar dagen je laptop kwijt bent (ja, je kunt er eentje lenen op school maar dat is niet wenselijk). Een andere algemene aanrader is koop een laptop met helder scherm, als je heel de dag naar je laptop zit te kijken is een goed scherm erg fijn. Neem ongeacht van het merk deze twee punten mee in je oordeel zou ik zeggen.

Als je neigt naar een Macbook is mijn advies om zeker een 15" te kopen. Ik heb een 13" en hoewel dat qua mobiliteit super is, is het scherm te klein om meerdere applicaties naast elkaar te zetten, iets wat ik heel fijn vind. Ik zou dan ook niet voor het laatste (peperdure) model gaan met de touch bar (waarvan de toegevoegde waarde nog betwist wordt) en zonder normale USB poorten. Ik zou eerder een 2015 model kopen, die kan qua hardware nog prima mee en scheelt weer wat in de portemonnee (t.o.v. de nieuwe modellen).

[ Voor 4% gewijzigd door J0B op 18-12-2016 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-08-2021
Ik heb de HBO-ICT gedaan met een laptopje van 300 euro, dus je huidige laptop zal het ook prima doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
Ik zie overigens zojuist de vernieuwde Dell XPS verschijnen op de Dell site. Interessant modelletje als de prijzen gelijk blijven aan de huidige modellen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youri_ajax
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-08 17:07
Zit toevallig zelf op de opleiding HBO ICT in Eindhoven en je hebt totaal geen krachtpatser nodig.

Je hoeft geen vms te draaien (Fontys heeft een gevirtualiseerde omgeving).

Een i5 met een SSD zodat alles toch wel snel laad is meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
Op 6 febrauri begin ik aan mijn nieuwe opleiding. Last-minute nog even een overzichtje van de laptops die ik overweeg. Allemaal voorzien van de nieuwste Kaby Lake generatie en nieuwste reeks Nvidia chips.

Nog iemand advies? Is bijv. laptop A vs. laptop B zijn prijs waard op het gebied van service, bouwkwaliteit, noem maar op..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qaLFDaOl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-01 14:42
Als je nu de dell XPS 15 (9560) koopt is deze niet bij je thuis op 6 februari, dat kan ik je zo vertellen. Toen ik mijn XPS 13 kocht (niet eens op launch day) kostte het dell ook 1 maand om te leveren..

Ik ga echter wel de nieuwe XPS 15 kopen omdat ik voor mijn studie (Technische Informatica, I.e. Computer Science) Echt wel 16 GB ram nodig heb en een 15 inch scherm (Eigen mening).

Wat ik alleen niet snap is de Ethernet-adapter kosten, ik heb er een voor 10 euro gehaald. Werkt prima, heb hem alleen bijna nooit nodig.

Kwa bouwkwaliteit is de XPS wel echt superieur. Dat samen met het design en het gewicht is voor mij de doorslaggevende factor geweest! Je wilt geen regenboog RGB laptop.. :P

[ Voor 14% gewijzigd door kevintjeb op 26-01-2017 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furry dude
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-07-2022
Waarom blijf je bij de I7 terwijl al meerdere posts hebben gezegd dat dit totaal overbodig is?

ook geef je zelf aan incidenteel een video te bewerken of renderen, in de toekomst een 4k video te willen renderen ook hiervoor is een I5 meer dan zat.

mijn advies is kijk eens naar I5 modelletjes deze zijn snel genoeg voor een ict opleiding en kunnen alsnog meerdere VM's aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiber44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 18:32
Mijn advies: als een bredere kijkhoek van het scherm voor je belangrijk is dan zou ik de Inspiron links laten liggen. De overige modellen uit je tabel hebben een IPS scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
Mag een slotje op :)
i7-7700HQ // 16GB RAM // Full HD IPS // Wi-Fi AC + Bluetooth 4.2 // 256GB PCIe SSD // 1TB 7.200rpm HDD
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/bf4323d6124d26c768a78e0bf402594e.png
Pagina: 1