Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe multi purpose build

Pagina: 1
Acties:

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-11 17:19
Hoi allemaal,

Graag zou ik jullie willen vragen om een blik te werpen op onderstaande systeem en mij te voorzien van wat adviezen voordat ik tot bestelling overga.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze build zal voor de volgende doelen ingezet gaan worden:
- Gamen ter ontspanning op een Dell U3417W monitor
- Recreatief videobewerking met fimpjes afkomstig van mij Xiaomi YI 4K action cam en toekomstig aan te schaffen Mavic Pro drone
- Homelab voor MCSE / Citrix cursussen (Zal alleen aan staan als ik er mee bezig ben, niet 24/7!)
- Wellicht dat ik nog wat wil gaan doen met Hackintosh

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een budget bedacht, ik wil een systeem dat goed aansluit bij mijn wensen en dat dan voor de best mogelijke prijs. Ik hou niet zo van geld uitgeven puur om de specs, of omdat het kan. Ik wil wel graag een aantal jaren vooruit kunnen met deze build

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een Dell U3417W heb ik reeds in bestelling staan. Indien ik mijn systeem ook ga gebruiken als Hackintosh build zal ik een 256GB Crucial SSD bijplaatsen die ik hier nog heb liggen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC zal in de woonkamer komen te staan, dus formaat en looks van de behuizing vind ik wel belangrijk. Vandaar de keuze voor de (in mijn ogen erg mooie) Corsair AIR 240 wit

Ga je overklokken?
Niet direct van plan, maar ik sluit het niet uit in de toekomst

Wat verwacht je van ons?
Er zijn nog een aantal dingen waar ik niet helemaal zeker van ben.

1. CPU/MOBO/RAM:Heeft het voor mij wel zin om een 6700K te nemen met een Z170 moederbord, of zal ik in de dagelijkse praktijk meer dan genoeg hebben aan de gewone I7 6700, en zodoende ook toekunnen met een goedkoper moederbord? Wat snelheid is lekker met het renderen van filmpjes en prutsen in het homelab, maar in dit geval is het natuurlijk hobby matig dus is het ook geen ramp om iets langer te moeten wachten.

2. Koeling: Ik ben er nog niet over uit of ik zal gaan kiezen voor waterkoeling, of toch een luchtgekoelde build zal gaan maken. Waterkoeling staat natuurlijk wel fraai bij een case met een window, maar extra fans bijplaatsen zal dan bijna niet meer gaan omdat de slangen dan 2 van de 3 fan plaatsen innemen bovenin de kast.

3. Grafische kaart: Ik lees op meerdere plaatsen dat een GTX1070 en GTX1080 net in de gekozen case past, maar dat de voedingskabel wel een aandachtspuntje is omdat die aan de zijkant uitsteekt. Nu lees ik in de reviews van de gekozen voeding dat de kabels erg stug zijn. Ik voorzie dan ook dat dit problemen gaat opleveren.... Wellicht heeft iemand ervaring met zulke kaarten in deze case. Misschien zijn er alternatieve (minder stugge) voedingskabels voor de GPU, of wellicht zijn er mogelijkheden met een haaks verloopje of iets dergelijks.

Hier dan de lijst met componenten die ik tot nu toe bedacht heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 349,-€ 349,-
1Gigabyte GA-Z170MX-Gaming 5€ 173,75€ 173,75
1Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming€ 471,-€ 471,-
1Corsair Carbide Air 240 Wit€ 89,-€ 89,-
1Kingston HyperX Fury black HX421C14FBK2/32€ 164,17€ 164,17
1Corsair RM550x€ 95,-€ 95,-
1Crucial MX300 2,5" 750GB€ 176,34€ 176,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.518,26

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11 23:56
Overclocken zou ik iedereen die om advies vraagt eigenlijk afraden: Het is meer een hobby voor de die hards dan daadwerkelijk een must. De dagen dat er gemakkelijk 40% te overclocken valt zijn helaas voorbij.

Een 6700K heeft wel een hogere base clock dan een 6700. Als je niet gaat overclocken zal een 6700K sneller zijn dan de 6700. Qua prijs/performance is het alleen minder interessant.

Als je niet gaat overclocken is een goede B150 moederbord meer dan genoeg. Als je wel gaat overclocken dan zou je eventueel sneller geheugen kunnen kiezen. Of het veel snelheidwinst oplevert betwijfel ik.

Let wel op of je GPU in de kast past. Volgens de specs moet het lukken.

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11 12:42
Het verschil tussen de i7-6700 em i7-6700k is inderdaad erg klein, zo rond de 5% in benchmarks als Cinebench en Passmark. Het verschil met gamen zal je voorlopig al helemaal niet merken, omdat de CPU niet de bottleneck zal zijn in dit systeem.

De keuze tussen de twee processoren zou makkelijk gemaakt moeten zijn. Zonder tweaks is de i7-6700k iets sneller, maar met een eventuele overclock kan je er ook weer 10% performance uit krijgen. Overclocken is steeds makkelijker gemaakt en er zijn ook genoeg guides voor te vinden. Voor het prijsverschil van 30 euro zou ik het ook niet links laten liggen.

De hoeveelheid ramgeheugen is uiteraard afhankelijk van hoe je gebruik maakt van de MCSE homelab, extra VM's etc. Ik neem aan dat je daar zelf achteraan bent gegaan en op geconstateerd dat 32GB geen overbodige luxe is.

Na het lezen van wat reviews wordt er inderdaad aangegeven dat de kast erg smal is, en een videokaart met de voeding aan de zijkant net wel of net niet gaat passen. De kabels zullen tegen de window aan zitten. Mijn aanbeveling zou zijn om het gewoon te gaan proberen, of naar een andere kast gaan kijken. Het zou zonde zijn om een andere (slechtere) videokaart te gaan nemen.

Videokaart is een goede keuze. Kan iets goedkoper, maar vanwege de looks en klein prijsverschil zou ik het bij deze houden.

En als laatste de processorkoeler, mij viel het op dat je die nog niet hebt. Deze processor kan bij bij zwaar gebruik wat warmer worden, en in combinatie met de stock koeler kan deze wat geluid maken. Zelfs als je de processorkoeler niet overclockt kan een andere koeler al gauw wat voordelen bieden. En goed voorbeeld is de pricewatch: Noctua NH-L12 welke zonder problemen in de kast past en goede prestaties levert.