Nieuw RAM in Lenovo W540 / Speeds in BIOS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MTDjassen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-10-2025
Hallo, semi-noob alert hier (disclaimertje).

Case: Ik heb een Lenovo W540 via de UTwente verkregen (laptopprogramma 2014/2015), geformatteerd met eigen windows erop, met de volgende specs:
  • Intel Core i7-4700MQ Quad
  • 8GB 1600 MHz intern RAM
  • Nvidia Quadro K1100M 2GB GPU
Omdat die 8GB RAM me begon op te breken heb ik besloten er nog wat bij te prikken. De CPU ondersteunt als het goed is de volle vier slots. Ik heb er 2*8GB / 1600 MHz Corsair Vengeance bijgekocht (pricewatch: Corsair Vengeance CMSX16GX3M2B1600C9 en dat er zojuist bijgeprikt.

Alles draait nu prima (alle 24GB herkend) maar alles draait wel op 1333MHz. Zie CPU-Z:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kBuflS1.jpg

Kwestie van wat speeds aanpassen in de BIOS zou je denken, maar mijn BIOS (net geüpdatet) heeft geen mogelijkheid tot het aanpassen van RAM speeds, of doe ik iets grandioos verkeerd? Zie hier een foto van m'n BIOS.

Wat nu? Hoe kan dit, waar heeft het mee te maken, hoe los ik 't op?

Beste antwoord (via MTDjassen op 02-11-2016 13:26)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarschijnlijk heeft het nieuwe geheugen een andere CAS latency. Om dan in dual channel te draaien pakt het geheugen de beste match qua specificaties tussen geheugenmodules. CAS latency kan nooit lager worden op dezelfde snelheid, dus dan gaat-ie meestal een stapje in snelheid omlaag.

Bijvoorbeeld:

Oude geheugen is 1600MHz CAS10
Nieuwe geheugen is 1600MHz CAS9 (toevallig :P )

Dan moet het oude geheugen ook naar CAS9 om in dual channel te werken. Dit kan het oude geheugen waarschijnlijk alleen op 1333MHz.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarschijnlijk heeft het nieuwe geheugen een andere CAS latency. Om dan in dual channel te draaien pakt het geheugen de beste match qua specificaties tussen geheugenmodules. CAS latency kan nooit lager worden op dezelfde snelheid, dus dan gaat-ie meestal een stapje in snelheid omlaag.

Bijvoorbeeld:

Dan moet het oude geheugen ook naar CAS9 om in dual channel te werken. Dit kan het oude geheugen waarschijnlijk alleen op 1333MHz.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MTDjassen
Thanks, dat zou wel eens kunnen ja.

Vraag: in principe heb ik aan 16GB genoeg mem, dan zou het performance-wise aan te raden zijn om de 8GB oude kaartjes eruit te halen ten behoeve van een snelheidswinst, denk ik? Of is de snelheidswinst van 1333 naar 1600 marginaal?

Verder nog een idee waarom ik überhaupt geen RAM settings kan aanpassen in m'n bios?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De bios van laptops is meestal maar heel karig. dus niet zo gek dat je daar weinig kan instellen.

Snelheidsverlies merk je echt niet, is iets van 0,1 seconde, als het er al is.

edit, en overigens is je snelheids winst enorm, als ik er vanuit ga dat je laptop slecht werkte doordat het geheugen helemaal vol zat. Nu, met meer geheugen zal dit niet meer voorkomen en heb je een enorme snelheids winst.

[ Voor 38% gewijzigd door Reepje op 02-11-2016 13:03 ]

• MTDjassen
Ja op die wijze, maar de vraag: 16GB op 1600 MHz of 24GB op 1333 MHz, die snelheidswinst is dus marginaal. Dan laat ik die 'slome' 8GB er lekker naast zitten.

- edit, oude geheugen is trouwens CAS11 (https://www.cnet.com/prod...gb-so-dimm-204-pin/specs/)

Thanks allebei!

[ Voor 24% gewijzigd door MTDjassen op 02-11-2016 13:28 ]

Verwijderd

nelizmastr schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:41:

Bijvoorbeeld:

Precies andersom dus, het nieuwe geheugen gaat op 10ms werken, dat oude kan niet sneller.

Maar aangezien het oude dus op 11ms werkt, kun je een verschil van 2ms met hogere Mhz misschien wel merken.

Laat die ms maar weg...

• MTDjassen
Dus dan zou het aan te raden zijn om de oude reepjes eruit te halen

Verwijderd

Jij kunt nu vergelijken, met 16GB of 24GB.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik vind het vreemd dat de snelheid omlaag zou gaan door het verschil in latency. Normaal gezien zou ik dan verwachten dat het snellere geheugen gewoon op een langere latency gaat draaien.

Het lijkt mij waarschijnlijker dat de CPU geheugencontroller maximum 1333MHz ondersteunt wanneer de 4 sloten gevuld zijn.

• Reepje
  • Niet online
Meer geheugen geeft alleen snelheidswinst als het daadwerkelijk gebruikt wordt.

als je 8 GB hebt en 3 wordt gebruikt
of je 32 GB hebt en 3 wordt gebruikt, geen enkel snelheidsverschil merkbaar. Of het nu op 1600 of 3200 mhz loopt.

• MTDjassen
Ja, dat snap ik. Maar sneller geheugen (indien gebruikt) geeft per definitie snelheidswinst.

Nu draait mijn nieuwe, snelle geheugen dus langzamer omdat mijn oude geheugen dat voorschrijft.

Dus als ik nooit boven de 16 uitkom kan ik beter de oude RAM eruit halen, want dan draait het geheel sneller.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Meetbaar sneller, maar niet merkbaar sneller.

This footer is intentionally left blank

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:08

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

MTDjassen schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:55:
Ja, dat snap ik. Maar sneller geheugen (indien gebruikt) geeft per definitie snelheidswinst.

Nu draait mijn nieuwe, snelle geheugen dus langzamer omdat mijn oude geheugen dat voorschrijft.

Dus als ik nooit boven de 16 uitkom kan ik beter de oude RAM eruit halen, want dan draait het geheel sneller.
Ja, dat kan. Het is alleen een theoretische snelheid winst. In de praktijk zal je het weinig tot niets merken. Maar waarom niet 16 op 1600 ipv 24 op 1333? Als je het toch niet gebruikt.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• MTDjassen
Dat bedoel ik dus met de snelheidswinst. Als ik de oude 8GB eruit haalt draait m'n nieuwe RAM op 1600 en heb behaal ik dus snelheidswinst.

Maar niet merkbaar sneller.

Het is een vrij fictieve discussie zo ;-).

Thanks in ieder geval allemaal!

• Reepje
  • Niet online
Er zijn nu eenmaal veel mensen die denken, ik heb 1333 geheugen, als ik nu 1600 geheugen neem is het
1600/1333 x100 = 20% sneller systeem.

En zo werkt het dus niet.
Pagina: 1