Toon posts:

Oude pc's bouwen voor de lol. Welke onderdelen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik denk erover na een high-end pc, zoals die rond 2010 zou zijn, te bouwen voor de lol met alle delen die nu nog nieuw te koop zijn in de winkels.

Budget zou geen probleem moeten zijn, maar ik wil niet meer uitgeven dan een basis game-systeem nu.

Wat voor onderdelen kan ik dan het beste kopen? Ik weet totaal niet wat er rond die tijd in pc's zat, en hoeveel die delen nu kosten. Ben benieuwd hoe zo'n systeem tegenwoordig presteert, en ik kan hem altijd verkopen als ik hem zat ben, of hopelijk gebruiken als gewone pc (kan geen kwaad) 1080p films moet wel kunnen, toch?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 08:41:
Hoi,

Ik denk erover na een high-end pc, zoals die rond 2010 zou zijn, te bouwen voor de lol met alle delen die nu nog nieuw te koop zijn in de winkels.

Budget zou geen probleem moeten zijn, maar ik wil niet meer uitgeven dan een basis game-systeem nu.

Wat voor onderdelen kan ik dan het beste kopen? Ik weet totaal niet wat er rond die tijd in pc's zat, en hoeveel die delen nu kosten. Ben benieuwd hoe zo'n systeem tegenwoordig presteert, en ik kan hem altijd verkopen als ik hem zat ben, of hopelijk gebruiken als gewone pc (kan geen kwaad) 1080p films moet wel kunnen, toch?
Die onderdelen zijn nu, nieuw, amper nog te koop. hooguit als mega-overpriced oude voorraad her en der, maar een compleet high end 2010 systeem ga je er nooit van maken.

Waarom ook eigenlijk. Koop budget hardware van nu en je hebt gelijke (danwel hogere) prestaties.

Of, als je het dan toch PERSEE wilt doen. Marktplaats & V&A staat vol met oude meuk. Kan je je highend 2010 systeempje voorgebouwd aanschaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Dan is de lol er ook weer vanaf. Een tweede pc kan toch geen kwaad, en dan bouw ik wel een budget systeempje. Het heeft geen zin om twee high-end pc's te hebben thuis, aangezien mijn vader en ik de enigen zijn die hem zouden gebruiken. Een mooi oud high-end systeem voor ongeveer de prijs van een budget nieuw systeem leek me wel leuk.

In de vs is weleens oud spul nieuw te vinden voor een lage prijs. Kan ik niet gewoon onderdelen uit de vs laten overkomen?

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:13
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 09:16:
Dan is de lol er ook weer vanaf. Een tweede pc kan toch geen kwaad, en dan bouw ik wel een budget systeempje. Het heeft geen zin om twee high-end pc's te hebben thuis, aangezien mijn vader en ik de enigen zijn die hem zouden gebruiken. Een mooi oud high-end systeem voor ongeveer de prijs van een budget nieuw systeem leek me wel leuk.

In de vs is weleens oud spul nieuw te vinden voor een lage prijs. Kan ik niet gewoon onderdelen uit de vs laten overkomen?
Waarom zou je dat willen? Je betaald torenhoge verzendkosten + evt invoerkosten als een aankoop hoger als €22,- is. Kijk liever op Tweakers/Marktplaats voor componenten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom uit de VS? Ik kan me niet voorstellen dat je heel bijzondere hardware wilt. Overstock kun je ook gewoon in NL vinden, maar om nu nog 6 jaar oude hardware te vinden zal je gewoon een bult geld kosten als je geen 2ehands onderdelen wilt hebben.
6 jaar geleden zat je op een X58 of P67 platform zo ongeveer. Als je dat spul nu nog nieuw kan vinden betaal je er waarschijnlijk meer voor dan een sneller, zuiniger systeem dat je nu nieuw high-end aanschaft.

Als je geld over de balk wilt smijten moet je 't zelf weten, maar ik vind 't maar een raar idee.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een slecht jaartal, want dan kom je uit bij bijv de i7-970 bijv op 1366 socket. Deze cpu presteren per watt niet al te best. Dus je krijgt een stroomvretend systeem.
Verder zijn deze zaken niet meer nieuw te koop.

Als je dus wil experimenteren met oude meuk, koop dan 2e hands oude meuk.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:52

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Waarom geen high-end systeem van 1995 oid? Ik heb nog wel een Voodoo + doorlus kabel en een IDE naar CF adapter liggen :P.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-02 13:32

MsG

Forumzwerver

Ik denk dat het nog leuker is als je van het budget juist een heel goede PC probeert te maken, van tweedehands onderdelen uit de V&A. Verouderde nieuwe onderdelen die nog te koop zijn zijn niet per se spotgoedkoop geworden, soms blijvend onevenredig duur.

[ Voor 5% gewijzigd door MsG op 02-11-2016 09:52 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 09:16:
Een mooi oud high-end systeem voor ongeveer de prijs van een budget nieuw systeem leek me wel leuk.
Hier zit jouw denk fout lijkt me.

Je dacht een high-end systeem uit 2010 dat toen 1500 euro kost nu voor een prikke te kunnen kopen.
En dat is nu juist niet het geval. Die oude onderdelen nu nieuw vinden betekend er ook veel meer voor betalen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

HTT-Thalan schreef op woensdag 02 november 2016 @ 09:46:
Waarom geen high-end systeem van 1995 oid? Ik heb nog wel een Voodoo + doorlus kabel en een IDE naar CF adapter liggen :P.
Dat spul is helemaal niet meer nieuw te vinden ;)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-02 13:32

MsG

Forumzwerver

Hier nog een leuk grafiekje:
Afbeeldingslocatie: https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2013/12/CorsairVengeance.png

Zo heb ik vorig jaar tweedehands méér betaald voor eenzelfde setje ram als dat ik in 2012 nieuw had gekocht.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:44
Oudere onderdelen nieuw ga je alleen overpriced vinden, dus je bent aangewezen op tweedehands (heel af en toe nieuw in de doos). Op V&A hier en op Marktplaats zijn nog genoeg onderdelen te vinden uit 2010, maar ik snap niet helemaal waarom het uit 2010 moet zijn? Je kan beter kijken wat de beste prijs/performance verhouding heeft en met dat in gedachte een build bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Wilde een oude high-end pc bouwen met een relatief klein budget om te kijken welke prestaties ik eruit kon halen als challenge. Het leek me oa leuk voor mijn youtube-kanaal, en ik had toch al een backup pc nodig voor mijn toekomstige super high-end pc. Beetje teleurgesteld dat zelfs de slechtste oude processoren vaak hartstikke overpriced zijn.

Ga nu gewoon voor het geld wat ik voor mijn oude treinen kan krijgen een budget pc kopen. Het doel is om een zo goed mogelijke setup (incl. monitor en zo) te kopen.

Prijs/performance was niet echt belangrijk, en nu ook niet, en 2010 was gewoon een random jaartal.

Het gaat me nu om prijs/performance (objectief), looks (subjectief), en de ervaring (subjectief). Heb een oude pc om te gebruiken ter vergelijking, en binnenkort ook een ultra high-end systeem.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2016 16:31 ]

• Reepje
  • Niet online
Zet voor 450 euro de budget pc in elkaar en die doet alles beter dan een 2010 systeem.

en als vrolijke noot, ik heb een 2011 systeem, en die doet het nog uitstekend ( i5-2500k . :) )
Pagina: 1