Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 802381

Topicstarter
Hoi! Anderhalve maand geleden heb ik mijn eerste PC gebouwd. Compleet gelukt, zonder problemen, mede door wat threads hier. Specs:
MSI X99A SLI Plus
MSI 1070 GTX
i7-6800K
4x Dominator Platinum 8GB DDR4 3000MHz

Recent wilde ik hem verder upgraden voor 3D/beeldbewerking. Dus heb een extra 1070 aangeschaft en extra RAM. Videokaart werkt prima, maar voor de ram ben ik wat goedkoper gegaan en heb 2x16GB Vengeance LPX 3000MHz DDR4 gekocht. Met deze ram in het systeem start de hele computer niet op. Een paar piepjes en daar blijft het bij. Ik kan redelijk wat zelf, maar hier heb ik net te weinig kijk op...

Dus...
- Kan het zijn dat dit defect RAM is en ik gewoon pech heb?
- Heb ik gewoon verkeerd gekocht en...
- wat zou ik dan moeten aanschaffen? Ik wil 32GB extra RAM en heb door het formaat van de koeler helaas nog maar twee slots vrij. bv 2x Dominator 16GB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-06 14:16
Piepjes houdt meestal een harware fout in, heb jij die RAM bankjes wel goed geplaatst?

Probeer het eerst met maar 1 bankje zou ik zeggen, en plaats het wel in de juiste slots voor dual-channel.

[ Voor 16% gewijzigd door Mizgala28 op 01-11-2016 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:53
Het eerste wat mij opvalt is dat de spanning waarop de 2 typen geheugen werken niet hetzelfde is, op de website van de fabrikant van je MB staat hoogst waarschijnlijk een lijst met daarop aangegeven welke ram geheugen wel en niet voor jou MB compatible is misschien moet je die even nakijken om dat vast uit te sluiten.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 802381

Topicstarter
@ Mizgala28 - De piepjes waren dezelfde als wanneer ik de PC normaal opstartte. Had ik er bij moeten zetten. Thanks :)

@DjaRoel - Dat is hem inderdaad! Hij staat niet in de lijst, dus ik zal een andere oplossing moeten vinden in die lijst. Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Anoniem: 802381 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 23:01:
@ Mizgala28 - De piepjes waren dezelfde als wanneer ik de PC normaal opstartte. Had ik er bij moeten zetten. Thanks :)

@DjaRoel - Dat is hem inderdaad! Hij staat niet in de lijst, dus ik zal een andere oplossing moeten vinden in die lijst. Dankjewel.
Die lijst zegt ook lang niet alles. Als ik het goed begrijp heb je nu dus 6 reepjes in je moederbord zitten, 4x 8GB en 2x 16GB? Werken de nieuwe reepjes wel zonder het oude geheugen er in? Want verschillende modules gaan niet altijd goed samen. Afhankelijk van hoe je de modules plaatst kan ook nog het voordeel van de extra bandbreedte die je krijgt van dual/triple/quad channel modules verloren gaan of soms kan dit ook voor problemen zorgen. Raadpleeg hiervoor de handleiding op pagina 14-15-16:
https://www.msi.com/Mothe...SLI-PLUS.html#down-manual
Idealiter gebruik je in alle slots hetzelfde ram.

Op de QVL lijst staan sowieso niet heel veel 16GB modules die ze hebben getest voor dit moederbord, dus het zegt eigenlijk niets. Het is dan ook onmogelijk om alle mogelijke modules te gaan testen voor ieder bord. Welk ram heb je precies gekocht? Want soms staat de productcode voor 4x 16GB wel op de lijst, maar die van 2x 16GB niet, terwijl het wel om dezelfde modules gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Dat beide typen modules in de QVL staat wil niet zeggen dat het samen werkt, zeker niet als de specs van die modules verschillen.
Het beste is om je huidige ram te verkopen en 4x16GB van hetzelfde terug te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-06 12:32
Soms als je ander geheugen er in wil plaatsen moet je vaak even een BIOS reset doen door het bios batterijtje er uit te halen op het moederbord aangezien het ander bestelde geheugen op andere voltages/timing loopt. Daarnaast is misschien een bios update aan te raden indien er een nieuwere versie is. Aangezien sommige wijzigingen in de nieuwere BIOS er voor kunnen zorgen dat het wel werkt. Over het algemeen zal Corsair vengeance geheugen geen problemen moeten geven aangezien het eigenlijk bijna overal mee weg kan naar mijn ervaring.
Pagina: 1