Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 598568

Topicstarter
Ik zit een beetje met een luxeprobleem, ik heb behoorlijk veel overuren opgebouwd afgelopen jaar, net als voorgaande jaren trouwens.
Er is een structureel probleem dat er in de zomerperiode behoorlijk meer uren gemaakt worden door vakanties.
Zelf heb ik ook gewoon mijn vakantie gehad maar en staan nog een paar weken aan uren
Over deze overuren heb ik keurig de ''overuren toeslag'' betaald gekregen (zuivel cao)
Er staan nu dus nog ''kale' uren.

Mijn werkgever wil deze uren uitbetalen maar ik heb aangegeven dat ik dat niet wil, ik heb er liever wat extra vrije dagen voor (tijd voor tijd)

Kan een werkgever weigeren om mij er vrije dagen voor te geven en mij dwingen om deze uren uit te laten betalen ?
Vrij nemen ligt nl nogal lastig, toen ik aangaf dat ik er vrije tijd voor terug wil werd mij medegedeeld dat dat niet kon, er zou voor t eind van het jaar geen mogelijkheid zijn om ze op te nemen en we mogen een max aantal uren meenemen naar het volgende jaar, ik zit daar heel ruim overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Volgens mij is het zo dat een werkgever een goede reden heeft nodig om vakanties te weigeren. Dan moet je echt denken aan b.v. bedrijfsprocessen die in gevaar komen en er geen andere oplossing is dan dat jij aanwezig bent.
Vakantie weigeren omdat er dan 10 pakken melk minder van de loopband komen (om even een simpel voorbeeld te geven) is naar mijn weten niet toegestaan.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Wat staat er in de CAO?

Het idee dat helemaal geen vrij kan worden genomen heb ik als buitenstaander moeite mee. Het is week 44 en dat zou betekenen dat er 9 weken niemand gemist kan worden.

De afdeling is onderbezet als niemand meer afwezig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Meenemen naar volgend jaar kon ook niet, probleem is een beetje dat ik nog 6 volle weken aan overuren heb staan...
Deze zomer zijn er ook al 100 uur uitbetaald, ik zit niet te wachten op nog meer uren uitbetalen gezien ik de tijd thuis wel kan gebruiken.
Waar t mij om gaat : mag mijn werkgever mij wettelijk gezien verplichten de uren te laten uitbetalen (dwz kan men mij weigeren de uren als vrije tijd op te nemen )of is het wettelijk zo geregeld dat dat niet mag ? Het gaat vermoedelijk tot een gesprek komen en dan moet ik wel weten wat wel en niet mag, anders overrulen ze me sowieso en gaan ze over tot uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Wettelijk heb je je verplichte vakantiedagen, en die heb je al opgemaakt zo te lezen.
De CAO is geldig, daarna het bedrijfsbeleid (personeelsgids), en dan nog je specifieke afspraken in contract.

Onder welke CAO val je? Dan kunnen we die downloaden en kijken wat daarin staat.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik val onder de cao zuivel en daarin kan ik alleen vinden dat men er naar streeft om overuren zoveel mogelijk uit te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Artikel 17 - Overwerk

1. a. Onder overwerk wordt verstaan door of namens de werkgever opgedragen arbeid, waardoor de in het voor de betrokken werknemer geldende rooster vastgelegde arbeidsduur per week wordt overschreden. In de arbeidsduur per week zijn tevens begrepen de in betreffende week verzuimde uren, waarover op grond van bepalingen in deze CAO het tijdloon is doorbetaald dan wel op grond van het bepaalde in artikel 28 en in lid 4 van dit artikel is verzuimd. b. Van overwerk is voor een deeltijdwerknemer sprake, indien deze werknemer meer uren arbeid verricht dan het voor hem geldende rooster per week aangeeft en de werktijd valt buiten de grenzen van het in de betreffende afdeling of ploeg normaal geldende rooster per week.

2. Overwerk dient zoveel mogelijk te worden voorkomen, doch de werknemer in volledige dienst is verplicht overwerk te verrichten, indien de werkgever zulks in verband met de werkzaamheden in het bedrijf noodzakelijk acht. De werkgever dient, indien de werknemer overwerk dient te verrichten, hem dit zo mogelijk tenminste 5 uur van tevoren mede te delen. De verplichting tot het verrichten van overwerk geldt niet voor werknemers van 55 jaar en ouder. Moet overwerk worden verricht over een tijdvak van enige duur, dan dient de werkgever vooraf overleg te plegen met de personeelsvertegenwoordiging, met inachtneming van het bepaalde in artikel 27 van de Wet op de Ondernemingsraden voor zover van toepassing. Voorts is de werkgever verplicht periodiek aan de personeelsvertegenwoordiging, alsmede desgevraagd aan de betrokken werknemersorganisaties, verslag uit te brengen van het aantal gewerkte overuren.
19

3. Voor ieder uur overwerk dat de werknemer verricht, ontvangt hij 126,4% van het functiesalaris per uur.

4. Overuren worden bij voorkeur zoveel mogelijk uitbetaald en kunnen slechts indien de werknemer dat uitdrukkelijk wenst, worden gecompenseerd met vrije tijd. Voor zover het tegoed het maximum van 60 uren overschrijdt, kunnen de uren boven de 60 verplicht worden aangewezen door de werkgever dan wel onvoorwaardelijk worden opgenomen door de werknemer. Hierbij geldt voor zowel werkgever als werknemer een aanzegtermijn van 7 kalenderdagen. De werkgever kan de werknemer verplichten het uitstaande compensatietegoed of delen daarvan (voor zover dat de 60 uur overschrijdt) op te nemen binnen een termijn van 12 weken. De werknemer heeft het recht om binnen dezelfde termijn van 12 weken het tegoed boven de 60 uur te compenseren. Compensatie-uren die het maximum van 60 uur niet overschrijden, dienen binnen 12 weken in onderling overleg te worden gecompenseerd.

5. Bij het aanwijzen van compensatie-uren door de werkgever geldt dat dit alleen kan geschieden op basis van hele of halve dagen of diensten. Compensatie met vrije tijd mag niet plaatsvinden op zaterdagen, zondagen en feestdagen. De werkgever zal er echter naar streven dat aan een werknemer in de vierploegendienst die op een roostervrije zaterdag of zondag arbeid heeft verricht, de compenserende vrije tijd wel op zaterdag resp. zondag zal worden terug gegeven. Werkgever en werknemer kunnen te allen tijde in onderling overleg besluiten om tot de uitbetaling van het tegoed compensatie-uren over te gaan.

6. Indien compenserende vrije tijd wordt opgenomen conform de daartoe in lid 4 gegeven mogelijkheid, ontvangt de betrokkene voor ieder uur overwerk alleen de overwerktoeslag van 31,7% van het functiesalaris per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
. Overuren worden bij voorkeur zoveel mogelijk uitbetaald en kunnen slechts indien de werknemer dat uitdrukkelijk wenst, worden gecompenseerd met vrije tijd. Voor zover het tegoed het maximum van 60 uren overschrijdt, kunnen de uren boven de 60 verplicht worden aangewezen door de werkgever dan wel onvoorwaardelijk worden opgenomen door de werknemer. Hierbij geldt voor zowel werkgever als werknemer een aanzegtermijn van 7 kalenderdagen. De werkgever kan de werknemer verplichten het uitstaande compensatietegoed of delen daarvan (voor zover dat de 60 uur overschrijdt) op te nemen binnen een termijn van 12 weken. De werknemer heeft het recht om binnen dezelfde termijn van 12 weken het tegoed boven de 60 uur te compenseren. Compensatie-uren die het maximum van 60 uur niet overschrijden, dienen binnen 12 weken in onderling overleg te worden gecompenseerd.

Dus alles boven de 60uur kun je onvoorwaardelijk opnemen met een aanzegtermijn van 7dagen, ik weet alleen niet wat wordt verstaan onder 'opnemen'. Dat kan vrije-tijd zijn, maar misschien ook algemene compensatie (geld).

Voor de rest staat er dat het in overleg dient te gebeuren, dus jullie moeten er onderling uit komen.
Misschien is een tussenoplossing mogelijk die voor beiden werkt, want het lijkt erop dat je je werkgeven in ieder geval niet zomaar kunt 'dwingen' om tijd-voor-tijd goed te keuren.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Dat jij geen vrij kan nemen omdat anders het bedrijfsproces in gevaar zou komen is natuurlijk onzin, dan is er iets grondig mis in het bedrijf. Je kan morgen immers ook onder de tram komen en zo voor langere tijd uitgeschakeld zijn.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Voor vakantiedagen is het zo dat je alle wettelijke dagen mee mag nemen maar wel in de eerste helft van het volgende jaar moet opnemen.
Alle bovenwettelijke vakantiedagen mag je 5 jaar bewaren.

Ik weet niet of dit dan ook geld voor overuren, maar die lijken mij behoorlijk overeen te komen met bovenwettige vakantiedagen. Ik zou het zo spelen: ik snap dat het druk is, wil je graag tegemoetkomen, maar kunnen we dan voor volgend jaar een afspraak nemen dat ik dan een paar weten vrij krijgen (en datum al vastzetten)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

In mijn ervaring los je dit soort dingen het beste op door in gesprek te gaan.

Simpel en zakelijk houden: "Ik heb nog veel uren, die wil ik opnemen. Als dat niet dit jaar kan, dan wil ik best jullie tegemoed komen door ze in 2017 op te nemen. Kan dat niet, dan wil ik ze gewoon dit jaar."

Vakantie weigeren is voor een werkgever alleen mogelijk bij zwaarwegende bedrijfsbelangen, en zelden betekent dat dat je uberhaupt niet op vakantie kan.

Gewoon iets duidelijker op je strepen gaan staan zonder met wetten of regeltjes te gaan schermen, dat zet meestal alleen maar de toon verkeerd.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:54

snmght

imho dan he

Wat ook nog wel eens wil helpen (mocht dit voor jou interessant zij): voor een gedeelte afspraken wanneer je echt dagen / weken vrij bent en voor een ander gedeelte afspreken dat je een periode X iedere dag een uur later begint of bijvoorbeeld een middag vrij bent. Op die manier kun je het ook afbouwen zonder dat het proces er hevig onder lijdt.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:57
Wat hierboven staat inderdaad, overleg.

En aangezien overuren bij jou blijkbaar structureel zijn zou ik ook daarover proberen afspraken te maken voor de toekomst. Bijvoorbeeld 60 % uitbetalen en 40 % tijd voor tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:04
Ga gewoon het gesprek aan om een voor beide goede oplossing te vinden. Ik denk ook niet dat mijn baas er blij van wordt als ik dit jaar nog 6 weken vrij ga nemen met overuren. Misschien kan je afspreken dat je in november en december allebei een week vrij bent en de andere 4 weken laat uitbetalen?

Nu weet ik niet wanneer jij hiermee bij je baas bent gekomen, maar als ik na 1 Oktober hierover zou beginnen met nog 6 weken aan overuren dan denk ik niet dat hij er blij van wordt als ik om tijd voor tijd kom vragen. Die 6 weken kan je wel goed over een jaar uitsmeren, maar nu nog 6 weken betekend eigenlijk, ook met alle decemberdagen die er nog aankomen, dat je tot 1 januari 2017 er slechts wat dagen bent. Ik kan me goed voorstellen dat dit onacceptabel zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Zoals hierboven wordt gezegd, blijf in overleg.

Ik wil er echt aan toevoegen dat bepaalde zaken die hier worden genoemd niet juist zijn. Een werkgever is verplicht jou de gelegenheid je wettelijke vakantie dagen te laten opnemen. Dit zijn er om en nabij 20 afhankelijk van je CAO.

Alle buitenwettelijke dagen gaan in overleg. Een werkgever mag zeggen dat het nu even niet uit komt en kan zijn hakken in het zand zetten. Dat dit niet wenselijk is is een ander verhaal.

Maar zoals in je CAO staat mag je in ieder geval een deel van de overuren omzetten in vrije tijd. Dit kan je best zeggen tegen je baast. Vertel dat je hier recht op hebt en verwijs naar het artikel en dat je een passende oplossing wilt zoeken.

Waarschijnlijk is je baas gewoon geschrokken en heeft nog niet echt nagedacht over eventuele consequenties. 6 weken is tenslotte wel lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DonChaot schreef op woensdag 02 november 2016 @ 09:21:
En aangezien overuren bij jou blijkbaar structureel zijn zou ik ook daarover proberen afspraken te maken voor de toekomst. Bijvoorbeeld 60 % uitbetalen en 40 % tijd voor tijd.
Als je structureel 60% uitbetaalde overuren maakt, waarom dan geen contract met meer uren?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bij zoveel overwerkuren denk ik eigenlijk dat het bedrijf gewend is misbruik te maken van bm33, niet heel raar dat ze vervolgens moeilijk doen als hij op zijn strepen gaat staan. Zoveel overuren vereisen simpelweg meer personeel. Dan was overwerk geen gevolg geweest en was de huidige situatie voorkomen. Personeel aannemen kost natuurlijk geld, en als bm33 nu besluit toch vrije dagen op te eisen hebben ze ook niemand om hem te vervangen.

Vervelende situatie. In goed overleg vast op te lossen ;) Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:25
Sterker nog, zoveel overuren mag waarschijnlijk ook niet volgens de CAO. Ik ken deze specifieke CAO verder niet, maar volgens mij is het gebruikelijk dat er een artikel in staat over de plicht van de werkgever om structureel overwerk te verhelpen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:45

LankHoar

Langharig tuig

Eén ding is duidelijk: je werkgever heeft een structureel tekort aan personeel. Man man, van de zomer al 100 uur extra laten uitbetalen, en nu nog 240 uur open hebben? Je hebt dan minstens 8,5 volledige werkweken extra gewerkt dit jaar! Hoe voel je je erbij dat je zoveel overuren draait? Je geeft aan thuis je tijd ook wel te kunnen gebruiken, dus wellicht zit je helemaal niet te wachten op al dat overwerk?

Je baas heeft duidelijk zijn plicht nagelaten om te zorgen dat er voldoende personeel is. Dit is geen incidenteel maar structureel overwerk. Zit je bij een vakbond aangesloten? Indien wel, zou ik daar eens mee gaan praten en kijken of je hier niet iets aan kan veranderen. Kom je er niet uit zou ik naar ander werk gaan zoeken. Het is toch wel te gek om zoveel uren te draaien. De coulance is ook ver te zoeken blijkbaar, ze hebben je al in ieder geval 55,5 volledige werkweken laten werken, vakantie en een extra week eraf getrokken. En dan nog weigeren om wat tijd op te nemen.. Ik zou z.s.m. vertrekken.

Bovenstaande geld natuurlijk alleen indien je dat zou willen en je overuren wel een keer zat bent onderhand. Heb je geen problemen met dit structurele overwerk dan kan iets anders gelden.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:04
LankHoar schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:42:
Eén ding is duidelijk: je werkgever heeft een structureel tekort aan personeel. Man man, van de zomer al 100 uur extra laten uitbetalen, en nu nog 240 uur open hebben? Je hebt dan minstens 8,5 volledige werkweken extra gewerkt dit jaar! Hoe voel je je erbij dat je zoveel overuren draait? Je geeft aan thuis je tijd ook wel te kunnen gebruiken, dus wellicht zit je helemaal niet te wachten op al dat overwerk?

Je baas heeft duidelijk zijn plicht nagelaten om te zorgen dat er voldoende personeel is. Dit is geen incidenteel maar structureel overwerk. Zit je bij een vakbond aangesloten? Indien wel, zou ik daar eens mee gaan praten en kijken of je hier niet iets aan kan veranderen. Kom je er niet uit zou ik naar ander werk gaan zoeken. Het is toch wel te gek om zoveel uren te draaien. De coulance is ook ver te zoeken blijkbaar, ze hebben je al in ieder geval 55,5 volledige werkweken laten werken, vakantie en een extra week eraf getrokken. En dan nog weigeren om wat tijd op te nemen.. Ik zou z.s.m. vertrekken.

Bovenstaande geld natuurlijk alleen indien je dat zou willen en je overuren wel een keer zat bent onderhand. Heb je geen problemen met dit structurele overwerk dan kan iets anders gelden.
Ja dat lijkt me inderdaad meer dan duidelijk, 6 weken aan overuren is niet incidenteel meer te noemen. Ik vind de conclusie dat z'n baas de plicht heeft nagelaten om voor voldoende personeel te zorgen wel te kort door de bocht echter.

Als programmeur heb ik vaker dan eens bij een bedrijf gewerkt waar 10 overuren per week geen uitzondering was. Meestal is dit niet omdat de baas niet meer personeel wil aannemen, maar omdat het er gewoon niet is. De voorwaarden van vacatures die maanden open stonden waren goed, maar in het oosten is het aantal goede programmeurs gewoon laag. Het bedrijf was er open over, het werd netjes gecompenseerd, een random dag vrij was nooit een probleem (maar tijd voor tijd was beetje not done, je 24 dagen p/j was wat je had eigenlijk). Je wil een tweede beeldscherm? Morgen staat er één. Als er gekwalificeerd personeel solliciteerde werd bijna altijd een baan aangeboden, maar mensen gaan ook met pensioen en vertrekken naar andere bedrijven dus het is een beetje dweilen met de kraan open. Ik heb er met plezier gewerkt.

Ik zeg niet dat dit bij TS ook het geval is, maar het is in sommige branches gewoon erg lastig gekwalificeerd personeel te vinden, niet alleen in de IT (alhoewel dat wel een mooi voorbeeld is op T.net natuurlijk XD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:26
Anoniem: 598568 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 22:55:
4. Overuren worden bij voorkeur zoveel mogelijk uitbetaald en kunnen slechts indien de werknemer dat uitdrukkelijk wenst, worden gecompenseerd met vrije tijd. Voor zover het tegoed het maximum van 60 uren overschrijdt, kunnen de uren boven de 60 verplicht worden aangewezen door de werkgever dan wel onvoorwaardelijk worden opgenomen door de werknemer. Hierbij geldt voor zowel werkgever als werknemer een aanzegtermijn van 7 kalenderdagen. De werkgever kan de werknemer verplichten het uitstaande compensatietegoed of delen daarvan (voor zover dat de 60 uur overschrijdt) op te nemen binnen een termijn van 12 weken. De werknemer heeft het recht om binnen dezelfde termijn van 12 weken het tegoed boven de 60 uur te compenseren. Compensatie-uren die het maximum van 60 uur niet overschrijden, dienen binnen 12 weken in onderling overleg te worden gecompenseerd.

6. Indien compenserende vrije tijd wordt opgenomen conform de daartoe in lid 4 gegeven mogelijkheid, ontvangt de betrokkene voor ieder uur overwerk alleen de overwerktoeslag van 31,7% van het functiesalaris per uur.
IANAL, maar het staat er letterlijk, dus neem dat mee het gesprek in.

In jouw geval geldt dat je 180 uur (oftewel 4,5 week) vrije dagen op kan nemen binnen de komende 12 weken zonder dat de werkgever daar voorwaarden aan mag hangen. Het mag dus op een moment dat het jou uitkomt, zolang je dit minstens 7 kalenderdagen van te voren aangeeft. Voor de overige 60 geldt dat dit in onderling overleg moet. Er geldt dat de dagen als vrije tijd krijgen in plaats van uitbetaling jouw keuze is.

Hou wel rekening met paragraaf 6. Ik weet niet of dit betekent dat je misschien teveel compensatie voor de uren al ontvangen hebt.

Nou, dat in gedachte houdend, probeer er met de werkgever uit te komen. Je hebt in ieder geval recht op de 4,5 week vrij, maar je wilt denk ik ook niet de arbeidsrelatie verzieken. Waarschijnlijk is de werkgever zich ook niet bewust van alle geldende regels en voelt hij een probleem ontstaan. Probeer daarom mee aan een oplossing te werken, maar wel met als uitgangspunt voor jou dat je 4,5 week vrij krijgt (of een ander aantal dat je minimaal wilt krijgen).

Wat je als voorbeeld kunt doen is aangeven dat je volgens CAO recht hebt op 4,5 week + 1,5 week in overleg, maar dat je dat zelf ook lang vindt. Jij bent al blij met 3 weken en de rest uitbetaling. Als je op die manier probeert ook de werkgever tegemoet te komen, lukt het vast wel een oplossing te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Voor wat het waard is mijn aanpak. In gesprek blijven en vriendelijk maar dringend het volgende benadrukken: vanaf nu geen overuren meer maken (duh) en iedere week één halve vrije dag totdat de uren op zijn. Eventueel aanbieden om een deel van de dagen uit te laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Roenie schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:30:
Voor wat het waard is mijn aanpak. In gesprek blijven en vriendelijk maar dringend het volgende benadrukken: vanaf nu geen overuren meer maken (duh) en iedere week één halve vrije dag totdat de uren op zijn. Eventueel aanbieden om een deel van de dagen uit te laten betalen.
8)7

Dus dan moet de TS nog 60 weken !!! Een halve dag per week opnemen en daarnaast geen overuren meer maken? Dat is toch geen realistische oplossing, bovendien wilt de TS misschien gewoon lekker een hele dag of paar daagjes (of weken) vrij zijn ipv één middagje per week.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sibylle schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:43:
[...]

8)7

Dus dan moet de TS nog 60 weken !!! Een halve dag per week opnemen en daarnaast geen overuren meer maken? Dat is toch geen realistische oplossing, bovendien wilt de TS misschien gewoon lekker een hele dag of paar daagjes (of weken) vrij zijn ipv één middagje per week.
Dan doe hij toch één dag per week. Of een andere verdeling/oplossing. Met een leidinggevende als die van de TS mag je blij zijn als die halve dag per week lukt zo te horen.

Dus water bij de wijn doen en zorgen dat je allebei een beetje je zin krijgt. Hoe je dat vormgeeft is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:10
Je bent wel bereid geweest om gedurende langere tijd elke week een pak overuren te draaien, en nu ineens zou je niks doen...

Je moet je gewoon af vragen of je daar nog wil werken of niet.
Als je daar wil blijven, dan moet je in overleg een oplossing zoeken.

Eerlijk, als er mensen voor mij werken en nu ineens afkomen dat ze nog 6 weken verlof willen nemen voor het einde van het jaar... dan hoeft het voor mij ook niet meer.
Maar er lijkt een structureel probleem te zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:26
Ga in overleg of je ze begin van volgend jaar kan opnemen? In overleg is er vaak een hoop mogelijk. Dat het nu niet mogelijk is een aantal weken vrij te nemen is niet heel gek natuurlijk, als je altijd op een minimale bezetting draait en er valt iemand langdurig weg moet dit opgevangen worden. Zo rond de feestdagen kan dat vaak lastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:58

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Wat ik bij ons bedrijf heb gezien met mensen die teveel uren hadden is om bijvoorbeeld elke dag een uur of anderhalf minder te werken (kan icm spitsvermijding tot nog meer optellen) en daarnaast 1 dag in de week vrij.

Dan kan jij een stuk meer genieten en ben je toch nog goed inzetbaar en productief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47

Onbekend

...

Met overleggen kan veel. Ook het meenemen van méér vakantiedagen naar het volgende jaar is vaak wel te overleggen.
Maar het eerste punt is om het aantal vrije dagen niet nog meer te laten oplopen. Maak in ieder geval een goed plan met jouw werkgever om het aantal openstaande dagen te verminderen, en hoe je de serie vrije dagen die je het komend jaar zal krijgen verwacht te gaan opnemen.

Daarna bespreken hoe je jouw huidige aantal vrije dagen gaat verminderen.

Zoals eerder is aangegeven is de CAO vrij duidelijk: het gedeelte van meer dan 60 overuren is op te nemen als vrije tijd. Aangezien je aangaf dat je 6 weken = 240 uur aan overuren hebt, heb je recht om minimaal 180 uur vrij te nemen. Dit moet je gewoon met jouw werkgever bespreken om ook deze uren geleidelijk aan weg te krijgen. (Als jullie daar goede afspraken over kunnen maken, zou je ook een groot deel mee kunnen nemen naar volgend jaar.)
Die overige 60 uur is nog een discussiepunt, maar met het bespreken van die andere uren ben je al een flinke stap op de goede weg.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:44
Ik heb ooit iets soortgelijks voorgehad. Ik wilde een gedeelte van mijn vakantiedagen laten uitbetalen omdat ik er echt veel had. Was in begin november.
Ik mailde dit naar HR en de reactie was: "nee, uitbetalen doen we niet en je mag 10 dagen meenemen naar volgend jaar". Meteen de mail geforward naar mijn manager met de opmerking dat ik vanaf morgen tot het einde van het jaar verlof opnam.

Die stond binnen 10 seconden aan mijn bureau: "Jij mag al je dagen meenemen naar het volgende jaar" :):)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:32

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Onbekend schreef op woensdag 02 november 2016 @ 20:52:
Aangezien je aangaf dat je 6 weken = 480 uur aan overuren hebt, heb je recht om minimaal 420 uur vrij te nemen.
6 x 40 - 60 = 240 - 60 = 180 uur = 4.5 week.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47

Onbekend

...

Je hebt gelijk, het is de helft. |:(

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Spectaculous schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:12:
[...]
Ik zeg niet dat dit bij TS ook het geval is, maar het is in sommige branches gewoon erg lastig gekwalificeerd personeel te vinden, niet alleen in de IT (alhoewel dat wel een mooi voorbeeld is op T.net natuurlijk XD)
Dat gekwalificeerd personeel is er vaak wel. Het is alleen vaak niet te krijgen voor de voorwaarden die de baas er voor over heeft.

Wat veel bazen alleen niet snappen is dat het bestaande personeel over laten werken en alle risico's die daar aan hangen (burn-out, ziektewet) op lange termijn veel duurder uitpakt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:36
Veel reacties op TS gaan over vakantieuren. Aangezien TS het heeft over overuren, zijn alle vakantie regels niet van toepassing.

Zoals ik het lees, mag je volgens CAO de uren opnemen maar ik kan niet garanderen dat de werksfeer hierdoor goed blijft omdat het over best veel uren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:22
Kun je niet komen tot een middeling? Deels uitbetalen en ander gedeelte opnemen of meenemen naar volgend jaar?

...

Pagina: 1