Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-08 01:32
Na aankoop van een Asus Laptop N551JB-CN083T inmiddels een hoop wijzer geworden.
Heb als eens een vraag gesteld op welke wijze ik in geval van een crache in het BIOS zou kunnen geraken, waarover ik er later pas achter kwam dat UEFI zijn intrede had gedaan. Het snel opstarten in het bIOS uitschakelen en de normale functietoetsen F2, F8 en in mijn geval F9 werken weer. Het probleem is echter wel dat snel opstarten staat gewoon aan. Nu zou mijn HD crachen. Ik wil de laptop opstarten dan kan ik niet - snel opstarten staat immers aan - via F2 in mijn BIOS kunnen komen. Wat dan te doen?

Aanvankelijk dacht ik dat ik een hybride HDD had - een zgn SSHD -in plaats van een SSD schijf + HD schijf.
Maar na onderzoek beschik ik over een Express Cache 24GB SSD schijf plus een 1 TB HD.
Ik heb inmiddels in een aantal computers en laptops de gebruikelijke HD's door een SSD schijf vervangen. Grandioos resultaten behaald. Opstarten in 20 tot 40 seconden in plaats van enkele minuten.
Mijn Asus Laptop start nu op in 42 seconden. Ik zou de Express Cache schijf van 24 GB wel willen vervangen door een Samsung EVO 850 van 250GB. Klonen van Windows 10 installatie op de 1TB HD naar deze nieuwe schijf. Gaat dat lukken door de ene SSD schijf gewoon door de nieuwe te vervangen. Bij de instellingen aan te geven dat de laptop voortaan van de SSD schijf moet opstarten ipv de ! TB HD.
Ik heb het sterke vermoeden dat de opstart tijd van Windows en een aantal programma's significant verbetert.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:01

Croga

The Unreasonable Man

En wat is nu eigenlijk je vraag....?

Om het antwoord daarop even voor te zijn: Nee, je kunt die express cache niet vervangen door een EVO850 van 250GB. Die Express cache is (99% zeker) een single-size M.2 kaartje (30mm). Die zijn nagenoeg niet los te krijgen en als ze al los te krijgen zijn, maximaal 128GB. In de Pricewatch staan er op dit moment geen....

Je zou heel veel mazzel kunnen hebben dat het een 42mm versie is, dan kun je er een pricewatch: Adata Premier Pro SP900 M.2 2242 256GB in kwijt. Maar om daar zekerheid over te krijgen zul je hem echt open moeten schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:13
Volgens mij is de (cache) SSD welke je er in hebt zitten een mSATA SSD
Asus specs site geeft dit niet aan, asusparts wel (http://www.asusparts.eu/e...ook/N%20Series/N551JB#SSD)

Deze moet volgens mij zonder al te veel problemen te vervangen zijn voor een grotere variant, ik zou Windows dan gewoon opnieuw installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Of cache disk en de 1TB schijf verkopen (of ergens anders voor gebruiken) en een normale Sata SSD halen, lekker makkelijk en snel (en sneller dan een cachedisk-constructie). Ook geen geratel meer in je laptop en minder energie-gebruik en natuurlijk bestendig tegen schokken.

[ Voor 35% gewijzigd door ToFast op 01-11-2016 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als ik de plaatjes van de msata die je hebt vergelijk met bijv de Adata Premier Pro SP900 M.2 2242 256GB dan lijken ze niet echt op elkaar.

Daarnaast is het maar de vraag of je de m2 aansluiting kan gebruiken. Dat kan je zelf makkelijk testen: probeer in de bios in te stellen dat de m2 als aparte SSD gezien wordt. Als je dat lukt, kijk dan of je de M2 kan selecteren als boot disk.

Als dat allemaal niet lukt, kan je meteen ophouden met zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Daarnaast snap ik niet dat het opstarten met de Express cache dik 40 seconden moet duren: 24 GB moet genoeg zijn om alle opstart bestanden daarop te zetten, zodat je de harddisk pas later nodig hebt.
Waarom duurt het nu 42 seconden? Voor mijn gevoel moet daar winst te behalen zijn, totdat het opstarten in de helft van die tijd is afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Waarom de helft van de tijd. Een beetje laptop start binnen 10 seconden op (alleen ssd).
Wat je nu hebt, de M2 en de HDD moeten worden geïnitialiseerd bij het opstarten, en dat kost tijd. Het kan zelfs zo zijn dat veel tijd wordt verloren door het opstarten van de M2 alleen al. Het ligt er maar net aan welke oplossingen asus daar heeft bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Reepje schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 21:47:
Als ik de plaatjes van de msata die je hebt vergelijk met bijv de Adata Premier Pro SP900 M.2 2242 256GB dan lijken ze niet echt op elkaar.
Waar heb jij plaatjes gevonden van de mSata die er in de Asus zit? Ik kan het namelijk nergens vinden.... Die plaatjes zouden genoeg moeten zijn om TS te kunnen vertellen wat er precies in zit zodat we hem kunnen vertellen of het überhaupt mogelijk is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 20:08
bevindingen hier van een eigenaar van een iets anders uitgevoerde Asus n551 is dat het een half-length (of hoe dat ook al weer heette...) mSATA SSD is - full-length gaat niet passen.

De vraag is dan wat de grootste kleine mSATA SSD is die nog te krijgen valt. Amazon.com heeft in elk geval een 256GB SanDisk voor $140 US ish - niet een heel aantrekkelijke prijsstelling...

Alhoewel ik me goed kan voorstellen dat TS liever een SSD naast een forse HDD aanhoudt dan de HDD er helemaal uit te gooien ben ik bang dat ASUS' ietwat suboptimale ontwerp dat hier een onaantrekkelijk plan maakt.

€120ish aan een 500GB SSD is waarschijnlijk de beste oplossing, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

iceheart schreef op woensdag 02 november 2016 @ 02:56:
bevindingen hier van een eigenaar van een iets anders uitgevoerde Asus n551 is dat het een half-length (of hoe dat ook al weer heette...) mSATA SSD is - full-length gaat niet passen.
Het probleem is dat de opmerking "half length" geen waarde heeft..... Is dit nou 30mm of 42mm?

Zo te zien aan het meetlint en de retention screw is dit een 30mm slot. Dan past die van amazon dus ook niet, ook die is 42mm net als alles wat hier in de PW staat. Dan is het enige wat over blijft die 128GB spare part van de link eerder in dit topic, voor €240..... Da's nou niet echt "waar voor je geld", zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Croga schreef op woensdag 02 november 2016 @ 02:06:
[...]

Waar heb jij plaatjes gevonden van de mSata die er in de Asus zit? Ik kan het namelijk nergens vinden....
Gewoon google, maar dan niet de eerste link (van asus, geen image ) maar de tweede link.
http://www.impactcomputers.com/03b03-00081500.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Reepje schreef op woensdag 02 november 2016 @ 08:38:
Gewoon google, maar dan niet de eerste link (van asus, geen image ) maar de tweede link.
http://www.impactcomputers.com/03b03-00081500.html
Thanks. Dat ziet er inderdaad als een 30mm M.2 uit. De schroefgaatjes zijn dezelfde als van mini-PCIe kaartjes.

Helaas, in de PW staat dus niets wat hiervoor bruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ach, de beste optie is gewoon 1 grote SSD.
Dat is het beste voor een desktop, en voor een laptop al helemaal omdat je dan ook gebruik maakt van de andere voordelen van een SSD : minder stroomverbruik en beter bestand tegen schokken en tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

@TS: Komt er toevallig net één te koop!

V&A aangeboden: Samsung mSATA 512GB SSD
zou moeten passen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 20:08
Croga schreef op woensdag 02 november 2016 @ 04:17:
[...]

Het probleem is dat de opmerking "half length" geen waarde heeft..... Is dit nou 30mm of 42mm?

Zo te zien aan het meetlint en de retention screw is dit een 30mm slot. Dan past die van amazon dus ook niet, ook die is 42mm net als alles wat hier in de PW staat. Dan is het enige wat over blijft die 128GB spare part van de link eerder in dit topic, voor €240..... Da's nou niet echt "waar voor je geld", zeg maar.
Let goed op: dat topic heeft het juist expliciet over mSATA, en NIET over m2.

En die ssd hierboven op v&a is dus te lang en past **niet**.

[ Voor 4% gewijzigd door iceheart op 02-11-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
Fijn bedankt vor jullie adviezen. Dan wordt mettertijd een grote SSD schijf er in stoppen. Die msata SSD er gewoon uitkieperen is het beste begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb een Dell met een hybride combi van schijf en msata. Ik heb de schijf vervangen door een SSD en de msat kon ik ook als schijf benaderen. Daar heb ik mijn scratch drive van gemaakt. Voor de temp directories, de temp internet files en dingen als mijn pagefile.
Dat ontziet de SSD en is net weer een tikje sneller

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
Ik heb van begin af aan ook met een 24GB SSD die als Expresscache wordt gebruikt lopen klungelen.
Kort na aanschaf van mijn Asus N551JB-T083 laptop was ik niet bijzonder te bespreken over de boot time.
Contact gehad met Asus en conform hun advies de zaak opnieuw geinstalleerd.
Ik merkte niet veel vooruitgang en ging er vanuit dat de hoeveelheid geïntalleerde software hier debet aan was.

Even later zat het me toch niet lekker zeker na een topic van mijn kant op de 24GB SSD schijf te gaan vervangen door een "normale" full size ssd. Een boottime van 40 seconden vond men wel erg traag.
Opnieuw in het fenomeen Expresscache gedoken en kwam een heleboel goed bedoelde advieze tegen, waaronder ook een hoe je kon controleren of de Expresscache al dan niet in functie was en welk gedeelte gebruikt werd.

In de map - in mijn geval C:\program files\condusiv technologies\Expresscache\ - vanuit de prompt met administrator rechten het command: "eccmd -info" intikken. Ik werd keihard uit een droom gehaald.
Inmiddels aan de praat gekregen maar hierover bestaat geen volledig advies dat in mijn geval werkte.
Ik ben behoorlijk lang tekeer gegaan en het resultaat mag er wezen.

Boot time van de Asus N551JB is gedaald van 40 seconden naar maar liefst 16 seconden. De moeite waard om hier mee te hebben gestoeid.
Inmiddels zo veel wijzer geworden dat ik in een handomdraai de boel bij beschadiging weer aan de praat kan krijgen.

Aanpak met succes in mijn geval:

1. Download nieuwste software Expresscache; Bij Asus gedownload
2. Verwijder Expresscache bij software verwijderen;
3. Verwijder de map waarin de Expresscache software geinstalleerd staat. In mijn geval c:\program files\condusiv technologies\expresscache.
4. PC opnieuw opstarten
5. Installeer de nieuwe Expresscache software
6. Boot de PC opnieuw
7. Kijk bij services of Expresscache actief is; zo niet pas het aan dat het automatisch wordt opgestart;
8. Boot de PC opnieuw.
9. Check in de map waar de Expresscache software is geïnstallerd of de software actief is.
10 Controle door eccmd -info in de map C:\program files\condusiv technologies\expresscache in te tikken.

Succes er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
Vanavond een filmpje op YouTube gezet. Snelste boot time inmiddels 13 seconden, maar gemiddeld 14 seconden. Zie hier het resultaat als je na lang zoeken en proberen de Expresscache schijf aan de praat krijgt.
Niet alleen de boot time is significant sneller, maar ook het opstarten van de programma's gaat flink sneller tot aan het browsen op Internet toe. YouTube: Boot time Windows 10 HDD + Expresscache 24 GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
Ik ben een paar maanden verder en moet zeggen nu ik de Express blijvend onder controle heb, start de laptop toch behoorlijk snel op. Zo gemiddeld 20 seconden boottime, terwijl dit in een situatie met wat minder uitgebreide software dit14 seconden was. De msata vervangen is voor mij geen optie,zodat ik de msata schijf ga verwijderen en de HDD ga vervangen door een SSD schijf van waarschijnlijk 256GB. Onbegrijpelijk dat Asus maar ook andere merken toen geen betaalbare ( <= € 1000,-) aptops op de markt hadden die standaard met een SSD schijf waren uitgerust. Nu zit ik met een 1TB HD waar ik waarschijnlijk niks meer mee ga doen.
Heb inmiddels al heel wat HD schijven liggen hier. Een aantal weken een dagtaak gehad met het clonen van HDD naar SSD schijven en het inbouwen er van. De eerste keer was een drama, maar nu gaat het crecendo. Tot nu alleen met Samsung schijven gewerkt.
Het gaat om een 256 of mogelijk een 512 schijf worden. Feitelijk zou 128 al voldoende kunnen zijn. Data store ik namelijk zo veel mogelijk op mijn NAS.

YouTube: Boot time Windows 10 HDD + Expresscache 24 GB SSD

[ Voor 9% gewijzigd door playon1955 op 05-05-2017 13:42 . Reden: typefouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
Vandaag de oorspronkelijke 1TB HDD schijf vervangen door een Samsung EVO850.
Achteraf was ik over de snelheid al gauw minder tevreden toen de laptop na enige tijd werd vol geblaft met software.
Bootime zat eind vorig jaar rond de 14 seconden en was inmiddels weer opgelopen naar ruim 34 seconden.

Wat een klus. Ik wilde de oude disk clonen om niet alles schoon er op te hoeven zetten.
Dat kan met CloneZIlla maar voor ik dat met goed fatsoen aan de praat had was ik al 3 uur verder.
Operatie was de moeite waard en hij start nu in 13 seconden op. Geen herrie meer aan je hoofd en ook de accu zou langer mee moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
Vraag aan Tweakers
Nu ik over zowel over een Expresscache schijf als ook over een SSD schijf, ben je dan rapper tov degene die de Expresscache van 24GB wel verwijderd heeft????
Pagina: 1