Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VLAN's; Untagged en Tagged, ik snap het niet meer.

Pagina: 1
Acties:

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-11 19:16
Goedenavond Tweakers,

Ik ben al de hele dag bezig met dit probleem, maar dit is de eerste praktijksituatie.

De situatie is als volgt;
NTU -> KPN Experiabox V10 -> Netgear Managed Switch -> Apparatuur

Onder apparatuur valt het volgende; apparatuur rechtstreeks aangesloten zoals camera's, computers en televisies, maar op meerdere plekken zijn er niet genoeg netwerkaansluitingen, waardoor er unmanaged switches staan.

Er zijn 4 iTV ontvangers aangesloten en een stuk of 6 Sonos spelers.
Alle iTV ontvangers zijn rechtstreeks op de Netgear Managed Switch aangesloten.

Mijn probleem is dat het netwerk niet stabiel is, dat lijkt te komen door het multicast verkeer door de iTV ontvangers.
Deze proberen op elke poort het signaal te sturen, waardoor Sonos overstuur wordt.
Excuus als ik de verkeerde termen gebruik.

Nu wil ik graag het volgende realiseren; poort 1-4 zijn uitsluitend voor iTV signaal, poort 24 is verbonden met de router.
Ik heb een nieuwe VLAN gemaakt en deze untagged gemaakt op poort 1-4 en poort 24. Deze heb ik 'blank' gemaakt op VLAN 1.
Hier doe ik iets verkeerds in, tagged, untagged, ik heb van alles geprobeerd.

Ik gebruik een NETGEAR GS724Tv4. Ik heb de volgende website 10 maal doorgelezen, maar tagged en untagged blijft onduidelijk. http://kb.netgear.com/app...-netgear-prosafe-switches

Iemand die me een duwtje kan geven? Dank!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:13
Misschien heb je iets aan deze video:

Cloud ☁️

• GAITii
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:22
Heel simpel wat ik voor mijzelf altijd onthoudt.

Untagged == Access, hierop sluit je meestal een PC rechtstreeks op aan, kan ook maar 1 VLAN per untagged poortje.
Tagged == Trunk, hierop doe je meestal meerdere VLAN's tegelijk bijvoorbeeld van je NTU naar een switch/router voor VLAN van bijvoorbeeld TV/Internet.

Zelf heb ik het thuis zo aangesloten:

NTU >--- VLAN 1, 4, 7 en 34 TAG ---> HP 24-poorts managed switch

Verder ga ik vanuit mijn switch naar de IPTV ontvangers met UNTAG VLAN 4/PVID 4.
Voor mijn internet ga ik vanuit de switch met 1 poort naar de router in de WAN met UNTAG VLAN 34/PVID 34 en vervolgens ga ik met de router weer terug naar de switch met gewoon default VLAN 1, dit zodat ik vanuit alle poorten op de switch default gewoon internet heb.

In mijn geval van Telfort glasvezel is VLAN 4 TV, VLAN 34 internet en VLAN 7 telefonie.
Zodoende hoef ik die vervelende Experiabox niet te gebruiken 8)

Hopelijk heb ik je wat verder geholpen!

[ Voor 50% gewijzigd door GAITii op 01-11-2016 19:25 ]

Steam: GAITii | PSN: GAITii | 3DS FC: 0361-7487-5231

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-11 21:21
Heb je al gecontroleerd of IGMP snooping enabled is op je switch? Dat is de simpelste en tevens oplossing.

Als dat echt niet werkt kun je met VLANs gaan scheiden, maar dat is niet hoe het behoort te werken met KPN anno 2016. Je grootste 'fout' is dat je nu twee verschillende untagged VLANs richting de router lijkt te willen sturen.

Dat kan per definitie niet - als er meerdere VLANs zijn dan kan er maar 1 untagged zijn. De Experiabox weet echter geen raad met tagged VLANs aan de LAN-zijde, dus dat gaat zo nooit werken.

Wat wel kan, is je netgear tussen WAN en Experiabox plaatsen, zodat je de TV-ontvangers direct op het juiste VLAN kan zetten, geheel zonder de Experiabox. Maar dat heeft andere nadelen (geen Meer TV, Netflix, etc), vandaar dat correct functionerende IGMP snooping in een 'plat' (VLAN-loos) netwerk de simpelste oplossing is.

• ThinClientQ
Thralas schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:58:
Heb je al gecontroleerd of IGMP snooping enabled is op je switch? Dat is de simpelste en tevens oplossing.

Als dat echt niet werkt kun je met VLANs gaan scheiden, maar dat is niet hoe het behoort te werken met KPN anno 2016. Je grootste 'fout' is dat je nu twee verschillende untagged VLANs richting de router lijkt te willen sturen.

Dat kan per definitie niet - als er meerdere VLANs zijn dan kan er maar 1 untagged zijn. De Experiabox weet echter geen raad met tagged VLANs aan de LAN-zijde, dus dat gaat zo nooit werken.

Wat wel kan, is je netgear tussen WAN en Experiabox plaatsen, zodat je de TV-ontvangers direct op het juiste VLAN kan zetten, geheel zonder de Experiabox. Maar dat heeft andere nadelen (geen Meer TV, Netflix, etc), vandaar dat correct functionerende IGMP snooping in een 'plat' (VLAN-loos) netwerk de simpelste oplossing is.
@GAITii
Wij willen graag de KPN Experiabox v10 behouden, anders levert KPN geen support.

@Thralas

IGMP snooping heeft de Sonos helpdesk aangezet. Alleen gaven ze aan dat dit niet werkt, omdat de SONOS niet rechtstreeks verbonden is met de managed switch. (?)
Sonos geeft aan dat er veels te veel verkeer is als de iTV aanstaat, als deze uitstaat, is het acceptabel.

Ter herhaling

iTV is wel direct aangesloten op managed switch
Sonos zit meerdere malen KPN -> Managed switch -> Unmanaged switch -> Sonos

Netgear tussen WAN en Experiabox is geen optie, Netflix moet blijven draaien.

• Thralas
ThinClientQ schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 21:56:
IGMP snooping heeft de Sonos helpdesk aangezet. Alleen gaven ze aan dat dit niet werkt, omdat de SONOS niet rechtstreeks verbonden is met de managed switch. (?)
Rechtstreeks of niet verbonden maakt niets uit in jouw geval (alle IPTV hangt aan Netgear).
Sonos geeft aan dat er veels te veel verkeer is als de iTV aanstaat, als deze uitstaat, is het acceptabel.
Dat kunnen ze zien? Ik meen me te herinneren dat Sonos zelf er ook wel een handje van heeft om je netwerk te flooden met broadcastverkeer, alleen dan zonder IGMP, dus je kunt het niet filteren.

Anyway, dus er lekt IPTV-verkeer van je Netgear naar de achterliggende unmanaged switch, en dus naar de Sonos. Of die unmanaged switch kan snoopen boeit niet, de Netgear zou het moeten regelen..

Heb je zelf al eens in het configuratiescherm van je Netgear gekeken? Hoe ziet dat er nu uit? Eventueel screenshots? En dan met name alle opties gerelateerd aan IGMP en/of snooping..

Zoals je het beschrijft snoopt de Netgear niet, en dat klopt niet helemal met de (veronderstelde) settings.
Netgear tussen WAN en Experiabox is geen optie, Netflix moet blijven draaien.
Dan moeten we snooping zien werkend te krijgen.

• ThinClientQ
Thralas schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 22:05:
[...]

Rechtstreeks of niet verbonden maakt niets uit in jouw geval (alle IPTV hangt aan Netgear).

[...]

Dat kunnen ze zien? Ik meen me te herinneren dat Sonos zelf er ook wel een handje van heeft om je netwerk te flooden met broadcastverkeer, alleen dan zonder IGMP, dus je kunt het niet filteren.

Anyway, dus er lekt IPTV-verkeer van je Netgear naar de achterliggende unmanaged switch, en dus naar de Sonos. Of die unmanaged switch kan snoopen boeit niet, de Netgear zou het moeten regelen..

Heb je zelf al eens in het configuratiescherm van je Netgear gekeken? Hoe ziet dat er nu uit? Eventueel screenshots? En dan met name alle opties gerelateerd aan IGMP en/of snooping..

Zoals je het beschrijft snoopt de Netgear niet, en dat klopt niet helemal met de (veronderstelde) settings.

[...]

Dan moeten we snooping zien werkend te krijgen.
Fijn dat je reageert, even wel tussendoor een vraagje.
Kan ik niet simpelweg een extra switch aanschaffen, en daar alle iTV opzetten? Helpt dat niet?

Experiabox v10 -> Netgear Managed Switch -> Internetapparatuur zoals sonos computers etc
Experiabox v10 -> Random switch -> Uitsluitend iTV ontvangers?

----------------

Ik lees dit op een KPN forum, is dit correct? Wij hebben ook een 10 Mbit apparaatje op onze Netgear hangen.

Zoals jullie misschien wel (of niet) weten maakt een TV stream gebruik van multicast IGMP (Internet Group Management Protocol). Dit betekent dat een eenvoudige switch de multicast zal doorsturen op alle poorten waar een apparaat op aangesloten is. Een multicast wordt verstuurd op de laagste snelheid van alle "aangesloten" apparaten.

https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301

[ Voor 18% gewijzigd door ThinClientQ op 01-11-2016 22:31 ]

• Thralas
Ja, een unmanaged switch ertussen zou kunnen helpen - de Experiabox kan zeker snoopen.

Dat van die 10 Mbit/s klopt ook. Heb je glasvezel? Dan zou je daar met een HD-glaskanaal overheen gaan, met een haperende stream tot gevolg.

IGMP snooping voorkomt ook dat probleem, dus als je er geen last van hebt zou ik toch nog even nalopen of het echt aan je TV-ontvangers ligt (knipperen de linklichtjes op alle poorten als je TV aanzet?)
Pagina: 1