Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoop advies mbt. nieuwe server ruimte

Pagina: 1
Acties:

• michaelbar
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-05 23:24
Beste Tweakers,

Ik wil graag tijdens een verhuizing van een klein bedrijfs pand, een nieuwe server ruimte maken/inrichten O-)

Nu ben ik al enige tijd bezig met het opvragen van wat offertes, maar wordt het plaatje alsmaar duidelijker, en duidelijker, en komen er, spijtig, alsmaar meer vragen in mij op 8)7

Ik zou graag jullie advies willen raadplegen mbt. het creeeren van helderheid in deze chaos, zodoende mijn topic.

Als eerste wil ik graag weten wat ik kan doen aan de koeling van de ruimte. We zullen zeer waarschijnlijk de XS reeks bestellen van APC, oftewel een 3-tal kasten die aan elkaar gekoppeld zijn. Een airco in laten bouwen (19") in een van de kasten is dan het meest energie zuinigst, want zo koelen we enkel de kast en de hardware die zich daarin bevindt, dat is ideaal. Ook zal het dan gaan om glazen deuren (klanten moeten onze spullen kunnen zien), dus dat werkt ook nog eens geluids dempend. Is dit een goed idee, waar kunnen we het beste voor dit soort aircos terecht (zoeken levert niet veel op)?

Dan is er ook de optie om een airco op te hangen die de hele kamer koelt, wat tevens meer geluid oplevert, en minder energie efficient is, echter wel goedkoper bij de initiele aanschaf. Wat is hierin het advies? Iemand succes verhalen? Ook denk ik dat wij in dit geval geen glazen deuren meer kunnen gebruiken, want hoe kan koude lucht vanaf de voorkant (onderaan) naar binnen stromen, om weer door de hardware heen aan de achterkant er uit te kunnen worden geblazen? Is dat simpelweg een kwestie van een opening maken onderaan en de Unit openingen in de kast opvullen? Wordt de kast al genoeg gekoeld (ijzer wordt koud)? Is dit waarom server ruimtes vaak worden verhoogd (zodat er een koelings buis onder kan? Wederom graag succes verhalen of advies aub. Natuurlijkerwijs zullen we zeer waarschijnlijk dan genoodzaakt worden om een stel geperforeerde kasten aan te moeten schaffen, echter zitten we dan weer met geluid.

Wat valt te doen aan het geluid? Denk wederom aan het feit dat onze klanten onze kasten moeten kunnen zien, dus geluids dempende (studio) wanden kunnen helaas niet. We zullen de hele server ruimte wel zichtbaar maken dmv. dubbel glas, dat is al uit zichzelf dempend. Afhankelijk van de situatie hebben we dus ook nog een zoemende airco. Uiteraard zal ik proberen de kasten wat stiller te laten lopen dmv. iets als SpeedFan.

Dan nog een kleinigheidje, te vaak hangen stroom en UTP kabels er aan alle kanten uit aan de achterzijde, en dan moet er eens een server naar voren worden geschroven en valt die meteen uit omdat er een stroom kabel bleef haken... Hier zijn van die handige armpjes voor, echter vindt ik ze niet zo handig mbt. hoe ze aangesloten dienen te worden, is daar een betere oplossing voor? En als belangrijkste, kan ik met de gemiddelde 2U PowerEdge (of PowerVault) van Dell samen met de armpjes alles kwijt in een 107cm kast? Of beter een stapje hoger, en mikken op een 120cm kast?

Zo dat was het dan alweer, alvast heel erg bedankt voor jullie advies, en tot spreeks _/-\o_