Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste keer mini-itx, tips voor kwaliteit vs. besparing?

Pagina: 1
Acties:

• Endurance
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-11 22:01
Beste mede-tweakers,

Ik ben voor het eerst in mijn leven aan het kijken naar een mini-itx configuratie voor een vriend van mij.

Zijn situatie:
-woont op zichzelf, gebruikt momenteel een Asus laptop van een jaar of 5 oud, toentertijd 1000 euro.
-Hij linkt zijn laptop op zijn tv-meubel altijd aan zijn SONY-tv via HDMI en gebruikt dan een draadloze muis en toetsenbord voor browsen, film kijken, muziek luisteren en af en toe gamen.
-Voor hem is alles op de hoogste instellingen geen must. Een speelbare framerate voor een spel als Company Of Heroes 2 is voor hem wel wenselijk. Dat gaat met zijn huidige laptop met gtx550m niet zo best meer. Spellen als GTA, DOOM en Total War liggen ook wel een beetje in zijn interessegebied.

Hij wil ook kijken of een nieuwe laptop niet een beter idee is, om hem 'af en toe' mee te nemen naar familie of vrienden, maar hij heeft ook een tablet waar een toetsenbord op kan, en aangezien hij het beeldscherm en het toetsenbord verder niet gebruikt is het wellicht zonde om een nieuwe laptop van 1000 euro aan te schaffen.

Verder maakt hij gebruik van een soundbar en subwoofer van Sony. Zijn tv is een 4K tv maar hij gamed in principe op 1080p.

Ik zag deze maand in de BBG dat er toch wel wat verschil zit in de lijst die ik had samengesteld. Het was ook wel wat duurder gezien het budget van 1000 euro.
Daarnaast merk ik dat ik vaak toch voor tweedehands videokaarten ga, waardoor ik wat meer geld kan uittrekken voor kwalitatief betere voedingen en cases. Naar mijn ervaring moeten die meestal wel wat langer mee gaan dan andere onderdelen.

De lijst met prijzen:

Intel core i5-6600 Tray - 224,55
Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI - 105,-
Fractal Design Node 304 Wit/Zwart - 75,-
Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 - 25,95
G.Skill Ripjaws V F4-2800C15D-16GVR - 77,99
Corsair SF450 -85,95
Crucial MX300 2,5" 525GB -120,50

Totaal: €716,94

https://tweakers.net/gall...enslijst/?wish_id=1088155

Dit laat ongeveer zo'n 280 euro over voor een videokaart. Gezien zijn game-behoeften twijfel ik hier nog wat over. Voor onder de 300 euro is veel te krijgen, en eigenlijk is het altijd mooi meegenomen als het goedkoper kan.

Mijn vragen:
-Wat is het waard om wellicht op te besparen?
-Wat is jullie inzicht over HTPC vs. laptop? Wanneer is het de moeite waard en wanneer niet?
-Is een videokaart met 2 of 3GB voldoende? Of geeft 4GB voor toekomstige titels wat meer ademruimte?
-Hij gamed nu op 1080p, maar wat is aantrekkelijker, medium settings op 1440p of high settings op 1080p?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
-Ik heb via overclock.net gekeken naar wat voor onderdelen er passen in de Fractal Design case, en ik heb wat twijfels over de inpasbaarheid van het geheugen t.o.v. de koeler, maar die zal ik tzt deponeren op die site. Toch, als iemand hier al ervaring mee heeft, dan hoor ik dat graag! :)

• RubenByte
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-11-2022
-Hij gamed nu op 1080p, maar wat is aantrekkelijker, medium settings op 1440p of high settings op 1080p?
Ik zou zeggen high/ultra op 1080p. Is goed te doen met een GTX 1050ti, 1060 of een RX480

Verwijderd

2800 MHz geheugen werkt niet op het B150N bord. Sommige 2400 MHz modules wel maar je kunt net zo goed een kitje 2133 MHz pricewatch: Kingston ValueRAM KVR21N15D8K2/16 nemen want sneller dan dat loopt het op B150 toch niet.
Zonder adapterplaat pricewatch: Corsair SFX to ATX PSU Adapter Bracket (CP-8920133) gaat de SF450 niet in de Node 304 passen. Of je neemt een goede ATX voeding nemen pricewatch: Corsair Vengeance 400W, pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W

• Endurance
Bedankt voor de tips! Ik had blijkbaar een brainfart wat betreft het geheugen. :P

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11 23:56
Qua GPU is voor een itx formaat pc een referentie koeler van AMD best interessant: deze blazen lucht direct uit de kast IPV in de kast. Op klein formaat is dat best handig. Let wel op dat de kaart dan nog wel op lengte past. Mocht dat niet zijn, dan is een 1060 6 GB de betere keuze: Deze verbruikt minder stroom wat op ITX ook weer gunstig is. AFAIK zijn er geen aftermarket kaarten die lucht direct via de achterkant wegblazen.

• Endurance
Op zich een idee, maar ik ben een beetje huiverig voor de geluidsproductie van een reference cooler, naast het feit dat het waarschijnlijk toch niet veel spannender wordt dan een GTX 1050ti of RX470. Voor de Node 304 zullen de casefans hun werk voldoende kunnen doen voor de benodigde airflow denk ik.

Ik heb de lijst inmiddels aangepast met wat geschikter geheugen op CAS13 en een mooie bijbehorende voeding die in onderstaande site als Tier 2 wordt geranked! :)

http://www.tomshardware.c...547993/psu-tier-list.html

Hier de nieuwe lijst:

https://tweakers.net/gall...enslijst/?wish_id=1107389

Ook heb ik een tweede, alternatieve lijst gemaakt om te kijken of het ontwerp nog wat kleiner kan.
Het blijkt te kunnen, inclusief degelijke PSU, maar ik zit nog hevig te twijfelen over een geschikte CPU-koeler die ook daadwerkelijk stiller EN koeler is dan de stock cooler.
Ik kwam uit op de Zalman CNPS8900 Quiet, maar die bleek te hoog voor de Node 202. Die kan maximaal 56mm hoogte hebben.
Ik zit nu te kijken naar de Gelid Solutions Slim Silence i-Plus, maar ik vraag me af of die wel efficiënt genoeg is qua airflow in een case die in de basisvorm geen fans heeft.

Qua prijs verschilt het in ieder geval nauwelijks, en als ik eenmaal een geschikte koeler heb kan ik beide wenslijsten mooi aan mijn maat presenteren. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Endurance op 02-11-2016 15:30 ]

• Rubixd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-11 19:43
Endurance schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:32:

Hij wil ook kijken of een nieuwe laptop niet een beter idee is, om hem 'af en toe' mee te nemen naar familie of vrienden, maar hij heeft ook een tablet waar een toetsenbord op kan, en aangezien hij het beeldscherm en het toetsenbord verder niet gebruikt is het wellicht zonde om een nieuwe laptop van 1000 euro aan te schaffen.
Misschien is een Shield tablet wat? Kan je ook op gamen en alles wat een tablet ook kan. Kost niet zo veel en je kan je games naar je tablet streamen om vervolgens op een tv aan te sluiten via hdmi.

Ryzen 7 9800x3d - MSI MAG X870 Tomahawk - [Asus GTX 1070 OC] - 32gb DDR5 RAM - Fractal north TG Black - Noctua D15S - 2TB 980 pro

• Anauv
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-11 00:06
Ik zou toch kijken naar de laptops met de nieuwe 10 serie van Nvidia. Laptops met de gtx 1060 worden steeds betaalbaarder. Eventueel wacht je tot de 1050 uitkomt, voldoet waarschijnlijk ook ruim aan de eisen.

NDH Automotive: https://ndh.nu/

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:06
Misschien qua case dat een Silverstone ML08 of RVZ01 of RVZ02 wat is? Daar denk ik toch eerder aan als ik portable hoor dan aan een Node 304.

• Endurance
Tnx voor het meedenken! De nieuwe 10-serie laptops had ik nog niet naar gekeken. Zou zomaar een mooie uitkomst kunnen bieden.

Silverstone cases zijn altijd fantastisch, maar vaak ook aan de prijzige kant, zeker aangezien er nog een voeding bij moet. Voor mij pakt Fractal net die prijs/kwaliteit verhouding beter aan. Toch ga ik ze qua functionaliteit even vergelijken met de Node 202. :)
Pagina: 1