Vraag

• Sunsinger15
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-03-2025
Mijn vraag
Dus ik heb al een tijdje lopen zoeken en zoeken en zoeken, maar hoe zit dat nou met CF en sli? Werkt het alleen met games die DX12 gebruiken en of vulkan? Of is het echt per spel anders?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik zit dus te twijfelen tussen 1 1070 of 2 rx 480's en Aangezien ik hoor dat steeds meer dx12 wordt gebruikt vraag ik me dus af of crossfire ook futureproof is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er zitten heel wat nadelen aan CF en sli, maar dat het met nieuwe aaa titels het wel steeds meer ondersteund wordt. Nu ben ik dus best 'lost' met wat een betere optie is.

Ik hoop dat jullie hier antwoord op hebben

Ps ik heb al geprobeerd te zoeken op het forum naar antwoorden maar alles is zo vaag vind ik

Mvg Jon Hartmann

Alle reacties

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:58
Ik heb heel wat dual-GPU configuraties gehad over de jaren. De summary van mijn ervaringen: begin niet met SLI/CFX.

Koop altijd een enkele kaart die voldoet om je (huidige) performance eisen te behalen. Zet er later een tweede bij OF koop een snellere/nieuwere kaart. Beginnen met twee kaarten is het echt alleen waard als de huidige kaarten niet snel genoeg zijn. Tegenwoordig zijn dat voornamelijk mensen met 4k schermen die de laatste games met veel AA willen spelen, maar dan heb je het al snel over meerdere titans....

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09

Nemesizz

Untouchable

De kaart of kaarten wil je nog aanschaffen, maar op welk moederbord wil je die prikken? (of beter, in welk systeem, voeding maakt namelijk ook veel uit, gebruikte CPU en moederbord ook).

Problemen met multi-GPU is vaak dat je soms wel meer FPS haalt (met grote nadruk ALS een game daadwerkelijk SLI/Crossfire support) maar dat het gevoel een stuk trager is (slechte frametimes).

SLI zit je mee dat je perse (op z'n minst) 2x PCI-e 8x sloten moet hebben.

Crossfire kan ook met een PCI-e 4x slot, maar waar veel mensen zich mee vergissen (veel moederborden zijn zogenaamd Crossfire ready) is dat het 2e PCI-e 16x slot (qua lanes vaak 4x) via het chipset gaat en dusdanig traag is dat je er geen bal mee opschiet ten opzichte van een enkele snelle kaart (ook weer het frame-time verhaal).

Persoonlijk zou ik liever voor een enkele snelle kaart gaan (of het nou AMD of nVidia is boeit niet) ipv 2 kaarten (SLI/Crossfire) omdat met meer kaarten vaak veel meer problemen meekomen (support in games, driver problemen, hitte, voeding, enz).

• Sunsinger15
Wat betreft voeding moederbord etc zou ik dat om de videokaart heen bouwen, maar als ik het goed begrijp is het dus gewoon slimmer om 1 goeie te kopen. Wat betreft AMD: is de radeon rx480 op dit moment de beste AMD videokaart? Of ben ik nou heel erg onwetend? Hopelijk hebben jullie daar een simpel antwoord op. Ik zou eigenlijk minimaal aaa games willen kunnen spelen op 60fps high settings en ook al heb ik niet echt een directe reden AMD spreekt me gewoon meer aan dus vandaar de vraag naar een goeie AMD kaart.

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:46
De RX480 is momenteel de snelste videokaart van AMD van de nieuwste generatie, echter zijn er nog altijd de R390, R390X, Nano, Fury en Fury X videokaarten ook van AMD welke in 't algemeen sneller zijn. De videokaarten zijn alleen van de 'oude' generatie, de RX480 kan af en toe best bijbenen maar zeker de Nano, Fury en Fury X kaarten zijn nog een tikkie sneller. Voornamelijk te merken op resoluties gelijk of hoger aan 2550x1440 en/of ultra settings in-game (denk aan anti-aliasing, high res textures, etc).

De RX480 is een leuke videokaart voor 1920x1080 resoluties, maar de RX470 is wellicht minst zo aantrekkelijk gezien deze kaart prestaties net onder de RX480 neerzet maar best iets goedkoper is.
Leuk alternatief op dit moment is een pricewatch: Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz) (heb 'm zelf ook :+). Deze videokaart is best rap, vraagt wel redelijk wat stroom en produceert ook behoorlijk wat warmte. Als je iets zoekt voor echt lange termijn zou ik dit niet aanraden omdat het de oude generatie is, maar voor nu wel sneller dan een RX480 voor een aantrekkelijke prijs.

AMD komt begin volgend jaar met een reeks nieuwe videokaarten welke weer de nieuwe top van AMD moet vormen, dus misschien wil je nog wachten met geld smijten en in de tussentijd een Fury kiezen of een RX470/480.

P.S.: het probleem met SLI / CF is dat de 'triple A'-games tegenwoordig allemaal kut ports van consoles zijn die dit niet ondersteunen en dus werkt het op de PC ook niet of slecht. Tenzij je een echt goed geoptimaliseerde game hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Freaky Maus op 01-11-2016 22:20 ]

Specs

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:58
Nee, het probleem met dual GPU is voornamelijk dat je input lag voor lief moet nemen. 60 FPS is effectief ~40 FPS in de meeste gevallen. Ondersteuning is in de meeste games wel prima eigenlijk, maar het heeft gewoon nadelen.

Als je een AMD kaart overweegt kan wachten een optie zijn. Let wel dat er een redelijke kans is dat de release hiervan evenver weg is als de totale aantal maanden dat de RX480 dusver beschikbaar is...

[ Voor 51% gewijzigd door Paprika op 01-11-2016 22:26 ]

• Sunsinger15
heel erg bedankt! misschien neem ik inderdaad dan nu nog even een ietsjes goedkopere en wacht ik met een goeie kopen tot dan. wat betreft die sli cf ook nog even wat opheldering.

Verwijderd

Op welk moederbord zou je CF willen gaan gebruiken. Voor CF is het, sinds er geen CF brug meer wordt gebruikt, aan te raden een Z170 met SLI support te nemen.

• Sunsinger15
ja zou dan een asus z170-A nemen
Pagina: 1