RMA bij gloednieuw product?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Placid_K
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 12:32

Placid_K

Only one way to fly;mescaline

Topicstarter
Afgelopen zaterdag heb ik verschillende onderdelen voor een nieuw systeem besteld bij 4Launch. Onder andere een 1080 GTX en een moederbord van MSI. Bij thuiskomst bleek zowel de videokaart als het moederbord al een keer gebruikt te zijn geweest. Beide dozen waren al eens open geweest en bij de videokaart ontbraken alle spullen (geen cd, kabels, enkel de videokaart zat in de doos). Het moederbord had een gebogen pin bij de USB-connector (heb ik weer rechtgebogen).

Nou ben ik de niet de flauwste. Ik heb zelf ook ooit in een computerwinkel gewerkt (weliswaar tien jaar geleden, maar toch) en realiseer me goed dat af en toe producten worden teruggestuurd maar toch weer verkocht moeten worden. Ik heb dus alles in elkaar gezet...

Echter, mijn moederbord lijkt defect. Ik krijg op geen enkele manier mijn tweede strip van 8 gb aan de praat. Een zoektocht op internet wijst uit dat er waarschijnlijk iets met het moederbord aan de hand is (gebogen cpu-pinnen kom ik het vaakst tegen).

Nu wil ik eigenlijk dat mijn moederbord wordt vervangen door 4Launch, maar zij verwijzen mij door naar hun RMA-pagina. Zij verkopen voor mijn gevoel een tweedehands defect moederbord en dan moet ik door hun hele RMA-molen.

Is dit gebruikelijk bij nieuwe producten? Is het niet veel netter om het moederbord te vervangen door hetzelfde moederbord, maar dan nieuw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-10 09:59
Online besteld?
Zo ja dan afzien van de koop op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:52
Bij heel veel webshops is het normaal dit door een RMA afdeling op te laten lossen. Het hoeft dus niet perse zo te zijn dat hij niet vervangen gaat worden.

Is er op de RMA pagina bijvoorbeeld geen optie te selecteren "DOA"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

belrpr schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:30:
Online besteld?
Weet niet of dat tactisch is, nu het moederbord niet werkt, dat kan tegen je gaan werken, defect/probleem is inmiddels bij hun natuurlijk bekend.

Klantvriendelijk oogpunt was directe vervanging wel zo netjes geweest, geen idee hoe snel die RMA van hun is (basis het gewoon een DOA).

Heb je wel foto's gemaakt van alle zaken zoals doos en gebogen usb?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 20:37
belrpr schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:30:
Online besteld?
Ik denk niet dat 4Launch erin trapt als je eerst zegt dat je product defect is en je daarna beroept op de WKOA. Mij lijkt dat je het beste het voorval kunt gooien op een DOA en op basis daarvan kunt vragen om het product om te ruilen in plaats van de RMA-procedure in te gaan.

Wat verder wel tricky is, is het rechtbuigen van die pin bij de USB connector. Ik denk dat daar al alarmbellen hadden moeten gaan rinkelen. Met een beetje pech zegt 4Launch namelijk dat je die schade zelf hebt veroorzaakt en dat ze het niet als garantie op willen lossen.
Placid_K schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:28:
Is het niet veel netter om het moederbord te vervangen door hetzelfde moederbord, maar dan nieuw?
Netter? Vind ik persoonlijk van wel ja. Kun je dat eisen? Ik ben bang van niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Mint op 01-11-2016 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:57
Twee jaar geleden ook een videokaart bij 4launch.nl gekocht. Had er vrijwel vanaf het begin al problemen mee, volgens mij zelfs ook topics hier erover gehad. Wat dus bleek is dat de pinnetjes van mijn gfx kaart niet goed verbinding maakte met mijn PCI slot ('gouden coating' leek al redelijk versleten). Meerdere malen contact gehad met 4launch, maar het enige wat je daar uit krijgt is dat je een RMA moet aanvragen. Aangezien de kaart niet altijd problemen gaf, heb ik er vanaf gezien om de kaart op te sturen omdat ik niet het risico wilde lopen dat ik de kaart en 5 weken kwijt was en dan ook nog eens voor de onderzoekskosten moest gaan betalen omdat ie dan toevallig bij hun wel 'goed' zou werken.

TLDR: ook ik had het idee een niet goed werkend (en gebruikt?) product geleverd te hebben gekregen van 4launch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-10 21:16
Mint schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:36:
[...]

Ik denk niet dat 4Launch erin trapt als je eerst zegt dat je product defect is en je daarna beroept op de WKOA. Mij lijkt dat je het beste het voorval kunt gooien op een DOA en op basis daarvan kunt vragen om het product om te ruilen in plaats van de RMA-procedure in te gaan.

Wat verder wel tricky is, is het rechtbuigen van die pin bij de USB connector. Ik denk dat daar al alarmbellen hadden moeten gaan rinkelen. Met een beetje pech zegt 4Launch namelijk dat je die schade zelf hebt veroorzaakt en dat ze het niet als garantie op willen lossen.

[...]

Netter? Vind ik persoonlijk van wel ja. Kun je dat eisen? Ik ben bang van niet.
hoezo er in trapt? WKOA bied de mogelijkheid ZONDER opgaaf van reden te retourneren.

verder lijkt me dit ook de snelste optie, terugsturen en ergens anders bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mint
  • Laatst online: 10-10 20:37
Denniz0229 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:51:
[...]

hoezo er in trapt? WKOA bied de mogelijkheid ZONDER opgaaf van reden te retourneren.

verder lijkt me dit ook de snelste optie, terugsturen en ergens anders bestellen.
Klopt, maar je kunt niet in eerste instantie zeggen dat je product defect is en daarna je beroepen op WKOA. Maar ik kan er ook naast zitten. :)

Verder las ik net het volgende op de website van de Consumentenbond, wellicht nuttig in dit geval: Product blijkt al gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Wat is het probleem van een RMA aanmaken? Dit is gewoon de gebruikelijke procedure, en niets uitzonderlijk ingewikkelds. Gewoon invullen wat je terug stuurt en waarom dan komt het goed. Dat ze over de telefoon of een supportchat geen beloftes kunnen doen is nogal wiedes, ze zullen het product toch eerst moeten zien om te constateren wat jij ook ziet.
4Launch kennende zijn ze ontzettend coulant met terugsturen. Ik begrijp dus niet wat het probleem is, volgens mij maak je het zelf groter dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:49
mcDavid schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:05:
Wat is het probleem van een RMA aanmaken? Dit is gewoon de gebruikelijke procedure, en niets uitzonderlijk ingewikkelds. Gewoon invullen wat je terug stuurt en waarom dan komt het goed. Dat ze over de telefoon of een supportchat geen beloftes kunnen doen is nogal wiedes, ze zullen het product toch eerst moeten zien om te constateren wat jij ook ziet.
4Launch kennende zijn ze ontzettend coulant met terugsturen. Ik begrijp dus niet wat het probleem is, volgens mij maak je het zelf groter dan het is.
Ik denk dat TS geen zin heeft om een RMA-procedure te doorlopen die soms lang kan duren. In dat opzicht is een nieuw moederbord opsturen een stuk sneller.

Zoals andere Tweakers al melden is RMA wel de juiste weg. 4Launch kan via de telefoon de schade niet bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-10 11:44

MsG

Forumzwerver

De eventuele kromme pinnen kan je toch zelf ook bekijken? Ook zelf weleens gedoe gehad met geheugen, CPU er opnieuw in en het werkte weer.

Over kromme pinnen kunnen de winkels bij een RMA soms ook heel moeilijk doen trouwens.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
SinergyX schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:33:
[...]

Weet niet of dat tactisch is, nu het moederbord niet werkt, dat kan tegen je gaan werken, defect/probleem is inmiddels bij hun natuurlijk bekend.
Mint schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:36:
[...]

Ik denk niet dat 4Launch erin trapt als je eerst zegt dat je product defect is en je daarna beroept op de WKOA.
Mint schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:05:
[...]

Klopt, maar je kunt niet in eerste instantie zeggen dat je product defect is en daarna je beroepen op WKOA. Maar ik kan er ook naast zitten. :)
Juist het leveren van een gebruikt en ook nog eens een defect product is een zeer goede reden om de koop te herroepen. 4Launch behoort een nieuw en werkend product te leveren en dit hebben ze bij twee van de geleverde producten niet gedaan. Voor mij zou dit genoeg reden zijn om de koopovereenkomst te ontbinden.

4Launch mag dan ook geen garantie afdwingen, ook al heb je gezegd dat het product defect is. Het is zelfs beter om direct te melden dat het product bij aflevering defect is, zodat de verkoper achteraf niet kan stellen dat door jouw schuld het product bij retourzending defect is geraakt. Bij retourzending ben je immers zelf verantwoordelijk voor de verzending en achteraf stellen dat het product al defect was voor retourneren, is lastig te bewijzen.
Wat is het probleem van een RMA aanmaken? Dit is gewoon de gebruikelijke procedure, en niets uitzonderlijk ingewikkelds.
Waarom zou je genoegen nemen met een RMA als het product - dat tevens niet nieuw is - nog binnen de 14 dagen bedenktijd zit? Je hebt het product nooit kunnen uitproberen en vervolgens moet je ook nog eens wachten totdat de verkoper het product heeft gemaakt voordat je tot uitproberen kunt overgaan. En mocht het product dan ook nog eens niet bevallen, kan de verkoper flink moeilijk doen over het herroepingsrecht - die is ingegaan op het moment van leveren.
Een beroep doen op het Quelle Arrest kan, al geeft het geen zekerheid op succes.

Hier zou ik de verkoper de kans geven een nieuw moederbord en een nieuwe videokaart zoals is overeengekomen bij de aankoop en dit op eigen kosten te doen. Tevens zullen zij zelf de kosten moeten dragen voor het retourneren van de gebruikte/defecte onderdelen, waarbij het retourneren pas gebeurt na levering van het overeengekomen.

Willen zij hier niet aan voldoen, zou ik ook duidelijk maken dat dan de gehele koop wordt ontbonden. Mogelijk kun je zelfs de kosten voor het retourneren bij 4Launch claimen, daar zij nooit hebben voldaan aan hetgeen overeengekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Normaal gesproken is het normaal om een winkel met een oplossing te laten komen zoals reparatie via regulier RMA traject. Echter, is het gewoon doorsturen van geretourneerde producten zonder controle op blijkbaar zowel werking als compleetheid mijn inziens wel een hele grove versie van non-conformiteit.

Ik kan het me daarmee voorstellen dat koper geen vertrouwen meer heeft (en hoeft te hebben) in het leveren van conformiteit. Immers omvat dat ook alle service en garantiebehandeling in de toekomst.

Het enige redelijke dat ik me kan voorstellen is een toezegging van de winkel per direct om te ruilen voor ongeopende verpakkingen. Willen ze dat niet, dan zou ik ontbinding eisen.

Let wel dat dit niet een regulier recht is als er iets defects geleverd wordt. De omstandigheden hier, leiden er echter toe dat een ernstige beschaming van het vertrouwen gerechtvaardigd is als de winkel niet pro-actief met een duidelijke oplossing komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Overigens had ik hetzelfde gehad bij 4Launch, maar dan met een monitor. Moest via de RMA, ook al wilde ik het gewoon onder WKOA terug sturen. Ik vond het op hun website onduidelijk opgezet, ondanks dat bevestiging via hun chat dat ik dat gewoon moest doen. Omdat het makkelijker was voor mij heb ik hem toen zelf bij ze langs gebracht, en toen was het direct dat ik gewoon mijn geld terug kreeg, geen enkele discussie nodig. Dus meteen nieuwe besteld in hun ophaallocatie en met een nieuwe, prima monitor, terug naar huis gegaan.

De TL;DR: In mijn geval was het puur dat bij 4Launch het RMA formulier niet heel duidelijk is. Maar die gebruiken ze dus ook gewoon voor WKOA retouren en daar werd totaal niet moeilijk over gedaan. Maar het kan wel een stukje duidelijker.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 01-11-2016 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Placid_K
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 12:32

Placid_K

Only one way to fly;mescaline

Topicstarter
Dat ik mijn moederbord moet opsturen en daardoor heel mijn zakelijke productie stil ligt. Kijk, als ik het moederbord nou twee weken in gebruik had, dan zou ik geen problemen hebben met een RMA-aanvraag.

Maar het wringt bij mij omdat het product al eens gebruikt is door iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je geeft nu ineens aan dat je zakelijke productie stilligt - waarmee het dus een zakelijke aankoop is. De consumentenrechten waarop alle voorgaande posts gebaseerd zijn zijn daarmee uit het raam.

Tenzij het heel duidelijk om een eenmanszaak of ZZP-doel gaat.

Maar hou er rekening mee dat zakelijke rechten een stuk minder gedefinieerd zijn omdat verwacht wordt dat je in staat bent onderling afspraken te maken (geen 'zwakke' partij die beschermd moet worden)

Dat je er geen melding van hebt gemaakt, en je insteek doen vermoeden dat je wel een kleine eenmanszaak / ZZPer bent... Het kan dat je onder consumentenrecht valt. Maar de balans is wel anders. Het zou handig zijn daar vooraf duidelijk over te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 00:08:
Je geeft nu ineens aan dat je zakelijke productie stilligt - waarmee het dus een zakelijke aankoop is. De consumentenrechten waarop alle voorgaande posts gebaseerd zijn zijn daarmee uit het raam.

Tenzij het heel duidelijk om een eenmanszaak of ZZP-doel gaat.

Maar hou er rekening mee dat zakelijke rechten een stuk minder gedefinieerd zijn omdat verwacht wordt dat je in staat bent onderling afspraken te maken (geen 'zwakke' partij die beschermd moet worden)

Dat je er geen melding van hebt gemaakt, en je insteek doen vermoeden dat je wel een kleine eenmanszaak / ZZPer bent... Het kan dat je onder consumentenrecht valt. Maar de balans is wel anders. Het zou handig zijn daar vooraf duidelijk over te zijn.
Tenzij hij het gewoon particulier gekocht heeft en er ook zakelijk op werkt, of is mijn thuis pc opeens ook zakelijk omdat ik er een paar projectjes mee gedaan heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of het zakelijk is gekocht, is meestal eenvoudig te bepalen door te kijken of er BTW op is teruggevraagd. Of consumentenrecht van toepassing is hangt er vanaf of je een kleine zelfstandige bent waarvan niet verwacht kan worden dat je zomaar een gelijkwaardige partij bent binnen het zakelijk verkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als het particulier gekocht is, dan vervalt het argument dat het zakelijke problemen (productie) geeft, en de urgentie. Bij een zakelijke opzet wordt men geacht hier rekening mee te houden, en niet afhankelijk te zijn van dat ene moederbord.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beta-ark
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
SinergyX schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:33:
[...]

Klantvriendelijk oogpunt was directe vervanging wel zo netjes geweest, geen idee hoe snel die RMA van hun is (basis het gewoon een DOA).

Heb je wel foto's gemaakt van alle zaken zoals doos en gebogen usb?
rma is waardeloos,zit al 6 weken te wachten op een coolermaster nepton.plus ze houden je constant aan het lijntje,ondertussen al een nieuwe gekocht plus vandaag de advocaat er op gezet,die eist een nieuwe plus de gemaakte kosten van de Corsair H80i.

[ Voor 13% gewijzigd door beta-ark op 04-11-2016 15:19 ]

rampage iv extreme-3930 k intel- Corsair H100-2x6970-16 gig g.skill- 2x ssd raid0-1000 wat coolermaster-coolermaster sniper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 20:18
beta-ark schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 15:11:
[...]

rma is waardeloos,zit al 6 weken te wachten op een coolermaster nepton.plus ze houden je constant aan het lijntje,ondertussen al een nieuwe gekocht plus vandaag de advocaat er op gezet,die eist een nieuwe plus de gemaakte kosten van de Corsair H80i.
RMA is alleen de benaming he. Ik heb genoeg dingen RMA gestuurd. en is 9/10 keer prima afgehandeld.
Maar een nieuwe eisen EN de kosten van een nieuwe is natuurlijk wel wat overdreven. Een ontbinding van de koop overeenkomst lijkt mij realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beta-ark
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
de nepton was al anderhalf jaar oud,maar volgens hun had ik maar 1 jaar garantie dus toen contact opgenomen met coolermaster,onzin volgens hun 2 jaar moeten ze geven maar ondertussen al wel weer 2 weken verder,vervolgens nu alweer 5 weken verder en nog steeds niets,bij alternate een rma vorig jaar aangemaakt over een coolermaste voeding en dat was binnen 5 werkdagen geregeld,ik krijg het gevoel als je teveel zeurt dat je gewoon nog langer moet wachten.Ondertussen is de complete pc naar mijn zoon gegaan en heb een compleet systeem bij alternate gekocht,maar nooit weer bij 4launch en bestel toch elk jaar voor minstens 2000 euro.

rampage iv extreme-3930 k intel- Corsair H100-2x6970-16 gig g.skill- 2x ssd raid0-1000 wat coolermaster-coolermaster sniper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Grappig dat zij er een garantie termijn aan kunnen geven. Dit staat natuurlijk helemaal niet vast in de wet. En Coole master zelf geeft 5 jaar carry in op de nepton serie. Het minsten wat ze konden doen was je gewoon helpen met je RMA beetje flauw van 4Launch. Bij RMA is het meer een beetje geluk hebben. Soms zijn problemen zo gevonden. En heb je binnen enkele dagen een reparatie of nieuw product. Maar soms duurt het ook eeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

loki504 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 22:03:
Grappig dat zij er een garantie termijn aan kunnen geven. Dit staat natuurlijk helemaal niet vast in de wet. En Coole master zelf geeft 5 jaar carry in op de nepton serie. Het minsten wat ze konden doen was je gewoon helpen met je RMA beetje flauw van 4Launch. Bij RMA is het meer een beetje geluk hebben. Soms zijn problemen zo gevonden. En heb je binnen enkele dagen een reparatie of nieuw product. Maar soms duurt het ook eeuwen.
Sterker nog het is niet het minste wat 4Launch kan doen, het is wat zij wettelijk verplicht zijn te doen. Middels Europese richtlijnen kun je algauw rekenen op een twee jaar garantie. Volgens de Nederlandse wet is dit nog uitgebreider, in dit geval geeft de fabrikant vijf jaar fabriek garantie. In elke geval is de leverancier verantwoordelijk voor de afhandeling hiervan.

Dit dient op een juiste en in een acceptabele tijd afgehandeld te worden en anderhalve maand moeten wachten begint daar toch niet meer onder te vallen lijkt mij. Na anderhalve maand mag je toch het product retour verwachten of een ander voorstel krijgen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
_Dune_ schreef op zondag 06 november 2016 @ 09:28:
[...]

Sterker nog het is niet het minste wat 4Launch kan doen, het is wat zij wettelijk verplicht zijn te doen. Middels Europese richtlijnen kun je algauw rekenen op een twee jaar garantie. Volgens de Nederlandse wet is dit nog uitgebreider, in dit geval geeft de fabrikant vijf jaar fabriek garantie. In elke geval is de leverancier verantwoordelijk voor de afhandeling hiervan.

Dit dient op een juiste en in een acceptabele tijd afgehandeld te worden en anderhalve maand moeten wachten begint daar toch niet meer onder te vallen lijkt mij. Na anderhalve maand mag je toch het product retour verwachten of een ander voorstel krijgen.
Uiteraard. Ik wist alleen niet dat bv 4launch ook verplicht is mee te werken aan fabrieksgarantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:41
Als hun zo met klanten omgaan had ik alles teruggestuurd.
Moet je zien hoeveel geld je betaald.....

En dan krijg je ook nog eens "2e hands producten"
Een dure videokaart waarbij de rest ontbreekt....

Dit vind ik niet netjes. Dit horen hun ook te vermelden
Pagina: 1