Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
s2 = Variantie
Σ = Sommatie, de som van alle termen in de vergelijking na het sommatieteken.
xi = De steekproefwaarden.
x̅ = Het gemiddelde van de waarden in de reeks.
n = De steekproefgrootte. Het aantal waarden in de reeks.
Bron: http://nl.wikihow.com/Variantie-berekenen
Je hebt dus alle waarden van de sample, de samplegrootte en het daaruit volgende gemiddelde nodig om bovenstaande formule in te vullen. Moet wel lukken lijkt me
Dat gezegd hebbende: Nee je kan niet fatsoenlijk met 1 sample de variantie bepalen. Je kan het natuurlijk invullen, maar je schatting gaat niet bepaald nauwkeurig zijn.
Vul voor de grap de formule eens in. Dan zie dat je gaat delen door (n-1) = (1-1)=0, kortom de variantie zal dan ongeacht de steekproefwaarde oneindig zijn.weebl schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:33:
s2 = Σ [(xi - x̅)2]/n - 1
s2 = Variantie
Σ = Sommatie, de som van alle termen in de vergelijking na het sommatieteken.
xi = De steekproefwaarden.
x̅ = Het gemiddelde van de waarden in de reeks.
n = De steekproefgrootte. Het aantal waarden in de reeks.
Bron: http://nl.wikihow.com/Variantie-berekenen
Je hebt dus alle waarden van de sample, de samplegrootte en het daaruit volgende gemiddelde nodig om bovenstaande formule in te vullen. Moet wel lukken lijkt me
Make it fool proof and someone will make a better fool.
Hoe wil jij überhaupt de variantie tussen 1 sample uitrekenen...? (want dat is wat je zegt...)TheInsomniac schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:14:
[...]
Vul voor de grap de formule eens in. Dan zie dat je gaat delen door (n-1) = (1-1)=0, kortom de variantie zal dan ongeacht de steekproefwaarde oneindig zijn.
Je snapt dat n >= 2
Je zou de biased versie kunnen pakken (die deelt door n, niet n-1), maar het blijft een slechte benadering. Heb het probleem inmiddels opgelost door wat meer sampels te vergarenTheInsomniac schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:14:
[...]
Vul voor de grap de formule eens in. Dan zie dat je gaat delen door (n-1) = (1-1)=0, kortom de variantie zal dan ongeacht de steekproefwaarde oneindig zijn.
Dat had ik eerst ook staan, maar ik bedoelde meer dat je aan de eerder gegeven formule al kon zien dat je bij een steekproef van 1 een variantie van oneindig zult krijgen (zelfs al weet je het gemiddelde al).weebl schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:40:
[...]
Hoe wil jij überhaupt de variantie tussen 1 sample uitrekenen...? (want dat is wat je zegt...)
Je snapt dat n >= 2
Je kunt bijvoorbeeld prima lezen dat het gemiddelde spaarsaldo voor een gezin 43.900 euro is (CBS), je steekproef ben je zelf en zou bijvoorbeeld 30.000 euro zijn. Dan kun je de formule invullen en dan blijkt de variantie alsnog oneindig te zijn omdat je maar een steekproef van 1 hebt. (even afgezien van de vraag of dat standaard normaal verdeeld is (is het niet)).
Nee, dan kan je deze formule gewoon niet gebruiken. Ik citeer:TheInsomniac schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 21:01:
[...]
Dat had ik eerst ook staan, maar ik bedoelde meer dat je aan de eerder gegeven formule al kon zien dat je bij een steekproef van 1 een variantie van oneindig zult krijgen (zelfs al weet je het gemiddelde al).
Je kunt bijvoorbeeld prima lezen dat het gemiddelde spaarsaldo voor een gezin 43.900 euro is (CBS), je steekproef ben je zelf en zou bijvoorbeeld 30.000 euro zijn. Dan kun je de formule invullen en dan blijkt de variantie alsnog oneindig te zijn omdat je maar een steekproef van 1 hebt. (even afgezien van de vraag of dat standaard normaal verdeeld is (is het niet)).
bron: Wikipedia: VariantieDe variantie is in de statistiek een maat voor de spreiding van een reeks waarden, dat wil zeggen de mate waarin de waarden onderling verschillen. Hoe groter de variantie, hoe meer de afzonderlijke waarden onderling verschillen, en dus ook hoe meer de waarden van het "gemiddelde" afwijken.
Reeks van waarden dus. Met een enkele waarde, zoals slechts je eigen spaargeld, is hier niks zinnigs over te zeggen. Behalve dat jij 13.900 euro spaargeld minder hebt dan het gemiddelde...
Ik wilde dat inzichtelijk maken op basis van de formule die eerder al was aangehaald(daaruit kun je dat rechtstreeks concluderen), en is precies in lijn met wat jij aangeeft volgens de definitie, dat je op basis van een enkele steekproef geen variantie kan bepalen.
Ik wilde dit alleen laten zijn op basis van het resultaat van de formule en jij op basis van de definitie.
[ Voor 12% gewijzigd door GlowMouse op 11-11-2016 22:07 ]
Dat lijkt erg veel op s2 = Σ [(xi - x̅)2]/n (unbiased) voor 1 sample invullen. Dat geeft dus toch wel een enigszins betrouwbare schatting?GlowMouse schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:22:
Volgens veel criteria is (x-μ)² een goede schatter. Één van de mooie eigenschappen is dat E(x-μ)²=σ², dus de schatter is zuiver (unbiased). Daarnaast is het de meest waarschijnlijke schatter, en de schatter met de kleinste variantie onder alle zuivere schatters.
x̅ is echt wat anders dan μ. In jouw formule moet je door (n-1) delen om een zuivere schatter te krijgen.Brent schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:36:
[...]
Dat lijkt erg veel op s2 = Σ [(xi - x̅)2]/n (unbiased) voor 1 sample invullen. Dat geeft dus toch wel een enigszins betrouwbare schatting?
Het is de beste schatting die je kunt maken, maar als je 10 keer achter elkaar op deze manier een schatting maakt, liggen de schattingen nog wel ver uiteen. Dat kan helaas niet anders.
[ Voor 7% gewijzigd door GlowMouse op 11-11-2016 22:57 ]