In ons bedrijfsnetwerk hebben de clients regelmatig last van afwijkingen in datum en tijd. Het gaat dan niet om seconden maar meestal weken tot maanden verschil ten opzichte van de werkelijke tijd. Het probleem lijkt zich compleet willekeurig voor te doen en soms heeft een client ook weken geen last. Het doet zich sowieso voor sinds de opbouw van het netwerk en alle clients hebben last van dit issue.
Vanwege de werkzaamheden die verricht worden is het netwerk fysiek compleet afgesloten van de wereld dus een online timeserver is sowieso niet voorhanden. Het netwerk ziet er als volgt uit:
1 fysieke bak met Windows 7 (pro) SP1 waarop een virtuele (virtualbox) Windows 2003 server actief is die als DC werkt.
6 fysieke clients met Windows 10 en 1 met Windows 7 (verschillende hardware configs)
Daar ik het netwerk niet heb ontworpen kan ik niks zeggen over de gemaakte keuzes of efficiëntie daarvan.
Voorop staat dat een correcte datum en tijd op ons platform cruciaal zijn voor ons werkveld dus als er wijzigingen moeten gebeuren in de opbouw dan is dit geen probleem.
Alle clients hangen in het het domein en geven aan hun time te syncen met de DC. De W2k3 server staat te draaien als NTP server en heb ik nog nooit kunnen betrappen op afwijkingen.
Uiteraard heb ik de afgelopen maanden al het e.e.a. getest aan de hand vergelijkbare problemen die ik heb gevonden op internet maar het probleem blijft zich voordoen. Op internet lees ik terug dat het probleem best veroorzaakt kan worden door het feit dat de DC als VM is opgezet maar dat er ook partijen zijn die dit probleemloos hebben draaien.
In de eventlogs van een client heb ik de volgende gegevens aangetroffen van zo'n recente afwijking.
Heeft iemand een idee hoe dit probleem met de huidige setup kan worden opgelost?
Vanwege de werkzaamheden die verricht worden is het netwerk fysiek compleet afgesloten van de wereld dus een online timeserver is sowieso niet voorhanden. Het netwerk ziet er als volgt uit:
1 fysieke bak met Windows 7 (pro) SP1 waarop een virtuele (virtualbox) Windows 2003 server actief is die als DC werkt.
6 fysieke clients met Windows 10 en 1 met Windows 7 (verschillende hardware configs)
Daar ik het netwerk niet heb ontworpen kan ik niks zeggen over de gemaakte keuzes of efficiëntie daarvan.
Voorop staat dat een correcte datum en tijd op ons platform cruciaal zijn voor ons werkveld dus als er wijzigingen moeten gebeuren in de opbouw dan is dit geen probleem.
Alle clients hangen in het het domein en geven aan hun time te syncen met de DC. De W2k3 server staat te draaien als NTP server en heb ik nog nooit kunnen betrappen op afwijkingen.
Uiteraard heb ik de afgelopen maanden al het e.e.a. getest aan de hand vergelijkbare problemen die ik heb gevonden op internet maar het probleem blijft zich voordoen. Op internet lees ik terug dat het probleem best veroorzaakt kan worden door het feit dat de DC als VM is opgezet maar dat er ook partijen zijn die dit probleemloos hebben draaien.
In de eventlogs van een client heb ik de volgende gegevens aangetroffen van zo'n recente afwijking.
code:
1
2
3
4
5
6
| 31-10-2016 15:46:57 The time service is now synchronizing the system time with the time source DC SERVER (ntp.d|0.0.0.0:123->192.168.10.5:123). 17-10-2016 15:00:43 The time service has detected that the system time needs to be changed by 1216305 seconds. The time service will not change the system time by more than 4294967295 seconds. Verify that your time and time zone are correct, and that the time source DC SERVER (ntp.d|0.0.0.0:123->192.168.10.5:123) is working properly. 17-10-2016 17:00:11 The time service detected a time difference of greater than 5000 milliseconds for 900 seconds. The time difference might be caused by synchronization with low-accuracy time sources or by suboptimal network conditions. The time service is no longer synchronized and cannot provide the time to other clients or update the system clock. When a valid time stamp is received from a time service provider, the time service will correct itself. |
Heeft iemand een idee hoe dit probleem met de huidige setup kan worden opgelost?