Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 834195

Topicstarter
Hallo allemaal,

Zoals in de titel aangegeven wil ik binnenkort een nieuwe smartphone aanschaffen maar zit nog een beetje te twijfelen en ook nog eventjes af te wachten op eventuele prijsdalingen. Ik vind de resolutie van het scherm nogal belangrijk en kijk dus vooral naar 2560x1440 smartphones (en daarnaast ook naar de snellere CPU's). Daarmee wil ik het volgende onderwerp aanhaken, Snapdragon en LTE.

Ik heb gemerkt dat aardig wat 2560x1440 smartphones gebruik maken van Snapdragon 800 series, behalve Samsung die Exynos gebruikt (S6 ziet er leuk uit, maar iets te prijzig voor mij op dit moment). Daarom ben ik op onderzoek uitgegaan en heb ik de verschillende (821, 820, 810, 808, 805, 801, 800) Snapdragon 800 series vergeleken op https://www.qualcomm.com/products/snapdragon/processors/comparison, omdat ik wel zo iemand ben die wil weten waar ik voor betaal :P

Nou zit er aardig wat info verwerkt in die tabellen en begrijp ik niet alles volledig. Wel ben ik erachter gekomen met behulp van https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Qualcomm_Snapdragon_devices#Snapdragon_800_series dat de CPU's van de 808 en hoger verschillende frequenties (GHz) hebben. En viel me op dat er aardig wat verschil is in de modems oftewel de LTE category downlink/uplink snelheden.

Verder heb ik ook gebruik gemaakt van de volgende links.
User Equipment (UE) categories tabel: https://en.wikipedia.org/wiki/E-UTRA
http://www.4gdekking.nl/alles-over-4g
En zag ik dat in Nederland Cat.9 (is ≤450Mbit/s) er nog niet is en dat Cat.6 (is ≤300Mbit/s) het snelste in Nederland is https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks_in_Europe.

Nou vraag ik me af in hoeverre deze info klopt? Weet iemand uit ervaring hoe dit precies zit? Het is wel leuk als je smartphone een Cat. 12/13 600Mbps down en 150Mbps up heeft maar is het uberhaupt wel te gebruiken? Betalen we voor specs. die helemaal niet gebruikt worden (tenzij men in het buitenland komt)?

Kan iemand mij meer info geven over LTE in Nederland?
In hoeverre de maximum snelheden in Nederland te gebruiken zijn? (Ik heb buitenshuis geen internet, thuis gebruik ik Tele2 wifi)

Andere tips waar ik op kan letten bij aankoop van een nieuwe smartphone?

Met vriendelijke groet,

Muffin :)

Beste antwoord (via Anoniem: 834195 op 07-11-2016 10:54)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aangezien dit aankoopadvies betreft AND -> MAA.

Wel hoor je in je MAA iets meer eisen te geven, dan dat je nu in je OP hebt neergezet. Wat is bijvoorbeeld je budget?

Even buiten het frequentie verhaal om. Een Snapdragon 801 telefoon wil je nu niet meer kopen, aangezien er geen drivers meer vrijgegeven worden voor Android N door Qualcomm. Je blijft dus altijd op Android M zitten, tenzij je aan de slag gaat met custom roms.

In Nederland hebben alle providers 4G+ geactiveerd:
  • Vodafone gebruikt voor 4G+ twee frequenties: 800Mhz & 1800Mhz met snelheden tot 225Mbps
  • KPN gebruikt ook twee frequenties en haalt daarmee ook tot 225Mbps.
  • T-Mobile geeft zelf geen snelheden op, maar ook daar is 225Mbps de maximale snelheid.
  • Tele2 maakt zelf geen melding, maar heeft 4G+ wel geactiveerd, met ook een max snelheid van 225Mb/s.
Alle netwerken hebben een theoretische upload snelheid van 50Mbps. Je Wikipedia link lijkt daarmee correct. Elk toestel met LTE CAt 6 is dus (voorlopig) voldoende voor in Nederland.

Gooi je verder alle andere eisen in de Pricewatch, dan komen daar 48 telefoons uit. Waarbij het goedkoopste model een Lumia 950 (299,-) is en het duurste de HP Elite x3 (€805,-).

[ Voor 89% gewijzigd door rens-br op 01-11-2016 08:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Aangezien dit aankoopadvies betreft AND -> MAA.

Wel hoor je in je MAA iets meer eisen te geven, dan dat je nu in je OP hebt neergezet. Wat is bijvoorbeeld je budget?

Even buiten het frequentie verhaal om. Een Snapdragon 801 telefoon wil je nu niet meer kopen, aangezien er geen drivers meer vrijgegeven worden voor Android N door Qualcomm. Je blijft dus altijd op Android M zitten, tenzij je aan de slag gaat met custom roms.

In Nederland hebben alle providers 4G+ geactiveerd:
  • Vodafone gebruikt voor 4G+ twee frequenties: 800Mhz & 1800Mhz met snelheden tot 225Mbps
  • KPN gebruikt ook twee frequenties en haalt daarmee ook tot 225Mbps.
  • T-Mobile geeft zelf geen snelheden op, maar ook daar is 225Mbps de maximale snelheid.
  • Tele2 maakt zelf geen melding, maar heeft 4G+ wel geactiveerd, met ook een max snelheid van 225Mb/s.
Alle netwerken hebben een theoretische upload snelheid van 50Mbps. Je Wikipedia link lijkt daarmee correct. Elk toestel met LTE CAt 6 is dus (voorlopig) voldoende voor in Nederland.

Gooi je verder alle andere eisen in de Pricewatch, dan komen daar 48 telefoons uit. Waarbij het goedkoopste model een Lumia 950 (299,-) is en het duurste de HP Elite x3 (€805,-).

[ Voor 89% gewijzigd door rens-br op 01-11-2016 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-07 10:15
Snelheid hangt van het gebruik af, je kunt een race auto kopen, maar aangezien je maximaal 130 mag in Nederland heb je er weinig aan tenzij je naar een circuit gaat.

Dus waar je het voor gaat gebruiken is belangrijk. En aangezien je nu zelf nog geen gebruik maakt van internet buitenshuis, zou ik zeggen neem een veel verkocht toestel als een Samsung s7, als het goed is voor velen is dat het waarschijnlijk ook voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey,

@Rens
Bedankt voor het verplaatsen naar MAA topic, hij stond standaard op AND topic omdat ik naar smartphones keek, zag MAA er niet gelijk bijstaan.

En bedankt voor de handige info! Het is me nu wel een stuk duidelijker geworden. De 800 en 801 Snapdragons zullen niet officieel geupdate kunnen worden van Android 6.0 Marshmallow naar Android 7.0 Nougat, de 805 en daarboven wel. En omdat in Nederland momenteel de maximum Cat. 6 is, is de modem ook een minder belangrijk aandachtspuntje.

@swhnld
Inderdaad! Vandaar dat ik even meer info nodig had over LTE want die Cat. 12/13 van de 821 Snapdragon is gewoon overkill in Nederland, en verwacht ook niet dat het plotseling in Nederland komt, denk wel dat eerst Cat. 9 komt en later Cat. 11, zo ongeveer.

Ik ben zondag jarig... ik zou wel een erg tevreden gast zijn als ik een Samsung S7 in m'n handen zou krijgen haha, maar ik verwacht dan eerder dat ik een Samsung S6 koop, die leek me wel chill (maar is wel Android 6.0). Ik ben nog wel aan het afwachten op prijsdalingen, misschien dat ik ergens aan het eind van het jaar of begin van het nieuwe jaar een keuze maak. Momenteel zijn m'n opties niet erg breed qua smartphones met een 2560x1440 resolutie.

Nog eventjes over de verschillen tussen Android 7.0 en 6.0. Op zich maakt mij 6.0 niet heel veel uit, had wel gelezen dat 7.0 een modus heeft om het scherm te splitsen (wel handig). Zijn er meer grote/belangrijke verschillen of dingen die Android 7.0 wel heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-07 10:15
Ik heb nog een suggestie, ga in een winkel kijken naar toestellen en resoluties, mogelijk beïnvloedt het het segment om in te zoeken nog wat, want ik zie het verschil boven de 400 ppi echt niet, en die resolutie heb je al op 1920*1080 met een 5,5 inch scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey,

@swhnld
Ik hou inderdaad ook de 1920x1080 een beetje in de gaten, 2560x1440 is misschien nog een beetje veel gevraagd voor m'n budget van €200-250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Anoniem: 834195 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 08:41:
Ik hou inderdaad ook de 1920x1080 een beetje in de gaten, 2560x1440 is misschien nog een beetje veel gevraagd voor m'n budget van €200-250.
Met je budget van €200-250 is een Galaxy S6 ook te hoog gegrepen. Je zit met dit budget in de mid-end / low-end range. Niks mis mee, want die toestellen zijn tegenwoordig ook echt meer dan prima.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de pricewatch: Wileyfox Spark X Zwart, pricewatch: Wileyfox Spark + Zwart, pricewatch: Wileyfox Swift 2 Plus (wordt vandaag officieel aangekondigd) of pricewatch: Motorola Moto G (2016) 2GB ram, 16GB opslag Zwart.

Verder is er nog genoeg keus als je echt 200 euro of meer wilt uitgeven.
Nog eventjes over de verschillen tussen Android 7.0 en 6.0. Op zich maakt mij 6.0 niet heel veel uit, had wel gelezen dat 7.0 een modus heeft om het scherm te splitsen (wel handig). Zijn er meer grote/belangrijke verschillen of dingen die Android 7.0 wel heeft?
Er zit inderdaad niet veel verschil tussen 6.0 en 7.0, het grootste verschil is inderdaad het scherm splitsen. Eigenlijk hebben alle apparaten nog Android 6.0 (behalve Nexus / Pixel), aangezien die nog geen update hebben ontvangen. De S7 heeft ook nog steeds 6.0. Ik zou alleen wel een apparaat kopen, waarvan je weet dat die nog updates ontvangt. Een hoop geld uitgeven aan een toestel waarvan de ondersteuning dubieus is, is natuurlijk zonde.

offtopic:
Alvast gefeliciteerd met je verjaardag.

[ Voor 28% gewijzigd door rens-br op 02-11-2016 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Hey,

Ik wou jullie bedanken voor de informatieve responsies, met name Rens. Ik heb nog geen smartphone gekocht maar ik weet nu wel wat ik wil. M'n budget is ook wat ruimer nu, het zal waarschijnlijk een 1920x1080 of 2560x1440 worden met een Snapdragon 820 vanwege de snellere CPU, upgrade mogelijkheid naar Android 7.0 Nougat en Quick Charge 3.0.

Nogmaals bedankt!
Pagina: 1