Toon posts:

Speel je beter in games op een hogere resolutie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Allereerst wil ik even vermelden dat ik echt 0,0% verstand van computers heb, dus ik hoop dat iemand hier wat advies zou kunnen geven.

Binnenkort krijg ik een nieuwe monitor die 3840x2160 zou moeten ondersteunen.
Ik twijfel echter of ik in multiplayer games 1920x1080 zou moeten blijven gebruiken als het puur en alleen op winnen aankomt. Ik deed dit in 2005 ook met Call of Duty 2. Maar dan met 1280x960 terwijl mijn native resolutie toen 1920x1080 was.

Ik had altijd het gevoel dat ik sneller kon reageren en beter dingen in de verte kon zien op een lagere resolutie. Dat was wel een tijdje terug dus ik weet niet of dat nu nog zo werkt.
Wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen zouden staan. In 3840x2160 gaan spelen of toch de multiplayer games in 1920x1080 blijven spelen? Het gaat dus meer om het presteren dan de kwaliteit van het beeld.

Elk stukje advies wordt zeer gewaardeerd!
Bedankt.

Alle reacties

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tja, als je een lagere resolutie instelt dan wordt het beeld onscherp, maar je krijgt er wel meer FPS van. Of je daarmee beter spelen kan? Verschilt per game.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:58
Uiteindelijk zou ik er eerst voor zorgen dat je een degelijke fps behaald (op basis van je verhaal zal het een 60Hz scherm zijn). Daarboven zou je juist met een hogere resolutie op langere afstanden iemand beter moeten herkennen.

Kort gezegd is het immers zo dat een object dat op 1080p uit 1 pixel is opgebouwd nu uit 4 pixels opgebouwd zijn waardoor je al sneller een object herkend door de verschillende kleuren.

Het gevoel dat je sneller kon reageren is correct. Hoe hoger je fps hoe sneller de input die je geeft verwerkt zal worden in het spel dat je speelt. Dit is ook waarom veel gamers een 144-165Hz scherm kopen. Dan zie je die input ook nog sneller en voelt het geheel vloeiender aan.

Wat speel je en wat zijn de specs van je pc?

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 31-10-2016 23:46 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Beter spelen doe je door veel te oefenen
/flauwe modus

Zowel FPS als resolutie kunnen zowel een positieve als negatieve bijdrage leveren. Kwestie om hier een gezonde balans in te vinden.
300fps op een 720p resolutie is niet optimaal en 10fps op 4k ook niet.
Daarnaast zie je tegenwoordig (veel) widescreens c.q. dual monitor, waardoor de speler een veel breder gezichtsveld krijgt door de verdubbeling van breedte pixels. Dit werkt vanzelfsprekend in het voordeel, maar vereist daarentegen wel meer rekenkracht > lagere fps.

Edit; hangt allemaal natuurlijk erg af van de specifieke games.
Bij games waarbij de actie voornamelijk / alleen maar op de grond gebeurd, zijn hoogte pixels eigenlijk "jammer" van de rekenkracht en zou je wellicht beter af zijn met 2 lagere reso monitoren dan, een 4k monitor doordat je met de eerste optie meer pixels hebt om horizontaal te weergeven = breder gezichtsveld. Het gebrek aan resolutie in de hoogte is dan minder erg omdat daar toch geen actie is.

[ Voor 31% gewijzigd door Switchie op 31-10-2016 23:53 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor jullie snelle reacties!

FPS zal geen probleem zijn, mijn specs zijn:
I7-6700K @4.00ghz
Nvidia GTX 1070
16GB Ram

Ik speel op het moment vooral Counter-strike, H1Z1, DayZ, Rocket League en Battlefield 1.

Dus eigenlijk zijn jullie het allemaal wel eens dat het voor en nadelen heeft?
Zouden jullie dan aanraden om bijvoorbeeld met games waar je mensen op afstand moet kunnen zien (bijv.DayZ) die 3840x2160 te gebruiken en games als Counter-strike 1920x1080?

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:58
Als ik die lijst zo zie zou ik beide niet doen en een scherm kopen met een hogere refreshrate

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Counterstrike lijkt me een typische game die profijt kan hebben van een multimonitor c.q. widescreen set-up

Edit, en inderdaad 140hz

Bf vind ik een beetje tricky om uitspraken over te doen. Sowieso valt er gezien de brakke dx12 implementatie geen zinnig woord over de fps te zeggen. Daarnaast is het ook wel fijn om wat hoogte te pakken gezien de vliegtuigen en zeppelins die ik voorbij zag komen in de filmpjes.

[ Voor 62% gewijzigd door Switchie op 01-11-2016 00:04 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 19:20

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Switchie schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 00:01:
Counterstrike lijkt me een typische game die profijt kan hebben van een multimonitor c.q. widescreen set-up
Je bedoelt het spel over 3 schermen verdelen?
Voor source is dat mogelijk, en verhoogt ook de horizontale FoV onder de voorwaarde dat je resolutie en aspect ratio juist instelt. Ik weet niet of CS het überhaupt heeft, en in pubs / MM / Faceit aanstaat, maar sv_restrict_aspect_ratio_fov kan ervoor zorgen dat die FoV truukjes geen effect hebben.

Voor veel games en spelers heeft resolutie zeer weinig impact in de latency. Alleen in de compactheid en accuratesse. Als het altijd slecht zou zijn, zouden pro CS spelers dit niet kunnen volhouden.

De twee dingen die het meeste verschil gaan maken in responstijden zijn je muis (goede snelle sensor zonder mouse acceleratie, knoppen zonder click latency) en een monitor (lage response tijd, hoge 120Hz+ refresh rate).

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Verwijderd

Topicstarter
Dan weet ik wel genoeg. Ik denk dat ik me eerst maar eens moet gaan oriënteren op een monitor met een lagere response tijd en eventueel een dual monitor setup.

Ik ben blij dat ik uiteindelijk dit forum gekozen heb om mijn vraag te stellen!
Pagina: 1