Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10 16:37
Voor een Logitech setje dacht ik een 5.1 DAC aan te schaffen om deze op de TV aan te kunnen sluiten. Op zich gaat dit goed maar het ruist als een gek, zo ernstig dat je geen film kan kijken of muziek kan luisteren.
Graag wil ik dit oplossen.

Het gaat om hetzelfde apparaat als HD Audio Rush, helaas is dit een nieuwere versie waar niet veel van bekend is.

Na het aparaat open te hebben gemaakt heb ik het volgende kunnen uitvinden:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/41640536/Tweaker%20Posts/DAC/Smaller.jpg

DAC: ES7144LV
Transistor: Y1
Opamp: NE5532

Wat heb ik al geprobeerd?
- De DAC miste een tweede condensator
- De voeding vervangen door labvoeding, geeft een makkelijker meetresultaat op de scope maar nogsteeds een bak met ruis

Wat kan ik als vervolgstappen doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

De met paars gemarkeerde transistoren zijn het in ieder geval niet: die sluiten alleen de uitgangen kort naar de massa als de DAC inactief is (om inschakelplopjes e.d. te onderdrukken).
Dat betekent echter ook: als de boel ruist als de DAC geen input krijgt, het ruisen niet aan de DAC ligt!

Het lijkt er op dat de opamps met single-rail 5V gevoed wordt (5V tussen pin 8 en 4, pin 4 aan massa) en dat is eigenlijk te weinig voor een NE5532.
Dus meten en als mijn vermoeden klopt, opamps vervangen door iets geschikters, zoals de LME49726.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10 16:37
Kijk dat helpt al een stuk, inderdaad alle 6 Transistoren zitten aan elkaar met 47 ohm weerstandjes. Niet op de scope te krijgen dat deze uitgeschakeld worden, maar de functie is iig duidelijk.

Het lijkt erop dat ik in de verkeerde hoek zit te zoeken, zat veel te testen met een functiegenerator of telefoon op de analoge ingang van het apparaat aangesloten. Vandaag mijn laptop digitaal aangesloten op het apparaat en dan heeft deze geen last van de overdaad aan ruis.

In het traject Analoog->Digitaal lijkt de ruis te ontstaan. Dus stroom eraf, mooie sinus erin en meten waar dat ding heen gaat, in de startpost (klikken voor groot) staat het met lichtblauw aangegeven.

Eerst twee kleine draadjes eraan solderen, erna met hotglue vasthouden zodat het allemaal niet te snel breekt, twee smd caps erop en tadaa:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/41640536/Tweaker%20Posts/DAC/Broddelwerk.jpg
Voor programeren zijn er genoeg topics met slechte voorbeelden, bij deze alvast eentje voor de Soldeersectie van smerige oplossingen

Helaas werkt het niet, tot nu toe heb ik een mooi laagdoorlaat filter weten te maken, de ruis wordt minder maar alle zang ed is ook weg.