Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menno_m
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-03 11:27
Mijn macbook pro uit 2010 heeft zijn beste tijd gehad en is aan vervanging toe. Apple heeft alleen de slechte gewoonte om uitbreidingen moeilijk/onmogelijk te maken.

Ik vraag me af of het zin heeft de 16GB versie te nemen. Ik ben geen serieuze gamer of videobewerker, speel af en toe een potje civilization en houd van browsen met veel bladen open. Maar wil wel paar jaar mee vooruit.

Is de verwachting dat geheugen een bottleneck zou kunnen worden?

Beste antwoord (via menno_m op 31-10-2016 23:24)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Valide punten die je aanhaalt. Als Mac voor jou de mooiste oplossing is, wie ben ik dan om daar wat van te vinden :)
Maar in dat geval zou ik je zeker de 16gb aanraden.
8gb wordt tegenwoordig eigenlijk wel als minimum gezien dus met 16gb weet je gewoon "zeker" dat je de komende tijd niet tekort gaat komen.
Zeker gezien het feit dat later bijprikken geen optie is, en de aanschafprijs in het achterhoofd, zou ik het gewoon in 1 keer goed doen. Cpu kan tijdje mee, ram met 16gb ook toekomstbestendig. Kun je zonder zorgen de 5.5 jaar weer volmaken :)

Ps. Mijn eerste post was niet bedoelt om een Apple / Windows wars oid te starten.
Wil het alleen niet op mijn geweten hebben dat jij over een jaar denkt; "ja, mooie kerel die Erik. Met een laptop van 1000 euro was ik ook klaar geweest. Gaat hij me een beetje 16gb ram op een mooie maar dure laptop aansmeren" ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Switchie op 31-10-2016 23:27 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Bottleneck is gezien je verbruik een groot woord, maar meer ram gaat je zeker profijt geven. Als je nu beetje deftig je best doet, kun je de 8gb al wel volkrijgen (chrome anyone?)

Maar even uit pure interesse.... Als je (by far) niet het maximale uit zo'n macbook haalt, is het dan wel "nodig" om naar een laptop van richting de 2000 euro te kijken?
Laptop van 1000 euro zal waarschijnlijk ook volstaan en als je over 3 jaar een nieuwe a 1000 euro aanschaft, zal die waarschijnlijk rondjes rennen om de huidige macbook en is daarnaast ook nog eens 3 jaar jonger.

Daarnaast heeft de mac pro een geweldige resolutie om naar te kijken,maar de pixels moeten allemaal wel even berekend worden. Betwijfel sterk of een mac voldoende rekenkracht heeft om alle grafische pracht en praal op deze resolutie te draaien.
Dus je betaald een premium prijs voor een geweldig mooi scherm, maar hebt vervolgens niet de 'capaciteit' om hier qua gaming het maximale uit te halen. Eigenlijk zonde dus.

[ Voor 27% gewijzigd door Switchie op 31-10-2016 23:16 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menno_m
Nodig is een groot woord, maar het Mac OS bevalt me heel goed, net als het design (staat in woonkamer)en heb ook goede ervaring met mijn laatste oplossing: een dure laptop kopen maar er wel 5,5 jaar mee doen waardoor totale kosten weer reuze meevallen, plus de restwaarde is ook heel behoorlijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Valide punten die je aanhaalt. Als Mac voor jou de mooiste oplossing is, wie ben ik dan om daar wat van te vinden :)
Maar in dat geval zou ik je zeker de 16gb aanraden.
8gb wordt tegenwoordig eigenlijk wel als minimum gezien dus met 16gb weet je gewoon "zeker" dat je de komende tijd niet tekort gaat komen.
Zeker gezien het feit dat later bijprikken geen optie is, en de aanschafprijs in het achterhoofd, zou ik het gewoon in 1 keer goed doen. Cpu kan tijdje mee, ram met 16gb ook toekomstbestendig. Kun je zonder zorgen de 5.5 jaar weer volmaken :)

Ps. Mijn eerste post was niet bedoelt om een Apple / Windows wars oid te starten.
Wil het alleen niet op mijn geweten hebben dat jij over een jaar denkt; "ja, mooie kerel die Erik. Met een laptop van 1000 euro was ik ook klaar geweest. Gaat hij me een beetje 16gb ram op een mooie maar dure laptop aansmeren" ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Switchie op 31-10-2016 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
IK bezit zelf ook nog een mbp van vorig jaar met 8gb geheugen en kan je zeggen dat het best oke. Maar ik heb al in situaties gezeten dat ik liever meer had gehad. Ik draaide wel eens een VM of 2/3 met soms wat zwaardere applicaties daarin. dat ging dus niet echt goed.

Op zich is de laptop snel genoeg en kan ik ook wel eens een potje Civ spelen. Maar dat spel is volgens mij best heavy op processor en RAM. Ik heb er nog niet moeite mee gehad maar ik kan denken dat volgende versies weer zwaarder gaan zijn en dat 8gb inderdaad wel minimum is tegenwoordig en dat 16gb best handig is in veel gevallen. Voor de VM en werk heb ik dan ook een nieuwe gekocht waar ik me mee kan uitleven. Geen Apple dus maar een HPzbook. Al zit die ook in hetzelfde prijs segment en er zelfs boven in sommige config's.

Nee de MBP is een prima machine en als je er echt nog een jaar of 5 mee wilt doen denk ik dat 16gb wel aan te bevelen is.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menno_m
Thx. Ik zie ook verder dat die Macbook 13 dual core i7 heeft, en de 15 inch quad core. Dat zal toch niet zoveel boeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
speel af en toe een potje civilization en houd van browsen met veel bladen open
Hiervoor is 8GB meer dan zat natuurlijk. Ik heb zelf 16GB in mijn PC zitten, maar merk dat het gebruik alleen bij hele zware spellen soms eens boven de 8GB komt. Zonder deze spellen zou ik nooit boven de 8GB uitkomen. Voor normaal gebruik lijkt mij 8GB ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:01

aap

menno_m schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 22:49:
Thx. Ik zie ook verder dat die Macbook 13 dual core i7 heeft, en de 15 inch quad core. Dat zal toch niet zoveel boeien?
Dat kan juist nogal best wat uitmaken. Volgens deze vergelijking gaan ze op single-core performance gelijk op, maar is de multicore-performance van de 15" processor ook min of meer het dubbele.
Het hangt er dus vooral van af of de software die je gebruikt meerdere cores kan belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meeshiero
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-09-2023
Ik heb er zelf ook over nagedacht om 16gb ram te nemen. Echter is de SSD zo snel in de macbook pro dat extra ram niet heel veel uitmaakt. Als je ram vol zit wordt er virtueel geheugen gemaakt op de SSD. Omdat de SSD heel snel is, De snelste die op dit moment op de markt is maakt je ram niet heel veel uit op het moment dat je er even overheen zit. Zo te zien doe je vooral web browsen en simpele dingen. Dan is een dual core veel sneller en moet je zeker geen quad core nemen. quad core is handig voor video editing en andere dingen waarvoor er veel dingen tegelijk berekend moeten worden door de processor.
Pagina: 1