• Sean93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:24
Heren, dames, mede tweakers. Ik ben sinds kort in het bezit van een msi gtx 1070 en hij werkt heel goed.
Maar ik zou hier geen vraag stellen als ik nergens mee zat!

Ik gebruik msi afterburner zodat ik kan zien wat mijn gpu aan het doen is. Nou vroeg ik mij af/ zit ik met het volgende: er staat op afterburner dat hij voor (ongeveer maximaal) 70% in gebruik is. Games spelen vloeiend maar af en toe (bijvoorbeeld gta V met de grass settings op maximaal), dropt de framerate.

Hoezo gebruikt mijn kaart maar 70% van zijn kunnen, en niet ~90/100%?

Mvg, een reaguurder die graag wat wilt opsteken 😊

Edit:
Inhoud pc:
Msi z97 gaming 5 mobo
Intel 4790k is 4.0 ghz - standaard rond 40graden, tijdens gamen naar 50-60 graden
16gb 1866mhz ram (4x4gb)
OCZ ModXStream Pro 600W
Antec kuhler 620 waterkoeling
2x nf-a14 flx 140mm noctua case fans
Allemaal verpakt in een fractal design r4 waar 2 standaard fans in zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door Sean93 op 01-11-2016 11:39 . Reden: Specificaties bijgevoegd ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Svp de specificaties van je hele systeem posten inclusief voeding en temperaturen van je cpu ;)

De glazen bol is nogal wazig momenteel.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
V-Sync aan ?

Verwijderd

Dan is waarschijnlijk een ander onderdeel de bottlekneck.
Wat zijn de overige specs van het systeem.
Wat is het cpu en geheugengebruik.

• Sean93
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 22:37:
Dan is waarschijnlijk een ander onderdeel de bottlekneck.
Wat zijn de overige specs van het systeem.
Wat is het cpu en geheugengebruik.
Specificaties zijn toegevoegd! Cpu wil soms nog wel eens wat zwaarder gebruikt worden maar meestal rond ~70%. Geheugen ~50%

• Sean93
nelizmastr schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 22:16:
Svp de specificaties van je hele systeem posten inclusief voeding en temperaturen van je cpu ;)

De glazen bol is nogal wazig momenteel.
Excuus! Specificaties zijn toegevoegd!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2025

UltiemePCNerd

Banaan.

Het zou zo maar kunnen dat je GPU niet 100% stroom krijgt. Precies welke voeding heb je?

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Sean93 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:39:
[...]

Excuus! Specificaties zijn toegevoegd!
Offtopic:
Je kan meerdere mensen quoten per post, scheelt drie posts voor een reactie ;)

500W is een wat generieke vermelding. Welk merk en type voeding is het precies? Kwaliteit van de voeding is belangrijker dan het wattage in sommige gevallen.

Ook graag de CPU temperatuur tijdens het gamen zodat we kunnen bepalen of je 4790K überhaupt wel netjes op zijn 4GHz blijft en niet gaat throttlen. Zal niet voor het eerst zijn dat de pomp van een AIO permanente siesta gaat houden :+

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Sean93
nelizmastr schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:18:
[...]

Offtopic:
Je kan meerdere mensen quoten per post, scheelt drie posts voor een reactie ;)

500W is een wat generieke vermelding. Welk merk en type voeding is het precies? Kwaliteit van de voeding is belangrijker dan het wattage in sommige gevallen.

Ook graag de CPU temperatuur tijdens het gamen zodat we kunnen bepalen of je 4790K überhaupt wel netjes op zijn 4GHz blijft en niet gaat throttlen. Zal niet voor het eerst zijn dat de pomp van een AIO permanente siesta gaat houden :+
Aangepast! ook 600W ipv 500 :')
UltiemePCNerd schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:55:
Het zou zo maar kunnen dat je GPU niet 100% stroom krijgt. Precies welke voeding heb je?
Specificaties zijn aangepast!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Kan maar zo de voeding zijn. Die ModXtream is al 8 jaar op de markt, dus ik gok dat je hem ook al een tijdje hebt. Probeer eens een andere voeding voor de zekerheid.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-01 10:54
Als je gaat benchmarken, haal je dan absurd lagere scores dan in de reviews van de GTX 1070, of kijrg je ongeveer dezelfde resultaten?

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Heb je AfterBurner 4.3.0? Zet er es versie 4.2.0 op en probeer dan nog eens.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• Sean93
nelizmastr schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:47:
Kan maar zo de voeding zijn. Die ModXtream is al 8 jaar op de markt, dus ik gok dat je hem ook al een tijdje hebt. Probeer eens een andere voeding voor de zekerheid.
Ik heb de voeding nu ongeveer 3 jaar :-(
GromuhlDjun schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:48:
Als je gaat benchmarken, haal je dan absurd lagere scores dan in de reviews van de GTX 1070, of kijrg je ongeveer dezelfde resultaten?
Via Unigene Heaven scoor ik
FPS: 91.3
Score: 2300
Min FPS: 9.0
Max FPS: 194.2

Unigene Valley:
FPS: 88.1
Score: 3687
Min FPS: 28.2
Max FPS: 174.9

• Rubixd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-11-2025
Als je op gta 5 alles maar dan ook alles op ultra zet. Dan dropt je FPS als je door gras gebieden rijd. Meestal dropt dat rond de 50fps. Dat is ''normaal''. Dat gras is echt een killer. Als je grass op high zet is het even mooi en runt het wat beter.

Heb je dit soort problemen ook met andere games? Bijv, bf1.

Ryzen 7 9800x3d - MSI MAG X870 Tomahawk - [Asus GTX 1070 OC] - 32gb DDR5 RAM - Fractal north TG Black - Noctua D15S - 2TB 980 pro

• Sean93
Rubixd schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:00:
Als je op gta 5 alles maar dan ook alles op ultra zet. Dan dropt je FPS als je door gras gebieden rijd. Meestal dropt dat rond de 50fps. Dat is ''normaal''. Dat gras is echt een killer. Als je grass op high zet is het even mooi en runt het wat beter.

Heb je dit soort problemen ook me t andere games? Bijv, bf1.
Bij bf1 loopt ie super soepel maar soms dropt ie van ~60fps naar ~45fps. Maar daar ligt het hem ook, waarom dropt ie maar blijft mijn cpu maar maximaal voor 80% belast?

• Grotman
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Sean93 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:51:
[...]

Bij bf1 loopt ie super soepel maar soms dropt ie van ~60fps naar ~45fps. Maar daar ligt het hem ook, waarom dropt ie maar blijft mijn cpu maar maximaal voor 80% belast?
Als je CPU niet 100% draait en je FPS toch zakt, dan is je GPU op dat moment de bottleneck lijkt me.
Sowieso zal dat het vaakst het geval zijn bij gamen.

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Grotman schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:09:
[...]

Als je CPU niet 100% draait en je FPS toch zakt, dan is je GPU op dat moment de bottleneck lijkt me.
Sowieso zal dat het vaakst het geval zijn bij gamen.
Dit is neit perse waar. Het is mogelijk dat een game niet meer dan X threads kan gebruiken, waardoor de CPU niet 100% gebruikt kan worden. Het is dan ook beter om te kijken wat het maximale CPU gebruik is van de game en vervolgens te kijken of de load van de game daarbij in de buurt komt wanneer je de lagere FPS ervaart

• Sean93
Gropah schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:21:
[...]

Dit is neit perse waar. Het is mogelijk dat een game niet meer dan X threads kan gebruiken, waardoor de CPU niet 100% gebruikt kan worden. Het is dan ook beter om te kijken wat het maximale CPU gebruik is van de game en vervolgens te kijken of de load van de game daarbij in de buurt komt wanneer je de lagere FPS ervaart
Hoort cpu gebruik sowieso niet lager te zijn dan gpu? Of hoort dat redelijk in verhouding te zijn?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sean93 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:02:
[...]

Hoort cpu gebruik sowieso niet lager te zijn dan gpu? Of hoort dat redelijk in verhouding te zijn?
Hangt van het spel af. Sommige spelen leunen heel erg op de CPU en andere op de GPU.

• Grotman
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Gropah schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:21:
[...]

Maar hij heeft het over BF1 ;)

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Grotman schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 21:28:
[...]

Maar hij heeft het over BF1 ;)
Hoewel dat over het algemeen waar is, lijkt BFOne niet meer dan 4 CPU threads te (kunnen) gebruiken. Zie ook deze benchmark van LTT.
Sean93 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:02:
[...]

Dat is moeilijk te zeggen. CPU% is (onder windows) eigenlijk heel raar. 100% is alle cores 100% gebruikt. Het kan echter zijn dat je maar 2 threads van de 16 (ik noem maar wat, maar dan heb je een erg goede/dure CPU) kan gebruiken. Dan kun je dus maximaal 2/16=12.5% CPU gebruik zien van die game, terwijl de game toch echt CPU limited is. Stel dat de game echter 4 threads kan gebruik en er dus een maximale belasting van 25% is, en hij de hele tijd op 10% meet terwijl de GPU op 80%~90% zit, dan durf ik wel te zeggen dat de game GPU gelimiteerd is.

Het is moeilijk om een CPU danwel GPU 100% te belasten omdat het (tegenwoordig) allebei eigenlijk allemaal kleine processoren aan elkaar geknoopt zijn waarbij er allemaal communicatie moet plaatsen vinden tussen die processoren. Dit kost tijd en in die tijd is de CPU/GPU niet volledig te gebruiken. Als het goed is gebeurd dit allemaal echter erg snel en niet zo vaak, maar als je veel nieuwe textures etc moet inladen omdat je een nieuw gebied in gaat, tja, dan heb je snel een dipje te pakken.

• Sean93
Gropah schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 21:43:
[...]

Het is moeilijk om een CPU danwel GPU 100% te belasten omdat het (tegenwoordig) allebei eigenlijk allemaal kleine processoren aan elkaar geknoopt zijn waarbij er allemaal communicatie moet plaatsen vinden tussen die processoren. Dit kost tijd en in die tijd is de CPU/GPU niet volledig te gebruiken. Als het goed is gebeurd dit allemaal echter erg snel en niet zo vaak, maar als je veel nieuwe textures etc moet inladen omdat je een nieuw gebied in gaat, tja, dan heb je snel een dipje te pakken.
Dus die 70-80% gebruik is "normaal"?
De framedrops snap ik wel door je uitleg over textures maar het % is hierbij ook verklaard of kan dat een andere reden hebben?

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Het zou niet het maximum moeten zijn, maar om het regelmatig te zien is niet heel raar. Laat anders een programma wat de GPU load kan uitlezen (zoals MSI afterburner) een tijdje mee lopen terwijl je aan het gamen bent en plaats de grafiek de het kan produceren.
Pagina: 1