Versterker/receiver en boxen gezocht. Waar op te letten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-09 20:46
Ik zoek een?
versterker/Receiver en boxen

Wat is je budget?
Tussen de 500 en 1000 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Eind november hoop ik een mooie nieuwe tv te hebben staan en het volgende doel is fatsoenlijk geluid bij de tv en goed muziekgeluid via Spotify.
Tv is met name sport en soms een film, (nu nog) vaak via Google chromecast. Muziek kan van alles zijn, maar afspelen via Spotify is een must, te bedienen via telefoon of iPad. Ik heb dus een Google chromecast 2 die daar ook voor gebruikt kan worden. Reden van Spotify is gebruiksgemak.

Wat heb je zelf al gevonden?
Afgelopen zaterdag ben ik bij wifimedia geweest op een demodag van verschillende streaming 'boeren'. Daar heb ik gemerkt dat ik geen behoefte (meer) heb aan een soundbaroplossing.
Ik heb de B&W cm5 en cm1 s2 gehoord en dat was wel echt genieten. Ook qua looks in geval van de cm1 trouwens. Voorlopig nog wel buiten budget, maar het maakte mij wel duidelijk wat ik wil qua richting.
Binnenkort ga ik wat andere boxen luisteren, maar ik zal er ook een versterker bij moeten kiezen. Sterker nog, de vertegenwoordiger van b&w gaf aan dat hij een versterker belangrijker achtte dan de boxen.

Waar moet ik bij een versterker op letten als ik zou gaan voor bijvoorbeeld b&w 685 / b&w cm1? Ik verwacht niet dat ik in de toekomst weer een surroundgeluid wil, daar hoeft hij dus niet per se aan te voldoen. Wel kan er nog weer een dvdspeler of gameconsole in huis komen te staan.

Omdat m'n vriendin het maar niks vindt dat ik er geld aan ga uitgeven, wil ik haar geen extra stok geven om me te slaan door een kolossaal apparaat te plaatsen. Een laag model versterker is daarom makkelijker te 'verkopen' thuis.

Past onderstaande versterker bij de genoemde type boxen? En waar kan ik aan zien of een versterker geschikt is voor de boxen die ik kies (maar ook; hoe kan ik boxen, los van hoe ik ze vind klinken, vergelijken qua relevante specificaties voor de versterkerkeuze).

Pioneer vsx-510

Welke vragen heb je hier nog over?
Kan een versterker zonder kwaliteitsverlies in een dichte kast worden geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
marc1111 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:38:
Sterker nog, de vertegenwoordiger van b&w gaf aan dat hij een versterker belangrijker achtte dan de boxen.
Dit vind ik een vreemd advies en maakt alles wat deze persoon aan jou heeft verteld in één klap weinig geloofwaardig. Het verschil in geluidskwaliteit zul je voornamelijk kunnen maken met de speakers. Als je een nieuwe installatie gaat kopen, is het dan ook altijd aan te raden om daar het merendeel van het budget in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:56
Ik heb afgelopen jaar een setje speakers gekocht van Klipsch, oude modellen dus met korting de reference 82 mkII mooie speakers, maar ze klonken minder bij mijn versterker (Onkyo tx-sr707) Afgelopen week met twee van de speakers naar Hobo hifi geweest om naar de avantage 860 en 1060 te luisteren van Yamaha. De 1050 heeft duidelijk gewonnen, meer vermogen in de versterker geeft mooier geluid. Kortom, het is een zaak van balans. Even wat budget betreft, de speakers hebben mij 700 euro gekost (4 stuks, had nog een center speaker liggen die voldoet) en de versterker 1400, dus dat schetst een beetje de verhoudingen.
Ik kan je echt aanraden naar een audio zaak te gaan om te luisteren, mij is inmiddels gebleken dat internetprijzen niet altijd het goedkoopst zijn.... p.s. mijn speakers kwamen bij Besthomecinema (radio Roelandschap) vandaan, die zijn inmiddels overgenomen, na jaren en jaren mijn vaste prik in Amersfoort te zijn geweest. De versterker komt hopelijk vrijdag van Hobo hifi (ook Amersfoort)
Voor jouw budget hebben ze zeker ook wat, ik ben ooit begonnen met een Onkyo TX-SR 605, een CD/DVD speler (402SP) en 5 speakers van Audio Pro alles bij elkaar voor €1000 en die hebben dienst gedaan van 2003 tot 2014..... De CD speler gebruik ik nu nog, die wordt vrijdag ook vervangen door een Bluray speler van Yamaha BD 1060.
* knip *
Geen Vraag & Aanbod op het forum.

[ Voor 24% gewijzigd door S1NN3D op 01-11-2016 08:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
HvdBent schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 08:27:
Even wat budget betreft, de speakers hebben mij 700 euro gekost (4 stuks, had nog een center speaker liggen die voldoet) en de versterker 1400, dus dat schetst een beetje de verhoudingen.
Ik denk niet dat dit een schets is van een aan te raden budget verdeling. Wellicht dat het goed werkt in jou situatie maar het is niet de algemeen aangeraden "norm". Er zijn geen absolute waarheden op audio gebied maar qua budgetverdeling pakken de meeste mensen het anders aan. Terugkijkend naar mijn eigen aankoop was ik volgens mij rond de 3K kwijt aan een 5.0 speakerset en rond de 1K voor de receiver; de exacte bedragen weet ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Ik denk dat het ook te maken heeft met de mate van Audio-fielheid om het plastisch te zeggen. Als je als beginner een budget van €1000 hebt, en niet met de plastic rommel van winkelketens als Scheer en Foppen (niet voor niets failliet imo) opgezadeld wilt zitten dat de verhouding die ik schets (wil wel wat maar niet in jouw prijsklasse/range) dan lijken mij de verhoudingen die ik schets niet verkeerd. Algemeen advies, ga luisteren, en orienteer je altijd in een winkel, internetaanbiedingen zijn niet altijd in evenwicht, en een goedkopere speakerset met een dure versterker presteert net zo min als een dure speakerset met een ondermaatse versterker. Ik kan nog niet uit ervaring spreken over de spullen die ik heb aangeschaft, maar wat ik in de luisterruimte hoorde klonk veelbelovend. En ook op vragen als wat doet deze combi in een ruimte met een tegelvloer i.p.v. tapijt werden netjes beantwoord. Mij werd zelfs afgeraden een nieuwe centerspeaker aan te schaffen omdat diegene die ik nog had van audio pro (kwam uit een 5.1 set) prima voldoet.
Ik zie nu dat de topicstarter hetzelfde probleem heeft als ik, namelijk een partner die de uitgave voor een goede versterker niet begrijpt. Zo ook bij mij, luisteren helpt dan echt, verpak het als een verwenmomentje dat ze jou kan gunnen, met als motto, als ik dan toch geld uitgeef wil ik wel jouw mening meenemen, en vraag de verkoper de prijzen te verstoppen zodat ze niet door budget wordt misleid. Mijn vrouw koos zonder het prijskaartje te weten wel de betere versterker omdat ze zelf hoorde dat die meer uit de luidsprekers haalde, en het daarmee beter klonk (betere balans hoog-laag). Een goede versterker gaat jaren mee, zie mijn ervaringen met de Onkyo, maar toen ik betere luidsprekers wilde (mede omdat de oude aan de muur hingen en de oppaskinderen de luidsprekersnoeren voor lianen aanzagen) merkte ik dat de versterker niet meer meekon....

[ Voor 28% gewijzigd door HvdBent op 01-11-2016 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:39

FeaR

In GoT we trust

HvdBent schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 08:27:
Afgelopen week met twee van de speakers naar Hobo hifi geweest om naar de avantage 860 en 1060 te luisteren van Yamaha. De 1050 heeft duidelijk gewonnen, meer vermogen in de versterker geeft mooier geluid. Kortom, het is een zaak van balans.
Punt is alleen dat je dan vooral naar de akoestiek luistert van de ruimte van de Hobo en dit aanzienlijk zal verschillen met die thuis. Het punt van meer vermogen lijkt mij met speakers met een gevoeligheid van 98 dB/m eigenlijk wel het laatste punt waar je op moet letten.

Ik sluit me trouwens volledig aan bij mijn collega betreffende meer budget steken in de speakers dan aan de versterking. De speakers zijn, na de akoestiek, het punt om in te investeren en doen het meeste qua klank. Verschillend tussen versterkers zijn al dubieus, maar daar zijn vele topics over vol geschreven. Ikzelf was eerst ook helemaal voor versterking en vermogen maar helaas heb ik geen verschillen gehoord toen ik mijn mid-range receiver verving door een hoger model van hetzelfde merk. En ook vermogen toevoegen (twee aanzienlijke eindversterkers) bracht geen hoorbare verbetering. Eigenlijk had ik van dat geld beter mijn speakers op kunnen hogen qua serie.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Hierbij mijn ervaring tot nu toe:
Versterker klinkt veel beter dan de Onkyo TX-SR 707 die ik eerst gebruikte.
Maar er zijn ook minpunten:
Uitvinden hoe e.e.a. werkt, welke uitgang je moet kiezen voor SACD luistergenot, is me niet duidelijk, uiteindelijk na veel proberen gevonden. (communicatie tussen de BD 1060 en de versterker lijkt niet tot herkenning te leiden, is bij Onkyo beter (die ziet meteen wat voor content er wordt aangeboden).
Instellen luidsprekers met YPAO werkt minder dan bij de Onkyo, heeft wat handmatige correctie nodig om het ruimtelijke gevoel goed te krijgen.

Kortom, de versterker klinkt beter (voller, beter in balans met de luidsprekers) maar de gebruiksvriendelijkheid laat nog wat te wensen over (moet er nog aan wennen) deze week maar de app installeren bij mijn echtgenote, en alle niet gebruikte knopjes daar uit dan kan ze er vast mee uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
Verschillende ervaringen dus.

Los van waar het grotere deel van het budget naar toe moet, ben ik nog wel benieuwd naar de kenmerken op basis waarvan jullie een reciever/versterker bij boxen zoeken, of andersom.

Daarnaast ben ik nog altijd benieuwd of een receiver in een dichte kast geplaatst kan worden zonder kwaliteitsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:39

FeaR

In GoT we trust

marc1111 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:51:
Los van waar het grotere deel van het budget naar toe moet, ben ik nog wel benieuwd naar de kenmerken op basis waarvan jullie een reciever/versterker bij boxen zoeken, of andersom.
Speakers koop je niet op specificaties, die koop je op klank. Zie ook AUD beleid. Elke speaker klinkt anders en moet je qua geluid liggen. Dat is de reden dat de bekende ketens (diverse) luisterruimtes hebben waar je speakers kan beluisteren. Nadeel is dat je voor een groot deel zit te luisteren naar de akoestiek van de ruimte. Thuis zal het altijd anders klinken. Maar je krijgt wel een indruk van de speaker. Een speaker die fel en schel in het hoog klinkt zal thuis niet opeens zijdezacht klinken. Dingen als vermogen en dergelijke zeggen niets over de kwaliteit van de speaker. Weerstand (impedantie) zou je naar kunnen kijken, maar de kans dat je een exotische speaker pakt die een fikse versterker nodig heeft is miniem. Maar omdat Speaker X 250 Watt vermogen aan kan wil niet zeggen dat deze beter is dan Speaker Y met 100 Watt. Frequentiebereik is leuk om te weten wat een speaker doet, maar ook dat hangt weer van de ruimte af. En mijns inziens is een subwoofer altijd een aanvulling, dus al doet een speaker 30 Hz dan nog is daar een passende subwoofer bij te vinden.

Een receiver kan je wel op specificaties kopen. Klankverschillen tussen versterkers zijn zoals gezegd dubieus. Zet receivers tegenover elkaar en vergelijk op functies die je nodig hebt zoals bijvoorbeeld de aanwezigheid van Spotify, het aantal HDMI-ingangen, een Phono-ingang, et cetera. Desnoods op looks, maar alles behalve op vermogen. Opgegeven vermogens worden namelijk op diverse manieren genoteerd dat je lang niet altijd één op één kan vergelijken. En vermogen is ook niet interessant. Voor normaal gebruik heb je slechts enkele Watts nodig. Om het in een nog ander daglicht te zetten: de stap van 1 naar 2 Watt is groter dan de stap van 100 naar 180 Watt. Bij elke verdubbeling krijg je er 3 dB bij. Dat klinkt aanzienlijk maar is voor het menselijk oor maar net waar te nemen. Pas bij 10 dB meer (en dus 10 x zo veel vermogen) ervaren wij een verdubbeling. De hoge vermogens schelen dus zo veel niet van elkaar. De kans dat je met normaal gebruik (dB of 70 - 80) nog geen Watt verbruikt is aanzienlijk.

Speakers en receiver matchen hoeft niet en is eigenlijk ook niet te doen. Dus ga geen vermogens vergelijken of weerstanden of wat dan ook. Het gros van alles speakers en receivers kan eigenlijk gewoon op elkaar aan worden gesloten. Dus de "gekozen" Pioneer past bij de "gekozen" B&W CM1. De Pioneer is nog een Klasse D versterker ook wat in je voordeel kan werken. Let wel dat deze volgens mij EOL is en is vervangen door een VSX-S520 en aan de andere kant een Onkyo met iets andere aansluitingen (Onkyo heeft namelijk de audio-tak van Pioneer overgenomen).
Daarnaast ben ik nog altijd benieuwd of een receiver in een dichte kast geplaatst kan worden zonder kwaliteitsverlies.
Wat versta je onder kwaliteitsverlies? Een receiver gaat niet minder presteren in een afgesloten kast omdat hij bang is in het donker :P Je zal wel rekening moeten houden met de afvoer van warme lucht. Een deel van de opgenomen energie wordt omgezet in warmte en die moet de receiver en het meubel uit. Als een receiver warmer wordt zal deze niet langzaam aan minder presteren. Op een gegeven moment valt deze gewoon uit omdat het te warm is geworden. Op de langere termijn kan een te warm apparaat bijwerkingen geven. Het veel gehoorde probleem van falende HDMI-boards is er daar eentje van. Als je in kleine ruimtes wilt gaan werken kan je het beste een lage receiver nemen zodat deze genoeg ruimte heeft om de warmte kwijt te kunnen. Ook is Klasse D een stuk energiezuinig en efficiënter dan een Klasse A/B. Mara voor elk apparaat geldt dat het de warmte kwijt moet kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 08-11-2016 22:47 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:08
Een "fout" die bijna iedereen maakt die met losse componenten begint is om zich blind te staren op speaker-receiver combi en een overschatting van "dat iets duurdere model".

Je bent volgens mij nieuw op dit gebied en je hebt nog geen echte ervaring met kwalitatief hoogwaardige speakers. Dat betekent dat je nog geen referentiekader hebt en eigenlijk niet weet wat je wilt of zoekt. Daarom ben je bang een miskoop te doen en hoop je dat iemand je een juiste combi kan aanraden.

Ik zal je meteen uit de droom helpen; dat is niet zo makkelijk als het lijkt. Zoals je zelf al hebt ervaren, klinken speakers van verschillende fabrikanten en ook diens modellen onderling, allemaal net even anders. Soms is het verschil duidelijk, soms subtiel. Net zoals met partners, de een valt op blond en kinky, de ander op bruin en braaf. Smaken verschillen en wat bij jou past, kun je alleen zelf over oordelen.

Dit geldt ook voor de receiver. Ik heb geen ervaring met andere receivers dan die van mezelf, dus kan het niet uit ervaring zeggen, maar strikt gezien zouden er geen grote verschillen moeten zijn. Iig niet in de prijsklasse waar we het hier over hebben. Uiteraard weegt een receiver van €200 niet op tegen een van €1000, maar tussen het instapmodel van Denon, marantz, onkyo, etc zul je voornamelijk subtiele verschillen merken. Denk aan menu structuur, kamercorrectie, uiterlijk. Er kan verschil zijn in geluidsweergave, maar dat zal dan veelal komen door verschillende aanpassingen die de receivers maken onder de noemer "geluidsverbetering".

In hoeverre dat voor jou een hoorbaar verschil gaat geven, moet je zelf ervaren. Ik ben wel van mening dat de speakers, de plaatsing en vorm en inrichting van de kamer meer invloed hebben dan de receiver. En ik weet uit eigen ervaring dat het gehoor heel makkelijk went aan een bepaalde klank. Er zijn niet zoveel mensen die zich blijven storen aan een bepaalde klank, zeker niet als je net in de audio wereld komt (of mogelijk van een soundbar af komt :S).

In mijn situatie kostte de receiver hetzelfde als beide frontspeakers samen. De subwoofer en center zitten beide ook in die range. De surrounds kostten samen de helft.

Bij stereo wil je twee goede frontspeakers, bij voorkeur vloerstaanders, omdat deze dieper kunnen gaan qua frequentie. Bij 2.1 wil je naast goede frontspeakers (kunnen ook boekenplank speakers zijn) ook een capabele subwoofer. Die kost al snel >€400. Bij 5.1 zijn de center en subwoofer de belangrijkste speakers (deze dragen het meest bij aan de algehele klank), daar mag je dus niet op bezuinigen. De overige speakers kunnen boekenplank modellen zijn, waarbij de surrounds een model lager mogen zijn dan de frontspeakers.

Met dit budget en jouw doeleinden, zou ik niet voor 5.1 gaan, maar voor 2.0. Ik zou een receiver kiezen, omdat je dan altijd kunt uitbreiden, evt naar een andere ruimte (zone 2) en deze qua prijs/prestatie vaak beter zijn dan stereo versterkers. Dit komt door de hogere productieaantallen.

Zover als ik weet, zorgt een receiver in een gesloten kast niet voor een geluidsverbetering, laat staan een verslechtering. Waar je wel mee te maken krijgt is oververhitting. Receivers kunnen daardoor uitvallen (protection) en gaan tzt waarschijnlijk eerder stuk.

edit:
Dat is het nadeel van grote lappen tekst in het audio gedeelte van tweakers. FeaR is meestal een paar minuten eerder met hetzelfde verhaal.. -O- :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
Dank voor jullie uitgebreide reacties. Ik zit hier overigens niet in de hoop een gouden combinatie aangedragen te krijgen, daarvoor had ik al te veel topics doorgelezen :)
Maar ik ben inderdaad wel nieuw in het samenstellen - überhaupt in deze wereld - en heb geen zin een miskoop te begaan. Dus je zit aardig in de buurt.
Met dit budget en jouw doeleinden, zou ik niet voor 5.1 gaan, maar voor 2.0. Ik zou een receiver kiezen, omdat je dan altijd kunt uitbreiden, evt naar een andere ruimte (zone 2) en deze qua prijs/prestatie vaak beter zijn dan stereo versterkers. Dit komt door de hogere productieaantallen.
Bedoel je wel een 5.1 receiver te kiezen, maar te beginnen met alleen de frontspeakers? Dat is wel mijn insteek voor nu.
Een receiver gaat niet minder presteren in een afgesloten kast omdat hij bang is in het donker :9
Dat is fijn, dan kan ik voor goede ontluchting zorgen en staat hij buiten het bereik van de ogen van de vrouw en de vingertjes van de kleine.
edit:
Dat is het nadeel van grote lappen tekst in het audio gedeelte van tweakers. FeaR is meestal een paar minuten eerder met hetzelfde verhaal.. -O- :P
Het wordt gewaardeerd, ik kan er wat mee.

• HvdBent
Even met betrekking tot mijn criteria voor de keuze die we laatst gemaakt hebben.
De opmars van online content hebben mij doen besluiten om voor een reciever met netwerkaansluiting te gaan, die apps als spotify kan gebruiken. (ben nog aan het proberen daarmee)
De versterker moest de boxen beter kunnen aansturen zoals ze dat noemen (wat meer netto vermogen)
De versterker moest makkelijk te bedienen zijn (android app) (ook nog aan het ontdekken)
SACD speler en phono input waren belangrijk.
Pagina: 1