Mariner 15PK 2 takt buitenboord motor verzopen, hoe oplossen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03 23:43
Hoi allemaal,

Ik heb een buitenboordmotor van Mariner 15PK. Het is een 2takt. Hierbij een stukje historie. Ik heb altijd 2takt scooter olie gebruikt voor de mengsmering. Dit is in het verleden altijd goed gegaan. Daarnaast heb ik ook wel eens oude benzine gebruikt. Toen was de BBM ook al verzopen. Dat had ik destijds opgelost door de boogies er uit te halen, schoonmaken, opschuren. Toen werkte hij weer prima. Verder heb ik nooit een onderhoudsbeurt gehad. Maar ik vaar ook maar 4x per zomer.

Ik heb vandaag 2 nieuwe boegies gekocht en vervangen. Ik ben even naar het water gegaan om te kijken of het opgelost is. Helaas nog steeds niet opgelost. Hij is nog steeds verzopen. Bij gas geven gaat hij in het begin hard, maar verzwakt al heel gauw. Iemand een tip van hoe ik dit zelf kan oplossen? Ik heb gehoord dat je om de zoveel tijd een rubbertje moet vervangen in het staartstuk. Ik vermoed dat dit de "Impeller" genoemd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-04 19:51

AlexanderB

7800 rpm

Een hoop klok-klepel verhaal.

Impeller is de waterpomp, als ie wel loopt maar er komt geen water meer uit dan kan dat een van de mogelijke oorzaken zijn, maar dat heeft volstrekt niks mee te maken of ie wel/niet loopt.

Met incidenteel gebruik en oude benzine zou ik eerst gaan kijken of de carburateur niet vol met opgedroogde benzine zit die de boel verstopt., 95% kans dat daar je probleem zit namelijk.
[edit:] en daar moet ik ff bij zeggen, daar zitten dus afstelschroeven in, die moeten weer precies zo komen te staan als dat ze nu staan als je dr aan rommelt.

[ Voor 16% gewijzigd door AlexanderB op 31-10-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor verbranding heb je een paar zaken nodig. Brandstof en zuurstof zijn wel de belangrijkste. Controleer ook eens je luchtfilter en de rest van de lucht-toevoer. Afhankelijk van de leeftijd kan een onderhoudsbeurt ook geen kwaad, niet omdat je de motor zoveel gebruikt, maar ook andere delen en vloeistoffen (motorolie in dit geval) worden oud en moeten af en toe vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10

Wuursj

want worst is al bezet

95% zeker dat het oude vergomde benzine in je carburateur is. De hedendaagse benzine is niet goed houdbaar en de kleinste restjes in de carburateur van een vaarseizoen eerder, kunnen tot deze narigheid lijden. Haal dat ding eens los en maak hem goed schoon. Daar zijn speciale spuitbusjes voor te krijgen. Laat daarbij de afstelschroefjes zo veel mogelijk met rust. Die hoeven doorgaans niet los en als je ze laat zitten, hoef je straks niet weer de nieuwe afstelling te gaan vinden.

@teigetjuh: een tweetakt motor heeft geen carter olie die je hoeft te vervangen en een buitenboordmotor heeft doorgaans geen luchtfilter. Maar ik ben met je eens dat een beuerjte op zijn tijd wel een goed idee is. Staartolie en impeller hebben zeker onderhoud nodig.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:27

DaWaN

'r you wicked ??

adesign schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:34:
Hij is nog steeds verzopen. Bij gas geven gaat hij in het begin hard, maar verzwakt al heel gauw.
Hoe kom je tot de conclusie dat hij verzuipt? Kan net zo goed zijn dat hij veel te arm loopt.
Overigens vermoed ik net zoals diegene hierboven dat de carburateur vervuild/verstopt is.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Ik weet niet of ik de juiste term "verzuipt" gebruik. Je moet het zo zien, in het begin gaat hij hard, daarna houd hij zich in en gaat zachter. Ik weet niet hoe je zoiets noemt. Maar ik ben benieuwd of het mij zelf gaat lukken om de carburateur er uit te halen en vervolgens schoon te maken. Zal ik wel even een carburateur schoonmaak spuitbusje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Is heel makkelijk, heb ook een mariner. Standaard kwaal door lang stilstaan.

Vlotternaald loopt niet meer soepel, daardoor loopt die over.

Vlotternaald demonteren en met heel fijn schuurpapier reinigen, ik gebruik speciaal kopersierraden schuurpapier 800 ofzo. ook natuurlijk de sproeier reinigen waar de naald in zit.

Daarna doet je motor het weer als nieuw.

Check het gat achterop of dat wel vrij is, als zo een motor paar jaar in een schuur staat gaan daar allemaal beestjes in kruipen die er nesten inbouwen. Stikkertje op plakken als die binnen staat. Anders kan het water er niet uit.

En de impeller, tjah zolang die water eruit pompt is het goed. Een helse klus om die te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
Wuursj schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 08:42:
95% zeker dat het oude vergomde benzine in je carburateur is. De hedendaagse benzine is niet goed houdbaar en de kleinste restjes in de carburateur van een vaarseizoen eerder, kunnen tot deze narigheid lijden. Haal dat ding eens los en maak hem goed schoon. Daar zijn speciale spuitbusjes voor te krijgen. Laat daarbij de afstelschroefjes zo veel mogelijk met rust. Die hoeven doorgaans niet los en als je ze laat zitten, hoef je straks niet weer de nieuwe afstelling te gaan vinden.

@teigetjuh: een tweetakt motor heeft geen carter olie die je hoeft te vervangen en een buitenboordmotor heeft doorgaans geen luchtfilter. Maar ik ben met je eens dat een beuerjte op zijn tijd wel een goed idee is. Staartolie en impeller hebben zeker onderhoud nodig.
Ik heb genoeg brommers, maar ook (honda) buitenboordmotoren (tweetakt) gezien die toch echt carter/motorolie nodig hebben. Er zitten genoeg onderdelen die toch ook smering nodig hebben en die smering komt niet uit de brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:44

-tom-562

Oliesjeik

De 2-takt motor an sich heeft geen olie nodig. De krukaslagers en big-end lager worden gesmeerd door de 2-takt olie in de benzine. De versnellingsbak daarintegen heeft wel olie nodig (als je blok dat heeft dan).
Anyway, als het ding nauwelijks gebruikt wordt, zou ik beginnen met de carburateur goed schoonmaken, dus sproeier doorprikken en alle gaatjes in de sproeierbuis b.v.. Nieuwe bougie's en nieuwe _verse_ peut, en dan moet het ding gewoon lopen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

teigetjuh schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:55:
[...]
Ik heb genoeg brommers, maar ook (honda) buitenboordmotoren (tweetakt) gezien die toch echt carter/motorolie nodig hebben. Er zitten genoeg onderdelen die toch ook smering nodig hebben en die smering komt niet uit de brandstof.
Tweetakt Honda buitenboord motoren bestaan niet.
De enige olie die in een 15pk Mariner / Mercury zit, is de staartolie en die had ik al genoemd en dat is geen motorolie, meer een soort vet. Maar die moet inderdaad wel periodiek vervangen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 01-11-2016 11:40 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
Wuursj schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:40:
[...]

Tweetakt Honda buitenboord motoren bestaan niet.
De enige olie die in een 15pk Mariner / Mercury zit, is de staartolie en die had ik al genoemd en dat is geen motorolie, meer een soort vet. Maar die moet inderdaad wel periodiek vervangen worden.
Weet je ook heel zeker dat die ook nooit bestaan hebben? Maar we hebben het hier over een Mariner, dus het zou inderdaad kunnen dat daar geen carter olie inzit, ik ken die motoren niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

adesign schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:32:
Ik weet niet of ik de juiste term "verzuipt" gebruik. Je moet het zo zien, in het begin gaat hij hard, daarna houd hij zich in en gaat zachter. Ik weet niet hoe je zoiets noemt. Maar ik ben benieuwd of het mij zelf gaat lukken om de carburateur er uit te halen en vervolgens schoon te maken. Zal ik wel even een carburateur schoonmaak spuitbusje kopen.
Dat gaat niet werken, ik kan je met vrij hoge zekerheid vertellen wat er aan de hand is.

Oude benzine en andere troep uit de slangen daarnaartoe gaan bij langdurig stilstaan een soort zacht rubberachtig goedje veroorzaken. Onderin je carburateur zit het "reservoir" vanwaar de carb benzine trekt en via een dun gaatje naar boven trekt met daarop een schroefje met een bepaalde maat gaatje, ben even de naam kwijt.

Dit troep zakt naar de bodem, je gaat varen, het wordt naar boven getrokken, en sluit het kanaaltje af.

carburateur moet er echt even af, en het reservoir kan je er aan de onderkant met 2 of 3 schroefjes afhalen.

Het is een leuke hobbyklusje, eenieder kan het, hoewel het de eerste ker even wat klungelen zal zijn.

Goed schoonmaken, ding geheel afspoelen met benzine danwel wasbenzine, terug in elkaar. Gaan met die banaan

Heb het al bij heel wat scootertjes en bbmotoren gedaan in het verleden, en zelf zonder ervaring moet je dat met een uurtje of 2 max makkelijk lukken. Zeker bij een buitenboordmotor, want die leg je zo even op een handige hoogte om er aan te werken itt een scooter.

Voorbeeldje: dat zwarte kapje aan de onderkant is wat je er af wilt halen en goed schoonmaken binnen. Maak alle kanaaltjes ook meteen even schoon.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b5/Carburateur1.jpg/250px-Carburateur1.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 01-11-2016 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:56:
[...]
Onderin je carburateur zit het "reservoir" vanwaar de carb benzine trekt en via een dun gaatje naar boven trekt met daarop een schroefje met een bepaalde maat gaatje, ben even de naam kwijt.
Sproeier.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

teigetjuh schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:49:
[...]

Weet je ook heel zeker dat die ook nooit bestaan hebben? Maar we hebben het hier over een Mariner, dus het zou inderdaad kunnen dat daar geen carter olie inzit, ik ken die motoren niet.
Er schijnt een obscuur tweetakt twee-pk ding ooit lang geleden te zijn gemaakt door Honda. Maar in mijn toch redelijk uitgebreid watersport-leven ben ik er nog nooit een tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Het is gewoon de vlotternaald die niet soepel op en neer wilt en dus voor zorgt dat de vlottenkamer overloopt.

Dat heb ik al bij 10tallen bbmen tegen gekomen en komt door lang stilstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
yes, vlotterkamer heb ik los gekregen via de messing schroef er af te halen en een paar tikken te geven. Ik heb 1 hele lange naald er af gekregen, en ook de kleine vlotter naald. Maar helaas krijg ik 1 lange naald er niet uit. Ik heb het over de naald die je ziet als je de luchttoevoer open en dicht doet. Iemand enig idee hoe ik die er uit krijg?

Zie de naald horizontaal op onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1611/195348/1qD7LT5r.jpg

[ Voor 163% gewijzigd door adesign op 02-11-2016 18:01 ]

Pagina: 1