SSD in oude iMac (3,5)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SilentLucidity
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-01 08:10
Beste allemaal,

Ik ga in twee oudere iMac's, beide 24 inch uit eind 2007 een SSD inbouwen.
Ik heb een heel mooi stukje gevonden dat een dock aanraad om de ssd in de 3,5 Bay te krijgen. Omdat Apple nogal nauw luister wil ik dat ook kopen, behalve als iemand iets weet wat in Nederland te bestellen is.
Dit is de link naar een dock op de Duitse amazon:
https://www.amazon.de/Doc...dapter-Zoll/dp/B002Z2QDNE

Mijn vraag is dus concreet of iemand een alternatief product weet om de SSD's goed en veilig vast te zetten. Alvast bedankt!

Alle reacties

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:59
Daar kan je denk ik wel elke 3'5 naar 2'5 bay voor gebruiken, dat hoeft echt niet die te zijn.

En om je nog eerlijker te vertellen in mijn oude iMac uit 2008 zat hij gewoon vast met jawel ducktape ;)

• SilentLucidity
Aha, oké. Het is namelijk niet mijn iMac. De eigenaar vertelde me dat hij 4 jaar geleden een ssd in kon laten bouwen maar dat zou hem €400 kosten exclusief ssd. Dat vanwege een duur mountingsysteem of iets dergelijks. Ik geloofde er niet zo veel, maar als een stukje tape voldoet dan maak ik me niet zo veel zorgen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dubbelzijdig tape, ducktape, eventueel in combinatie met 1 of 2 schroefjes of tie-rips. Het is allemaal prima als de connector maar contact maakt en blijft maken. Ik zou er niet al teveel geld aan uitgeven.

Bij Windows laptop's heb je ook vaak allemaal verschillende manieren om HDD's en SSD's vast te zetten met brackets. Die brackets zijn dan ook weer voor iedere laptop verschillend en niet uitwisselbaar. Heb bij genoeg laptop's de boel vast gezet met dubbelzijdig tape en stukken schuimrubber om de boel op zijn plek te houden. Bij een SSD boeit het allemaal niet als het maar blijft zitten.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 10:28
Een SSD wordt niet/nauwelijks warm, hij weegt niks en er zitten geen draaiende delen in. Het belangrijkste is dat de SATA/SATApower aansluitingen er goed in blijven zitten. Is het wel een SATA disk die er in zit? En is dat op het moederbord SATA1 of SATA2 (Dat kan je gewoon zien in de gegevens in de iMac)? Dat is redelijk belangrijk voor de snelheid die de SSD kan gaan halen.

Waarom laat je de bestaande harddisk niet gewoon zitten? Je haalt daar de twee voornoemde stekkers uit en die steek je in de SSD. De SSD plak je daarna ergens weg met dubbelzijdige tape of een tiewrap.
Dit is de gemakkelijkste methode. En neem je SSD niet te klein (huidig gebruik op de Harddisk + wat reserve).

De betreffende iMac is nu bijna 10 jaar oud en met een

• PilatuS
  • Niet online
Renault schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:31:
En is dat op het moederbord SATA1 of SATA2 (Dat kan je gewoon zien in de gegevens in de iMac)? Dat is redelijk belangrijk voor de snelheid die de SSD kan gaan halen.
Zelfs met de langzaamste SATA poort is een SSD nogsteeds merkbaar sneller dan een HDD. Een SSD is niet snel omdat ie 500MB/s doet tegenover de 100MB/s van een HDD. Een SSD is extreem snel in het lezen van kleine bestanden. Als je kijkt naar de lees en schijfsnelheid is een SSD 5x zo snel, maar op andere punten is een SSD wel 1000x zo snel en dat is waar de meeste winst zit. Zelfs met SATA1 is een SSD een flinke upgrade tegenover een HDD. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit welke SATA poort erop zit.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 01-11-2016 16:42 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
PilatuS schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:39:
[...]

Zelfs met SATA1 is een SSD een flinke upgrade tegenover een HDD. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit welke SATA poort erop zit.
Ik ben het grotendeels met je eens, maar wil wel een kanttekening maken.
In mijn Asus 1005ha met blijkbaar SATA1 heb ik een SSD gezet. En het ding is nog steeds traag als wat. Een verse install van windows 10 is op mijn andere apparaten in pakweg 10 minuten gepiept. De Asus doet er gewoom een uur over. Opstarten ruim een minuut etc. Het kan dus ook tegenvallen op oude apparaten.

• PilatuS
  • Niet online
Reepje schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 18:07:
[...]

Ik ben het grotendeels met je eens, maar wil wel een kanttekening maken.
In mijn Asus 1005ha met blijkbaar SATA1 heb ik een SSD gezet. En het ding is nog steeds traag als wat. Een verse install van windows 10 is op mijn andere apparaten in pakweg 10 minuten gepiept. De Asus doet er gewoom een uur over. Opstarten ruim een minuut etc. Het kan dus ook tegenvallen op oude apparaten.
Die Asus van je heeft een slome Atom CPU. Die CPU loopt bij het minste gebruik al gelijk op 100% te draaien. De SSD heeft niets te doen omdat ie op de CPU moet wachten. Heb je inderdaad een oud apparaat met een slome CPU of veel te weinig RAM dan heeft een SSD veel minder zin, maar dat ligt dan niet aan de SATA1 poort.

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Die ICY docks worden geproduceerd door Kingston. Zie ook: YouTube: How to Install SSD in a MacPro - Kingston Technology ... en zijn specifiek bedoeld als drivebay in een Mac Pro. In een iMac gaat dat niet werken; past niet ;) Beter kan je even http://www.kingston.com/en/memory/apple doorlopen.

Zelf recent een dergelijke upgrade gedaan voor een klant. Waarbij de ODD/DVD station vervangen door een SSD, en na clonen met Carbon Copy (https://bombich.com/download) bootvolgorde aangepast in recovery. De caddy die je nodig hebt kan je kopen op http://hddcaddy.com/nl/8-...o-imac-mac-mini-hdd-caddy ... krijg je naderhand gezeur over de temperatuur sensor? Gebruik dan dit gratis stukje software: http://www.crystalidea.com/macs-fan-control (beter dan HDDfancontrol en SSDfancontrol).

[ Voor 0% gewijzigd door Rhy op 03-11-2016 12:46 . Reden: typo alert ]

• ymtedj
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-11-2024
Bij mijn macbook uit 2009 past de ssd op de plek van de HDD. (De HDD heeft speciale schroeven die je moet gebruiken voor de SSD). Ik heb een sharkoon cradle gebruikt. Eerst schijf wisselen, dan oude schijf in sharkoon op usb aansluiten. Opstarten met CMD + R vanaf externe schijf. Met carbon copy disk klonen (1 maand gratis probeerversie). Tot slot via terminal Trim functie voor SSD aanzetten

• Rhy

Rhy

ymtedj schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:04:
(De HDD heeft speciale schroeven die je moet gebruiken voor de SSD).
Ik heb daar letterlijk jaren over in spanning gezeten. :D Want vervolgens ga je googlen en lees je overal dat je 'speciale' schroevendraaiers nodig hebt en dus stelde ik het maar uit. Maar het zijn gewoon torx TX schroeven. Weinig bijzonders aan bleek dus achteraf. Schroevendraaier setje kost 15 euro bij de bekende bouwmarkten. Vast wel goedkoper ergens te scoren. Wat een stuk moeilijker is, is niet eens de iMac openschroeven (glasplaat liften kan ook prima zonder zuignappen mits er sprake is van dat model), maar er voor zorgen dat je de temperatuur sensor kabeltjes niet beschadigd. Een uitdaging die je niet hebt in een MacBook. Maar YouTube "Mac disassembly" video's kijken doet wonderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rhy op 03-11-2016 17:45 ]

• SilentLucidity
Rhy schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:45:
Die ICY docks worden geproduceerd door Kingston. Zie ook: YouTube: How to Install SSD in a MacPro - Kingston Technology ... en zijn specifiek bedoeld als drivebay in een Mac Pro. In een iMac gaat dat niet werken; past niet ;) Beter kan je even http://www.kingston.com/en/memory/apple doorlopen.

Zelf recent een dergelijke upgrade gedaan voor een klant. Waarbij de ODD/DVD station vervangen door een SSD, en na clonen met Carbon Copy (https://bombich.com/download) bootvolgorde aangepast in recovery. De caddy die je nodig hebt kan je kopen op http://hddcaddy.com/nl/8-...o-imac-mac-mini-hdd-caddy ... krijg je naderhand gezeur over de temperatuur sensor? Gebruik dan dit gratis stukje software: http://www.crystalidea.com/macs-fan-control (beter dan HDDfancontrol en SSDfancontrol).
Vreemd, dit artikel raad juist die ICY dock aan. Ik hoor zoveel verschillende dingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

• Rhy

Rhy

Ah zie het al op het plaatje van een opengeschroefde imac in dat artikel waarom ze dat aanbevelen. HDD vervanging (aangezien standaard 2.5" -> 3.5" PC brackets niet geschikt zijn). Die 'oplossing' zou ik zowiezo nooit kiezen. Beter kan je SSD naast bestaande HDD installeren (en softwarematig instellen als primair). Je kan nooit te veel SATA opslagruimte hebben. En de ODD/DVD (superdrive) gebruikt haast niemand, en is daar incidenteel wel sprake van? Externe USB DVD brander voor 40 euro welke in de toekomst ook nog van pas komt bij nieuwere MacBooks b.v. waarvoor je 'm toch nodig hebt (1x per jaar :P) . Doe je dat met de HDD zonder de superdrive op te offeren? Dan communiceer je bij oude macs op USB2, kost het externe USB 3.5" kastje beduidend meer. Of moet je veel meer geld uittrekken voor een grotere SSD ter compensatie van de extra GBs die je mist dankzij HDD. Dus ik zou gaan voor SSD upgrade naast HDD. En alle info daarvoor? Zie mijn twee paragrafen. Beste prijs/prestatie om de oude iMacs nog 1-2 jaar extra leven te geven. Of langer mits je weinig waarde hecht aan de compatibiliteit met nieuwere OSX versies.

toevoeging: Wil je toch persee gaan voor IcyBox? Heb 'm toch gevonden in de PW: pricewatch: Icy Dock 2.5" to 3.5" SSD & SATA Hard Drive Converter Zwart

[ Voor 30% gewijzigd door Rhy op 04-11-2016 12:22 . Reden: typo's enzo ]

Pagina: 1