Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Video-editing / Adobe CC workstation voor €2500

Pagina: 1
Acties:

• thamm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 18:07
Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Dag Tweakers! Dit is mijn eerste pc-build. Daarom zou ik graag van jullie horen of deze pc een slimme keuze is met mijn wensen, of dat ik iets over het hoofd zie. Daarnaast zijn er ook nog punten waar ik nog steeds over twijfel, die staan onderaan apart genoemd. Ik kijk uit naar jullie mening, alvast erg bedankt voor het meedenken!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Voor mijn werk zal ik de PC gebruiken voor video-editing en verdere videobewerking. Ik werk hoofdzakelijk in Adobe Premiere Pro, en zo nu en dan in After Effects, Speedgrade en binnenkort ook Resolve. Ik verwacht deze programma's stukken meer te gaan gebruiken, dus het is belangrijk dat ook de zwaardere applicaties goed draaien. Vloeiend kunnen werken en snel exporteren zijn belangrijk, ook als er zwaardere effecten in het spel zijn (denoising bijvoorbeeld). Verder gebruik ik zo ongeveer de hele Adobe Suite regelmatig (Photoshop, Lightroom, InDesign, etc).

Ik film voornamelijk in Prores, erg makkelijk te verwerken bestanden dus. De komende jaren zal ik echter ook met RAW beelden (2K tot zo'n 4K) werken. Het is belangrijk dat de pc dit zoveel mogelijk ondersteunt. De uitzondering hierop is media-opslag: momenteel zie ik geen betaalbare mogelijkheden om dit soort streams af te spelen. Áls ik een geheel project in 4K RAW zal schieten, dan zal een 512GB of 1TB ssd'tje waarschijnlijk ook niet toereikend zijn voor alle beelden, waardoor ik er alsnog weinig mee op zou schieten. Daarom zal ik het voor deze projecten voorlopig houden bij editen met proxies, aangezien Premiere dit tegenwoordig wel erg makkelijk maakt. Mocht een RAW project vragen om een online montage, dan kan ik altijd nog een grote SSD of een raid-oplossing bijplaatsen. Waarschijnlijk zijn de prijzen tegen die tijd ook weer een stukje gunstiger. Mocht iemand toch een andere oplossing aanraden, dan sta ik hier natuurlijk voor open.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik heb geen absolute maximumprijs. Maar: ik verwacht geen post-productie goeroe te gaan worden, en tot nu toe heb ik me de afgelopen 5 jaar weten te redden met een Macbook Pro. Meer dan zo'n €2500 euro uitgeven lijkt me dan ook overkill, tenzij het dan echt een betere build oplevert die meer future-proof is; in dat geval geef ik graag wat meer uit. Daarnaast had ik ruwweg 500 euro in gedachten voor extra's als schermen, muis en toetsenbord. Al heb ik zo'n gevoel dat ik hier misschien lichtelijk overheen zal gaan ;).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Een handvol usb 2.0 en usb 3.0 hdd's. Ook gebruik ik nu een goedkoop 21" Full HD Samsung display, dat eventueel gebruikt zou kunnen worden als secundair scherm maar waarschijnlijk beter vervangen kan worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Tijdens mijn research ben ik deze disk setup voor Premiere vaak tegengekomen. Mijn plan is om deze aan te houden met 3 schijven. 1 (zeer betrouwbare) SSD voor OS, programs & pagefile, 1 (goedkopere) SSD voor previews, media cache en exports, en tot slot 2 7200RPM harde schijven in RAID 0 voor alle media en projecten. Snel genoeg voor 4K RAW zal dit niet zijn, maar bijvoorbeeld twee 4K Prores streams zouden dan prima moeten lukken, waar dit met 1 7200rpm schijf net niet zal gaan. Aangezien deze setup de veiligheid niet ten goede zal komen, zorg ik ervoor dat deze schijven met grote regelmaat zullen worden gebackupped, en alle footage sowieso altijd ook extern opgeslagen wordt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Niet per se, maar bij een klein prijsverschil neig ik wel naar de gevestigde merken. Wat betreft hdd's heb ik een sterke voorkeur voor HGST en Western Digital.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Het geluidsniveau houd ik het liefst zo laag mogelijk, al moet dit natuurlijk niet ten koste gaan van degelijke performance. De fans en cpu-koeling die ik geselecteerd heb zouden behoorlijk stil moeten zijn. Voor opslag had ik eerst twee HGST Deskstar NAS HDD's op het oog, maar deze schijnen zo nu en dan een kamer verderop nog te horen te zijn. Daarom nu mijn keuze voor de WD's.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Stabiliteit heeft voor mij absoluut de prioriteit, en ik was dan ook totaal niet van plan om te overclocken. Tijdens mijn research ben ik echter regelmatig overclocked video-editing setups tegengekomen, meestal met de 5820K. Mocht er nu echt op een veilige en betrouwbare manier méér uit te halen zijn, dan sta ik hier wel voor open. Dit hangt ook samen met mijn twijfels over welke CPU te nemen, zie hieronder.

Verder heb ik nog de volgende twijfelpunten:

CPU

In eerste instantie wilde ik gaan voor de 6700K: met 4Ghz hoger geklokt dan de meeste multi-core concurrenten, en dus sneller aangezien onder andere Premiere blijkbaar lang niet alle cores gebruikt bij de meeste taken. Ook nog eens goedkoper, met een goedkoper platform. Maar na veel 6-core setups tegen te zijn gekomen, heb ik nu toch m'n pijlen hierop gericht. Het x99 platform zou meer mogelijkheden bieden, ook met oog op toekomstige uitbreidingen. Daarnaast verwacht ik dat programma's de komende jaren steeds vaker efficiënt zullen omgaan met meerdere cores. Op de CPU wil ik ook absoluut niet besparen, gezien de impact op de edit-performance. In principe wil ik gaan voor de 6800K; onlangs uitgebracht en binnen z'n prijsklasse lijkt het me zeker een goede optie.

Overclocken

Maar: door alle overclocked 5820K builds die ik tegenkom, vraag ik me af of overclocken misschien toch z'n plaats kan hebben binnen een professioneel en betrouwbaar editsysteem? In dat geval zou de haast even snelle 5820K de beste keuze zijn, aangezien die blijkbaar stukken beter overclocked dan de nieuwe 6800K Het voelt wat minder logisch om voor 2 jaar oudere CPU te gaan, maar als ik er meer uit kan halen... Van de andere kant: met de 6800K haal ik een CPU in huis die waarschijnlijk al ruimschoots voldoet aan mijn wensen, waarom dan nog extra risico nemen? Wat vinden jullie?

Schermen

De Dell UP2516D lijkt me een goede mix tussen goede kleurweergave en een behoorlijk schappelijke prijs. Mijn idee was om m'n huidige scherm te gebruiken voor de Premiere interface, en de nieuwe Dell voor fullsceen output. Maar eigenlijk is dat wel een beetje zonde; dan heb ik nog steeds een krappe 1920 x 1080 interface, en gebruik ik de hogere resolutie van de Dell totaal niet. Misschien dan toch twee van deze jongens naast elkaar? Ik kom hiermee al gelijk boven het budget uit dat ik voor randapparatuur in gedachten had, maar het lijkt me wel een mooie setup. Het lijkt me hoe dan ook verstandig er eerst 1 te kopen, vandaar dat er maar 1 is opgenomen in m'n lijst hieronder.

Dat was 'm wel, geloof ik! Het is een behoorlijk verhaal geworden dit :P. Alvast erg bedankt voor het lezen & meedenken! Ik ben heel benieuwd naar jullie kritiek en suggesties _/-\o_

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6800K Boxed€ 449,-€ 449,-
1Asus X99-E
Ondersteunt deze booten vanaf M.2 SSD?
€ 237,95€ 237,95
1Samsung 950 Pro 256GB
OS, programma's en pagefile
€ 193,14€ 193,14
1Crucial MX200 2,5" 250GB
Previews, media cache & exports
€ 86,74€ 86,74
2WD Red WD30EFRX, 3TB
Media & projecten
€ 110,95€ 221,90
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 504,-€ 504,-
1Fractal Design Define R5 Zwart Window€ 108,50€ 108,50
1Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, Zwart€ 331,-€ 331,-
1Inter-Tech HDD-Dockingstation X-3534
Om footage direct van SSD in te laden
€ 12,39€ 12,39
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 75,95€ 75,95
3Phanteks PH-F140HP II Zwart/Wit, 140mm€ 15,50€ 46,50
1Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M4A2400C14
Misschien overkill, maar vroeg of laat zal 64GB toch wel van pas komen
€ 366,50€ 366,50
1Corsair RM650x
Wilde eerst gaan voor HX750i, maar da's onnodig veel waarschijnlijk
€ 104,95€ 104,95
1Akasa Interne USB 3.0 5-poort cardreader met eSATA en 3x USB 2.0 en 2x USB 3.0€ 28,50€ 28,50
1Brennenstuhl Super-Solid Surge Protection 13.500 A€ 25,-€ 25,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.792,02

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 20:17
Ik kijk met belangstelling mee.

Wat me wel opvalt, zou je niet beter voor de [url="https://https://tweakers.net/pricewatch/587819/samsung-960-pro-512gb.html"]Samsung 960 Pro[/url] willen gaan? Weliswaar 512Gb en duurder.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
- overclocken is zeker nuttig, maar sowieso met mate, niet te gek; alles iets boven de singlecore turbo van 3,6 ghz van de 6800k is al leuk. Maar alles is er voor gemaakt, als je je aan wat basic regels houdt dan kan er echt weinig fout gaan.

- Die 2 SSD's lijkt me onzin. Ik zou zelf ook voor één 512GB 960 pro gaan, doe gewoon alles op die ssd wat je over 2 ssd's wilde verdelen. In de HDD tijd had splitsen veel meer zin dan met ssd's met hun oneindig kleinere toeganstijd.

wat voor soort 4K raw materiaal hebben we het over eigenlijk?

specs

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-11 11:07
- GTX 1070 is wat overkill als je niet van plan bent veel te gamen. Een 1060 zal prima voldoen.
- Ik ga mee met Mratropa: 1 SSD van 512gb zal prima werken.
- 64GB ram is nu zonde van je geld. neem nu een setje van 32GB, over een jaar of 2 wanneer 64GB gewoon wordt om in een systeem te stoppen, is het ook 2x goedkoper. (en het geld investeren in een goed scherm waar je de hele tijd naar kijkt is imho een betere investering dan dit :) )
- Ik vind het mobo nogal duur. Waarom heb je voor deze gekozen? Edit: ik zie dat alle mobos met die socket rond de 200+ liggen.
- WD Red (nas) drives zijn niet echt nodig voor wat je wil doen en hebben ook geen sleep mode, neem Blacks (misschien zelfs een enkele) die zijn gebouwd voor wat je wilt doen.
- Luchtkoeling is prima maar waterkoeling zou ik overwegen.
- Neem een 4K of een 1440p 21:9 scherm, heb je meer plezier van tijdens het werken denk ik!

[ Voor 3% gewijzigd door QErikNL op 03-11-2016 21:09 ]

• maratropa
  • Niet online
Het verschil met een 1060 zal er idd vaak niet zijn, bijv; als je naar h.256 exporteert in premiere zal de cpu waarschijnlijk de bottleneck zijn en niet het effecten renderen op de gpu. Ik ken resolve niet goed genoeg om te zeggen of het daar (meer dan een 1060) met graden zin zou hebben..

Bij bepaalde formaten helpt de gpu ook bij een gedeelte van het decoden (debayeren) en daar is soms meer dan een 1060 wel handig/nodig)

[ Voor 22% gewijzigd door maratropa op 03-11-2016 21:21 ]

specs

• thamm
Door een paar drukke dagen heb ik nu pas de kans om te reageren, maar erg bedankt voor jullie reacties!

- Waarom niet 1 grote SSD als OS en scratch disk? Deels dus omdat gescheiden disks overal worden aangeraden voor editing, al zal dit inderdaad minder een factor zijn met de ontzettend hoge snelheden van SSD's tegenwoordig. Maar belangrijker vind ik dat SSD's nog steeds een enigszins beperkte levensduur hebben. Om je OS disk dan jarenlang dag in dag uit als scratch disk te gebruiken (o.a. grote preview bestanden, grote intermediate renders) lijkt me vragen om een system failure. Terwijl het veel minder erg is als een toegewezen disk zou falen; previews en renders zijn altijd vervangbaar en m'n systeem zou dan wel nog draaien. Vanwege de hogere kosten is het misschien wel verstandig als ik de M2 SSD vervang door een SATA versie, aangezien het verschil in performance misschien toch niet bizar groot zal zijn? (behalve dan tijdens booten en starten van programma's)

Het is trouwens nog niet zeker om wat voor 4K materiaal gaat, vooralsnog relatief low-bitrate materiaal zoals AVCHD en ProRes. 1080P/2,5K RAW ga ik binnenkort waarschijnlijk vaker mee werken, 4K RAW over enige tijd waarschijnlijk ook wel.

GTX 1070 overkill? Ja, voor de meeste taken waarschijnlijk wel inderdaad... Waarom ik er toch voor wil gaan:

- Mogelijkheid om zaken als denoisen real-time te kunnen previewen, ben ik nu ontzettend veel tijd aan kwijt.
- Resolve schijnt volledig te leunen op GPU.
- Gamen op 1440p lijkt me leuk meegenomen, vergeten te vermelden in OP.
- Lastig uit te breiden! Een videokaart erbij of deze kaart vervangen lijken me in de toekomst allebei geen efficiënte opties, dit doe ik liever in 1X goed.
- Future-proof moet-ie dus zijn, komen elk jaar wel een paar handige plugins-bij die ik gebruik (denk aan stabilizen, graden, deflickering, denoising, LUT's, etc etc).

Beter 32GB? Misschien is 64GB inderdaad wel erg overdreven ja. RAM is later ook prima uit te breiden dus hier sta ik wel voor open. Mocht ik ooit bij willen plaatsen dan zit ik wel 'vast' aan maximaal totaal aangezien er alleen maar een twee set van 32GB bij past, right? Of de hele boel vervangen ofcourse, maar dan wordt goedkoop uiteindelijk duurkoop.

- Ontbreken van sleep-mode op de WD-drives wist ik niet, evenals dat het blijkbaar NAS drives zijn. Thanks, goed punt, pas ik aan!

- Waterkoeling had ik naar gekeken, maar schijnt vaak luidruchtiger te zijn met stock fans, en wordt wel erg duur met nieuwe fans erin?

- 4K of 21:9 scherm zou ook kunnen ja! Vraag me alleen af of er binnen mijn prijsklasse (max rond de 600 euro) dat soort schermen zijn met ook nog eens goede kleurweergave. Weet van de 2516D in ieder geval dat die voor het geld enorm goede weergave heeft, ook spreekt het idee van een fullscreen monitoring op één monitor me wel aan (in het geval van twee monitoren). Maar voor eventuele alternatieven sta ik zeker open! (Anders postte ik hier niet natuurlijk :+ ) Ik ga hier iig naar kijken.

Dank voor de feedback tot dusver! Toch weer een paar punten om nog eens over na te denken. :)

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-11 11:07
Wat betreft je SSD's: Moet je zeker doen dan!

Wat je GPU betreft zou ik dan even goed onderzoek doen of dat niet gaat op een GTX 1060. Ik snap dat een 1070 erg lekker is, maar persoonlijk zou ik liever investeren in het scherm. In ieder geval is rendertime in Premiere hetzelfde. Maar krijg ook het vermoeden dat je meer hebt aan videogeheugen dan aan een hele snelle kaart.

Je kan later er, wat wel ongebruikelijk is maar zeker gewoon werkt, een setje van 64 gig inprikken, als je het maar in dual channel zet. Al lijkt me dat zéér overdreven, zelfs in een paar jaar.

Ik heb zelf weinig verstand van waterkoeling, maar als je wil overclocken zou ik me er meer in verdiepen omdat je hoe dan ook een paar graden naar beneden gaat en daarmee ook je cpu levensduur kan verlengen.

Ik neem aan dat je voor professioneel gebruik je scherm zal kalibreren. Ik weet er niet alles vanaf, en je zal wat reviews moeten lezen, maar deze pricewatch: Dell P2715Q (210-ADVO) Zilver, Zwart zal in aanmerking kunnen komen.

[ Voor 4% gewijzigd door QErikNL op 08-11-2016 23:52 ]

• maratropa
  • Niet online
thamm schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 23:12:
Door een paar drukke dagen heb ik nu pas de kans om te reageren, maar erg bedankt voor jullie reacties!

- Waarom niet 1 grote SSD als OS en scratch disk? Deels dus omdat gescheiden disks overal worden aangeraden voor editing, al zal dit inderdaad minder een factor zijn met de ontzettend hoge snelheden van SSD's tegenwoordig. Maar belangrijker vind ik dat SSD's nog steeds een enigszins beperkte levensduur hebben. Om je OS disk dan jarenlang dag in dag uit als scratch disk te gebruiken (o.a. grote preview bestanden, grote intermediate renders) lijkt me vragen om een system failure. Terwijl het veel minder erg is als een toegewezen disk zou falen; previews en renders zijn altijd vervangbaar en m'n systeem zou dan wel nog draaien. Vanwege de hogere kosten is het misschien wel verstandig als ik de M2 SSD vervang door een SATA versie, aangezien het verschil in performance misschien toch niet bizar groot zal zijn? (behalve dan tijdens booten en starten van programma's)

Het is trouwens nog niet zeker om wat voor 4K materiaal gaat, vooralsnog relatief low-bitrate materiaal zoals AVCHD en ProRes. 1080P/2,5K RAW ga ik binnenkort waarschijnlijk vaker mee werken, 4K RAW over enige tijd waarschijnlijk ook wel.

GTX 1070 overkill? Ja, voor de meeste taken waarschijnlijk wel inderdaad... Waarom ik er toch voor wil gaan:

- Mogelijkheid om zaken als denoisen real-time te kunnen previewen, ben ik nu ontzettend veel tijd aan kwijt.
- Gamen op 1440p lijkt me leuk meegenomen, vergeten te vermelden in OP.
- Lastig uit te breiden! Een videokaart erbij of deze kaart vervangen lijken me in de toekomst allebei geen efficiënte opties, dit doe ik liever in 1X goed.
- Future-proof moet-ie dus zijn, komen elk jaar wel een paar handige plugins-bij die ik gebruik (denk aan stabilizen, graden, deflickering, denoising, LUT's, etc etc).

Beter 32GB? Misschien is 64GB inderdaad wel erg overdreven ja. RAM is later ook prima uit te breiden dus hier sta ik wel voor open. Mocht ik ooit bij willen plaatsen dan zit ik wel 'vast' aan maximaal totaal aangezien er alleen maar een twee set van 32GB bij past, right? Of de hele boel vervangen ofcourse, maar dan wordt goedkoop uiteindelijk duurkoop.

- Ontbreken van sleep-mode op de WD-drives wist ik niet, evenals dat het blijkbaar NAS drives zijn. Thanks, goed punt, pas ik aan!

- Waterkoeling had ik naar gekeken, maar schijnt vaak luidruchtiger te zijn met stock fans, en wordt wel erg duur met nieuwe fans erin?

- 4K of 21:9 scherm zou ook kunnen ja! Vraag me alleen af of er binnen mijn prijsklasse (max rond de 600 euro) dat soort schermen zijn met ook nog eens goede kleurweergave. Weet van de 2516D in ieder geval dat die voor het geld enorm goede weergave heeft, ook spreekt het idee van een fullscreen monitoring op één monitor me wel aan (in het geval van twee monitoren). Maar voor eventuele alternatieven sta ik zeker open! (Anders postte ik hier niet natuurlijk :+ ) Ik ga hier iig naar kijken.

Dank voor de feedback tot dusver! Toch weer een paar punten om nog eens over na te denken. :)
64GB ram gewoon doen als het kan, met zwaardere formaten is dat nuttig. Meer media cachen in het ram.

Ik zou zelf waarschijnlijk ook voor de 1070 gaan als het budget het toelaat. Je noemt iig zelf ook genoeg redenen om iets stevigers te kiezen.. Als je gpu bijv. met effecten renderen goed belast wordt dan is de bredere bus van een 1070 ook leuker.

Qua ssd, denk niet meteen te veel na over slijtage, als je nu gewoon 1 goede ssd haalt is dat niet automatisch een probleem, en waarschijnlijk slimmer dan de 2 ssd's in jouw eerste lijstje;

MX200 250GB = 80TB writes
950 pro 256GB = 200TB writes

Liever 1 grote dan bovenstaande kleine lijkt me. Dan heb je ook de max performance van de 960 met alles wat je doet, omdat je er alles op doet.

960 pro 512GB = 400TB writes (5 jaar elke dag 219GB schrijven)

Vroegah had het vaak zin om in een video systeem data over veel spindles te verdelen omdat de accestijd zo hoog was. Dat is oldskool denken. Alleen als je nu al weet dat 1 ssd aan z'n max zit qua IO kun je voor meerdere gaan. Hier zie ik dat alleen echt sowieso gebeuren als je losse cinema DNG of DPX sequences edit, of iets dergelijks..

En niet gewoon de rm550x voeding? Lijkt me zat.

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 10-11-2016 15:28 ]

specs

• michielh3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08-2024
thamm schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 23:12:

Resolve draait voor de Renders/Previews vrij zwaar op de GPU, meer power gaat je daar zeker helpen.
Vergeet overigens niet dat indien je ook van plan bent om te gaan graden in Resolve er een aparte decklink kaart nodig is met afkijk monitor en dit niet in fatsoenlijk in de GUI viewer kan (hou hiervoor dus nog een PCI-E slot over!).

Indien je gebruik maakt van de gratis versie van Resolve dan wordt multi-gpu niet ondersteund, het lijkt me dan verstandig om voor 1 sterkere kaart te gaan.

Realtime denoisen blijft best een flinke kluif voor veel pcs, zeker op 4k kan dit nog wel eens moeilijk gaan worden, zelfs met deze build.

Succes met het verder samenstellen van dit systeem :)

[ Voor 11% gewijzigd door michielh3 op 17-11-2016 06:54 . Reden: typfoutjes ]

• thamm
maratropa schreef op woensdag 09 november 2016 @ 00:12:
[...]

64GB ram gewoon doen als het kan, met zwaardere formaten is dat nuttig. Meer media cachen in het ram.

Ik zou zelf waarschijnlijk ook voor de 1070 gaan als het budget het toelaat. Je noemt iig zelf ook genoeg redenen om iets stevigers te kiezen.. Als je gpu bijv. met effecten renderen goed belast wordt dan is de bredere bus van een 1070 ook leuker.
Wat meer uitgeven vind ik niet erg, zo lang ik er daadwerkelijk op vooruit ga. Wordt dan indd een 1070!
Qua ssd, denk niet meteen te veel na over slijtage, als je nu gewoon 1 goede ssd haalt is dat niet automatisch een probleem, en waarschijnlijk slimmer dan de 2 ssd's in jouw eerste lijstje;

MX200 250GB = 80TB writes
950 pro 256GB = 200TB writes

Liever 1 grote dan bovenstaande kleine lijkt me. Dan heb je ook de max performance van de 960 met alles wat je doet, omdat je er alles op doet.

960 pro 512GB = 400TB writes (5 jaar elke dag 219GB schrijven)

Vroegah had het vaak zin om in een video systeem data over veel spindles te verdelen omdat de accestijd zo hoog was. Dat is oldskool denken. Alleen als je nu al weet dat 1 ssd aan z'n max zit qua IO kun je voor meerdere gaan. Hier zie ik dat alleen echt sowieso gebeuren als je losse cinema DNG of DPX sequences edit, of iets dergelijks..

En niet gewoon de rm550x voeding? Lijkt me zat.
Tsja, die berekening had ik eigenlijk nog niet gemaakt. Als je het zo stelt is het geen issue inderdaad... Er zullen vast dagen zijn dat ik heel veel GB aantik, maar 200GB op een dag zal ik niet vaak halen. 1 grotere SSD zie ik dan toch wel zitten, ook omdat kleine projecten (laten we zeggen <200GB footage) er dan ook op passen, altijd handig. De 960 Pro wordt wel nog even een twijfelgevalletje. Wilde eigenlijk komende week de boel bestellen, maar hij lijkt nergens echt verkrijgbaar de komende weken, enkel pre-orders zonder duidelijke levertijd.

550x voeding is wel het overwegen waard ja. Zat volgens zo'n calculator net op de grens, vandaar dat ik een stapje hoger was gegaan. Vind een beetje overhead eigenlijk ook wel fijn, ivm eventueel upgrades etc.
michielh3 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:03:
[...]
Resolve draait voor de Renders/Previews vrij zwaar op de GPU, meer power gaat je daar zeker helpen.
Vergeet overigens niet dat indien je ook van plan bent om te gaan graden in Resolve er een aparte decklink kaart nodig is met afkijk monitor en dit niet in fatsoenlijk in de GUI viewer kan (hou hiervoor dus nog een PCI-E slot over!).

Indien je gebruik maakt van de gratis versie van Resolve dan wordt multi-gpu niet ondersteund, het lijkt me dan verstandig om voor 1 sterkere kaart te gaan.

Realtime denoisen blijft best een flinke kluif voor veel pcs, zeker op 4k kan dit nog wel eens moeilijk gaan worden, zelfs met deze build.

Succes met het verder samenstellen van dit systeem :)
Ja, 1 sterkere kaart lijkt me ook de meest efficiënte optie. Het is niet perse een harde eis om realtime te kunnen denoisen, maar hoe dichterbij ik kom, hoe beter. Moet toevallig morgen weer een paar shots denoisen, daar ben ik momenteel gewoon veel uren (en vloeken) aan kwijt :+ . Heb het even gechecked en een decklink-kaart is indd nodig als je video-output wilt op een apart scherm; lichtelijk onhandig maar ik kan in principe prima graden op m'n main display.

Ik volg ook het advies van QErikNL op en ga voor een WD Black. 5 tientjes duurder voor minder opslag, maar waarschijnlijk wel de slimmere keuze. Die RAID opstelling laat ik ook maar varen, is het risico en gedoe niet waard.

Enkel het scherm ben ik nog niet helemaal uit, ga denk ik toch voor de 25" 2516D van Dell. En als-ie bevalt nog eentje voor de video output. Een 27" 4K scherm is aantrekkelijk maar kost gelijk het dubbele en dan heb ik niet echt meer budget over voor een tweede output monitor.

Dan zou m'n build er nu zo uitzien:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6800K Boxed€ 459,-€ 459,-
1Asus X99-E€ 238,50€ 238,50
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 503,95€ 503,95
1WD Black SATA 6 Gb/s WD5001FZWX, 5TB€ 261,-€ 261,-
1Fractal Design Define R5 Zwart Window€ 111,50€ 111,50
1Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, Zwart€ 337,51€ 337,51
1Inter-Tech HDD-Dockingstation X-3534€ 12,39€ 12,39
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 75,02€ 75,02
3Phanteks PH-F140HP II Zwart/Wit, 140mm€ 15,50€ 46,50
1Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M4A2400C14€ 369,-€ 369,-
1Corsair RM650x€ 104,95€ 104,95
1Samsung 960 Pro 512GB€ 296,50€ 296,50
1Akasa Interne USB 3.0 5-poort cardreader met eSATA en 3x USB 2.0 en 2x USB 3.0€ 28,50€ 28,50
1Brennenstuhl Super-Solid Surge Protection 13.500 A€ 25,-€ 25,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.869,32
Pagina: 1