Leasebudget woon-werkverkeer en privé kilometers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 10:54

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Gezien ik nog nooit een (zakelijke) leaseauto heb gereden zit ik met een vraag met betrekking tot het afgesloten contract die het bedrijf met de leasemaatschappij heeft en de privé kilometers die je per jaar mag rijden volgens het bedrijf.

Stel een bedrijf sluit een leasecontract af voor 35.000 kilometer per jaar voor 4 jaar (140K) en je mag er 20.000 kilometer per jaar privé mee rijden.

Moet jij als werknemer deze 20.000 kilometer die je per jaar privé mag rijden opstellen bij de gestelde 35.000 kilometer wanneer je een leaseauto uitzoekt en een kilometerrage opgeeft? Of staat deze 20.000 los van het contract?

Lies are obvious to read because the truth is already written

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jij hebt contract met je werkgever, je werkgever met de leasemij. Als jij 10k prive mag rijden dan valt dat binnen die 35k. Maar afhankelijk van de werkgever doen ze er niet moeilijk ove, of belasten ze extra kms boven de 10k aan de medewerker door. Staat alemaal in je leaseregeling.

Maar dit zijn ook vragen die je aan HR kunt stellen, die krijgen ze vast vaker.

TL; DR: jij hebt een auto die je zakelijk rijdt. WG vindt het best als je ook prive rijdt, met een max van 10k per jaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:42:
Jij hebt contract met je werkgever, je werkgever met de leasemij. Als jij 10k prive mag rijden dan valt dat binnen die 35k. Maar afhankelijk van de werkgever doen ze er niet moeilijk ove, of belasten ze extra kms boven de 10k aan de medewerker door. Staat alemaal in je leaseregeling.

Maar dit zijn ook vragen die je aan HR kunt stellen, die krijgen ze vast vaker.

TL; DR: jij hebt een auto die je zakelijk rijdt. WG vindt het best als je ook prive rijdt, met een max van 10k per jaar.
Bedankt voor jouw reactie. Ik neem aan dat dit ook geldt wanneer je woon-werkverkeer 35.000 bedraagt?

De rest zal ik inderdaad specifiek navragen. Ik heb vandaag pas te horen gekregen dat ik een contract krijg, de verdere details krijg ik nog te horen maar vroeg mij wel af hoe dat normaal geregeld is met betrekking tot leasen.

[ Voor 13% gewijzigd door D33F op 31-10-2016 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Ligt aan t bedrijf en hoe het geregeld is, wij hebben geen km beperking, zowel zakelijk als prive, mits het prive niet te idioot wordt (denk aan elk weekend een taxidienst ermee oid).
Ik rij zelf tussen de 70k en 80k zakelijk per jaar, wat ik er prive mee rij maakt ze niks uit. Mag onbeperkt in NL tanken, buitenland is wel voor eigen rekening.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

David Regeling schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:47:
[...]

Bedankt voor jouw reactie. Ik neem aan dat dit ook geldt wanneer je woon- werkverkeer 35.000 bedraagt?

De rest zal ik inderdaad specifiek navragen. Ik heb vandaag pas te horen gekregen dat ik een contract krijg, de verdere details krijg ik nog te horen maar vroeg mij wel af hoe dat normaal geregeld is met betrekking tot leasen.
Als jij woon-werk al 35k per jaar rijdt ga je ws over de vontractwaarde heen. Als dat al vooraf te verwachten is zou ik dat aangeven, wellicht krijg je dan een ander leasecontract.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 18:14:
[...]

Als jij woon-werk al 35k per jaar rijdt ga je ws over de vontractwaarde heen. Als dat al vooraf te verwachten is zou ik dat aangeven, wellicht krijg je dan een ander leasecontract.
Dat verwachtte ik al inderdaad. Bedankt voor alle informatie, en ik zal dit dan ook gaan aankaarten wanneer ik meer details krijg te horen / mijn contract mag gaan tekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zou in eerste instantie eens vragen naar de leaseregeling voor je iets tekent. Is over het algemeen integraal onderdeel van je arbeisvoorwaarden dus die wil je gezien hebben voor je tekent. Vraag ze ook even hoe ze met evt meer KM's om gaan.
Alternatief: zeg er niks van en ga gewoon rijden. Bij 35K per jaar wordt je leascontract goedkoper en kun je dus een duurdere auto rijden. Dat vervolgens blijkt dat je meer KM's maakt dan het contract is niet jouw peobleem, dat hadden ze kunnen weten toen ze je aannamen :)
Dat laatste zou ik doen trouwens. Niet het mogelijk toekomstige probleem van je werkgever al bij voorbaat naar je toe trekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:46:
Bij 35K per jaar wordt je leascontract goedkoper en kun je dus een duurdere auto rijden. Dat vervolgens blijkt dat je meer KM's maakt dan het contract is niet jouw peobleem.
Ok, dat is nieuw voor mij. Wanneer ik bij bijvoorbeeld Directlease een berekening maak zie ik dat de kosten per maand stijgen naarmate de kilometers toenemen. Dit omdat uiteraard ook de brandstof zit verwerkt in de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
David Regeling schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:24:
[...]

Ok, dat is nieuw voor mij. Wanneer ik bij bijvoorbeeld Directlease een berekening maak zie ik dat de kosten per maand stijgen naarmate de kilometers toenemen. Dit omdat uiteraard ook de brandstof zit verwerkt in de prijs.
Het is niet alleen de brandstof die een behoorlijke invloed heeft, denk ook aan het onderhoud en de restwaarde. Een auto die ipv 25k per jaar er 50k rijdt, heeft ook twee keer zo vaak onderhoud nodig en nieuwe banden. Verder is een auto die na 4 jaar 100k op de teller heeft meer waard en is makkelijker te verkopen als een met 200k op de teller. Brandstof word ook nog wel eens buiten het contract gehouden. (excl brandstof en excl btw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:23
David Regeling schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:24:
[...]

Lease contracten zijn allemaal op basis van zonder brandstof, brandstof wordt achteraf berekend. Vandaag is de brandstof heel goedkoop Morgen heel duur en volgende week bijna gratis :+ Lease maatschapij rekent altijd ex brandstof..

Wel als jij 10K per jaar rijd ipv 35K per jaar zal de lease goedkoper zijn, ga je meer rijden zal de auto meet kilometers lopen naar verwachting en dus ook meer onderhoud nodig zijn en door de hogere kilometrage zal ook de auto minder waard zijn.

Als je contract afsluit van 35K per jaar en je rijd er 10k per jaar zal je vaak afhankelijk van het contract b.v. 19 ct per kilometer minder te hebben gereden terug krijgen ;-)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:39
Meestal wordt zo'n kilometrage gebruikt voor alle medewerkers door het bedrijf als een soort baseline.
In werkelijkheid worden die contracten meestal niet met een vast aantal KM afgesloten. Als blijkt dat je meer of minder rijdt, wordt door je baas gewoon een ander tarief betaald.

Vooraf kan je nooit inschatten hoeveel KM je precies rijdt. Op mijn werk heeft iedereen een auto op basis van 35k km/j en 4 jaar. In werkelijkheid rijd ik 60k km/j. Maar toch rijd ik dezelfde auto als collega's die 35k km/j rijden.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
fonsoy schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:08:
Meestal wordt zo'n kilometrage gebruikt voor alle medewerkers door het bedrijf als een soort baseline.
In werkelijkheid worden die contracten meestal niet met een vast aantal KM afgesloten. Als blijkt dat je meer of minder rijdt, wordt door je baas gewoon een ander tarief betaald.

Vooraf kan je nooit inschatten hoeveel KM je precies rijdt. Op mijn werk heeft iedereen een auto op basis van 35k km/j en 4 jaar. In werkelijkheid rijd ik 60k km/j. Maar toch rijd ik dezelfde auto als collega's die 35k km/j rijden.
Inderdaad. Met grotere leasecontracten zal dit vrijwel altijd zo geregeld zijn. Alle op één hoop, dan de prijs berekenen en verrekenen.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Pagina: 1