RealTek HD Audio geen geluid via headphone jack

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:25

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Topicstarter
Ooit zo gefrustreerd geweest met een software probleem dat je een €1700 laptop door je raam gooit? Ik zit er aan te denken...

Dit probleem doet zich inmiddels meer dan een jaar voor. Al vier keer heb ik geprobeerd het op te lossen maar nog steeds geen resultaat. Deze post wordt langdradig maar ik hoop dat er mensen zijn die 1) bereid zijn om het hele verhaal te lezen en 2) mij willen helpen verder te zoeken naar oplossingen.

Het probleem:
Als ik een koptelefoon in mijn laptop plug stoppen de speakers maar komt er geen geluid naar de headphone.

Het rare is dat ik meerdere keren dit heb proberen op te lossen, nooit met succes. Maar soms werkt de uitgang wél! Als ik de laptop restart of in Sleep laat gaan is het over. Dan doet 'ie het niet meer en geef ik het op voor een maand. Als ik dan na lange tijd weer in plug, net als gisteravond, dan doet 'ie het. Gisteravond is de laptop daarna in Sleep gegaan en vanmorgen deed de koptelefoon het weer niet. Lijkt zeer sporadisch wel te werken.

De hardware:
Kingstond HyperX Cloud Core koptelefoon

Laptop: Clevo P650 SE, heeft fysiek 1 headphone jack-out, 1 mic-in en 1 optical out SPDIF
Audio chip: RealTek ALC892
i7, 2x500gb 850,16gb,960m 3gb

De Software
Windows 10-pro, destijds gratis update met als basis legitieme Win7-pro
Altijd up-to-date gehoude
RealTek HD Audio Manager
Driver Version: 6.0.1.7628 --> werkt niet
Driver Version: 6.0.1.7541 --> werkt niet
Driver Version: 6.0.1.7560 --> werkt niet
DirectX 12.0

Al geprobeerd en gecontroleerd:
  1. Koptelefoon aansluiten met meegeleverde mic/speaker splitter (groene connector)
  2. Andere headset aansluiten
  3. Alle mogelijke power-saving opties in Power Management uit gezet
  4. Rebooten met headset in de poort
  5. Alle "Enhancements" uitgezet
  6. Controleren of er geen verborgen "Disabled"-device in het Playback-device overzicht staat
  7. Disablen van High Definition Audio Device, reboot, enable, reboot
  8. Unintstallen van High Definition Audio Device, reboot, install, reboot
  9. Disablen van RealTek High Definition Audio, reboot en enable, reboot
  10. Uninstallen van RealTek High Definition Audio, reboot, install, reboot
  11. Downloaden RealTek drivers en installeren (geeft boot-loop maar die ook kunnen doorbreken
  12. "Device Installation Settings" veranderd naar 'No', daarna alle driver installs/rollback geprobeerd voor 4e keer
Dit alles zonder het probleem op te lossen.

Vragen/observaties:
  1. Elke keer dat de koptelefoon ingeplugd wordt komt er een herkenning en selecteer ik de headphones optie (andere optie werkt ook niet)
  2. [img=351,149]https://tweakers.net/ext/f/aDkOUuVIAv5V8OxB2aJF06wn/full.png[/img] [img=800,622]https://tweakers.net/ext/f/fxkfaT4UYTddWvMliG4uErOy/full.png[/img] .
  3. Ik heb in totaal 3 audioplayback devices.... Is dat niet.... Raar? De eerste is wanneer RealTek drivers uninstalled zijn, de tweede is met de drivers geinstalleerd
  4. [img=405,194]https://tweakers.net/ext/f/IR8LVMTczwAxBCLkJ2iqybeM/full.png[/img] [img=406,126]https://tweakers.net/ext/f/UQrs1buY0k7uJ7KcvYuc5CCn/full.png[/img]
Als ik mijn headphones inplug komt er géén nieuw Playback device in het Windows overzicht te staan.

Ik ben echt een beetje ten einde raad, elke tip & trick die ik heb kunnen vinden heb ik wel gevolgd maar het blijft een.... Schijt probleem.

Gelukkig ik 98% van de tijd thuis gewoon draadloos muziek naar m'n hometheater sturen maar die paar keer dat ik m'n laptop buitenshuis gebruik of andere niet lastig wil/kan vallen moet die headphone jack 't gewoon doen...

Meest vage blijft dat ik nu al een paar keer allerlei sprongen en re-installs en roll-backs heb gedaan zonder resultaat, het opgeef en dan na 6 weken toch eens inplug en het, voor 1 keer, weer werkt....

Anyone ? ;w

Beste antwoord (via Hero of Time op 31-10-2016 21:49)

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
JAHTAH!

Goed. Het lijkt er op dat het opgelost is!

Ik heb ergens in de databasekrochten van Clevo/BTO een .iso install disk gevonden en daar onder 'Tools' een SoundBlaster X-Fi MB3 programmatje gevonden.

Na dat geinstalleerd te hebben werkt mijn headphone jack en na wat meer tinkering lijkt zelfs de microfoon in de HyperX te werken.

Een goeie 6 uur verder, maar na een paar reboots werkt het nog steeds en dus lijkt dit 'Case Closed'.

Bedankt allemaal! ;)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
JAHTAH!

Goed. Het lijkt er op dat het opgelost is!

Ik heb ergens in de databasekrochten van Clevo/BTO een .iso install disk gevonden en daar onder 'Tools' een SoundBlaster X-Fi MB3 programmatje gevonden.

Na dat geinstalleerd te hebben werkt mijn headphone jack en na wat meer tinkering lijkt zelfs de microfoon in de HyperX te werken.

Een goeie 6 uur verder, maar na een paar reboots werkt het nog steeds en dus lijkt dit 'Case Closed'.

Bedankt allemaal! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik wilde voor gaan stellen om het eens met een Linux live omgeving te testen, ook met slaapstand, om hardware issues uit te sluiten. Maar dat is dus niet meer nodig. :)
Blijft een vaag gebeuren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
Nu je Linux noemt....

Destijds in 15.10 ubuntu werkte alles perfect terwijl W10 moeite had.

Maargoed; ik ben allang blij dat ik een oplossing heb :)