Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ri_k
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-07 21:31
Ik ben momenteel "weer" begonnen met gamen Battlefield 1 in mijn geval.
As we speak is er een hoop veranderd op de hardware markt, met mijn huidige systeem kan ik op medium/high settings spelen. Echter wil ik mijn pc future proof maken, ik speel momenteel op 1080p en ben nog niet van plan om mijn monitor te verruilen voor wat anders. (dit kan op de lange termijn wel gebeuren).

Buiten gamen om doe ik bitter weinig op mijn pc, af en toe wat browsen thats it.
Het budget wat ik momenteel heb is ~1200 euro.

Een aantal onderdelen van mijn pc wil ik meenemen in mn build:Huidige specs pc:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus Maximus V Gene€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X€ 0,-€ 0,-
2Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Obsidian 350D Window€ 108,11€ 108,11
1Samsung Syncmaster S27B750Vs Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech Z623€ 137,55€ 137,55
1Microsoft Sidewinder X6 Keyboard€ 0,-€ 0,-
1Logitech G500s Gaming Mouse€ 0,-€ 0,-
1G.Skill F3-8500CL7D-8GBRL€ 63,50€ 63,50
1Thermaltake TteSPORTS Shock One€ 0,-€ 0,-
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 96,-€ 96,-

Zelf had ik al even rond gekeken naar wat hardware:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 248,-€ 248,-
1MSI Z170A GAMING M5€ 168,-€ 168,-
1EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB€ 476,-€ 476,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 88,-€ 88,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 129,95€ 129,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.109,95

Mijn voorkeur gaat uit naar een GTX kaart, echter ben ik ook erg onder de indruk van de RX480 8gb van het andere kamp. :)
In de eerste instantie viel mijn keuze op een i7 6700k, echter is de prijs/kwaliteit verhouding van de i5 6600k vele malen gunstiger.
De keuze die ik heb gemaakt voor de 2x m.2 is om deze in raid0 te draaien om hier "maximale" prestatie winst uit te halen.
De keuzes die ik heb gemaakt berusten puur op wat ik in reviews heb gelezen op tweakers.
Mijn vraag aan jullie is dan ook, of mijn build een goede build is, aar kan ik op verbeteren ? en misschien wel belangrijker, zijn er nog plekken waar ik op kan bezuinigen ? Zonder veel onder te doen van de prestaties ?

Bij voorbaad dank,

Ri_k

it's all about the F#cking details

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07 18:36
waarom wil je zo graag 2 m.2 ssdtjes als je waarschijnlijk beter uit bent met 1? want ik denk dat je met Raid 0 niet erg veel performance er bij krijgt dan met 1 en daarbij als je graag Raid 0 wilt draaien waarom geen 2 mx300 Ssdtjes met m.2 halen scheeld je een hoop geld voor extra opslag

[ Voor 28% gewijzigd door Rockster34 op 31-10-2016 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ri_k
Rockster34 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:18:
waarom wil je zo graag 2 m.2 ssdtjes als je waarschijnlijk beter uit bent met 1? want ik denk dat je met Raid 0 niet erg veel performance er bij krijgt dan met 1 en daarbij als je graag Raid 0 wilt draaien waarom geen 2 mx300 Ssdtjes met m.2 halen scheeld je een hoop geld voor extra opslag
Om de hoeveelheid opslag gaat het mij niet. daarvoor heb ik mijn 2 spinpoint schijven.
Er moet een OS op kunnen draaien, en 1 of 2 games die ik veel speel.

Als ik kijk naar de lees/schrijf snelheden van de MX300 ssd's met m2 schelen die nogal met de 960evo ssd's van Samsung. ik neem aan dat dit niet alleen maar synthetisch is, hiervan moet je toch ook wel verschil merken in de werkelijkheid ? Het enige wat dan nog verschilt zijn de kosten. De 960's zijn niet schrikbarend duur/duurder dan de MX300's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:30
Als ik je huidige build zo zie, moet deze zoals je zelf aangeeft nog redelijk meekomen op 1080p.
Zelf zou ik nog een jaartje wachten met upgraden tot de volgende generatie cpu's/gpu's.

Maar als je graag nu wilt upgraden, ziet je lijstje er wel goed uit.

Ik snap dan weer niet waarom je 2x 960evo in raid 0 wilt hebben, vooral omdat het alleen maar voor het os en 1 of 2 games is.
Hier is een mx300 ook ruim voldoende voor. In benchmarks, en misschien proffesionele doeleinden zal je wel verschil merken, maar windows die nog een hele seconde sneller opstart.....
Zelf vind ik dat het geld zeker niet waard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07 18:36
maar je gamed alleen op je pc en af en toe een videotje dan heb je echt geen voordeel uit de M.2 ssd van Samsung aangezien je never nooit de mogelijkheid hebt om die snelheid te halen en laad tijden van games zijn gewoon redelijk oke met een SATA SSD.

beetje zonde van je geld maar ik hou je niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ri_k
Brandonvds schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:39:
Als ik je huidige build zo zie, moet deze zoals je zelf aangeeft nog redelijk meekomen op 1080p.
Zelf zou ik nog een jaartje wachten met upgraden tot de volgende generatie cpu's/gpu's.

Maar als je graag nu wilt upgraden, ziet je lijstje er wel goed uit.

Ik snap dan weer niet waarom je 2x 960evo in raid 0 wilt hebben, vooral omdat het alleen maar voor het os en 1 of 2 games is.
Hier is een mx300 ook ruim voldoende voor. In benchmarks, en misschien proffesionele doeleinden zal je wel verschil merken, maar windows die nog een hele seconde sneller opstart.....
Zelf vind ik dat het geld zeker niet waard
Als de prestatie winst in raid0 zo minimaal (merkbaar) is, dan zou ik ook voldoende hebben aan 1 m.2 ssd.
Echter is een mx300 t.o.v mijn huidige samsung 850evo dan ook geen echte aanwinst ? of zie ik dit verkeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lijkt mij een slecht idee om 1200 euro uit te geven en dan maar zo'n relatief kleine stap vooruit te doen.

Hoe zit het met de software? Windows 10 geïnstalleerd? Relatief schone installatie? Drivers up-to-date? Met name de videokaart driver.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-07 13:05
Brandonvds schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:39:
Zoals Brandonvds zegt, is jouw systeem nog niet zo erg verouderd. Jouw processor doet het nog goed, zeker voor 1080p gamen. Als je echt merkt dat je FPS tekort komt, zou ik inderdaad upgraden, maar mij lijkt dat nog niet het geval.

Als je wilt upgraden, zou ik ook een nieuwe voeding meenemen. Verder kan je beter 1 500GB ssd kopen dan 2 aparte. Twee SSD's in RAID zetten zal geen groot zichtbaar verschil geven. Zeker niet met het opstarten en laden van games, deze zijn meestal afhankelijk van servers e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ri_k
-The_Mask- schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:50:
Lijkt mij een slecht idee om 1200 euro uit te geven en dan maar zo'n relatief kleine stap vooruit te doen.

Hoe zit het met de software? Windows 10 geïnstalleerd? Relatief schone installatie? Drivers up-to-date? Met name de videokaart driver.
20 oktober heb ik mijn OS windows 10 opnieuw geinstalleerd, daarbij ook alle drivers up to date gebracht. Videokaart driver is ook up-to-date. 1200 euro is zeker geen klein bedrag, en de verbetering hoeft ook niet enorm te zijn, het gaat mij ook om de fun die ik haal uit het bouwen.
kazuyakevin schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:14:
[...]

Zoals Brandonvds zegt, is jouw systeem nog niet zo erg verouderd. Jouw processor doet het nog goed, zeker voor 1080p gamen. Als je echt merkt dat je FPS tekort komt, zou ik inderdaad upgraden, maar mij lijkt dat nog niet het geval.

Als je wilt upgraden, zou ik ook een nieuwe voeding meenemen. Verder kan je beter 1 500GB ssd kopen dan 2 aparte. Twee SSD's in RAID zetten zal geen groot zichtbaar verschil geven. Zeker niet met het opstarten en laden van games, deze zijn meestal afhankelijk van servers e.d.
De huidige setup draait idd nog relatief goed met 1080p gaming (medium/high settings).
Wat betreft de raid0 opstelling, ik zie hier toch vanaf, gezien het weinig merkbare verschil waar de meeste me op attenderen. Maar rest mij toch nog het feit dat 1 m.2 ssd (samsung 960evo) vele malen sneller en soepeler zou zijn dan mijn huidige 850evo ?

Wat zou een andere voeding in mijn huidige setup aan meerwaarde hebben ? alles draait stabiel, ik overclock niet, mede door de 2600k die gelockt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:30
Ri_k schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:47:
[...]

Als de prestatie winst in raid0 zo minimaal (merkbaar) is, dan zou ik ook voldoende hebben aan 1 m.2 ssd.
Echter is een mx300 t.o.v mijn huidige samsung 850evo dan ook geen echte aanwinst ? of zie ik dit verkeerd
Sorry had over de 850evo heen gelezen, deze is dan ook nog prima, en zal een andere ssd behalve evt. Meer opslag ook geen merkbare winst opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ri_k
Ik heb mijn wenslijst aangepast naar 1 Samsung 960 EVO 250GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ri_k schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:55:
[...]

20 oktober heb ik mijn OS windows 10 opnieuw geinstalleerd, daarbij ook alle drivers up to date gebracht. Videokaart driver is ook up-to-date. 1200 euro is zeker geen klein bedrag, en de verbetering hoeft ook niet enorm te zijn, het gaat mij ook om de fun die ik haal uit het bouwen.
Ik ben het met je eens dat het leuk om te doen is, neemt niet weg dat het een fikse investering is voor een relatief kleine vooruitgang.
CPU is maar een heel klein beetje sneller, maar zorgt er wel voor dat je een nieuw moederbord en nieuw geheugen moet kopen. Voordeel van de i5 6600K is dat je kunt overklokken, iets wat niet mogelijk is met je huidige i7 2600. Maar mocht je niet van plan te zijn om over te klokken dan valt dat voordeel ook weg.
De huidige setup draait idd nog relatief goed met 1080p gaming (medium/high settings).
Dat zou volgens mij Ultra settings moeten zijn, iets vreemds aangeklikt of zo?
https://www.computerbase....uf_dem_intel_core_i76700k (jouw videokaart zit iets boven de R9 390)
Wat betreft de raid0 opstelling, ik zie hier toch vanaf, gezien het weinig merkbare verschil waar de meeste me op attenderen. Maar rest mij toch nog het feit dat 1 m.2 ssd (samsung 960evo) vele malen sneller en soepeler zou zijn dan mijn huidige 850evo ?
In normaal gebruik merk je waarschijnlijk weinig tot geen verschil.
Wat zou een andere voeding in mijn huidige setup aan meerwaarde hebben ? alles draait stabiel, ik overclock niet, mede door de 2600k die gelockt is.
Een voeding heeft niet het eeuwige leven, zeker niet een voeding van niet al te hoge kwaliteit zoals de OCZ ModXStream Pro 600W. Daarnaast is het ook een voeding gebaseerd om een verouderd double forward platform met group regulation, zo'n design is minder geschikt voor een moderne PC.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ri_k
-The_Mask- schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:07:
[...]
Ik ben het met je eens dat het leuk om te doen is, neemt niet weg dat het een fikse investering is voor een relatief kleine vooruitgang.
CPU is maar een heel klein beetje sneller, maar zorgt er wel voor dat je een nieuw moederbord en nieuw geheugen moet kopen. Voordeel van de i5 6600K is dat je kunt overklokken, iets wat niet mogelijk is met je huidige i7 2600. Maar mocht je niet van plan te zijn om over te klokken dan valt dat voordeel ook weg.

[...]

Dat zou volgens mij Ultra settings moeten zijn, iets vreemds aangeklikt of zo?
https://www.computerbase....uf_dem_intel_core_i76700k (jouw videokaart zit iets boven de R9 390)

[...]

In normaal gebruik merk je waarschijnlijk weinig tot geen verschil.

[...]

Een voeding heeft niet het eeuwige leven, zeker niet een voeding van niet al te hoge kwaliteit zoals de OCZ ModXStream Pro 600W. Daarnaast is het ook een voeding gebaseerd om een verouderd double forward platform met group regulation, zo'n design is minder geschikt voor een moderne PC.
De voordelen wegen nog niet echt af tegen de "nadelen" (kosten). I get it. Echter, Aan de nieuwe generatie hardware is natuurlijk ook weer een nieuwe generatie prijs verbonden, wat het naar mijn inziens ook weer niet heel interessant maakt om direct wat te gaan kopen. Ooit in een grijs verleden: Lees pentium 4 3ghz HT tijdperk wel aan overclocking gedaan en c2d tijdperk ook nog iets icm waterkoeling. Momenteel en in de toekomst is het voor mij niet het meest belangrijke, als het kan: Leuk, kan het niet ? achja...

Ultra settings op BF1 draaien niet echt zoals het zou moeten, ik kan natuurlijk vanavond nog even een kijkje nemen, misschien dat ik idd mijn settings niet helemaal goed heb staan.

Check, het upgraden van de PSU is misschien wel iets wat ik zou kunnen doen, echter zou ik dat dan ook pas doen als ik voor andere hardware ga. As we speak werkt de verouderde OCZ nog naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ri_k
http://www.techspot.com/r...d-1-benchmarks/page2.html

Ik zie hier nu ook dat, met mijn videokaart BF1 op ultra haalbaar moet zijn in 1080p.
Gek dat het mij nog niet gelukt is. Ik ga er straks even voor zitten en alle settings nalopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ri_k schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:19:
[...]

Ultra settings op BF1 draaien niet echt zoals het zou moeten, ik kan natuurlijk vanavond nog even een kijkje nemen, misschien dat ik idd mijn settings niet helemaal goed heb staan.
Misschien een CPU of videokaart welke te warm wordt en onderklokt om niet oververhit te raken. Of een CPU welke op lage kloksnelheid draait omdat het energieprofiel in Windows is ingesteld op energiezuinig in plaats van gebalanceerd of hoge prestaties. Maar misschien heb je ook iets van 8xAA geforceerd via Radeon Software. De nieuwste driver van de videokaart is trouwens Crimson Edition 16.10.3 Hotfix als je die nog niet hebt even installeren.
Check, het upgraden van de PSU is misschien wel iets wat ik zou kunnen doen, echter zou ik dat dan ook pas doen als ik voor andere hardware ga.
Dat zou ik ook doen.
As we speak werkt de verouderde OCZ nog naar behoren.
Dat denk ik ook, maar dat hoeft niet. Een voeding kan defect zijn zonder dat je daar iets van merkt. Zo kunnen de secondaire condensators stuk gaan waardoor de ripple niet meer goed weggefiltert wordt. Zo'n voeding kan dan een gevaarlijk hoge ripple afgeven aan alle onderdelen welke ermee verbonden zijn, erg slecht voor de andere onderdelen, maar je merkt er vaak genoeg niks van.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ri_k schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:25:
http://www.techspot.com/r...d-1-benchmarks/page2.html

Ik zie hier nu ook dat, met mijn videokaart BF1 op ultra haalbaar moet zijn in 1080p.
Gek dat het mij nog niet gelukt is. Ik ga er straks even voor zitten en alle settings nalopen.
Die gaf ik ook al. Je kunt gewoon naar een R9 390 of R9 390X kijken namelijk, die hebben namelijk dezelfde GPU als de R9 290 en R9 290X. De R9 390 werd genoemd in de review van Computerbase.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ri_k
-The_Mask- schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:28:
[...]

Die gaf ik ook al. Je kunt gewoon naar een R9 390 of R9 390X kijken namelijk, die hebben namelijk dezelfde GPU als de R9 290 en R9 290X. De R9 390 werd genoemd in de review van Computerbase.
Even wat later dan gehoopt, ik heb bf1 nog eens nagelopen en wat settings veranderd, momenteel speel ik op medium/high in DX11. De nieuwste videokaart drivers, en hier alle instellingen laten overrulen door in-game. Via msi afterburner zie ik dat ik speel op een stabiele 120+ fps in 1080p. Ik moet zeggen dat ik dit heel lekker vind spelen zo. De graphics zijn iets minder, maar evengoed ziet het spel er enorm goed uit. voorlopig hou ik de pc zo. Misschien in de nabije toekomst (lees) 2017 ga ik wat hardware veranderen. _/-\o_ enorm bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ri_k schreef op woensdag 02 november 2016 @ 19:33:
[...]

Even wat later dan gehoopt, ik heb bf1 nog eens nagelopen en wat settings veranderd, momenteel speel ik op medium/high in DX11. De nieuwste videokaart drivers, en hier alle instellingen laten overrulen door in-game. Via msi afterburner zie ik dat ik speel op een stabiele 120+ fps in 1080p. Ik moet zeggen dat ik dit heel lekker vind spelen zo. De graphics zijn iets minder, maar evengoed ziet het spel er enorm goed uit. voorlopig hou ik de pc zo. Misschien in de nabije toekomst (lees) 2017 ga ik wat hardware veranderen. _/-\o_ enorm bedankt voor de reacties.
Je hebt toch een 60Hz scherm? Dan is alles wat boven de 60 fps zit niet zichtbaar. Nou ja het is wel zichtbaar want je krijgt last van screen tearing en dat wil je juist niet. :p De instellingen kunnen in zo'n geval dus gewoon hoger en als je in Radeon Software dan de maximale frame rate op iets van 58 of 59 instelt dan heb je ook geen last van screen tearing. Moet het dan soepeler dan kan dat met een FreeSync monitor of een monitor welke een hogere refresh rate kan weergeven of een monitor welke beide heeft dan is helemaal perfect.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1