Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Psychokiller
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik zoek een?
Ik zoek een vervangend toestel voor de Blackberry Q5 die mijn vrouw nu heeft. Deze is aan het eind van zijn latijn en bovendien worden Apps als WhatsApp vanaf december niet meer ondersteund.
De belangrijkste twee voorwaarden zijn dus: Fysiek toetsenbord en Android ondersteuning.

Wat is je budget?
Een lastige gezien de fysieke toetsenbord wens; we willen niet meer dan €200 uit gaan geven. Al hoeft het geen nieuwe telefoon te zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Telefoon wordt voor basisdoeleinden gebruikt: Websites bezoeken en communicatie via WhatsApp/SMS.
Eenvoudige spellen zoals Ruzzle. Tevens zal er navigatie op komen, dus GPS ondersteuning.
4G is geen vereiste.

Wat heb je zelf al gevonden?
- BlackBerry Q10
Volgens mij zelfde probleem dat WhatsApp hier niet langer op zal werken na dit jaar en geen standaard Android besturingssysteem
- BlackBerry Priv Qwerty
Nieuw sowieso ruim buiten de prijsrange, maar wellicht 2e hands te krijgen
- Lopend topic op GoT met helaas geen recente activiteit: Qwerty Androids
- Een top 7:
http://thedroidguy.com/20...al-qwerty-keyboards-87556
- Nokia E6: Geen Android standaard en in vrijwel alles een achteruitgang ten opzichte van de Q5
- Motorola Photon Q: Boven budget en volgens mij lastig te verkrijgen als direct bruikbaar toestel met Android.

Andere opmerkingen
Heb geen ervaring met opzet-toetsenborden. Zag dat de Samsung S6 zo'n ding had. Als dat er ook is voor goedkopere toestellen zou dat wellicht kunnen?
Verder ben ik niet persé tweedehands of chinese import, mits er maar Engels/Nederlands en Android op kan zonder zelf custom roms te moeten installeren.

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
De Nokia E6 kun je al wegstrepen, hij heeft een fijn toetsenbord (m'n man heeft 'm jaren geleden 'n tijdje gebruikt), maar hij draait Symbian, en ook dat OS wordt, evenals BlackBerry en oudere Android-versies, miv 2017 niet meer door WhatsApp ondersteund.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:07

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
De Blackberry Q5 draait op BBOS10 en daarmee kan je ook de Android versie draaien, waardoor Whatsapp nog wel werkt. Zie ook: richdb in "Tijdelijk toestel".

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-11 08:42
Volgens mij is de keuze voor moderne android toestellen met en fysiek QWERTY toetsenbord niet groot.
De meest recente die ik me kan herinneren is inderdaad de PRIV.
Ik heb zelf ook heel lang vastgehouden aan fysieke toetsenborden op de telefoon, maar ben uiteindelijk toch overstag gegaan. het aanbod is simpelweg te laag. uiteindelijk went een onscreen toetsenbord wel redelijk, zeker met de zelflerende toetsenborden ala swiftkey

• Psychokiller
  • Niet online
Marly schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:28:
De Nokia E6 kun je al wegstrepen, hij heeft een fijn toetsenbord (m'n man heeft 'm jaren geleden 'n tijdje gebruikt), maar hij draait Symbian, en ook dat OS wordt, evenals BlackBerry en oudere Android-versies, miv 2017 niet meer door WhatsApp ondersteund.
Ok, bedankt voor de opmerking. Haar telefoon hiervoor was ook een Nokia, vergelijkbaar met deze E6. Opzich prettig, maar geen touchscreen en aan apps natuurlijk al helemaal een gebrek met dat OS.
rens-br schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:35:
De Blackberry Q5 draait op BBOS10 en daarmee kan je ook de Android versie draaien, waardoor Whatsapp nog wel werkt. Zie ook: richdb in "Tijdelijk toestel".
Haar Q5 wil niet meer updaten naar de laatste BB versie. Staat wel versie 10.2? op meen ik, met Whatsapp via Snap, maar die update ook al niet meer. Continu melding dat geheugen vol is tijdens installeren van de update. Downloaden gaat prima, installeren stopt bij 80% oid. Beetje het nadeel dat BlackBerry niet zelf verplaatsen van apps etc toestaat en je MicroSD kaartje dus maar voor de helft gebruikt wordt. Wellicht nog mogelijk via de Amazon App of wat er in de link gemeld wordt.

Los daarvan is de telefoon gaar en aan vervanging toe i.v.m half kapotte microfoon/luidspreker. Een nieuwe Q5/Q10 klinkt tot nu toe nog reeelst, ondanks risico dat we tegen meer restricties van het OS aanlopen.
spank_mojoo schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:41:
Volgens mij is de keuze voor moderne android toestellen met en fysiek QWERTY toetsenbord niet groot.
De meest recente die ik me kan herinneren is inderdaad de PRIV.
Ik heb zelf ook heel lang vastgehouden aan fysieke toetsenborden op de telefoon, maar ben uiteindelijk toch overstag gegaan. het aanbod is simpelweg te laag. uiteindelijk went een onscreen toetsenbord wel redelijk, zeker met de zelflerende toetsenborden ala swiftkey
Voor mezelf geen probleem, voor haar echter wel een must i.v.m. leesbaarheid.

• rens-br

rens-br

Psychokiller schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 22:56:
[...]
Voor mezelf geen probleem, voor haar echter wel een must i.v.m. leesbaarheid.
I.v.m. leesbaarheid? Een groot scherm + touchscreen is toch veel beter leesbaar dan een klein scherm met toetsenbord?

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-11 11:15
Als zowel een fysiek Qwerty toetsenbord als Android twee harde eisen zijn, doe jezelf en je vrouw dan een plezier en ga voor de BlackBerry Priv. Het valt inderdaad buiten het budget, maar van andere telefoons gaan jullie gegarandeerd spijt krijgen. Wat zijn exact de redenen waarom ze per se een fysiek toetsenbord wil?

- De Motorola Photon is een toestel uit 2012 en zal niet meer ondersteund worden.
- LG Optimus F3Q, is een toestel uit 2014. Is wel maar een 4 inch scherm en waarschijnlijk lastig te krijgen.
- LG Enact, zie Optimus.

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:11
Ik hou de Priv's best goed in de gaten. Die vind je echt niet onder de € 350,- tweedehands. Daarvoor zijn er te weinig beschikbaar en teveel mensen die erop loeren.
Hou daarnaast ook rekening met het formaat. De enige recente QWERTY smartphones zijn de Priv en S6 Edge Plus en S7 Edge met toetsenbord-cover.
Kijk je naar recente toestellen dan is jouw keuze sterk beperkt en ook nog eens relatief prijzig helaas.

Een Photon, Droid 4 of LG zou ik echt afraden. Die zijn te traag voor woorden en hebben vaakt geen CPU/GPU optimalisaties. Laat staan de achterhaalde LCD-schermen wat betreft weergave, stroomverbruik en resolutie. Dat geldt overigens voor elk toestel uit die top-7 met uitzondering van de Priv.

De enige drie alternatieven die ik ken heb ik hierboven al genoemd. Stuk voor stuk een hogere kostprijs dan jij wil uitgeven.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• Psychokiller
  • Niet online
rens-br schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 07:52:
[...]
I.v.m. leesbaarheid? Een groot scherm + touchscreen is toch veel beter leesbaar dan een klein scherm met toetsenbord?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Grootte van het Q5 scherm is opzich prima. Hoeft niet persé groter te zijn.
Die Bruine schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 08:46:
Ik hou de Priv's best goed in de gaten. Die vind je echt niet onder de € 350,- tweedehands. Daarvoor zijn er te weinig beschikbaar en teveel mensen die erop loeren.
Hou daarnaast ook rekening met het formaat. De enige recente QWERTY smartphones zijn de Priv en S6 Edge Plus en S7 Edge met toetsenbord-cover.
Kijk je naar recente toestellen dan is jouw keuze sterk beperkt en ook nog eens relatief prijzig helaas.

Een Photon, Droid 4 of LG zou ik echt afraden. Die zijn te traag voor woorden en hebben vaakt geen CPU/GPU optimalisaties. Laat staan de achterhaalde LCD-schermen wat betreft weergave, stroomverbruik en resolutie. Dat geldt overigens voor elk toestel uit die top-7 met uitzondering van de Priv.

De enige drie alternatieven die ik ken heb ik hierboven al genoemd. Stuk voor stuk een hogere kostprijs dan jij wil uitgeven.
Helemaal duidelijk. Q5/Q10, budget verhogen of toch kijken of het met een normale smartphone af kan.

• rens-br

rens-br

Je kan bijvoorbeeld de lettergrootte en toetsenbord grootte instellen en op sommige telefoons de DPI instellingen. Hiermee kan je dus alles groter of kleiner maken.

• Psychokiller
  • Niet online
rens-br schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:20:
[...]Je kan bijvoorbeeld de lettergrootte en toetsenbord grootte instellen en op sommige telefoons de DPI instellingen. Hiermee kan je dus alles groter of kleiner maken.
Oke, bedankt voor de tip. Wist niet dat dat ook op toetsenbordniveau kon.

• rens-br

rens-br

Psychokiller schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:42:
[...]
Oke, bedankt voor de tip. Wist niet dat dat ook op toetsenbordniveau kon.
Met het standaard toetsenbord is dat inderdaad niet mogelijk. Maar met Google Play: SwiftKey Keyboard is dit wel mogelijk. Kijk maar:

Klein:Groot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/29LXJX22bk0X8JRiEyhRunl9/medium.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6UtqZtEk5aZsPVj07WWOMts5/medium.png
Pagina: 1