Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmac
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 09:45
Ik heb een macbook pro 13 " medio 2012. De laptop heeft altijd naar toebehoren gewerkt. Nu wil ik het programma "Schijfhulpprogramma" openen maar er blijft staat: Schijven laden... dit verandert niet meer.

Als ik met een ander programma zoals DiskSensei mijn schijf en externe schijven probeer te lezen lukt dit wel.
Hoe zou ik dit kunnen verhelpen?
Hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:57

SuBBaSS

-has Ryzen

Doe je dit terwijl je ingelogd bent in je account of gebeurt dit ook als je met cmd+r in de os x utilities opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmac
Haha super! Ja in de cmd+r modus doet hij het wel. Heb meteen gecontroleerd en hersteld waar nodig.

Nu heb ik een nieuwe externe HDD gekocht van Seagate. Nu zou ik graag daar een extra partitie op willen maken, maar ik kan niet op partitie klikken. Kan hem wel wissen, misschien moet hij naar een ander structuur? Zou super zijn als je me hierbij nog zou kunnen helpen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 09:15
jeroenmac schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:13:
Haha super! Ja in de cmd+r modus doet hij het wel. Heb meteen gecontroleerd en hersteld waar nodig.

Nu heb ik een nieuwe externe HDD gekocht van Seagate. Nu zou ik graag daar een extra partitie op willen maken, maar ik kan niet op partitie klikken. Kan hem wel wissen, misschien moet hij naar een ander structuur? Zou super zijn als je me hierbij nog zou kunnen helpen!
Eerst wissen, en dan inderdaad opnieuw "formatteren" met een OSX partitie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

jeroenmac schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:13:
Great!
Je moet hem idd. eerst even wissen en (als je de schijf alleen op os x gaat gebruiken-) op os x journaled extended en guid zetten. Vervolgens kun je hem in partities indelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmac
Dank voor de info.
Ik heb hem gewist naar Os X journaled. Hij voltooid, maar het blokje met partitioneer blijft niet mogelijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
Typ eens in de Terminal (*) het command: diskutil list en plaats hier de uitvoer (dat kun je kopieren en plakken).

(*) De Terminal app staat in /Applications/Utilities, maar is eenvoudiger te openen via spotlight (Cmd+Spatie) en Terminal in te typen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

jeroenmac schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:22:
Dank voor de info.
Ik heb hem gewist naar Os X journaled. Hij voltooid, maar het blokje met partitioneer blijft niet mogelijk..
Vreemd!

Eerst de voor de hand liggende vraag: je hebt de schijf wel geselecteerd in de linkerkolom? (Sorry voor de evt. domme vraag).

En: welke versie van os x gebruik je (disk utility is iets veranderd sinds 10.11)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenmac
@ThomasG
/dev/disk0 (internal, physical):
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme *256.1 GB disk0
1: EFI EFI 209.7 MB disk0s1
2: Apple_CoreStorage Macintosh SSD 255.2 GB disk0s2
3: Apple_Boot Recovery HD 650.0 MB disk0s3

/dev/disk1 (internal, virtual):
0: Macintosh SSD +254.8 GB disk1
Logical Volume on disk0s2
9A9C285E-C391-4173-935B-AA2298525D7B
Unencrypted

/dev/disk2 (external, physical):
0: FDisk_partition_scheme *1.0 TB disk2
1: Apple_HFS HDD 1.0 TB disk2s1

@SuBBaSS haha volgens mij is mijn eerste vraag boven ook dom;)

Ik gebruik macOS 10.12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Hier een topic waarin hetzelfde issue behandeld wordt:

http://forums.macrumors.c...ption-greyed-out.1932056/

Je kunt dus via terminal aan de gang gaan, maar aangezien het een nieuwe schijf is kun je net zo goed weer even opnieuw erasen (geen data te verliezen).

https://support.apple.com/kb/PH22240?locale=nl_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
/dev/disk2 is in dit geval de externe harde schijf. Wat we kunnen zien is dat deze inderdaad een HFS partitie is, maar een de schijf een FDisk partitie schema heeft. Nu weet ik niet zeker waarom Disk Utility daar moeilijk over doet, maar het gaat beter overweg met een GUID partitie schema (wat moderner is).

Als je geen gegevens op de schijf hebt staan, of hier al een backup van hebt, kun de schijf via het onderstaande commando opnieuw "formatteren" naar een GUID partitie schema (GPT) en een HFS+ (werkelijke naam van OS X Journaled) .
diskutil erasedisk hfs+ ExterneHDD GPT /dev/disk2

Let hierbij wel op dat je het juiste disk nummer gebruikt. Als je meerdere schijven aansluit, en wisselt, kan het nummer veranderen en wis je per ongeluk de verkeerde schijf. Dus voor de zekerheid eerst even controleren met diskutil list

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenmac
Het is gelukt! Via de terminal opdracht die jij stuurde @ThomasG, super!

@SuBBaSS zie inderdaad dat ze op die ene link ook dat probleem hebben, prettig om te lezen

Dank voor jullie hulp erg fijn!!
Pagina: 1