Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-06 11:36
In een review van een Pocketbook Sense lees ik dat de reader onbruikbaar is als je geen account aanmaakt. Een beetje vreemd want Pocketbook is een onafhankelijke producent.

Is dat bij alle eReaders het geval? Ik wil een eReader vooral gaan gebruiken om oude m.n. Engelstalige boeken te gaan lezen, die als fysiek boek slecht verkrijgbaar zijn maar wel zijn te downloaden bij o.a. Project Gutenberg. Daar staan boeken waarvan de publicatierechten verlopen zijn en gratis beschikbaar. Ik heb daarvoor dus geen account nodig.

Soms ben ik bijna gelukkig

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 11:34
JukeboxBill schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:24:

Is dat bij alle eReaders het geval?
Nope! Er zijn diverse merken waarbij dit niet nodig is.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homerius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:57
Ik heb op mijn Kobo e-reader meerdere boeken van Project Gutenberg gezet, en kan ze ook probleemloos lezen. Gewoon via usb naar de e-reader kopiëren was voldoende. Ik neem aan dat dat bij veel andere e-readers ook mogelijk is, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-06 12:42
Die review over de PocketBook Sense zit fout. Zoals je zegt: PocketBook is een onafhankelijk product, en de Sense is perfect bruikbaar zonder registratie. Boeken van o.a. Project Gutenberg kun je dus lezen zonder registratie.

Uiteraard moet je je wel bij een winkel registreren als je boeken wilt kopen, maar dat geldt voor alle readers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De meeste ereaders zijn met calibre wel te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-06 13:36

P_Tingen

omdat het KAN

bouwfraude schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 19:33:
Of simpel via een usb-kabel en de verkenner. Ik heb een sony prs-t1 gehad en in huis hebben we nu 2 kobo's en dat gaat prima via de verkenner. Calibre is ook prima, maar is al haast overkill voor het overzetten van een boek.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik had in eerste instantie de volgende vraag gesteld in de vragen-rubriek. Omdat ik nog niet echt antwoord op mijn vraag heb, wil ik het nu opvoeren als discussie.

Mijn vraag luidde:
In een review van een Pocketbook Sense lees ik dat de reader onbruikbaar is als je geen account aanmaakt. Een beetje vreemd want Pocketbook is een onafhankelijke producent.

Is dat bij alle eReaders het geval? Ik wil een eReader vooral gaan gebruiken om oude m.n. Engelstalige boeken te gaan lezen, die als fysiek boek slecht verkrijgbaar zijn maar wel zijn te downloaden bij o.a. Project Gutenberg. Daar staan boeken waarvan de publicatierechten verlopen zijn en gratis beschikbaar. Ik heb daarvoor dus geen account nodig.

Ik ontving de volgende antwoorden

ChojinZ
Nope! Er zijn diverse merken waarbij dit niet nodig is
Welke merken zijn dat dan?

Homerius
Ik heb op mijn Kobo e-reader meerdere boeken van Project Gutenberg gezet, en kan ze ook probleemloos lezen. Gewoon via usb naar de e-reader kopiëren was voldoende. Ik neem aan dat dat bij veel andere e-readers ook mogelijk is, maar daar heb ik geen ervaring mee.
bouwfraude
P_Tingen
Of simpel via een usb-kabel en de verkenner. Ik heb een sony prs-t1 gehad en in huis hebben we nu 2 kobo's en dat gaat prima via de verkenner. Calibre is ook prima, maar is al haast overkill voor het overzetten van een boek.
Het gebruik van Calibre en kopieren van PC naar eReader d.m.v. een USB-kabel is mij bekend. Dat is het probleem ook niet.
Volgens reviews van de Consumentenbond en op www.ereaders.nl wordt beweerd dat bij Kobo een account aanmaken verplicht is voordat de ereader überhaupt kan worden gebruikt. Zelfs als je er in eigen beheer boeken op wil zetten. En daar gaat het bij mij om.

zetmolm
Die review over de PocketBook Sense zit fout. Zoals je zegt: PocketBook is een onafhankelijk product, en de Sense is perfect bruikbaar zonder registratie. Boeken van o.a. Project Gutenberg kun je dus lezen zonder registratie.
Maar zoiets zet je toch niet zomaar in een review als dat niet waar is. Het kan zijn dat hij de eReader bij bol.com heeft gekocht. Daar wordt, geloof ik, elke eReader eerst gehackt, alvorens te verzenden.

Ik zou dus op goed geluk een Pocketbook kunnen kopen bij een niet-boekhandelaar, maar jammer genoeg zijn de Pocketbooks niet al te best.
Dus ik had graag een Kobo Aura One willen kopen, maar dan zonder registratieverplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik ben met de antwoorden nog niet helemaal geholpen, dus ik voer het nu op als discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
Readers die niet aan een winkel gekoppeld zijn: alle typen van PocketBook, Icarus, Onyx. Kortom, keuze zat!

Nog even over die PocketBook Sense: Er wordt in reviews helaas wel vaker iets gezegd wat niet waar is. Waar had je trouwens die review van de PB Sense gevonden?

We hebben twee PocketBook readers in huis. Geen sprake van verplichte registratie.

Ook zoiets: waarom denk je dat Pocketbooks 'niet al te best' zijn? OK, de Sense is niet het beste model, die zou ik ook niet kiezen. En PocketBook is meestal wat trager met vernieuwingen dan bijv. Kobo. En nieuwe modellen hebben vaak te kampen met kinderziektes in de firmware, die na een update verholpen zijn (maar dat is bij de Kobo Aura One bijvoorbeeld ook het geval)) Maar als je bijv. voor de gloednieuwe Touch HD gaat, maar wel even een firmware-update afwacht, heb je een prima reader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
Merken die niet aan een boekwinkel gekoppeld zijn en die je zonder registratie kunt gebruiken zijn o.a. PocketBook, Onyx, Icarus. Keus zat!

De Sense is niet bepaald het beste type van PocketBook, en wordt ook niet meer ondersteund met nieuwe firmware. Als je nu een PB wilt kopen zou ik de nieuwe Touch HD nemen, maar wel even wachten op nieuwe firmware om er zeker van te zijn dat de kinderziektes eruit zijn (maar dat gold ook voor de Aura One).

• JukeboxBill
zetmolm schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:24:
Waar had je trouwens die review van de PB Sense gevonden?
Die review staat op tweakers: pricewatch: PocketBook Sense Bruin
zetmolm schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:24:
Ook zoiets: waarom denk je dat Pocketbooks 'niet al te best' zijn? OK, de Sense is niet het beste model, die zou ik ook niet kiezen. En PocketBook is meestal wat trager met vernieuwingen dan bijv. Kobo. En nieuwe modellen hebben vaak te kampen met kinderziektes in de firmware, die na een update verholpen zijn (maar dat is bij de Kobo Aura One bijvoorbeeld ook het geval)) Maar als je bijv. voor de gloednieuwe Touch HD gaat, maar wel even een firmware-update afwacht, heb je een prima reader.
De PB Touch HD vind ik te klein. Ik heb juist gewacht met de aanschaf van een ereader totdat er grotere en redelijk geprijsde ereaders op de markt kwamen. Bij het zoeken naar een geschikte ereader kwam ik uit op de Kobo Aura One en de PB Inkpad 2. Daarna gezocht naar reviews en info en stuitte daarbij op de registratieverplichting.

Bij de vergelijking van beide merken, ongeacht het model ereader, kom ik meer negatieve reacties tegen over PB dan Kobo.

Als ik besluit om een PB Inkpad2 aan te schaffen, zal ik vanzelf wel een nieuwere firmware krijgen, want ik vind hem momenteel nog wat aan de dure kant. Dus ik wacht nog even.

• zetmolm
Voor de Inkpad2 is vorige week of zo al nieuwe firmware uitgekomen, dus dat komt vast wel goed (al heeft PocketBook er soms een handje van de ene bug te vervangen door de andere).

Wat die review van die Sense betreft: die klopt echt niet. Het is ook nog eens de enige review van iemand die ook verder maar 1x in zijn leven ergens op gereageerd heeft hier op Tweakers.net. Dat hoeft op zich geen criterium te zijn - iedereen moet ergens beginnen - maar ik denk dat hij misschien wel wat hulp had kunnen gebruiken bij de ingebruikname van de reader. Je gaat dan wat schermen door waarop je je kunt aanmelden voor diverse diensten, maar die schermen kun je ook overslaan (op een manier die me ook voor leken niet moeilijk lijkt), en dan werkt de PB perfect.

Als je een wat groter scherm wilt en Kobo is 'no go' voor jou, dan is de Inkpad2 waarschijnlijk wel het beste alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Kobo is inderdaad een 'nogo' voor mij. Ik heb de gebruikersvoorwaarden gelezen en het is net zoiets als dat je een auto koopt en toestemming geeft aan de dealer of fabriek om bij te houden waar je naar toe rijdt. Met nieuwe auto's is dat waarschijnlijk ook mogelijk, maar zolang er een alternatief is, zal ik dat blijven vermijden.
I.i.g. bedankt zetmolm voor de hulp bij mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjun
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-01 12:18
Ik herken je verhaal met het verplichte inlogaccount wel bij de Kobo en zal even verhalen welke 'martel'gang ik doorliep om ermee te kunnen gaan werken. Het betreft hier een waterdichte Kobo Forma met 8" scherm en 32 GB opslaggeheugen omdat die veel mee gaat onderweg heb ik de Kobo beschermingshoes er bij aangeschaft. Mij zat het wel ff tegen, het was weer zo'n dag waarop er veel tussendoor kwam en er dus niet ff geconcentreerd een apparaatje ingericht. Maar uiteindelijk voegde het dingt zich naar de wens van de eigenaar.

Het begon al met de:

Taalinstellingen
Normaal een fluitje van een cent maar niet nadat het ding me ontglipte tijdens het instellen doordat ik gestoord werd door de bel. Ik wist hem te redden van een val maar kreeg bij terugkomst een scherm in het Turks voorgeschoteld. Nu ben ik daar niet geheel onbekend mee maar om dit nu als taal voor de e-reader in te stellen vond ik geen goed idee. Ik zou het ding zo bijvoorbeeld niet eens aan mijn ouders kunnen meegeven. Gelukkig bleek er na verwoed zoeken op het internet hoe hier weer uit te komen nog een pijltje terug 2x instelling te zijn waardoor ik hem alsnog en zonder reset naar Nederlands kreeg voor een meer eenvoudige installatie..

Vlot diende het volgende probleem zich aan

Netwerkverbinding
Omdat ik geen alledaags wachtwoord had was het uitzoeken geblazen hoe ik tot hoofdletters en tot vreemde symbolen en tekens kon komen. Er bleek aan de linkerkant van het schermtoetsenbord wat te kunnen worden gewijzigd met een pijltjestoets. Met dank aan het wereldwijde web schoot die oplossing nog binnen het kwartier voorbij en kon ik verder..

Daarna werd alweer een barriere voor gebruik opgeworpen:

Verplicht inlogaccount
Het bleek niet mogelijk door te gaan zonder inlogaccount. Bij inloggen met een Google account moest ik volgens de nog kleinere lettertjes die met een vergrootglas leesbaar werden toestemming gaan geven voor gesnuffel tot in mijn gmailbox door Kobo. Dat feest ging wat mij betreft niet door al was dit dan niet mijn hoofd e-mailbox. Dus lekker terug voor andere inlog-opties. Aangezien ik ook zoiets bij inloggen met Apple id vermoedde heb ik gauw een apart Oulook.com-account enkel voor gebruik met de Kobo aangemaakt. Echter bleek er ook op pagina twee van de inlogaccountkeuzes geen mogelijkheid te zijn om met een Microsoftaccount in te loggen. Weer terug. Een Bol.com account gebruikt om er tenminste in te kunnen komen, Daarna heb ik direct de netwerkverbinding van het apparaat uitgezet om verschoond te blijven van eventuele advertenties en spam in de toekomst. Daarnaast trekt de wifi dan ook de accu van mijn e-reader niet nodeloos leeg. Vullen van een e-reader kan immers bij gebrek aan losse geheugenkaartjes doorgaans prima via gebruik van een datakabel.

Vullen van de ereader met boeken
De reader blijkt uitstekend en vlot via een bijgeleverde USB datakabel en een PC of laptop met Total Commander en Calibe onder Windows en ook via Calibre onder Linux en MacOS te worden gevuld met epubs, met onderzoeksrapporten in pdf en strips in CBR. Ik heb het nog niet getest maar verwacht dat dit ook geldt via gewone bestandsbeheerdersapplicaties onder Linux en MacOS. Wel jammer dat de Kobo Forma geen kaarlezer heeft zoals mijn vorige e-reader die zich zonder enige chicanes liet vullen door insteekkaartjes te wisselen die dan weer onder elk besturingssysteem met kaartschrijver konden worden gevuld. Echter heeft dit exemplaar 32GB aan geheugen voor boeken dus er kan wel 'iets' op en ook bij het lezen van stripboeken heb ik niet met een tergend trage slak van doen.

Het apparaatje is klein genoeg voor in een voorvakje van een tas en groot genoeg om het scherm te kunnen lezen. Het ondersteunt de bestandsformaten EPUB, EPUB3, PDF, MOBI, JPEG, GIF, PNG, BMP, TIFF, TXT, HTML, RTF, CBZ en CBR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Los van dat dit echt een ontzettend oud topic is herken ik het ook allemaal niet.
ook komen er geen advertenties of spam tevoorschijn dus no worries
en dat het geen kaartlezer bezit kan je ook voor aankoop al wel weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-06 11:08

13art

Moderator Mobile
Het kicken van een topic van 5 jaar is een beetje too much. Ik gooi hem dicht zodat hij weer weg zakt.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.