Ik had in eerste instantie de volgende vraag gesteld in de vragen-rubriek. Omdat ik nog niet echt antwoord op mijn vraag heb, wil ik het nu opvoeren als discussie.
Mijn vraag luidde:
In een review van een
Pocketbook Sense lees ik dat de reader onbruikbaar is als je geen account aanmaakt. Een beetje vreemd want Pocketbook is een onafhankelijke producent.
Is dat bij alle eReaders het geval? Ik wil een eReader vooral gaan gebruiken om oude m.n. Engelstalige boeken te gaan lezen, die als fysiek boek slecht verkrijgbaar zijn maar wel zijn te downloaden bij o.a. Project Gutenberg. Daar staan boeken waarvan de publicatierechten verlopen zijn en gratis beschikbaar. Ik heb daarvoor dus geen account nodig.
Ik ontving de volgende antwoorden
ChojinZ
Nope! Er zijn diverse merken waarbij dit niet nodig is
Welke merken zijn dat dan?
Homerius
Ik heb op mijn Kobo e-reader meerdere boeken van Project Gutenberg gezet, en kan ze ook probleemloos lezen. Gewoon via usb naar de e-reader kopiëren was voldoende. Ik neem aan dat dat bij veel andere e-readers ook mogelijk is, maar daar heb ik geen ervaring mee.
bouwfraude
De meeste ereaders zijn met calibre wel te vullen.
P_Tingen
Of simpel via een usb-kabel en de verkenner. Ik heb een sony prs-t1 gehad en in huis hebben we nu 2 kobo's en dat gaat prima via de verkenner. Calibre is ook prima, maar is al haast overkill voor het overzetten van een boek.
Het gebruik van Calibre en kopieren van PC naar eReader d.m.v. een USB-kabel is mij bekend. Dat is het probleem ook niet.
Volgens reviews van de Consumentenbond en op
www.ereaders.nl wordt beweerd dat bij Kobo een account aanmaken verplicht is voordat de ereader überhaupt kan worden gebruikt. Zelfs als je er in eigen beheer boeken op wil zetten. En daar gaat het bij mij om.
zetmolm
Die review over de PocketBook Sense zit fout. Zoals je zegt: PocketBook is een onafhankelijk product, en de Sense is perfect bruikbaar zonder registratie. Boeken van o.a. Project Gutenberg kun je dus lezen zonder registratie.
Maar zoiets zet je toch niet zomaar in een review als dat niet waar is. Het kan zijn dat hij de eReader bij bol.com heeft gekocht. Daar wordt, geloof ik, elke eReader eerst gehackt, alvorens te verzenden.
Ik zou dus op goed geluk een Pocketbook kunnen kopen bij een niet-boekhandelaar, maar jammer genoeg zijn de Pocketbooks niet al te best.
Dus ik had graag een Kobo Aura One willen kopen, maar dan zonder registratieverplichting.