sata 600 controller voor pci 8x

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-12-2025
Mijn vraag
Ik heb dit pricewatch: Asus M5A78L-M/USB3
moederbord met sata-300 connectoren, ik wil deze graag verhogen naar 600.

zouden jullie mij opweg kunnen helpen naar een pci 8x

De enige die ik tegen kom zijn pci-e.
En mijn usb3 adapter die in de pci-e slot zit die paste niet in in de 8x,
plaatje hieronder is zelfde probleem als ik heb.
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/2Im21.png
Omdat deze fysiek iets anders zat ten opzichte van io plaatjes. dan de pci-e.
heb ik de hoop verloren op pci-e kaarten.

Mijn budget is ongeveer 50 euro. en ik wil 2 sata schijfen aansturen. met 600 gbs
Liefst meer. maar goed voor 50 euro.

Uiteraard zoek ik ook nog door. en als ik er toch nog enkele vindt update ik uiteraard de post.
update
mischien is dit wat omdat hij niet vast zit in de i/o plaatjes. ?
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16816124074

[ Voor 14% gewijzigd door michielsweb op 31-10-2016 10:19 ]

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:17
Allereerst 1) je bord ondersteunt alleen PCI-E 2.0 op de PCI-E 1x-sloten, met een maximale doorvoer van 500 MB/s. Alleen je 16x-slot kan dus theoretisch de Sata 600-snelheid halen.

Dit kaartje heeft nog zelfs de beperking dat het 500 mb/s moet delen over 2 poorten.

Dan 2) Het heeft echt werkelijk geen enkele zin om dit kaartje te gebruiken. Doorgaans zijn alle losse controllers slechter dan de onboard Intel controllers.Een Sata 600 ssd kan gewoon op Sata 300 lopen, grootste voordeel van een ssd is dat hij 10.000-den acties tegelijk kan en dat kan hij op Sata 150/300 nog steeds. En de meeste losse goedkope kaartjes zijn gewoon slecht. Een ssd is juist zo snel omdat er zoveel dingen tegelijk gedaan kunnen worden (10.000-enden) en juist zo'n kaartje is daar slecht in.

Gewoon lekker op je normale Sata 300 aansluiten.

[ Voor 89% gewijzigd door White Feather op 31-10-2016 11:12 . Reden: Even opnieuw ]

• michielsweb
Beste White Feather

Mijn ssd's draaien op dit moment op sata (2) 300
en dat limititeerd naar mijn gevoel de ssd behoorlijk op het moment.

2x ssd (sata 3) 450mb read & write ssd's

Ik verwacht cq hoop een snellere leessnelheid te kunnen behalen. ik denk dat de sata 300 porten mijn ssd behoorlijk tegen houden hierin.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:14
Hmm, PCI is legacy dus daar zal je niet zoveel meer voor vinden. Ook betwijfel ik of je inderdaad de verwachte snelheidswinst zal ervaren. De merkbare snelheidswinst t.o.v. HDD's zit 'm namelijk in IO en dus vooral kleine bestanden. Die zijn zelfs bij de snelste SSD's beperkt tot tussen 30MB/s en 70MB/s(?). Ofwel ruim binnen de marge van Sata-300.

Waar je evt wel snelheidswinst zal boeken is bij het verplaatsen van bestanden in de orde van grootte van enkele gigabytes. Maar of dat je iets waard is is natuurlijk een tweede.

En daarbij: categorie: Hardeschijfcontrollers Zijn alle PCI Sata controllers toch max SATA-300

[ Voor 20% gewijzigd door analogworm op 31-10-2016 11:18 ]

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:13
michielsweb schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:12:
Beste White Feather

Ik verwacht cq hoop een snellere leessnelheid te kunnen behalen. ik denk dat de sata 300 porten mijn ssd behoorlijk tegen houden hierin.
Wat voor ssd's heb je?
Een Samsung haalt ong. 540 op Sata 600.
Dus dat scheelt +/- 70 mb t.o.v. sata 300.
De vraag is alleen of je dat verschil echt gaat merken? Denk het namelijk van niet.

Hou je € 50 lekker in je zak, en spaar voor een nieuwe PC?

[ Voor 3% gewijzigd door Clavis op 31-10-2016 11:21 ]

• White Feather
michielsweb schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:12:
Beste White Feather

:) Ik had even niet gezien dat je onderin inderdaad aangeeft waarvoor je ze gebruikt.

Maar op dit kaartje betekent dus in praktijk dus dat je ssd trager wordt. De snelheden van 450 mb/s worden alleen gehaald als je data hebt die bestaat uit hele grote bestanden, zoals het kopieren van video's. De grootste snelheidsverbetering van een ssd komt uit de mogelijkheid om superveel transacties tegelijkertijd te doen (10.000-den versus 100-den voor een hdd). Juist in het veel tegelijkertijd doen zijn deze kaartjes slecht, aanzienlijk slechter dan je onboard controler. Omdat je meestal niet grote bestanden aan het kopieren bent, zal de onboard in praktijk dus beter zijn.

Bovendien, als je een keer grote bestanden van de ssd kopieert, waar moet die 450 Mb/s dan heen? Naar de andere SSD? Dan heb je gelijk dikke pech, want dat moet via de Pci-e-poort en zal dus maximaal 250 MB/s opleveren, trager dan onboard.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:14
White Feather schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:19:
[...]

:) Ik had even niet gezien dat je onderin inderdaad aangeeft waarvoor je ze gebruikt.

Maar op dit kaartje betekent dus in praktijk dus dat je ssd trager wordt. De snelheden van 450 mb/s worden alleen gehaald als je data hebt die bestaat uit hele grote bestanden, zoals het kopieren van video's. De grootste snelheidsverbetering van een ssd komt uit de mogelijkheid om superveel transacties tegelijkertijd te doen (10.000-den versus 100-den voor een hdd). Juist in het veel tegelijkertijd doen zijn deze kaartjes slecht, aanzienlijk slechter dan je onboard controler. Omdat je meestal niet grote bestanden aan het kopieren bent, zal de onboard in praktijk dus beter zijn.

Bovendien, als je een keer grote bestanden van de ssd kopieert, waar moet die 450 Mb/s dan heen? Naar de andere SSD? Dan heb je gelijk dikke pech, want dat moet via de Pci-e-poort en zal dus maximaal 250 MB/s opleveren, trager dan onboard.
Over welk kaartje heb je het? Die eerder gelinkte mini-PCI-E? Die past toch nie :)

• White Feather
analogworm schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:22:
[...]

Over welk kaartje heb je het? Die eerder gelinkte mini-PCI-E? Die past toch nie :)
8)7 Dat had ik even niet gezien. Maar dan wordt de ssd met dit kaartje toch helemaal langzaam >:)

• michielsweb
Ik heb kingston ssdnowv300, ssd's

Zoals eerder aangegeven door de heren.
Ga ik er vanuit dat ik met de pci kaarten niet opschiet. dan houdt ik de 50 euro op zak,

Blij dat jullie me geholpen hebben :)
Pagina: 1