Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Veel tijdelijke windows licenties, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Mijn vraag

Voor een non-profit organisatie (stichting) in het onderwijs hebben we een systeem waarbij we voor studenten tijdelijk VM's in de lucht brengen waar ze hun les in kunnen volgen, een examen kunnen doen, etc.

Deze omgevingen bestaan over het algemeen erg kort, van 90 minuten, tot anderhalve dag, tot maximaal 3 maanden.

Het kan gaan om Windows 10, maar ook Windows Server 2012 met AD/IIS, of SQL.
Qua aantallen omgevingen gaat het over honderden stuks tegelijk.

We willen uiteraard niet dat de studenten de melding in beeld krijgen van niet geactiveerde software, dus hoe kunnen we handig omgaan qua activering van de VM's zolang ze bestaan?

Is er iemand die misschien verstand heeft van het Volume Licensing Programma en hoe dit exact werkt? (En of we hier uberhaubt licenties voor aan moeten schaffen, aangezien het onderwijs is, en geen productie gebruik?)

Hoor graag jullie suggesties.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Heb gekeken op de MS site over volume licensing voor onderwijs:
https://www.microsoft.com...dustries.aspx#tab=2#tab=2

en even met ze gebeld, maar helaas is deze vraag te complex voor de eenvoudige helpdesk die ze hebben.

Hier staat ook veel handige info:
https://technet.microsoft...255&MSPPError=-2147217396

[ Voor 6% gewijzigd door Navi op 31-10-2016 09:41 ]

Alle reacties

• larshack
  • Laatst online: 00:50

larshack

Zonder melk en suiker

Je kunt toch gewoon de evaluatieversie gebruiken hiervoor?
Is afhankelijk van de software of 90 dagen of 180 dagen.

Dit lijkt me perfect voor jouw doel.

• Navi
  • Niet online
Wat het probleem is, is dat er images gemaakt worden van de VM's in de juiste staat en daar wordt steeds een nieuwe VM van geboot (OpenStack Cloud), meestal verlopen dat soort evaluatieversies dan toch.

Klopt dat?

Als ik hier zo zit te lezen:
https://technet.microsoft.com/en-us/library/ff793434.aspx

lijkt het erop dat een KMS host voor ons handig zou zijn, gewoon een eigen vm in het netwerk met een KMS code erop die alle machines activeert. De KMS code zouden ze dan wsl wel met onderwijs korting kunnen krijgen.

[ Voor 41% gewijzigd door Navi op 31-10-2016 09:50 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:27
Ja, maar het re-armen is dan een prima oplossing.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• larshack

larshack

Zonder melk en suiker

Navi schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:45:
Wat het probleem is, is dat er images gemaakt worden van de VM's in de juiste staat en daar wordt steeds een nieuwe VM van geboot (OpenStack Cloud), meestal verlopen dat soort evaluatieversies dan toch.

Klopt dat?

Als ik hier zo zit te lezen:
https://technet.microsoft.com/en-us/library/ff793434.aspx

lijkt het erop dat een KMS host voor ons handig zou zijn, gewoon een eigen vm in het netwerk met een KMS code erop die alle machines activeert. De KMS code zouden ze dan wsl wel met onderwijs korting kunnen krijgen.
Uhm nee, als je hem correct sysprept dan is er niets aan de hand. Dan wordt hij bij installatie geactiveerd voor 90 of 180 dagen.

[ Voor 71% gewijzigd door larshack op 31-10-2016 09:59 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:34
Ik zou hier zeker een (externe) licentie expert naar laten kijken, het is goed mogelijk dat je met evaluatie licenties weg kan komen, maar bijv. zaken als CAL's kunnen wel degelijk een issue zijn in een setup als deze, als bijv. ook maar iets waar een student gebruik van maakt (indirect) een machine raakt of kan raken (denk bijv. ook aan zaken waar je niet direct aan denkt als een DHCP / DNS server) die geen evaluatie versie draait is het namelijk goed mogelijk dat voor iedere student of device dat een student gebruikt er bijv. wel een CAL nodig is. Al met al zal er zeer gedegen kennis en beschikbare informatie over de omgeving in kwestie nodig zijn om dit vraagstuk 100% te kunnen beantwoorden zonder dat je bij een eventueel audit keihard nat kan gaan met alle gevolgen van dien. Iets wat erg lastig is te bereiken in een topic als deze, je zal hier een boel goede adviezen kunnen verkrijgen, maar 100% uitsluitsel over de correctheid zal erg lastig zijn zonder gedegen advies waarbij de hele omgeving doorgelicht zal worden.

MS heeft licentie programma's voor gecertificeerde onderwijsinstellingen met flinke kortingen, daar zou je dus zeker naar kunnen kijken om te kijken of je daar voor in aanmerking komt. Maar roepen dat Onderwijs geen productie is zal zeker niet in alle gevallen op gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennism op 31-10-2016 11:13 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 14:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

larshack schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:43:
Je kunt toch gewoon de evaluatieversie gebruiken hiervoor?
Is afhankelijk van de software of 90 dagen of 180 dagen.

Dit lijkt me perfect voor jouw doel.
Ik kan me niet voorstellen dat dit is toegestaan. Zo'n evaluatieversie is er om de software uit te proberen. Als je de software daadwerkelijk in productie wil nemen moet je een echte licentie nemen.

Als dit was toegestaan dan was de hele IT al lang over naar een systeem waarbij alle computers na 90 dagen opnieuw worden geinstalleerd met een nieuwe gratis evaluatielicentie.

Waarschijnlijk is het voor jou geen optie, maar als je Windows kan vervangen door een gratis OS als Ubuntu dan is je probleem ook opgelost.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Navi
  • Niet online
Haha, nee dat gaat helaas niet, we hebben ook Linux systemen, voor andere lessen en examens, maar er is gewoon veel lesmateriaal voor windows :)

• larshack

larshack

Zonder melk en suiker

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:33:
Ik kan me niet voorstellen dat dit is toegestaan. Zo'n evaluatieversie is er om de software uit te proberen. Als je de software daadwerkelijk in productie wil nemen moet je een echte licentie nemen.

Als dit was toegestaan dan was de hele IT al lang over naar een systeem waarbij alle computers na 90 dagen opnieuw worden geinstalleerd met een nieuwe gratis evaluatielicentie.
Dat betwijfel ik dus, aangezien je de software alleen evalueert en technisch gezien niet voor productie inzet. Uiteraard dien je er voor te zorgen dat je (bijvoorbeeld) WDS server gelicenseerd is.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik denk dat de goedkoopste legale manier een on-demand cloud methode is. Azure of AWS of GCE heeft dat vast wel.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 14:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat betwijfel ik dus, aangezien je de software alleen evalueert en technisch gezien niet voor productie inzet.
He? Dat snap ik niet. Misschien mis ik iets, als Linuxman ben ik niet echt bekend met de ins & outs van licenties, maar volgens mij is hier echt geen sprake van een evaluatie.

In mijn boekje betekent "evalueren" zo veel als "uitproberen", "testen", "kijken of het product geschikt is". Zodra je zo'n systeem voor iets anders gebruikt dan Windows 10 beoordelen dan is het geen evaluatie meer.
Als de gebruikers antwoord moeten geven op de vraag "Is Windows 10 geschikt voor onze organisatie?" dan is het een evaluatie, anders niet. Als de gebruiker een lesprogramma volgt over Windows (of software die gebruik maakt van Windows) dan is dat productie.

[ Voor 8% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 01-11-2016 13:57 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Dennism
larshack schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:51:
[...]

Dat betwijfel ik dus, aangezien je de software alleen evalueert en technisch gezien niet voor productie inzet. Uiteraard dien je er voor te zorgen dat je (bijvoorbeeld) WDS server gelicenseerd is.
Zoals ik eerder al aangaf, laat daar een licentie expert over oordelen, MS licentie's, zeker in erg dynamische omgevingen kunnen zeer complex zijn in wat wel en niet mag of moet, en non-profit of niet, je wil echt niet tegen een audit aanlopen waarbij mogelijk honderden machines en / of users niet correct van licenties voorzien zijn, want dan kan je waarschijnlijk de deur wel sluiten na het schikkingsvoorstel.

Nu ken in de eula's van de evaluatie software niet erg goed, dus weet ik niet of deze mogelijk in productie gebruikt mogen worden, maar het valt denk ik moeilijk te ontkennen dat bij een organisatie die lessen / trainingen / cursussen of examens over deze software geeft dat de middelen die daarbij gebruikt worden gewoon als productie omgeving gezien kunnen worden. De productie is namelijk gewoon het aantal lessen / cursussen / trainingen en examens die je geeft of afneemt, dit onder de noemer evaluatie schuiven lijkt mij in ieder geval erg lastig.

Maar goed, mijn punt blijft dat je hier het beste een Microsoft Licentie expert naar kan laten komen kijken, die de hele omgeving en bijbehorende processen in kaart kan brengen en dit kan vertalen naar een licentie model dat door een Audit heen komt.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 01-11-2016 14:13 ]

• Navi
  • Niet online
En dan speelt ook nog de tijdsduur mee, hoeveel en hoe zou je betalen voor een licentie die je 90 minuten gebruikt.

Ik ga e.e.a uitzoeken qua cloud licenties, dat lijkt er veel op aangezien die vm's ook vaak x uur kunnen bestaan.

• larshack

larshack

Zonder melk en suiker

Dennism schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:10:
[...]

Zoals ik eerder al aangaf, laat daar een licentie expert over oordelen, MS licentie's, zeker in erg dynamische omgevingen kunnen zeer complex zijn in wat wel en niet mag of moet, en non-profit of niet, je wil echt niet tegen een audit aanlopen waarbij mogelijk honderden machines . users niet correct van licenties voorzien zijn, want dan kan je waarschijnlijk de deur wel sluiten na het schikkingsvoorstel.

Nu ken in de eula's van de evaluatie software niet erg goed, dus weet ik niet of deze mogelijk in productie gebruikt mogen worden, maar het valt denk ik moeilijk te ontkennen dat bij een organisatie die lessen / trainingen / cursussen of examens over deze software geeft dat de middelen die daarbij gebruikt worden gewoon als productie omgeving gezien kunnen worden. De productie is namelijk gewoon het aantal lessen / cursussen / trainingen en examens die je geeft of afneemt, dit onder de noemer evaluatie schuiven lijkt mij in ieder geval erg lastig.

Maar goed, mijn punt blijft dat je hier het beste een Microsoft Licentie expert naar kan laten komen kijken, die de hele omgeving en bijbehorende processen in kaart kan brengen en dit kan vertalen naar een licentie model dat door een Audit heen komt.
Daar heb je inderdaad een punt :) . Ik denk dat een licentie-expert dit inderdaad het beste kan beoordelen, wat ik schreef is meer hoe ik denk dat het in elkaar zit maar dat is inderdaad tricky. Wat ik wel weet is dat evaluatieversies ook gebruikt worden voor trainingen of in ieder geval bij ons op school.

• Dennism
Navi schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:14:
En dan speelt ook nog de tijdsduur mee, hoeveel en hoe zou je betalen voor een licentie die je 90 minuten gebruikt.

Ik ga e.e.a uitzoeken qua cloud licenties, dat lijkt er veel op aangezien die vm's ook vaak x uur kunnen bestaan.
Dat soort zaken kan je afdekken met bijv. tijdelijke machines in een Cloud omgeving, maar ook met bijv. de zogenaamde Datacenter of enterprise licenties (afhankelijk van het product, en niet voor alle MS producten te koop), daarmee kun je volledige hosts afdekken waarbij een ongelimiteerd aantal VM's afgedekt is qua licenties per host, en het dus niet uitmaakt of een machine permanent, 1 min, 3 uur of 5 dagen draait, zolang die op een afgedekte host staat is de machine voorzien van een geldige licentie.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 01-11-2016 14:22 ]

Pagina: 1